Permalänk
Medlem

Xeon för utveckling

Hej, jag söker lite information om användningsområde för Xeon när det gäller utveckling.
Mitt jobb köper normalt in datorer med Xeon-processorer, användningsområde är nästan uteslutande utveckling i framförallt Visual Studio.
Är det vettigt? Av det jag kunnat hitta så borde tex. Ryzen 3900X vara ett både bättre och billigare val än de flesta Xeon-modeller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgonzola:

Hej, jag söker lite information om användningsområde för Xeon när det gäller utveckling.
Mitt jobb köper normalt in datorer med Xeon-processorer, användningsområde är nästan uteslutande utveckling i framförallt Visual Studio.
Är det vettigt? Av det jag kunnat hitta så borde tex. Ryzen 3900X vara ett både bättre och billigare val än de flesta Xeon-modeller?

Nu vet jag inte vad det är för datorer det handlar om, men om det är typ en arbetsstation från Dell, HP, Lenovo eller liknande så har den väl typiskt en Xeon-processor från instegsnivån. Dvs en processor som typ motsvarar en i7 med ECC och alla enterprise-pryttlar.
Min poäng är väl mest att om det är en CPU på den nivån så är det inte någon extraordinärt dyr CPU, oavsett om den heter i7 eller Xeon.

Men ja, jag skulle hålla med om att en dator Ryzen absolut borde vara ett intressant alternativ, frågan är kanske mer vad som sitter i arbetsstationerna av märket som de brukar köpa. (Kanske lite beroende på vad de nu har för rutiner vad gäller datorinköp, hur flexibelt det är, osv.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jo jag tror det finns vissa begränsningar med avtal mot pc-leverantör etc men jag tänkte ta upp detta med it-avdelningen då många utvecklare upplevel sina maskiner som ganska långsamma. Det gäller ju den typen av arbetsstation som du beskrev men hela datorn är oftast ganska dyr även om inte cpu är det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgonzola:

Jo jag tror det finns vissa begränsningar med avtal mot pc-leverantör etc men jag tänkte ta upp detta med it-avdelningen då många utvecklare upplevel sina maskiner som ganska långsamma. Det gäller ju den typen av arbetsstation som du beskrev men hela datorn är oftast ganska dyr även om inte cpu är det

Ja, försök för all del.
Det främsta rådet jag har är nog helt enkelt att i första hand argumentera för vad du faktiskt vill åt (typ att fler kärnor och mer ram jämfört standarddatorn skulle göra så att arbetet flöt på bättre, eller vad nu själva idén är), snarare än att helt fokusera på en specifik lösning.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304