Xiaomi Mi 10T och Mi 10T Pro introducerar 144 Hz bilduppdatering

Permalänk
Melding Plague

Xiaomi Mi 10T och Mi 10T Pro introducerar 144 Hz bilduppdatering

I en tid när allt fler telefoner får bilduppdatering på 120 Hz siktar Xiaomi på att sticka ut från konkurrensen med 144 Hz.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har 9T Pro, känns segt att ha missat 144Hz på skärmen och vara fast vid ruttna 60Hz, men samtidigt är jag glad att jag slapp den fula hålkameran i skärmen.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Snart har gigapixel kameror på våra telefoner.

Permalänk
Avstängd

Har en redmi note 8 pro, skitnöjd.

Permalänk
Medlem

När lite-versioner har 4820 mAh vet man att saker och ting är på väg i rätt riktning. Det enda som håller mig borta från nyaste telefonerna är hole-punch-kameran. Trollas den bort så kommer jag börja öppna ögonen.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Har själv 9T och är skitnöjd, letade efter en telefon under 5000 som hade hel-skärm förra året så den passade perfekt.

Permalänk
Medlem

Min datorskärm är på 144 Hz, snart ser vi G-Sync och freesync teknik på mobilerna, bara en tidsfråga när vi få se 240 hz.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
99:e percentilen

Hög uppdateringsfrekvens rent generellt är fantastiskt trevligt på touchskärmar!

Men en ökning med 20 % från redan mjuka 120 Hz får, i motsats till Xiaomis i ingressen nämnda förhoppningar, inte dessa modeller att "sticka ut från konkurrensen" i mina ögon. Kan inte komma på ett enda tillfälle då jag tror att jag i praktiken skulle märka skillnad mot 120 Hz – tror knappt ens jag skulle kunna blindtesta skillnaden även om jag ansträngde mig.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Nä förhoppningarna föll pladask.
LCD-skärm. Ingen optisk zoom.
144 hz på mobil är lika stor gimmick som 108 mp. Väljer hellre optisk zoom av många anledningar.
Hellre 120 hz OLED som är på deras Ultra, som jag hoppades på en global lansering av. Men förstod att det inte skulle hända.
Tydligen ingen trådlös laddning heller.

Skulle vara skönt att bli av med min värdelösa OP5.. :/
Huaweis P40 Pro ser gedigen ut. Men det är tyvärr en Huawei. D.v.s ingen Google där inte.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Inaktiv

först händer ingenting och ingen bryr sig sen går man på nolltid från 60 till 144hz.

Visst hade det varit kul med mer än 60hz men allt över 100 känns bara som det drar onödigt batteri.

Permalänk
Medlem

ser inte vitsen över 60hz på en mobiltelefon.... drar bara på batteriet onödigt..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon56869:

först händer ingenting och ingen bryr sig sen går man på nolltid från 60 till 144hz.

Visst hade det varit kul med mer än 60hz men allt över 100 känns bara som det drar onödigt batteri.

Vadå nolltid? Finns ju tonvis med telefoner som har 90hz, och många som har 120 hz också.

Extremt nöjd med min Mi 10, bästa telefon jag haft. Den har 90hz, och det är underbart. Men jag vill inte ha mer om det drar för mycket batteri.

Skrivet av HazZarD:

ser inte vitsen över 60hz på en mobiltelefon.... drar bara på batteriet onödigt..

För att det är skönare att använda, och det är värt det. Oftast har man ju tillgång till laddning om det nu mot förmodan skulle vara ett problem.

Min Mi 10 med 90hz har bättre batteri än min S9+ någonsin hade. (60hz). Allt har inte med skärmen att göra.

Permalänk
Medlem

Så förvirrande med typ 10 versioner av Xiaomi mi 10 nu, köpte en Mi 10 vanlig från comviq nu när dom reade ut dom för 2400 kr, är sjukt nöjd för dom pengarna.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Scirocco:

Så förvirrande med typ 10 versioner av Xiaomi mi 10 nu, köpte en Mi 10 vanlig från comviq nu när dom reade ut dom för 2400 kr, är sjukt nöjd för dom pengarna.

Jag tog samma deal, de kan inte ha gått plus på att sälja ut telefonerna för detta sjuka pris. Aldrig varit nöjdare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

ser inte vitsen över 60hz på en mobiltelefon.... drar bara på batteriet onödigt..

Variabel refresh rate skulle väl sitta fint. Tror iaf Samsungs nya har det.

Permalänk
Medlem

Skulle va skoj med Fredags fokus med just fokus på mobiler och dess uppdateringsfrekvens, för och nackdelar om man behöver det idag eller är det för tidigt.

@loevet

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

Vadå nolltid? Finns ju tonvis med telefoner som har 90hz, och många som har 120 hz också.

Extremt nöjd med min Mi 10, bästa telefon jag haft. Den har 90hz, och det är underbart. Men jag vill inte ha mer om det drar för mycket batteri.

För att det är skönare att använda, och det är värt det. Oftast har man ju tillgång till laddning om det nu mot förmodan skulle vara ett problem.

Min Mi 10 med 90hz har bättre batteri än min S9+ någonsin hade. (60hz). Allt har inte med skärmen att göra.

När kom första mobilen med 90hz? Typ 2019?

Permalänk
Avstängd

Med 5G i antågande så kan jag helt klart ändå se ett potentiellt användningsområde för 144Hz-skärmar på telefoner.

Att använda hemdatorn som fjärrstyrd renderingsstation är helt toppen om man jobbar på skola eller kommunalt, och med lägre latenser så känns det som en möjlig framtid att telefonerna blir mer som tunna klienter (som ändå är ganska kapabla fristående), men har möjlighet att lämpa över tung rendering på en nätansluten hemstation.
För spelande alltså.

Särskilt om vi ska ha AR som är något att ha, då tror jag att den lösningen blir både billigare och mer kapabel än att den bärbara enheten ska stå för all rendering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Jag tog samma deal, de kan inte ha gått plus på att sälja ut telefonerna för detta sjuka pris. Aldrig varit nöjdare.

Xiaomi som står för kostnaden eller en stor del av den. Comviq har tidigare sagt att deras månadens mobil-kampanjer tas fram tillsammans med tillverkarna. Därför ser man aldrig en iPhone på en sådan kampanj eftersom Apple inte gör såna kampanjer.

Det ska bli intressant att se vad oktoberdealen blir.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon56869:

När kom första mobilen med 90hz? Typ 2019?

Razer phone hade 120hz redan 2017. Sen kom ROG phone med 90hz. Så snabbt har det ju inte gått känner jag även om det bara gått 3 år sedan de första, tekniken fanns ju redan och har gjort det länge.

Det som förvånar mig är att 90/120/144 hz inte kommit tidigare än så. Men det är klart, nu när processorerna blir mer och mer strömsnåla blir det mer över till annat.

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

ser inte vitsen över 60hz på en mobiltelefon.... drar bara på batteriet onödigt..

Jag har en razer Phone 2 där jag kan välja 60,90 eller 120hz.
Jag tycker det är värt att offra batteritid för att köra 120hz har inte märkt av någon större förlust av batteritid heller.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Sitter själv på mi note 10, är alla dessa telefoner fyllda med reklam lite här och där? Tex när man installerar en app så dyker det upp reklam om appar eller om man öppnar en mapp så dyker det upp förslag på andra appar.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av HazZarD:

ser inte vitsen över 60hz på en mobiltelefon.... drar bara på batteriet onödigt..

Jag förstår att du aldrig provat en touchskärm med hög uppdateringsfrekvens. Du kan gå till valfri hemelektronikaffär och göra det om du vill, men varning: du kommer aldrig tycka att en 60 Hz-touchskärm flyter bra igen. (Därmed inte sagt att det inte går att använda en. Jag har fortfarande bara 60 Hz på min telefon, trots att jag haft en iPad Pro med 120 Hz i flera år.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Hög uppdateringsfrekvens rent generellt är fantastiskt trevligt på touchskärmar!

Men en ökning med 20 % från redan mjuka 120 Hz får, i motsats till Xiaomis i ingressen nämnda förhoppningar, inte dessa modeller att "sticka ut från konkurrensen" i mina ögon. Kan inte komma på ett enda tillfälle då jag tror att jag i praktiken skulle märka skillnad mot 120 Hz – tror knappt ens jag skulle kunna blindtesta skillnaden även om jag ansträngde mig.

Jag är tveksam till om ens steget från 90Hz till 120Hz är vettigt.

Permalänk

108 MP ?? då räcker 5 - 15 GB (genomsnittligt) gratis molnlagring inte långt XD

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Medlem

108MP kamera finns ju sedan ett tag på ett antal telefoner, men 144Hz tackar man ju inte nej till. Snart kommer ju Xiaomi med kamera under skärmen också. Blir troligtvis en Xiaomi som nästa telefon, de verkar ligga i framkant på mycket.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Musikälskare

Drar den högre bilduppdateringen nämnvärt mer batteri?

Känns som det är där det behövs mer utveckling men det kommer att göra att folk köper mindre telefoner så jag kan förstå motsträvigheten

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Jag är tveksam till om ens steget från 90Hz till 120Hz är vettigt.

Om det är vettigt vet jag inte men jag ser skillnad på 90 och 120hz och märker ingen skillnad i batteritid. Steget från 60 till 90hz känns däremot som en större förbättring.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Keeper of the Bamse

Får den här telefonen Google play?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

ser inte vitsen över 60hz på en mobiltelefon.... drar bara på batteriet onödigt..

Så det du säger är att utveckling är onödigt? Gäsp...