Usb 3.0-hårddisk är långsam

Permalänk

Usb 3.0-hårddisk är långsam

Jag använder externa hårddiskar kopplade till min Mac som i sin tur kopplas till en Dune HD för att spela tunga video-filer på min hemmabio.

Jag har två HDD. En med Firewire som fungerar bra och en nyare HDD som bara har USB 3.0 som är så jäkla trög. Har jag gjort en miss som köpt denna? Om jag ska köpa ny vilket gränssnitt är bäst för att kunna spela dessa filer?

Här är den jag har:
https://www.komplett.se/product/903777/datorutrustning/lagrin...

Permalänk
Medlem

Är det trögt vid skrivning av större mängder filer eller är det också trögt vid läsning??

USB3.0 bör inte påverka prestandan i överföring speciellt märkbart - såvida att USB-porten inte har degraderat sig till USB2-körning för att det är glapp i kabel/kontakter eller för lång kabel. USB3 är klart känsligare än USB2 i det avseendet.

om du inte kör på firewire800 så har firewire inte mycket mer fart än en USB2-koppling med runt 35 - 40 MB/s. uppspelning av redan komprimerad film handlar ofta om inte mer än enstaka MB/s och är långt under kapacitetstaket av firewire och USB2.

---

Länken pekar på att det är WD-diskar och de har i samma serier en blandning mellan CMR och SMR-diskar i sina serier upp till 8 TB och i dyliga kabinett så stoppas det in vad som finns i hyllan för tillfället hos tillverkarna.

kolla med crystaldiskinfo vad det kan vara för disk innanför kabinettet - oftast men inte alltid kan den luska ut vad som finns innanför skalet i diskväg.

det är samma sak med seagate att 10 TB och större storlekar verkar vara 'säkra' PMR/CMR-diskar

är det SMR-disk så kan de fungera rätt illa med 'fel' filsystem som NTFS när man skriver data på disken och då framförallt när man skriver många och små filer i stora batcher (över 20 - 30 GB tillsammans) eller matar på med torrent-körningar mot disken konstant och då speciellt i kombination med NTFS som filsystem. SMR-diskarnas 'issue' gäller främst vid skrivning av stora mängder småfiler på en gång, stora filer som skrivs sekventiellt (som mediafiler) fungerar bättre och läsning av filer är det till största delen samma som andra mekaniska diskar av PMR/CMR.

idag verkar normen att man måste köpa disk på 10 TB och större för att vara säker på att inte 'råka på' en disk med SMR-teknik.

Permalänk

Åh gud vad mycket att tänka på. Tack för info.
Dels är det segt när jag för över från mig firewiredisk till den med usb. Filerna är på ca 50-70 gb.
Jag märker det även när jag spelar upp filmerna att det blir fler framedrips från usbn än den med firewire.
Oftast har jag filmen på den när jag tittar och sen lagrar jag för framtiden på den större disken med usb.
Men det vore ju skönt att kunna spela från den också. Nu måste jag föra över filen först och det tar sökert två timmar per film.
Min mediaspelare är inte flaskhalsen utan den klarar ännu större filer. Det är just den där disken.

Permalänk
Medlem

Jag hade detta problemet med en USB 3.0 disk. Den körde bara i USB 2.0.

Efter lite googlande hittade jag en tråd som berättade att om man stoppar in kabeln "segt" så kan den kännas igen som en USB 2.0 för att pinnarna för USB 3.0 sitter längre in i kabeln. Låter smått underligt, men efter att jag stoppade in kabeln snabbt så kändes disken igen som 3.0.

Många datorer har både USB 3.0 portar och 2.0. Till och med mitt X570 har det. Så säkerställ att du kör den i en port som stödjer USB 3.0.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Det är inte så att usb disken är formaterad i ett "sämmre" filsystem ? Om det spelar någon roll? Typ FATex (typ unerversalt)i stället för NTFS (windos) eller mac os egna (som jag inte kan namnet på) det kan kanske spela roll vilket som är optimalt?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

Kolla vad du får för överföri gshastighet.

Lite beroende på vad för disk det är borde den föra iaf 50-150Mbyte/s till en mekanisk disk och iaf 100-200+ Mbyte/s om det är en ssd.

Ta en fil t.ex. En film på känd storlek och ta tiden på hur lång tid det tar att flytta den till disken

Sen tar du storleken på filen i Mbyte delat på tiden i sekunder för att få ett genomsnitt Mbyte/s sen kan du ta resutlatet x8 för att få Mbit/s

USB 3.0 om det fungerar kan hantera upp till 5Gbit/s, USB 2.0 48Mbit/s

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

USB 3.0 om det fungerar kan hantera upp till 5Gbit/s, USB 2.0 48Mbit/s

480 Mbit/s*

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

En modern 10 TB 3.5" extern USB-disk är man över 250 MByte/s vid OD (ytterdiameter) och man kan köra runt 550 MB/s från SSD av hyffsad kvalitet via diskdocka över USB3 - så det är inte USB3-gränssnittet som begränsar hastigheten utan det är något annat.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du kollat hur fragmenterade filerna är ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

480 Mbit/s*

Ja ursäkta missade en nolla

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Är UASP aktiverat och fungerande? Kollas ungefär såhär.

Det kan göra rätt stor skillnad, både på sekventiell prestanda och på slumpmässig sådan.
Däremot är det något som i princip ska fungera automagiskt på de flesta moderna USB 3.0-styrenheter och -enheter. Om du har kopplat disken till en USB-hub kan du testa att koppla den direkt till en USB-styrenhet (alltså en port direkt på datorn) för att se om det blir någon förbättring.

Du kan även testa, om du har möjlighet, med en annan kabel/port - om kabeln, någon av kontakterna och/eller anslutningarna är dåliga finns precis som @xxargs och @Lodisen nämner risken att disken går ner i USB 2.0-läge. (4 av 9 ledare i USB 3.0-kabeln och -kontakterna används för USB 2.0.)

Tyvärr har @xxargs också en poäng i att du i regel inte riktigt vet vad du får när du köper externa diskar - har du otur är det någon riktigt trött SMR-historia som sitter i. Om du vill vara mer säker finns det externa kabinett att köpa och sen väljer du själv en lämplig disk, det brukar dock bli märkbart dyrare om du vill ha något riktigt vettigt.

Recensionerna på WD My Book nämner inte sällan att den just är ganska trög, så det är nog inga Black-diskar som sitter i direkt.

Visa signatur
Permalänk

Gud vilka tips ni ger! Tack.

Jag ska föra över en fil och räkna ut hastigheten.
Jag ska även titta OM det är så att min Apple Display inte stöder 3.0. Det KAN vara så att den bara har 2.0.

Permalänk

OK!
Min Thuunderbolt har endast 2.0 (plus FireWire där min andra HDD är kopplad).
Men min Macbook Air har två USB 3.0 enligt specsen.

Så vill jag få upp hastigheten får jag helt enkelt koppla en av hårddiskarna DIREKT till min mac. Ska testa det och föra över en fil.

Då ser min koppling ut såhär:

HDD FIREWIRE --> THUNDERBOLT --> MAC --> DUNE HD

HDD USB 3.0 --> MAC --> DUNE HD

Det borde fungera OCH få upp hastigheten. Det enda krångliga är att jag måste koppla på/av ytterligare en sladd när jag vill gå iväg med min MAC.

Permalänk

Jag connectade min USB HDD direkt till min MACs USB 3.0-port. Nu tar en fil, som tidigare tog ca TVÅ timmar, ca 16 minuter.

Stort tack för hjälpen!

(Ska även testa att spela av filmfilen direkt från den nya HDD. Tidigare fick jag frame drops men jag hoppas att det minskar nu.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Jag connectade min USB HDD direkt till min MACs USB 3.0-port. Nu tar en fil, som tidigare tog ca TVÅ timmar, ca 16 minuter.

Stort tack för hjälpen!

(Ska även testa att spela av filmfilen direkt från den nya HDD. Tidigare fick jag frame drops men jag hoppas att det minskar nu.)

Kul att det verkar funka bättre, hoppas de andra problemen minskar också!

Visa signatur