Permalänk
Skrivet av Superolle:

Jag vet inte om denna möjlighet finns i alla städer men välj alternativ 1 då det är det billigaste alternativet.
När dessa 2 år har gått kan du kontakta t ex Itux (Comhems fibernät) eller Bahnhofs Villafiber. Då patchar de om dig i basstationen till en av sina switchar och skickar hem en ny mediaomvandlare till dig. Då är du ansluten till deras nät istället för Telias Öppenfiber. Du kan självklart byta tillbaks när bindningstider hit o dit har gått ut.

Vi drog in Telia Öppenfiber men nu sitter jag med Bahnhof Villafiber med 1Gbit/1Gbit för 289kr/mån. Möjlighet till 10Gbit också men jag har inte den interna infrastrukturen än.

hmm, alltså, Bahnhof kan ju även leverera via Telia öppen fiber. Men du menar då att Bahnhof Villafiber via deras nät skulle bli bättre pris på? Som dom fixar typ gratis om man redan har fiber indraget?

Låter intressant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herrmelit:

hmm, alltså, Bahnhof kan ju även leverera via Telia öppen fiber. Men du menar då att Bahnhof Villafiber via deras nät skulle bli bättre pris på? Som dom fixar typ gratis om man redan har fiber indraget?

Låter intressant

Precis så! 1Gbit tror jag t.o.m är deras LÄGSTA hastighet

Permalänk
Medlem

Tycker personligen att Telia fungerar väldigt bra med låga latenser till allt.
Hade valt det låsta alternativet men ring dem och ordna så du får medium eller large tv med i samma pris.
I och med rabatten så får du ju det ändå gratis i 24 månader om man ser det så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herrmelit:

hmm, alltså, Bahnhof kan ju även leverera via Telia öppen fiber. Men du menar då att Bahnhof Villafiber via deras nät skulle bli bättre pris på? Som dom fixar typ gratis om man redan har fiber indraget?

Låter intressant

Japp! Funkar precis så, de behöver inte dra om fibern utan bara ändra anslutningen i stationen. Så ingen extra kostnad så länge man redan har någon fiber indragen. Båda mina föräldrar har deras fiber till sina villor för 299kr/mån 1gbit.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Menar du att det är billigare att göra så ön att bara byta tjänsteleverantör?

Missade att citera dig i svaret ovan men ja, mycket billigare om man vill ha högre hastighet 😊

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

Tycker personligen att Telia fungerar väldigt bra med låga latenser till allt.
Hade valt det låsta alternativet men ring dem och ordna så du får medium eller large tv med i samma pris.
I och med rabatten så får du ju det ändå gratis i 24 månader om man ser det så.

Tack för svar, inte intresserad av tv tyvärr... Men kan va värt att ringa och försöka att få ner priset.

Permalänk
Skrivet av Miljon3:

Japp! Funkar precis så, de behöver inte dra om fibern utan bara ändra anslutningen i stationen. Så ingen extra kostnad så länge man redan har någon fiber indragen. Båda mina föräldrar har deras fiber till sina villor för 299kr/mån 1gbit.

Fan va vilken sörja det är, men låter ju superbra! Ska försöka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herrmelit:

Ja exakt så är det, men blir endå billigare att välja alternativ två och ta en billigare leverantör.

Tack för info angående Telia. Men om fiberlinan är stendöd borde det inte spela någon roll vilken leverantör man har va?

Nej alla problemen har säkert inte varit telias fel men av dom fyra andra leverantörer jag haft, Bredband2, BBB, telenor och en lokal leverantör så har det alltid fungerat felfritt.

Permalänk
Skrivet av Cadtekniker:

Nej alla problemen har säkert inte varit telias fel men av dom fyra andra leverantörer jag haft, Bredband2, BBB, telenor och en lokal leverantör så har det alltid fungerat felfritt.

Bra att veta ändå, tack för svar!

Permalänk
Medlem

Hej @Herrmelit

Jag blev så glad när jag hittade denna tråden då jag står i nästan exakt likadan sits. Jag kommer själv att välja det dyrare alternativet just pga att jag kan själv välja leverantör efteråt. Själv ogillar jag Telia och tycker de är svindyra. Jag kommer välja Bahnhof när det väl blir dags.

EDIT:

Skrivet av Solidwork:

Hej!

Fick samma erbjudande som dig och tänkte köra på "Endast anslutning" för det högre priset, dock fick jag tipset av Ip Only själva(!) att ta Telias erbjudande och säga upp det så fort abonnemanget startar då man kan hänvisa till Telias "Testa oss i 30 dagar" https://www.telia.se/privat/erbjudanden/testa-oss-i-30-dagar

Gjorde som han sa och tog valde Bahnhof istället, då kan du lägga 3000 riksdaler på något roligare istället.

Smart! Det ska jag komma ihåg. Hoppas det gäller fortfarande