Begagnade Radeon VII, varför så dyra?

Permalänk
Medlem

Begagnade Radeon VII, varför så dyra?

Jag såg någon som skrev om det på Reddit tror jag det var och kände att jag ville gå in och kika, och på Ebay ligger för tillfället flertalet annonser uppe med 10-20-30 bud och priser på ca 7500kr. Och kollar man sålda kort så ligger de runt 7-8 tusen, vissa över 9000kr till och med. Vad är det som betingar detta pris egentligen? Jag köpte mitt för cirka 8000kr när det var nytt, för ett och ett halvt år sen... Både RTX 2000 Super och nu 3000 har kommit sen dess, och det är ju ingen hemlighet att Radeon RX 6000 kommer inom kort.

Själv sitter jag på ett som jag är nöjd med (vattenkylt så det inte låter satan) och hade tänkt behålla för att det känns onödigt att köpa ett dyrt nytt grafikkort när jag redan har ett. Men när man ser vad man kan få för det på Ebay så kliar det ändå i uppgraderingstarmen nu när det vankas nya generationer med raytracing och allt vad det är. Men är det en "prisbubbla" av någon anledning eller är priserna rättfärdigade på något sätt? Vad tror ni kommer hända med priserna när fler nya grafikkort lanserats och tillgången är bättre?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Dessa kort används garanterat inte som spelkort utan som compute-kort...
Alltså dom är väldigt starka på andra saker så som kryptovalutor.

Permalänk
Medlem

Jo men är de så bra som compute-kort att de är värda nypris begagnade, trots att de är rätt gamla och det kommit/kommer nya kort?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Om jag kan få 7k för mitt Radeon VII så kan jag lätt tänka mig sälja för att ha cash till RX6000 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalthor:

Om jag kan få 7k för mitt Radeon VII så kan jag lätt tänka mig sälja för att ha cash till RX6000 😄

Ja det är exakt mim tanke med! Men jag undrar om de begagnatpriserna verkligen är befogade så att de komma hålla i sig en månad eller två framåt. Man är ju inte så sugen på att sälja sitt Radeon VII nu och sitta på den inbyggda grafiken i ovisshet om när man ksn få tag i nåt nytt

Det spekulerades på Reddit att det just är minnet och beräkningsprestandan som gör det till ett billigt alternativ för folk som annars behöver Radeon Pro eller Titan/Quadro, men jag är oinsatt i det användningsområdet och tillhörande priser...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Starric:

Ja det är exakt mim tanke med! Men jag undrar om de begagnatpriserna verkligen är befogade så att de komma hålla i sig en månad eller två framåt. Man är ju inte så sugen på att sälja sitt Radeon VII nu och sitta på den inbyggda grafiken i ovisshet om när man ksn få tag i nåt nytt

Det spekulerades på Reddit att det just är minnet och beräkningsprestandan som gör det till ett billigt alternativ för folk som annars behöver Radeon Pro eller Titan/Quadro, men jag är oinsatt i det användningsområdet och tillhörande priser...

Ja det stämmer säkert. Radeon Pro VII är betydligt dyrare:
Radeon Pro VII

Skillnaden mot Radeon VII är FP64 som är dubbelt så snabb.
Osäkert än om Navi 21 får snabbt minne. Två varianter kanske (GDDR6 och HBM2)?

Permalänk
Medlem

Är väl ett av de bästa korten till MacOS (där nvidia inte fungerar).
Är de svåra att köpa nytt? Kan vara en anledning att de är eftertraktade som begagnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Är väl ett av de bästa korten till MacOS (där nvidia inte fungerar).
Är de svåra att köpa nytt? Kan vara en anledning att de är eftertraktade som begagnat.

Svåra att köpa nya? O ja, de såldes väl bara under några månader förra året innan AMD slutade med dem. Så det är bara begagnat som finns

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara för att Radeon VII är ju ett AMD Radeon Instinct MI50 16GB kort egentligen.

Hittar inget pris på just den modellen, men 32GB kostar runt 50papp. Så gissa om AMD gick back på dessa kort

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Vart ska man sälja för att hitta rätt köpare då? Blocket? Tradera? SweClockers marknad? Hade ju aldrig trott att mitt kort skulle bli en investering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalthor:

Vart ska man sälja för att hitta rätt köpare då? Blocket? Tradera? SweClockers marknad? Hade ju aldrig trott att mitt kort skulle bli en investering.

Känns ju som att Ebay är vårt största hopp. Skulle tro att lilla Sverige är en för liten marknad för ett så nischat kort om man vill ha de priserna

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Känns ju som att Ebay är vårt största hopp. Skulle tro att lilla Sverige är en för liten marknad för ett så nischat kort om man vill ha de priserna

Ah! va rädd för att du skulle säga det. Har inget erfarenhet i hur ebay funkar eller just med frakt och annat när man skickar till annat land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalthor:

Ah! va rädd för att du skulle säga det. Har inget erfarenhet i hur ebay funkar eller just med frakt och annat när man skickar till annat land.

Inte jag heller :/ men, kan man få tillbaks typ alla pengar man köpte kortet för förra året så kanske det kan vara värt att kolla upp hur man gör

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Inte jag heller :/ men, kan man få tillbaks typ alla pengar man köpte kortet för förra året så kanske det kan vara värt att kolla upp hur man gör

Jag kikat runt lite och det går att sälja från ebay men det är inte optimalt och du kanske inte kan få ut dom pengarna du vill ha riktigt. Ebay har ingen koppling i sverige och det är svindyrt med frakt om man ska skicka något. Så jag tänker för att va konkurrenskraftig så måste du ha ett bra pris som kan tävla med dom andra med frakten inräknad. Sen om jag förstår rätt så tar ebay en generös del av kakan på vinsten.

Jag tittade på FedEx t ex. och då hamnar ett paket som säg ett Radeon VII på mellan 1500-2500kr i frakt om du siktar på hela Europa. 2500 är ytterligheterna i Europa och 1500kr centraleuropa med omnejd. Kan du få sålt det i sverige för 4000-4500kr så tror jag det är ett säkrare val med rätt köpare.