Köpt hus för 1 år sedan, vill sälja nu

Permalänk
Medlem

Köpt hus för 1 år sedan, vill sälja nu

Hejsan!

Vi köpte vårat första hus för ca 1 år sedan, tänkte höra om någon varit med om att dom har bott där i max 1 år och sedan sålt det?

Jag har renoverat lite, men tror ändå inte att jag kommer att få tillbaka pengarna som vi la (Känns det som) mäklaren ska väl ha en viss % utav allt med, så jag antar att man brukar gå back med lite?

mvh

Visa signatur

CPU| Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB |GPU| MSI GeForce RTX 2080 8GB VENTUS V2|Motherboard| MSI Z390 MPG GAMING PLUS|RAM| - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance |HD| Samsung EVO 850 500GB |2TB seagate|PSU| EVGA Supernova 750W G2 |Chassi| Phanteks Eclipse P350X Black|

Permalänk
Medlem

Finns olika mäklare. Vissa tar %, andra tar en utsatt summa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av carr3:

Hejsan!

Vi köpte vårat första hus för ca 1 år sedan, tänkte höra om någon varit med om att dom har bott där i max 1 år och sedan sålt det?

Jag har renoverat lite, men tror ändå inte att jag kommer att få tillbaka pengarna som vi la (Känns det som) mäklaren ska väl ha en viss % utav allt med, så jag antar att man brukar gå back med lite?

mvh

Inte egen erfarenhet av det, men det är väl inget konstigare om du bott där i 1 månad eller 10 år.
Gällande om du går med plus eller minus beror ju på hur marknaden ser ut nu och tillfälligheter med budgivningar och sådär.
Enda jag egentligen kan tänka är ju att ev. köpare kan fråga eller vill spekulera i varför ni väljer att flytta "så tidigt", men där är det ju inte svårare än att förklara läget.

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem

Det är väl just planlösningen som vi inte trivs med, men ska ta kontakt med en mäklare imorn, det dryga är just att hitta en lägenhet som man kan bo i medans man hittar något nytt

Visa signatur

CPU| Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB |GPU| MSI GeForce RTX 2080 8GB VENTUS V2|Motherboard| MSI Z390 MPG GAMING PLUS|RAM| - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance |HD| Samsung EVO 850 500GB |2TB seagate|PSU| EVGA Supernova 750W G2 |Chassi| Phanteks Eclipse P350X Black|

Permalänk
Medlem

Varför köper ni inte något nytt före ni säljer, om nu tanken är att ni vill bo i hus framöver med?

Permalänk
Medlem

https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/dalarnas-lan/falu...
Priserna har gått upp över 10% på ett år.
Det borde täcka era mäklarkostnader.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av henkiii:

https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/dalarnas-lan/falu...
Priserna har gått upp över 10% på ett år.
Det borde täcka era mäklarkostnader.

Samtidigt har ju det de vill köpa också sannolikt gått upp i pris...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Varför köper ni inte något nytt före ni säljer, om nu tanken är att ni vill bo i hus framöver med?

Om man inte skulle lyckas sälja detta, kompisen stod på 2 hus ett tag, vilket smakade lite i kassan hos honom

Visa signatur

CPU| Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB |GPU| MSI GeForce RTX 2080 8GB VENTUS V2|Motherboard| MSI Z390 MPG GAMING PLUS|RAM| - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance |HD| Samsung EVO 850 500GB |2TB seagate|PSU| EVGA Supernova 750W G2 |Chassi| Phanteks Eclipse P350X Black|

Permalänk
Medlem
Skrivet av carr3:

Det är väl just planlösningen som vi inte trivs med, men ska ta kontakt med en mäklare imorn, det dryga är just att hitta en lägenhet som man kan bo i medans man hittar något nytt

det måste ju vara något annat än att planlösningen inte duger? ni kan ju alltid bygga om ifall det är ett bra område ni bor på

Permalänk
Medlem

Det jag tycker är viktigast för er i detta läge är att bestämma er för hur mycket ni maximalt kan tänka er att förlora på affären. Om ni efter försäljning, avgifter osv skulle gå 300 000kr back då kanske ni inte längre tycker det är värt det. Sen är det alltid lite av ett lotteri var en budgivning hamnar. Det kan räcka att två olika personer verkligen vill ha huset så blir det ett budrally. Lycka till!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Samtidigt har ju det de vill köpa också sannolikt gått upp i pris...

Jo så är det, men hela handpenningen försvinner i alla fall inte i en förlustaffär.