Permalänk
Medlem

Panik! Går moderkortet att laga?

Jag skulle installera mitt nya grafikkort och råkade komma åt en kabeln som jag tror är för usb 3.0 (12pin blått uttag) och en av dom 12 pins gick av.

Är det något som går att byta ut om jag lämnar in den eller måste jag köpa helt nytt?

Permalänk
Viking

En enkel lösning är att inte använda USB-portarna på frontpanelen... Annars vet jag inte.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Om du råkade bryta av en av pinnarna så antar jag att du inte använder det uttaget, annars borde det ju suttit en kabel där som skyddat pinnarna. I så fall är det väl bara att ignorera eftersom det inte är ett problem just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Om du råkade bryta av en av pinnarna så antar jag att du inte använder det uttaget, annars borde det ju suttit en kabel där som skyddat pinnarna. I så fall är det väl bara att ignorera eftersom det inte är ett problem just nu.

Jag råkade komma åt kabeln som satt i så den hoppade ur och bröt av en av pinsens.

Permalänk
Medlem

Borde väl gå att löda på ny kontakt på moderkortet men testa om portarna fungerar. Tänker att kanske en av chassits USB-portar fallit bort. Två pinnar används inte och kanske inte ens finns i kontakten. Säker på att den gått av?

https://pinoutguide.com/Motherboard/usb_3_header_pinout.shtml

Hmmm, det där uttaget har 20 pins. Tänker jag fel?
Verkar som det är 19 pinnar i uttaget. En ska inte finnas och en finns men används inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Borde väl gå att löda på ny kontakt på moderkortet men testa om portarna fungerar. Tänker att kanske en av chassits USB-portar fallit bort. Två pinnar används inte och kanske inte ens finns i kontakten. Säker på att den gått av?

https://pinoutguide.com/Motherboard/usb_3_header_pinout.shtml

Hmmm, det där uttaget har 20 pins. Tänker jag fel?

My bad, det är 20pins uttaget jag har pajat men baksidan funkar så det verkar som att det bara är framsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Borde väl gå att löda på ny kontakt på moderkortet

Det var det jag funderade. Ett vanligt uttag borde väl gå att löda ett nytt.

Permalänk
Medlem

Vilken pinne har gått av?

Edit: En "fullösning" är att köpa en sådan här adapter och koppla till baksidan och in i chassit, vidare till framsidan.
https://www.ebay.com/itm/USB-3-0-A-Male-2-Ports-to-20-Pin-Mal...

Permalänk
Medlem

Jag skulle kanske inte rekommendera att löda på ett modernt moderkort om du inte verkligen vet vad du gör, om du måste ha USB i frontpanelen finns det kontrollerkort som löser det problemet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är du säker på att en pin gick av? USB 3.0 har en "tom pin" plats som är mest där för att man inte ska kunna koppla in usb kabeln upp och ner

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

https://www.moddiy.com/product_images/uploaded_images/52db786de56c4379eb54503a4d5be98a.jpg

Vilken pinne har gått av?

Edit: En "fullösning" är att köpa en sådan här adapter och koppla till baksidan och in i chassit, vidare till framsidan.
https://www.ebay.com/itm/USB-3-0-A-Male-2-Ports-to-20-Pin-Mal...

Inta_P1_D+

Skrivet av Pettson88:

Jag skulle kanske inte rekommendera att löda på ett modernt moderkort om du inte verkligen vet vad du gör, om du måste ha USB i frontpanelen finns det kontrollerkort som löser det problemet.

Var åratal sen jag lödde så tänkte inte göra det själv, tänkte lämna in den. Ville höra om det ens är möjligt att byta ut den över huvud taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techyo:

Är du säker på att en pin gick av? USB 3.0 har en "tom pin" plats som är mest där för att man inte ska kunna koppla in usb kabeln upp och ner

Nästan tvärs över på andra sidan så det är tyvärr inte den utan en pin.

Permalänk

är det ID pinnen? eller menar du en av de andra?

googlade lite och om det är ID pinnen verkar det inte vara hela världen om den saknas och usbportarna lär funka i någon form ändå ev endast i 2.0 läge.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Var åratal sen jag lödde så tänkte inte göra det själv, tänkte lämna in den. Ville höra om det ens är möjligt att byta ut den över huvud taget.

Ah, spontant skulle jag då definitivt säga att det inte är värt det - utan att i stället (om du har en ledig PCIe-plats) köra ett kontrollerkort eller, som @ronnylov nämner, köra en fullösning.
Det är om du inte har en till header på moderkortet, och du behöver frontpanelsanslutningarna, d.v.s.

Inte helt ovanligt att det händer, kikar man på begagnade moderkort så nämns det med jämna mellanrum att det saknas en pin på USB 3.0-headern.

Skrivet av Rouge of Darkness:

är det ID pinnen? eller menar du en av de andra?

https://www.moddiy.com/product_images/uploaded_images/52db786de56c4379eb54503a4d5be98a.jpg

googlade lite och om det är ID pinnen verkar det inte vara hela världen om den saknas och usbportarna lär funka i någon form ändå ev endast i 2.0 läge.

Inta_P1_D+ är en datapin som används även för USB 2.0, så en av portarna lär inte fungera om den saknas.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Interna USB3.0 kontakten måste vara en av de sämsta som konstruerats ärligt talat.
Den ser ut att komma ifrån en dator där man normalt hittar en 40pin ide-connector vid sidan om som är daisychainad till 2 hårddiskar där man ställer in slave och master på hårddiskarna med pins.. ja så gammal ser kontakten ut att vara

Har själv lyckats böja en pin på de där kontakterna, för de sitter stenhårt. Och så vickar man lite lätt och när kontakten släpper så ser man en böjd pinne i kontakten för att pinnarna är så smala.

De kunde ha haft något likt sata-connectorn istället.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle tro det blir svårt att hitta någon som tar på sig sådana arbeten. Undrar vad det skulle kosta också, kanske närmar sig ett nytt moderkort i stället?

Permalänk
Medlem

Är det något problem att en USB kontakt på fronten inte fungerar, är den kritisk vid ditt användande av datorn??
Låter ju som om datorn inte fungerar bara för att en kontakt på fronten inte fungerar.
Väldigt sällan att jag använder mer än en i alla fall.

Behöver du inte USB 3.0 farten så finns det ju adaptrar så du kan använda en USB 2.0 uttag på moderkortet så att båda fungerar, alternativt koppla sig till uttag på baksidan eller kontrollerkort.
Ser ingen mening att behöva köpa ett nytt moderkort för det problemet.
Annars så skulle nog vem som helst som är lite haj med en lödpenna kunna byta ut pinnen mot en bit ståltråd eller liknande om du nu vill laga den.

Permalänk
Medlem

Många har frågat om jag behöver USB på fronten så svaret är väl egentligen nej. Jag är fortfarande old school och för över mp3/flac låtar till mobilen men det blir väl kanske 1gg per år och kan väl koppla in mobilen på baksidan bara.

Skrivet av CubaCola:

Interna USB3.0 kontakten måste vara en av de sämsta som konstruerats ärligt talat.
Den ser ut att komma ifrån en dator där man normalt hittar en 40pin ide-connector vid sidan om som är daisychainad till 2 hårddiskar där man ställer in slave och master på hårddiskarna med pins.. ja så gammal ser kontakten ut att vara

Har själv lyckats böja en pin på de där kontakterna, för de sitter stenhårt. Och så vickar man lite lätt och när kontakten släpper så ser man en böjd pinne i kontakten för att pinnarna är så smala.

De kunde ha haft något likt sata-connectorn istället.

Måste verkligen hålla med, sjukt känsliga och borde ju göras om tycker man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jag skulle tro det blir svårt att hitta någon som tar på sig sådana arbeten. Undrar vad det skulle kosta också, kanske närmar sig ett nytt moderkort i stället?

En tv-reparatör eller liknande

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Den där kontakten är ungefär lika sexy som en scart. Otroligt dålig standard. För att inte tala om själva kabeln. Blir som att dra en brandslang inne i chassiet. Styv som en fästmanspitt på bröllopsnatten.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

SATA-connectorn var från början helt värdelös, lossnade hur lätt som helst. Sedan kom de på kablar med låsning och då blev det mycket bättre. Håller med om USB3 interna anslutningen är kass och också skulle behöva någon form av låsning. Även chassitillverkarna borde ha en känga när de gör kabeln till frontportarna stel och styv och alldeles för kort. Klart det blir svårt att säkra kabeln när man inte kan fästa den enkelt med buntband. Man skulle ju vilja dra den bakom moderkortsplåten och snyggt runt kanten på moderkortet.