Clocktuner-verktyg för optimering av Ryzen 3000 tillgängligt nu

Permalänk
Medlem

Ska man med det här programmet då tex i en laptop kunna låsa klockfrekvensen? Om vi tar 4800H som kan boosta till 4.2 GHz, kan man då tex begränsa att den endast boostar till 4 GHz eller 3.9 GHz?

Permalänk
Medlem

Letar LLC på mitt Asus B450F men hittar bara en inställning med regular, medium, high och extreme.

Vad av dessa motsvarar LLC 3? CTR gnäller på för hög LLC under testandet.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Frågan är varför AMD inte anställer killen och att han får göra detta till en del av AMDs officiella mjukvara för sina processorer. Det borde de känna på om de kan göra sin processor effektivare och då sälja dem bättre.

Skrivet av skewgen:

Man vill inte sälja processorer med samma namn som presterar väldigt olika i orginalutförande. Man har helt enkelt satt nivåer som fungerar för alla processorer och det som gjorts här är att klassa som överklockning, har man otur med sitt exemplar så får man nog inte ut något av detta. Om detta skulle vara en procedur som gjordes av AMD för varje processor så skulle resultaten variera enormt mellan likadana processorer, och de som får dåliga exemplar bli sura.

Ja precis, dessutom är olika moderkort av olika kvalité. Här pressar du ut prestanda relativt till ditt eget moderkort, men de kan ju inte sälja en processor över disk som inte fungerar med de frekvenserna / spänningarna i ett budget moderkort. Det är också en anledning till att det kan finnas mer att hämta i just din setup.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Testade att köra med default inställningarna på min R3600.

Resultatet blev sänkning från 1.358 V till 1.25 V på ganska låga 4050 MHz (Bronze sample).
Det gav en prestandasänkning på exakt 2% i CB.
Mer positivt var temperaturen som sjönk 10%.

Är det värt att tappa 2% prestanda för 10% lägre temps (14% lägre effektförbrukning)?
Jag lutar lite mot ett ja faktiskt - så kommer testa att köra så här ett tag och se hur det känns.

System:
ROG STRIX X570-F GAMING med R3600 som stop-gap tills Zen3 kommer, har annars varit relativt nöjd hittills.
Dubbla nvme diskar, 32gb 3600 cl16 minnen, RTX2060 som jag också hade tänkt som en stop-gap tills Cyberpunk släpps, men nu är ekonomin ansträngd pga covid-eländet så får se hur det blir med det.

Update:
Auto load profile funkar inte för mig dock.
Efter att jag startat om windows så måste jag själv öppna programmet och applicera profilen igen.
Har inte prövat beta v2 än, så kanske ska tanka ner och testa om det löser problemet.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk

Jag fick inte programmet att funka alls med mitt ASUS CH6 och 3700X. Programmet säger jag kör manuell OC fastän jag har allt på auto, och sen så fick jag oxå buggen med Mhz 6000, så jag får nog invänta ny beta.

Permalänk

Så om man har en Ryzen 5 3600 som pendlar upp & ned i frekvens konstant vilket gör att processorfläkten gör detsamma även fast man bara slöar runt i windows.. då kan man kanske få bukt på det genom denna mjukvara..?

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreyas86:

Så om man har en Ryzen 5 3600 som pendlar upp & ned i frekvens konstant vilket gör att processorfläkten gör detsamma även fast man bara slöar runt i windows.. då kan man kanske få bukt på det genom denna mjukvara..?

Detta löser du genom att justera fläktkurvorna för processorfläkten.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Hur viktigt är det med LLC3? Kör min LLC på 4 och får varningar i programmet att det blir för hög LLC men det är mer stabilt än att köra LLC 3.

Fick iallafall:
Voltage 1250Mv
CCX1 4325Mhz
CCX2 4325Mhz
CCX3 4175Mhz
CCX4 4150Mhz

Gick från ~7000 i CB20 till ~7550 så det är ju bra, ska testa om det är stabilt också.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag som hade tänkt börja kolla på film, din elaking där

Permalänk
Medlem

Fick igång datorn ikväll med den nya processorn. Aldrig lekt med amd. Helt underbart program som bara fungerar. Här är mitt resultat

Permalänk
Medlem

>-< precis på väg att tacka för idag så får man anledning att stanna uppe nån timma till.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Även med beta2 så får jag inte diagnostiken att gå genom. Får 6000MHz+ eller minus flera miljoner i frekvens. Får avvakta beta3

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

Inte testat med clocktuner, men det går att köra Ryzen Master med Hyper-V aktivt med ett hack. Oklart vad det är som kräver Hyper-V avstängt - allt verkar fungera för mig om man förbigår VBS-kollen.
https://github.com/klauspost/ryzen-master-vbs-patch

Oooh, intressant! Hade missat den.

EDIT: Hade inte ens funderat på att bara patcha bort checken då jag antog att det faktiskt var något som inte fungerade, men det verkar faktiskt fungera utmärkt. Nu vet jag att det bara är en simpel patch så kan fixa det själv (och skicka en pull request) om det skulle komma en ny version ingen annan hunnit före.

Skrivet av inquam:

Ryzen Master i sig fungerar fint med SVM. Men om däremot Hyper-V varit aktivt i Windows så har Ryzen Master klagat för mig. Detta då, om jag förstår rätt, Windows i sig då kör i virtuellt läge när man aktiverar Hyper-V om än med direktaccess till hårdvaran.

En del funktioner gör ju att Hyper-V är aktivt hela tiden dock, exempelvis nya WSL 2 (misstänker åtminstone att det är den). Nej, Windows kör inte i virtuellt läge bara för att man har Hyper-V igång. Säkerhetsfunktionen felmeddelandet klagar på är dock en funktion som virtualiserar exempelvis lsass-processen för att hindra att man dumpar lösenord eller hashar för inloggade användare från dess minne. Den funktionen finns dock inte i Windows 10 Pro så det verkar handla generellt om användning av Hyper-V.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Tydligen är min 3800x bronze exemplar, riktigt skit exemplar.. testade både undervolt (1.175v) och övervolt (1.350v) och undervolt gav mig 4050mhz. mindre än original. övervolt gav 4350 på CCX1 och 4300 på CCX2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Jag som hade tänkt börja kolla på film, din elaking där

Skrivet av tJev:

>-< precis på väg att tacka för idag så får man anledning att stanna uppe nån timma till.

Haha sorry lorry! 😂

Permalänk
Skrivet av slusk:

Haha sorry lorry! 😂

Permalänk
Skrivet av adzer:

Även med beta2 så får jag inte diagnostiken att gå genom. Får 6000MHz+ eller minus flera miljoner i frekvens. Får avvakta beta3

Jag fick 6400 Mhz nånting med beta 2 och det är jag tamejtusan nöjd med. Behöver inte uppgradera datorn på ett par bast

Då jag får olika hastigheter hela tiden trots samma inställningar på spänning vid flera tester mm samt varje gång datorn stängs av så kraschar den när den går ut ur Windows (även vid omstart) så har jag laddat min egna CCX-OC profil istället. Beta 2 så funka iaf testet så pass att jag kunde se att CCX 0 va 25 Mhz sämre än CCX 1 på given spänning.

Permalänk
Medlem

Typiskt att man sitter med 1903... Får vänta tills det är skarp release och uppdatera i samma vända.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av twit:

Detta löser du genom att justera fläktkurvorna för processorfläkten.

Ja jo, men tycker det känns "onödigt" att den också pendlar mellan 28-60 grader i windows :/

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk
Medlem

Min egen clock var på 4,325Ghz på 1,35v och fick 5180 poäng i CB r20 med denna tool blev clocken 4,15Ghz och fick 4782 poäng på 1,25v och gick från 78c till 71c i CB r20 men kör nog min egen clock. Har en ryzen 3800x, Asus X470 PRO och tunade minnen cl16 3800Mhz och en Noctua DH15 som kyler på fint

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

En del funktioner gör ju att Hyper-V är aktivt hela tiden dock, exempelvis nya WSL 2 (misstänker åtminstone att det är den). Nej, Windows kör inte i virtuellt läge bara för att man har Hyper-V igång. Säkerhetsfunktionen felmeddelandet klagar på är dock en funktion som virtualiserar exempelvis lsass-processen för att hindra att man dumpar lösenord eller hashar för inloggade användare från dess minne. Den funktionen finns dock inte i Windows 10 Pro så det verkar handla generellt om användning av Hyper-V.

Ok, upplevt det som att Hyper-V är ett type 1 hypervisor och att det var förklaringen till att Virtual Box, olika anti cheat osv traditionellt haft problem om man aktiverat Hyper-V.

Info som denna (punkt 6): https://www.vembu.com/blog/top-11-microsoft-hyper-v-terminolo...

Och svar som detta: https://superuser.com/a/1208857/96032

har bidragit till den uppfattningen.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avot:

Min egen clock var på 4,325Ghz på 1,35v och fick 5180 poäng i CB r20 med denna tool blev clocken 4,15Ghz och fick 4782 poäng på 1,25v och gick från 78c till 71c i CB r20 men kör nog min egen clock. Har en ryzen 3800x, Asus X470 PRO och tunade minnen cl16 3800Mhz och en Noctua DH15 som kyler på fint

Testa att låta verktyget utgå ifrån 1,35v då?

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk

kan inte ens testa då jag sålt smöret o sitter utan grafikkort =(

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreyas86:

Ja jo, men tycker det känns "onödigt" att den också pendlar mellan 28-60 grader i windows :/

Verkar typiskt för vad som händer när fläktkurvan är ställd att inte ge tillräcklig kylning förrän vid 60 grader. (Jag hade samma problem på ett grafikkort tidigare.)
Öka fläktens lägsta varvtal så kommer du sällan nå upp i 60 grader.

Permalänk
Medlem

Efter lite testande med beta 2 landade min 3600 på ccx1 4375 och ccx2 4375 med 1262mV. Hade dock en del systemcrasher nu med beta 2 jämfört med beta 1. Kommer låta min CPU ligga på detta tills mjukvaran fått mogna lite innan jag ger mig på ytterligare optimering

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Ok, upplevt det som att Hyper-V är ett type 1 hypervisor och att det var förklaringen till att Virtual Box, olika anti cheat osv traditionellt haft problem om man aktiverat Hyper-V.

Info som denna (punkt 6): https://www.vembu.com/blog/top-11-microsoft-hyper-v-terminolo...

Och svar som detta: https://superuser.com/a/1208857/96032

har bidragit till den uppfattningen.

Jag har alltid haft uppfattningen att detta bara gällde för Hyper-V på Windows Server men har svårt att hitta källor på det nu. Den uppfattningen verkar dock kunna vara felaktig så du har förmodligen rätt. Då lärde man sig något nytt.

Frågan man ställer dig då är ju i och för sig om det är värt att köra WSL 2 på en dator som också används för spel eller om man borde nöja sig med WSL 1 istället. Om man ska tro Microsoft kan ju Hyper-V ha viss påverkan på prestandan i vissa situationer.

https://docs.microsoft.com/en-us/virtualization/hyper-v-on-wi...

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Hur gör ni?

Ni startar CRT programmet därefter trycker ni på start och låter den gå klart?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Hur gör ni?

Ni startar CRT programmet därefter trycker ni på start och låter den gå klart?

Vi läser guiden/manualen.

https://www.guru3d.com/articles_pages/clocktuner_for_ryzen_ct...

Permalänk
Medlem

Har jag gjort.
Då om omformulerar jag min fråga.

Hur många varv/försök/ kör eran CRT innan den är klar?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!