Uppgradera PSU för nytt grafikkort? 2070 -> 2080super/ti/3080

Permalänk

Uppgradera PSU för nytt grafikkort? 2070 -> 2080super/ti/3080

Hallå!
Sitter här med en bunt stålar och det är dags att uppgradera grafikkortet inför vinterns gaming!
Som titeln lyder så har jag nu ett 2070 kort, men funderar på att köpa ett begagnat 2080super/ti, beroende lite på vad för deals man kan hitta. Det finns ju inga att köpa just nu, men det kanske är aktuellt med ett 3080 också. Sitter på en 630w PSU nu och har inga problem med strömtillförseln, men 2080 korten är ju törstigare, inte minst 3080 korten.

För 3080 kortet hade man ju behövt uppgradera PSU:n (isfall till hur mycket, 750w?), men behöver man uppgradera för 2080 super/ti? Kan ju undvika RGB 4x fläkts monstren om de drar mer ström.

Relaterad sidofråga:
- Min PSU är 7 år gammal, spelar det någon roll och hade ett nytt dragit ned elräkningen?

Mina specs:
Intel i7-7700k + Nocuta NH-DH15 - Inte överklockad atm.
Asus Strix Z270h Gaming
Asus RTX 2070
16GB RAM
2x SSD
2x HDD
(om det nu spelar någon roll: 3x chassifläktar, rgb tangentbord, mus, massa skit USB grejer.)
Och viktigast i sammanhanget:
Be-Quiet Pure Power L8 CM 630W

Tack på förhand för era tips och kunskap!

Permalänk
Skrivet av PaperPlanes:

Hallå!
Sitter här med en bunt stålar och det är dags att uppgradera grafikkortet inför vinterns gaming!
Som titeln lyder så har jag nu ett 2070 kort, men funderar på att köpa ett begagnat 2080super/ti, beroende lite på vad för deals man kan hitta. Det finns ju inga att köpa just nu, men det kanske är aktuellt med ett 3080 också. Sitter på en 630w PSU nu och har inga problem med strömtillförseln, men 2080 korten är ju törstigare, inte minst 3080 korten.

För 3080 kortet hade man ju behövt uppgradera PSU:n (isfall till hur mycket, 750w?), men behöver man uppgradera för 2080 super/ti? Kan ju undvika RGB 4x fläkts monstren om de drar mer ström.

Relaterad sidofråga:
- Min PSU är 7 år gammal, spelar det någon roll och hade ett nytt dragit ned elräkningen?

Mina specs:
Intel i7-7700k + Nocuta NH-DH15 - Inte överklockad atm.
Asus Strix Z270h Gaming
Asus RTX 2070
16GB RAM
2x SSD
2x HDD
(om det nu spelar någon roll: 3x chassifläktar, rgb tangentbord, mus, massa skit USB grejer.)
Och viktigast i sammanhanget:
Be-Quiet Pure Power L8 CM 630W

Tack på förhand för era tips och kunskap!

630w känns gränsfall.

750w hade varit bättre.

satsa på platinum eller titanium. de drar mindre ström.

https://en.wikipedia.org/wiki/80_Plus

Permalänk
Medlem

Sitter på datorn i sign, och datorn drar 430w som mest. Har också RBG t-bord och lite lullull. Så nej, spara pengarna och lägg på nått vettigare imo

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Skrivet av relevantia:

630w känns gränsfall.

750w hade varit bättre.

satsa på platinum eller titanium. de drar mindre ström.

Skrivet av Jaegrlicious:

Sitter på datorn i sign, och datorn drar 430w som mest. Har också RBG t-bord och lite lullull. Så nej, spara pengarna och lägg på nått vettigare imo

Olika bud i Mellerud!
Men om Jaegrlicious sitter på samma dator och inte har problem är jag ju golden då så att säga!
Ja, känns gött att spara typ 1500!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaperPlanes:

Olika bud i Mellerud!
Men om Jaegrlicious sitter på samma dator och inte har problem är jag ju golden då så att säga!
Ja, känns gött att spara typ 1500!

Brukar ju alltid överdrivas så förbannat med nätagg idag. Sitter man på ett vettigt 650W ish idag så är de ingen fara. Finns ingen anledning att köpa mer än vad man behöver. Hade jag köpt ny dator idag hade jag köpt ett 750w för "framtiden" men nätagg idag är ju så förbannat dyra, så mitt corsair får leva vidare då det inte finns nån egentlig anledning att byta. Och då sitter jag på klockad 9900k som drar betydligt mer än vid din 7700k gör

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i