Hjälp med konfigurering av Unifi (2 X AP) nätverk

Permalänk
Medlem

Hjälp med konfigurering av Unifi (2 X AP) nätverk

Hej! Letar efter någon som kan tänkas med hjälp av Zoom/skype hjälpa mig att sätta mitt nätverk på rätt sätt. Jag har idag allt klart (förutom att allt kraschade idag när jag uppdaterade min cloudkey så kommer behöva göra en hardreset) och installerat på plats. Jag har OwnIT 1000/1000, men på Wifi får jag knappt ut 300mb trots att jag är nära AP punkten samt att jag har en dator + nätverkskort (köpt nytt endast för det) som ska hantera dessa hastigheter.

Så därför antar jag att de tär fel på min contig. Swishar gärna några måltider som tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Hur testar du?
Vad får du via kabel?
Vilka APs har du?
Kör du VHT80/160?
Vad för klient har du och vad påstår den att den är ansluten i?

Permalänk
Medlem

300 MB/s är bra för wifi, men dina grejer kanske klarar mer. Börja med att berätta exakt vad för AP du har och exakt vad för nätverkskort du har köpt. Då kan man se vilken farter du kan nå under bra förhållanden och med rätt konfiguration. Vad specen på kartongerna säger är långt ifrån sanningen.

Permalänk
Medlem

Som referens så får jag ~400Mbit/s en halvmeter ifrån en Unifi AC Pro med en iPhone X på bredbandskollen. Detta via 80Mhz kanal bredd och ev nått mer jag ställt in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Hur testar du?
Vad får du via kabel?
Vilka APs har du?
Kör du VHT80/160?
Vad för klient har du och vad påstår den att den är ansluten i?

Jag testar genom att gå in på speedtest.net, bor I skaraborg, testar mot Göteborg. 980:ish med kabel. Jag har AP PRO. Nya ca 6 månader gamla. VHT? Hmm, tror den är på neutral. Förstod det som att de tappar styrka om man väljer högre?
Se bild:

Jag vet tyvärr inte vad du menar med vad jag har för klient.

Skrivet av teejee:

300 MB/s är bra för wifi, men dina grejer kanske klarar mer. Börja med att berätta exakt vad för AP du har och exakt vad för nätverkskort du har köpt. Då kan man se vilken farter du kan nå under bra förhållanden och med rätt konfiguration. Vad specen på kartongerna säger är långt ifrån sanningen.

Ja alltså inget att klaga på kanske, men kör trådlöst till TV och så, hade önskat fullmatad annars känns 1000/1000 helt overkill antar jag. Jag har två laptops (XPS 9760) där jag bytt till följande wifikort: Intel Wireless-AC 9260 - Nätverksadapter - M.2 2230 - 802.11ac, Bluetooth 5.0

Skrivet av varget:

Som referens så får jag ~400Mbit/s en halvmeter ifrån en Unifi AC Pro med en iPhone X på bredbandskollen. Detta via 80Mhz kanal bredd och ev nått mer jag ställt in.

Ok jag kommer upp i under 200mb på Note20, Note 10 samt Huawei P30 och Huawei Mediapad M5. Samma ungefär med laptopsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romeon:

Jag testar genom att gå in på speedtest.net, bor I skaraborg, testar mot Göteborg. 980:ish med kabel. Jag har AP PRO. Nya ca 6 månader gamla. VHT? Hmm, tror den är på neutral. Förstod det som att de tappar styrka om man väljer högre?
Se bild:
https://i.ibb.co/4WCfcmh/image.png

Jag vet tyvärr inte vad du menar med vad jag har för klient.

Ja alltså inget att klaga på kanske, men kör trådlöst till TV och så, hade önskat fullmatad annars känns 1000/1000 helt overkill antar jag. Jag har två laptops (XPS 9760) där jag bytt till följande wifikort: Intel Wireless-AC 9260 - Nätverksadapter - M.2 2230 - 802.11ac, Bluetooth 5.0

Ok jag kommer upp i under 200mb på Note20, Note 10 samt Huawei P30 och Huawei Mediapad M5. Samma ungefär med laptopsen.

Testa VHT80 och se vad det ger.
Gå in på statistics på en klient i unifi kontrollern och kolla vad den säger medans du mäter mot speedtest.

Min telefon säger tex just nu;
Channel 36 (11ac)
Signal 69% (-63 dBm)
Rx Rate 780 Mbps
Tx Rate 780 Mbps
Power Save Enabled

man kan ungefär förvänta sig ~1/3 - 1/2 av anslutnings hastigheten

Om enheterna stödjer 3x3 så kan de ansluta i 1300 Mbps annars är 2x2 866,7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romeon:

Hej! Letar efter någon som kan tänkas med hjälp av Zoom/skype hjälpa mig att sätta mitt nätverk på rätt sätt. Jag har idag allt klart (förutom att allt kraschade idag när jag uppdaterade min cloudkey så kommer behöva göra en hardreset) och installerat på plats. Jag har OwnIT 1000/1000, men på Wifi får jag knappt ut 300mb trots att jag är nära AP punkten samt att jag har en dator + nätverkskort (köpt nytt endast för det) som ska hantera dessa hastigheter.

Så därför antar jag att de tär fel på min contig. Swishar gärna några måltider som tack för hjälpen

Beroende på hur du bor (hus, lägenhet i stan) så kan kanalbredden 20/40/80/160 vara ett väldigt dåligt alternativ.Får du +300 så kan du vara nöjd.
Jag får 400 mbit i länkhastighet mellan min ap pro/ap mesh och pocophone f1.

Edit: Såg nu du hade en "undervåning" gissar du har en "övervåning" också och därmed bor i hus? Så det du kan göra är att köra enbart 5 ghz och kanalbredd på 40 mhz först, testa sedan 80 mhz.

Edit2: För att uppnå de hastigheter som tillverkarna anger så måste du köra typ helt störningsfritt och hög(sta) kanalbredden och 5 ghz då. Samt att både sändare och mottagare har stöd för det. Så med kanalbredd 80/160 ska du kunna nå högre hastigheter föruytsatt att du inte ser några andra wifi i närheten då högre kanalbredd tar inte störningar på närliggande kanaler.

Visa signatur

.