Permalänk
Medlem

@Sando
Uppskattar dina inlägg i tråden. Håller med om att konsumentkrediter har en mer legitim roll när man drabbas av oförutsedda utgifter.

Att inte ha sparat ihop en tillräckligt stor buffert är betydligt minde klandervärt än bristen på självkontroll som förtida nöjeskonsumtion innebär.

Permalänk
Inaktiv

Man lever efter plånboken helt enkelt, ju mer pengar man har desto mer konsumerar många.

Jag gick in i väggen för 4 år sedan och lever numera på extremt lite pengar men jag gjorde en kul uträkning och inser att jag har ganska exakt lika mycket pengar nu då jag inte gör nånting på dagarna jämfört med då jag jobbade heltid.

Hade ut efter skatt ca 17 tusen i månaden och när jag betalt alla räkningar, avbetalningar, avigt för bostad samt all mat jag åt på jobbet och diverse andra saker så hade jag oftast kvar ca 3-4 tusen, hade alltid runt 12-13 tusen i räkningar, hade flera avbetalningar eftersom jag hade råd.

Nu idag lever jag på aktivitetsstöd och har ut ca 10 tusen varje månad och jag har ändå ca 4 tusen kvar efter de att jag betalt alla räkningar, alltså samma peng men den stora skillnaden är att jag har noll krediter och jag har sagt upp och avslutat alla saker som kostar pengar, olika tv och musik abonnemang, mobil köpte jag kontant i somras för första gången i mitt liv.

Lever extremt billigt numera och när jag snart börjar jobba igen kommer jag kunna köpa de mesta kontant för jag kommer ha extremt mycket pengar över varje månad, så de är nog nyttigt att få leva på existens minimum några år, man lär sig mycket.

Permalänk
Medlem

Som andra varit inne på tycker jag nog att man borde prioritera att ordna en buffert om man väljer att köpa TV-apparater och dylikt på avbetalning eftersom man annars inte skulle ha råd.

Köper man saker och ting på till exempel ett års avbetalning så känns det som att man ligger ett år efter i sin ekonomi och ständigt kämpar för att komma tillbaka till plus minus noll – det är säkert okej för vissa, men personligen hade jag tyckt att det var påfrestande och en källa till oro.

Hade jag befunnit mig i den situationen hade jag istället sett till att dra in på utgifterna och konsumtionen i kanske ett år för att bygga upp en buffert, så att jag istället ligger "ett år före" i min ekonomi. Efter sitt inköp spenderar man då istället tiden med att ligga på plus och spara ännu mer pengar, snarare än att ligga på minus och kämpa för att betala tillbaka pengar man är skyldig.

Sedan finns det givetvis personer som väljer att ta saker på avbetalning eftersom de hellre vill investera pengarna för att få någon form av avkastning, och det är så klart en helt annan historia.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Avstängd

Det är väldigt mycket moralism i denna tråd, man ska inte köpa sånt man inte har råd med, konsumera innan betalning och så vidare. Men man kan ju se det från andra hållet också: Varför ska man betala i förskott för något som man kommer att utnyttja över ett antal år? Många företag, vanligare ju större företaget är enligt min erfarenhet, agerar ju precis så. De köper inte datorer eller bilar till sina anställda utan hyr, leasar eller betalar av dem över tid. Mitt företag säljer en viss typ av utrustning till industrin och även för sånt är det väldigt populärt att hyra eller hyrköpa produkterna. Sen skapar förstås denna hyrda utrustning löpande ett värde för företaget, annars hade de ju inte skaffat den, men det gäller ju även för en privatperson. En TV skapar ju värde i form av underhållning exempelvis.

Sen gillar jag personligen inte att vara skuldsatt men det är ju först på senare år som jag har kommit upp såpass i inkomst att jag faktiskt har råd att köpa vad jag vill ha utan att vända på slantarna. Tidigare hade jag säkert kunnat ta exempelvis prenumerationen på Xbox istället för att spara och snåla länge innan jag fick det jag ville ha. Man måste också se till helheten. Jag har exempelvis inte prioriterat att betala av mina CSN-lån i förväg för räntan är låg så jag tjänar mer på att ha kvar lånen, och där finns skydd om jag skulle bli sjukskriven eller nåt.

Det är förresten en aspekt som inte har tagits upp alls i tråden. Många konsumentkrediter och liknande har ju ett medföljande, eller billigt, skydd så att man slipper betala om man exempelvis blir arbetslös eller sjukskriven. Det tar ju bort många av problemen med krediter ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är väldigt mycket moralism i denna tråd, man ska inte köpa sånt man inte har råd med, konsumera innan betalning och så vidare. Men man kan ju se det från andra hållet också: Varför ska man betala i förskott för något som man kommer att utnyttja över ett antal år? Många företag, vanligare ju större företaget är enligt min erfarenhet, agerar ju precis så. De köper inte datorer eller bilar till sina anställda utan hyr, leasar eller betalar av dem över tid. Mitt företag säljer en viss typ av utrustning till industrin och även för sånt är det väldigt populärt att hyra eller hyrköpa produkterna. Sen skapar förstås denna hyrda utrustning löpande ett värde för företaget, annars hade de ju inte skaffat den, men det gäller ju även för en privatperson. En TV skapar ju värde i form av underhållning exempelvis.

Företag skaffar ingenting för nöje utan de skaffar saker som kommer göra att de tjänar mer pengar, snabbare o.s.v., de gör kalkylen: Om jag skaffar X nu, hur mycket mer kommer jag tjäna under tiden Y, jämfört med att vänta till Z och då skaffa X.

Så ja, behöver man en TV nu för att öka sina inkomster, då kan det vara en sund investering att ta den på avbetalning. (men man måste förstås alltid göra kalkylen innan också!)

Därav att de flesta håller med om att låna till utbildning är sunt, det är en investering i framtida ökning av inkomst.

Sen vill jag lyfta fram att jag inte moraliserar, tycker folk får göra som de vill givetvis, men jag delar mig av min syn på saken utifrån mina livserfarenheter (och önskan att jag insett vissa saker tidigare i livet, såsom att pengar genererar mer pengar för roliga inköp och att skulder minskar det utrymmet (ränta-på-ränta effekten))

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Företag skaffar ingenting för nöje utan de skaffar saker som kommer göra att de tjänar mer pengar, snabbare o.s.v., de gör kalkylen: Om jag skaffar X nu, hur mycket mer kommer jag tjäna under tiden Y, jämfört med att vänta till Z och då skaffa X.

Så ja, behöver man en TV nu för att öka sina inkomster, då kan det vara en sund investering att ta den på avbetalning. (men man måste förstås alltid göra kalkylen innan också!)

Därav att de flesta håller med om att låna till utbildning är sunt, det är en investering i framtida ökning av inkomst.

Sen vill jag lyfta fram att jag inte moraliserar, tycker folk får göra som de vill givetvis, men jag delar mig av min syn på saken utifrån mina livserfarenheter (och önskan att jag insett vissa saker tidigare i livet, såsom att pengar genererar mer pengar för roliga inköp och att skulder minskar det utrymmet (ränta-på-ränta effekten))

Fast ett företag kan ju exempelvis investera i sina anställdas välmående, för att på så sätt göra arbetsplatsen mer attraktiv och kanske förhoppningsvis de anställda mer produktiva och på så sätt öka sina vinster över tid. På samma sätt kan ju en privatperson investera i sitt välmående för att göra bättre ifrån sig på arbetsplatsen och dylikt. Det kan handla om drivkrafter, avkoppling, etc. etc. Så jag ser egentligen ingen skillnad här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Så ja, behöver man en TV nu för att öka sina inkomster, då kan det vara en sund investering att ta den på avbetalning. (men man måste förstås alltid göra kalkylen innan också!)

Skrivet av Blomman90:

På samma sätt kan ju en privatperson investera i sitt välmående för att göra bättre ifrån sig på arbetsplatsen och dylikt. Det kan handla om drivkrafter, avkoppling, etc. etc. Så jag ser egentligen ingen skillnad här.

Se ovan, det var exakt vad jag skrev!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av snajk:

Det är väldigt mycket moralism i denna tråd, man ska inte köpa sånt man inte har råd med, konsumera innan betalning och så vidare. Men man kan ju se det från andra hållet också: Varför ska man betala i förskott för något som man kommer att utnyttja över ett antal år? Många företag, vanligare ju större företaget är enligt min erfarenhet, agerar ju precis så. De köper inte datorer eller bilar till sina anställda utan hyr, leasar eller betalar av dem över tid. Mitt företag säljer en viss typ av utrustning till industrin och även för sånt är det väldigt populärt att hyra eller hyrköpa produkterna. Sen skapar förstås denna hyrda utrustning löpande ett värde för företaget, annars hade de ju inte skaffat den, men det gäller ju även för en privatperson. En TV skapar ju värde i form av underhållning exempelvis.

Din konsumtion mot en alternativ-kostnads-kalkyl är två skilda grejer.
Att du köper en kamera på avbetalning som arbetsredskap för din fotohobby som har börjat ta fart är kanske lite annat än att köpa en TV på avbetalning för "sitta i soffan och dega på kvällen"-användning.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Din konsumtion mot en alternativ-kostnads-kalkyl är två skilda grejer.
Att du köper en kamera på avbetalning som arbetsredskap för din fotohobby som har börjat ta fart är kanske lite annat än att köpa en TV på avbetalning för "sitta i soffan och dega på kvällen"-användning.

På vilket sätt är de skillnad, om du har de som hobby, och hobby = ingen pengageneration. Så in direkt är ju de för nöjes skull också?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Se ovan, det var exakt vad jag skrev!

Om vi i ett tankeexperiment antar att det bästa och mest kostnadseffektiva sättet för att må bättre och prestera bättre på jobbet för att höja sin lön - är att skaffa en tv på avbetalning...

då pratar vi inte om en lösning utan ett väldigt speciellt slags plåster som man applicerar på sitt ganska trasiga sinne. Man göra sannolikt bäst i att illa kvickt ta sig antingen till närmaste kyrka, spirituella ledare eller vårdcentral för att få hjälp att få ordning på hjärnkontoret.

Eller... med andra ord... det flyger inte. Den blinkade smileyn får mig att misstänka att jag inte riktigt förstår graden av ironi här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Se ovan, det var exakt vad jag skrev!

Sant, men min tolkning var att det var aningen ironiskt menat och att man dels måste vara i ett "absolut behov av en TV nu", samt att man måste kunna visa ett strikt samband mellan införskaffandet av TV:n och en framtida ekonomisk vinning.

Mjuka värden kan inte alltid mätas på ett sådant sätt. På samma sätt kan inte ett företag titta på kostnaden att införskaffa ett pingisbord på kontoret och direkt jämföra detta med de eventuella positiva effekter ett pingisbord kan komma att föra med sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

....
En TV skapar ju värde i form av underhållning exempelvis.
....

I majoriteten av fallen så så köper man en TV för att ersätta en existerande TV, man köper en dator för att ersätta en existerande dator osv. så underhållningsvärdet har du haft hela tiden (även om det ökar med nytt köp).

Är man proaktiv så ser man redan innan att behovet/suget av en uppgradering är på väg och lägger undan en slant i förväg. Flera i tråden påstår att de betalar av lånet på 3-6 månader, och det är såpass kort tid att det är rimligt att både förutse och spara till en köp i förväg.
Fördelen med "konsumptionssparande" är att man vid inköpstillfället har alla fakta på om man har råd med prylen eller inte. Om du istället köper samma pryl på avbetalning så vet du omöjligen till 100% om du har råd att betala den sista avbetalningen.

Anser man sig ha råd att köpa nåt på avbetalning så har man också råd att i valfri form lägga undan pengar inför nästa konsumptionsköp. Skillnaden är att det ena är mer ansvarsfullt ekonomiskt medans det andra är mer riskabel ekonomiskt beteende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Eller... med andra ord... det flyger inte. Den blinkade smileyn får mig att misstänka att jag inte riktigt förstår graden av ironi här...

Var ett svar på blommans kommentar:
"På samma sätt kan ju en privatperson investera i sitt välmående för att göra bättre ifrån sig på arbetsplatsen och dylikt."

...så ja, ser man möjligheter att öka eller trygga sina inkomster genom välmående från en bättre TV så är det en bra investering.

(men du och jag vet att en ny TV hemma sannolikt inte ökar/tryggar ens inkomster)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av snajk:

Många företag, vanligare ju större företaget är enligt min erfarenhet, agerar ju precis så. De köper inte datorer eller bilar till sina anställda utan hyr, leasar eller betalar av dem över tid.

Beror ju lite på omsättning, användningsområde och pris naturligtvis.

Har själv haft kollegor som köpte Betacam-bandare på 80/90-talet för ett antal hundratusen kr styck och konkade eftersom den ekonomiska påfrestningen blev alldeles för stor på kort sikt i jämförelse mot lönsamheten. På konsumentsidan tänker jag att risken lätt blir att man får omvända problemet, dvs man drar på sig så mycket lån och krediter att man inte har deg så det räcker till varje månad.

Av det skälet köper jag alla "nöjesprylar" med befintliga pengar och har alltid en vettig buffert. Alla för göra som de vill och såvida man klarar ekonomin så går det ju bra. Jag vet bara hur lätt jag har att shoppa loss när jag känner mig ekonomiskt oberoende utan att vara det...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sando:

Jag jobbar själv som chefsjurist på ett företag som bland annat tillhandahåller konsumtionskrediter, och som även har en inkassobyrå (inte i Sverige). Jag skulle aldrig köpa en TV på avbetalning.

Det är inte för att villkoren på krediterna inte är bra, utan för att det är ett enkelt sätt att skuldsätta sig. Om du har 100 000kr i aktier, fonder eller på banken så kan du kanske köpa en TV på avbetalning för att du helt enkelt vill använda dina likvida medel till annat. Då är det helt okej. Men det är knappt någon som gör det, bland annat för att man inte orkar hålla på och betala av i 12 månader eller liknande.

De flesta som köper på avbetalning är människor som vill köpa något som kräver kanske 12 månaders sparande, men som inte orkar vänta. I sig är tanken inte dum, men det funkar ofta inte bra när verkligheten kommer mot. Du kanske blir arbetslös i någon månad, glömmer bort nån betalning, skiljer dig eller får andra problem. Då är det lätt hänt att krediten förfaller i sin helhet, med ökande kostnader och kreditanmärkningar som följd. Många "löser" då problemen genom kredit för att betala av krediten, och du är i en ond spiral.

Paradoxen är att konsumentkrediter bara är vettiga om du inte behöver dem. Om du inte har råd med en ny TV idag, så har du inte heller råd att köpa på avbetalning. Avbetalning är bra för vissa oundvikliga utgifter (typ att bilen plötsligt behöver repareras) som man inte kan vänta på, men annars ska de undvikas.

Sen så borde man inte köpa en TV för 20 000kr om man inte kan köpa den kontant. Du får en helt okej TV för 3000-4000kr i dagens läge.

Fantastiskt bra inlägg.
Jag vill skriva mer av samma - men du har fått med allt relevant redan

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Avbetalning på någonting som man egentligen inte behöver?
Nej.

Själv har jag köpt två motorcyklar för 60k st samt en bil för 155k UTAN lån. Hur kan man undra med en knegarlön..?
Man drar ner på allt onödigt. Kaffe på pressbyrån, godis, läsk, krogrunda (bara där är 500:-) alkohol överlag är fan dyrt...

Summa summarum, kolla hur mycket pengar som går till onödigt. Klart man ska njuta av saker också, så värdesätter man verkligen Spotify, Netflix, viaplay etc då får man lägga ner 350:- i månaden på det också. Men kom ihåg att efter 3 månader är det en tusing.. många bäckar små...

Fast å andra sidan så hade du kunnat köpa dessa via lån.

Lek med tanken att du köpte dessa för fem år sedan.
Säg att dina lån hade legat på 20% kontantinsats/80% lån med en ränta på 2%.
Du hade haft 220k över som du kunnat trycka in i fonder/aktier som historiskt sett har gett i snitt 7% per år.

Detta skulle förvandlat dina 220k till 308k över en femårsperiod. Dvs en "vinst" på före skatt 88561:-.
Du hade fått betala i runda slängar 22 000:- i ränta under dessa fem år beroende på vilken typ av lån du tar, samt att du behöver skatta 30% när du realiserar vinsten.

Du skulle få 62 000:- efter skatt på dina aktier/fonder.
Minus räntekostnaden på 22 000:-, men du får göra avdrag på 30% av dina ränteutgifter vilket blir 6 600:-.
Vilket i slutändan betyder att du skulle haft 46 600:- extra efter en femårsperiod gentemot att casha. (Plus dina ursprunliga 220k, givetvis)

Nackdelen är väl att du inte har samma peace of mind samt att du har en högre månadsutgift under dessa 5 år då grejorna ändå skall ammorteras.

Poängen här är att efter 25 år, utan att slänga in mer stålar så skulle din aktiedepå vara värd 1.2 miljoner om denna 7%iga ökningen håller i sig.

Jag har otroligt svårt att se hur det är smartare att betala av grejorna kontant från ett långsiktigt perspektiv OM man har utrymme i sin ekonomi för månadsavgiften från lånet.

Kort sagt

Tight budget = Bättre att köpa det kontant
Säkrare ekonomi där man kan klara högre månadsutgifter = Bättre med avbetalning.

Inte ens mångmiljardärer går och cashar en båt för ett par hundra miljoner (Bortsett från oljesheikar) pga att de får mycket högre avkastning på pengarna genom investeringar.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Jag ser inga problem att köpa en tv på avbetalning av den anledningen ovan.

Om mina besparingar kan jobba medans jag har en tv på avbetalning. Vad är problemet med det? Om jag köper en tv för 30 000 papp idag vad är den värd om 3 år? Samma med bil, dator. Nä vissa saker kan man med fördel ta på avbetalning. Att ha en avbetalning är ju inte samma sak att man inte har sparande? Eller har jag missat nått? Tycker poängen Lodisen gör är klockren.

Men absolut jag har också levt på gränsen för jag ville "unna" mig en tv, stereo dator, med absolut noll marginaler.
Det är ju inte att rekommendera. Men att blankt säga nej till avbetalningen är väldigt konstigt i mina ögon.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av sINsen:

På vilket sätt är de skillnad, om du har de som hobby, och hobby = ingen pengageneration. Så in direkt är ju de för nöjes skull också?

Njae, rätt många hobbyfotografer startar ju sina företag med privat utrustning. Precis som jag skriver för Sweclockers som en hobby och får viss ersättning för detta.

Du kan även göra vissa former av avdrag i deklarationen för just hobbyverksamhet som drar in stålar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Företag skaffar ingenting för nöje utan de skaffar saker som kommer göra att de tjänar mer pengar, snabbare o.s.v., de gör kalkylen: Om jag skaffar X nu, hur mycket mer kommer jag tjäna under tiden Y, jämfört med att vänta till Z och då skaffa X.

Så ja, behöver man en TV nu för att öka sina inkomster, då kan det vara en sund investering att ta den på avbetalning. (men man måste förstås alltid göra kalkylen innan också!)

Tja, om man ser på allt ur ett strikt ekonomiskt perspektiv. Vill man maximera sitt eget välbefinnande eller sin egen lycka och ser det som en investering så blir kalkylen lite annorlunda förstås. Jag säger inte att det är rätt att se det så, men allt är ju en avvägning. Om jag köper, eller leasar, en bil för att korta ner min resväg till jobbet från en timme till en kvart är det ju en dålig investering ur ett rent ekonomiskt perspektiv (om jag inte ägnar min "extratid" till att jobba mer förstås) men det är ändå en investering jag hade gjort varje gång, en-två timmar extra fritid varje dag är värt en hel del för mig exempelvis.

Citat:

Därav att de flesta håller med om att låna till utbildning är sunt, det är en investering i framtida ökning av inkomst.

Men det är ju inte säkert heller. Jag har flera bekanta som har pluggat bra mycket mer än mig som idag ändå jobbar på lager eller kör taxi liksom. Var det väl investerade pengar att läsa teoretisk filosofi eller litteraturvetenskap för hela tilldelningen av CSN?

Citat:

Sen vill jag lyfta fram att jag inte moraliserar, tycker folk får göra som de vill givetvis, men jag delar mig av min syn på saken utifrån mina livserfarenheter (och önskan att jag insett vissa saker tidigare i livet, såsom att pengar genererar mer pengar för roliga inköp och att skulder minskar det utrymmet (ränta-på-ränta effekten))

Inte nödvändigtvis. Om jag köper en TV idag för 12000 och betalar den kontant eller med en tusenlapp i månaden i ett år så påverkar det inte min ekonomi mer än ytterst marginellt. Sen kan man förstås argumentera för att det är bättre att köpa en billigare TV men då sitter man ju där i fem-tio år med en TV som inte är den man faktiskt ville ha, och det kan tära på en (marginellt men ändå) eller resultera i att man byter ut den tidigare. Jag har själv fattat sådana dumsnåla beslut, till exempel köpte jag ett moderkort som fyndvara för att det räckte för mitt behov då och jag sparade en femhundring mot det jag egentligen tänkte köpa, men ganska snart räckte det inte och det var irriterande och gjorde att jag fick köpa ett begagnat senare.

Och nog moraliserar du lite?

Skrivet av DavidtheDoom:

Din konsumtion mot en alternativ-kostnads-kalkyl är två skilda grejer.
Att du köper en kamera på avbetalning som arbetsredskap för din fotohobby som har börjat ta fart är kanske lite annat än att köpa en TV på avbetalning för "sitta i soffan och dega på kvällen"-användning.

Ekonomiskt är det skillnad, men för välbefinnandet kan en TV vara en bra investering. Hur många timmar spenderar man framför sin TV över dess livslängd? Det blir sannolikt rätt många för merparten av oss liksom. Krona per timme underhållning blir då inte så mycket. Jämför med exempelvis värdeminskningen på en MC som man max använder en halvtimme per dag i snitt under sommarhalvåret, som några i tråden ändå verkar tycka är en ok investering.

Skrivet av Mieriola:

I majoriteten av fallen så så köper man en TV för att ersätta en existerande TV, man köper en dator för att ersätta en existerande dator osv. så underhållningsvärdet har du haft hela tiden (även om det ökar med nytt köp).

Ja, men påverkar det kalkylen? Det blir ändå rätt billiga timmar med underhållning om man inte köper en extremt dyr TV eller kasserar den snabbt.

Citat:

Är man proaktiv så ser man redan innan att behovet/suget av en uppgradering är på väg och lägger undan en slant i förväg. Flera i tråden påstår att de betalar av lånet på 3-6 månader, och det är såpass kort tid att det är rimligt att både förutse och spara till en köp i förväg.

Rimligt är det kanske men inte nödvändigt. Det kanske är rea just nu, så en TV om ett halvår kanske är mycket dyrare exempelvis. En del har svårt att spara pengar utan använder upp dem trots att de tjänar ok och inte har jättemycket fasta utgifter. Sån var jag när jag var yngre. I det fallet så innebär ju avbetalning bara en extra utgift och lite mindre pengar sista dagarna innan lön, medan att spara samma summa är mycket svårare för då måste man ju exempelvis avstå från att gå ut och festa innan löning trots att man vet att man har pengarna. Visst handlar det om bristande självdisciplin men det är inte ovanligt.

Citat:

Fördelen med "konsumptionssparande" är att man vid inköpstillfället har alla fakta på om man har råd med prylen eller inte. Om du istället köper samma pryl på avbetalning så vet du omöjligen till 100% om du har råd att betala den sista avbetalningen.

Tja men med den logiken kan man ju aldrig köpa något, nån gång kanske man behöver pengarna för någon katastrof liksom, bättre att lägga dem på hög då.

Citat:

Anser man sig ha råd att köpa nåt på avbetalning så har man också råd att i valfri form lägga undan pengar inför nästa konsumptionsköp. Skillnaden är att det ena är mer ansvarsfullt ekonomiskt medans det andra är mer riskabel ekonomiskt beteende.

En annan skillnad är att den som köper på kredit har roligt i ett år innan den som sparar får ha det lika roligt.

(Och snälla, konsumtion, inte konsumption.)

Skrivet av Nissling:

Beror ju lite på omsättning, användningsområde och pris naturligtvis.

Har själv haft kollegor som köpte Betacam-bandare på 80/90-talet för ett antal hundratusen kr styck och konkade eftersom den ekonomiska påfrestningen blev alldeles för stor på kort sikt i jämförelse mot lönsamheten. På konsumentsidan tänker jag att risken lätt blir att man får omvända problemet, dvs man drar på sig så mycket lån och krediter att man inte har deg så det räcker till varje månad.

Jo självklart är det en risk.

Citat:

Av det skälet köper jag alla "nöjesprylar" med befintliga pengar och har alltid en vettig buffert. Alla för göra som de vill och såvida man klarar ekonomin så går det ju bra. Jag vet bara hur lätt jag har att shoppa loss när jag känner mig ekonomiskt oberoende utan att vara det...

Jo men då har du kommit till den insikten om din bristande självkontroll, vilket är jättebra. Andra kanske har kontroll på andra sätt men har inte pengar just nu av någon anledning. Eller så har man en buffert men använder inte den till nöjesprylar för den är till för oförutsedda saker som varmvattenberedare eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Det kan man ju säga om många saker.

Runt 3/4 betalar utan problem (mycket beroende på marknad, ålder, storlek på kredit, ändamål etc), men en hel del betalar också genom olika arrangemang eller via fogden. Men problemet är att krediter kan leda till nya krediter, och sen kan livssituationen ändra. Många som klarar sina avbetalningar i nåt år kan sen sluta klara av dem. Om du har köpt kontant kan du snabbt ändra dina konsumtionsvanor enligt din situation, men köper du på kredit är du bunden till gamla beslut.

Det fetmarkerade är varför jag undviker avbetalningar. Plus att det blir enormt tydligt med de ekonomiska konsekvenserna när kontona har X antal tusen mindre på en gång istället för lite i taget. Jag blir helt enkelt mer medveten om att jag precis gjort ett stort köp och bör hålla igen tills bufferten är större igen. Risken att jag gör ett stort köp till är mycket mindre.

Permalänk
Medlem

Den enda produkten jag har på avbetalning är mitt mobilabonnemang + huslån.

Sluta med konsumtionslån! har man inte råd får man spara, jag har själv inget högre än gymnasieutbildning och arbetar som operatör på en fabrik med medioker lön men de räcker till det mesta förr eller senare om man håller nere kostnaderna.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Den enda produkten jag har på avbetalning är mitt mobilabonnemang + huslån.

Sluta med konsumtionslån! har man inte råd får man spara, jag har själv inget högre än gymnasieutbildning och arbetar som operatör på en fabrik med medioker lön men de räcker till det mesta förr eller senare om man håller nere kostnaderna.

Läs vad jag skrev här: #18638539

Du får gärna motivera varför man skall sluta med konsumptions om man är ekonomiskt ansvarig. Så länge räntan är lägre än avkastningen på börsen är det enligt mig dåligt att INTE låna.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Lodisen:

Fast å andra sidan så hade du kunnat köpa dessa via lån.

Lek med tanken att du köpte dessa för fem år sedan.
Säg att dina lån hade legat på 20% kontantinsats/80% lån med en ränta på 2%.
Du hade haft 220k över som du kunnat trycka in i fonder/aktier som historiskt sett har gett i snitt 7% per år.

Detta skulle förvandlat dina 220k till 308k över en femårsperiod. Dvs en "vinst" på före skatt 88561:-.
Du hade fått betala i runda slängar 22 000:- i ränta under dessa fem år beroende på vilken typ av lån du tar, samt att du behöver skatta 30% när du realiserar vinsten.

Du skulle få 62 000:- efter skatt på dina aktier/fonder.
Minus räntekostnaden på 22 000:-, men du får göra avdrag på 30% av dina ränteutgifter vilket blir 6 600:-.
Vilket i slutändan betyder att du skulle haft 46 600:- extra efter en femårsperiod gentemot att casha. (Plus dina ursprunliga 220k, givetvis)

Nackdelen är väl att du inte har samma peace of mind samt att du har en högre månadsutgift under dessa 5 år då grejorna ändå skall ammorteras.

Poängen här är att efter 25 år, utan att slänga in mer stålar så skulle din aktiedepå vara värd 1.2 miljoner om denna 7%iga ökningen håller i sig.

Jag har otroligt svårt att se hur det är smartare att betala av grejorna kontant från ett långsiktigt perspektiv OM man har utrymme i sin ekonomi för månadsavgiften från lånet.

Kort sagt

Tight budget = Bättre att köpa det kontant
Säkrare ekonomi där man kan klara högre månadsutgifter = Bättre med avbetalning.

Inte ens mångmiljardärer går och cashar en båt för ett par hundra miljoner (Bortsett från oljesheikar) pga att de får mycket högre avkastning på pengarna genom investeringar.

När sa jag någonting om att jag inte skulle sparat i värdepapper? Det är en del av ett sparande som annars skulle gått till småköp etc. Där ligger en enorm besparing genom snart 10 år, ränta på ränta är magiskt.

Vi pratar egentligen om att köpa en TV för en summa. Jag drog bara till mitt exempel att jag inte har betalat ränta på ett lån jag egentligen inte behövde. Kom de pengarna genom utdelning eller sparande på ett nollräntekonto framgår inte i min text.

Sen att själv äga allt är en otroligt skön känsla i sig som jag själv värderar enormt.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Känns som om tråden spårat ut lite, tror det krävs ett väldigt speciellt scenario där man kan ta en TV för 20000 kr på avbetalning och tjäna på det. Är man "ekonomiskt ansvarig" lär man väl ha en buffert och sparande som gör att ett sånt köp kan göras utan problem kontant. Ja börsen går upp i snitt 7% per år sett över lång tidshorisont, inte 3-6 månader eller nåt enstaka år.

Har man inte pengar på kontot just där och då inne på Mediamarkt när man shoppar sin TV tycker jag att det är en jävla gamble att man förutsätter att lönen kommer trilla in varje månad i all framtid, life happens.

Visa signatur

Define R6 | Corsair RM 750x | ASUS PRIME Z370-A | Intel Core i7 8700K | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC | Samsung 960 EVO 500GB | ROG PG279Q | DELL UP2716D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heatmix:

Känns som om tråden spårat ut lite, tror det krävs ett väldigt speciellt scenario där man kan ta en TV för 20000 kr på avbetalning och tjäna på det. Är man "ekonomiskt ansvarig" lär man väl ha en buffert och sparande som gör att ett sånt köp kan göras utan problem kontant. Ja börsen går upp i snitt 7% per år sett över lång tidshorisont, inte 3-6 månader eller nåt enstaka år.

Har man inte pengar på kontot just där och då inne på Mediamarkt när man shoppar sin TV tycker jag att det är en jävla gamble att man förutsätter att lönen kommer trilla in varje månad i all framtid, life happens.

Nej, även "mindre" summor som 20 000:- växer väldigt mycket över åren.
Det är ju inget fel att köpa saker och ting kontant. Jag menar bara ur ett långsiktigt perspektiv är det oftast inte det bästa alternativet ekonomiskt.

Varje tusenlapp som investeras blir 7000-8000:- på en 25-30 årshorisont (Detta gällar bara vid långsiktigt sparande. Behöver man stålarna tidigare än så, så kan ju börsan alltid krascha utan att återhämta sig innan man behöver använda pengarna) sedan är det ju upp till var och enn om det är värt det.
Många känner dock inte till ränta på ränta effekten, så det kan vara bra med praktiska exempel.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Läs vad jag skrev här: #18638539

Du får gärna motivera varför man skall sluta med konsumptions om man är ekonomiskt ansvarig. Så länge räntan är lägre än avkastningen på börsen är det enligt mig dåligt att INTE låna.

Räntan på en konsumtionskredit utan säkerhet är egentligen aldrig lägre än avkastningen på börsen. En delbetalning på typ Elgiganten har effektiv årsränta på runt 20% (även med nollränta), medan börsen förväntas ha ett dåligt årtionde framför sig, till och med så pass att vissa pratar om att man på medellång sikt ska hoppas på att behålla värdet.

Kreditgivaren lånar oftast in för runt 5-6% beroende på säkerheter (banklicens=betydligt lägre). Sen ska personalkostnader, marknadsföring, system, lokaler och andra utgifter betalas. Sen har du kreditförluster på runt 6-7% ungefär. För att ekvationen ska gå ihop måste effektiva räntan ligga på minst 15% ungefär.

Kreditgivarens kreditgivare kan också investera sina medel på börsen och få samma långtidsränta som dig, vilket även din kreditgivare kan. Därför måste effektiva räntan på ett osäkrat konsumtionslån "alltid" vara markant högre än avkastningen på börsen.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Räntan på en konsumtionskredit utan säkerhet är egentligen aldrig lägre än avkastningen på börsen. En delbetalning på typ Elgiganten har effektiv årsränta på runt 20% (även med nollränta), medan börsen förväntas ha ett dåligt årtionde framför sig, till och med så pass att vissa pratar om att man på medellång sikt ska hoppas på att behålla värdet.

Kreditgivaren lånar oftast in för runt 5-6% beroende på säkerheter (banklicens=betydligt lägre). Sen ska personalkostnader, marknadsföring, system, lokaler och andra utgifter betalas. Sen har du kreditförluster på runt 6-7% ungefär. För att ekvationen ska gå ihop måste effektiva räntan ligga på minst 15% ungefär.

Kreditgivarens kreditgivare kan också investera sina medel på börsen och få samma långtidsränta som dig, vilket även din kreditgivare kan. Därför måste effektiva räntan på ett osäkrat konsumtionslån "alltid" vara markant högre än avkastningen på börsen.

Det finns avbetalningar utan aviavgift, uppläggningsavgift eller ränta.
Sen räknar de ju med att ett visst antal personer missar att betala, eller betalar mindre en månad varpå räntan brukar hoppa över 20%-strecket och smockas på aviavgifter med annat. Oftast även om man missar betaldagen med endast en dag.
Det är inte ovanligt att förfallodatum infaller på en Söndag och många som fastnar med skägget i brevlådan pga det.

Utöver det så får man inte glömma att de har marginaler på sakerna de säljer.
I slutändan så får de ränta sett till det stora hela, men om man sköter sig så slipper man det åka på det själv.
Annars hade de aldrig erbjudit kostnadsfri avbetalning.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Under min militärtjänstgöring var jag sällan hemma och gav bort min speldator till någon som behövde den bättre än mig, och när jag var klar hade jag endast min gamla skollaptop som precis kunde öppna spel på och inte mycket mer än så. Då spelande har alltid varit en stor del av mitt liv och det är så jag umgås med många av mina kompisar så kände jag att jag behövde något ganska omgående och jag hade ingen lust att vänta 2-3 månader på att lönen skulle trilla in. Därför valde jag att köpa dator + skärm på avbetalning i 12 månader med de villkor de flesta butiker kör på, alltså ingen ränta, 149kr uppläggningsavgift och 29kr aviavgift /mån. Dessa 497kr betalar jag gärna för att ha möjligheten att få prylarna direkt. Angående säkerhet med inkomst så hade jag investeringar/en buffert sen tidigare som jag hade kunnat köpa grejerna för, men det kändes klokt att ha kvar dem. Dessutom bodde jag kvar hemma hos föräldrarna, så om jag hade blivit av med jobbet/sjukskriven så kunde jag dra ner på mina utgifter till mer eller mindre noll. Dessutom hade jag 60 dagars öppet köp på grejerna. I detta fall tycker jag avbetalning är ok.

Jag jobbar för en större elektronikkedja och kommer dagligen i kontakt med kunder som köper saker på avbetalning. En del frågar vad månadskostnaden för en produkt blir och bryr sig inte om varken ränta, aviavgifter eller ens vad produkten kostar. Dessa människor blir förvirrade när jag pratar om 0% ränta, upplägningsavgift etc och verkar inte riktigt förstå vad de betyder, utan tänker endast på om de klarar av att äta månadskostnaden eller ej. Lustigt nog så handlar det nästan uteslutande om iPhones och MacBooks. Sedan finns det en annan typ av människor som köper spel/hörlurar på strax över tusenlappen på 24 mån avbetalning där man hos oss betalar 10% ränta, 249 kr uppläggningsavgift och 29kr aviavgift. Hur man resonerar här har jag verkligen ingen aning om.

Jag tycker avbetalning är en rätt schysst deal om man har koll på sin ekonomi. Min uppfattning är att de flesta köper rätt billiga/medeldyra grejer till hemmet för att det faktiskt behövs. Tänk typ TV för den gamla är paj, ritplatta för att ett barn har ett intresse etc. Det kan faktiskt vara så att till exempel en TV är en viktig del i en familj då man kanske inte umgås jättemycket annars. Jag tror många har möjlighet att betala grejerna direkt, men väljer att inte göra det så att det finns pengar under tiden om det skulle dyka upp oförutsedda utgifter. Detta är inte samma sak som att man inte har någon sparande/buffert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Räntan på en konsumtionskredit utan säkerhet är egentligen aldrig lägre än avkastningen på börsen. En delbetalning på typ Elgiganten har effektiv årsränta på runt 20% (även med nollränta), medan börsen förväntas ha ett dåligt årtionde framför sig, till och med så pass att vissa pratar om att man på medellång sikt ska hoppas på att behålla värdet.

Kreditgivaren lånar oftast in för runt 5-6% beroende på säkerheter (banklicens=betydligt lägre). Sen ska personalkostnader, marknadsföring, system, lokaler och andra utgifter betalas. Sen har du kreditförluster på runt 6-7% ungefär. För att ekvationen ska gå ihop måste effektiva räntan ligga på minst 15% ungefär.

Kreditgivarens kreditgivare kan också investera sina medel på börsen och få samma långtidsränta som dig, vilket även din kreditgivare kan. Därför måste effektiva räntan på ett osäkrat konsumtionslån "alltid" vara markant högre än avkastningen på börsen.

+1 på den, det finns så många som tror att kreditgivare gör saker utifrån sitt hjärtas godhet, man ser det ofta i diskussionen runt leasingbilar, där folk tror att kreditgivaren ”sponsrar” köpen. Självklart är det som du säger, kreditgivaren vill tjäna pengar och tjänar de mer pengar på att satsa på börsen så skulle de välja det istället. Normalt affärsmannaskap helt enkelt.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Nej, även "mindre" summor som 20 000:- växer väldigt mycket över åren.
Det är ju inget fel att köpa saker och ting kontant. Jag menar bara ur ett långsiktigt perspektiv är det oftast inte det bästa alternativet ekonomiskt.

Varje tusenlapp som investeras blir 7000-8000:- på en 25-30 årshorisont (Detta gällar bara vid långsiktigt sparande. Behöver man stålarna tidigare än så, så kan ju börsan alltid krascha utan att återhämta sig innan man behöver använda pengarna) sedan är det ju upp till var och enn om det är värt det.
Många känner dock inte till ränta på ränta effekten, så det kan vara bra med praktiska exempel.

Fast här måste du ju ändå själv inse att dessa mindre summor egentligen inte spelar någon roll eftersom avbetalningstiden är på så pass kort tid.
Sedan håller jag helt med dig på större lån där tidsaspekten sträcker sig längre än 12 månader. Vilket små konsumtionslån förvisso också skulle kunna göra, hmm...

Scenario 1:
Spara ihop inför tv köpet under säg 1år, dvs 20,000/12 = 1,666 per månad under ett år.
Vi tappar således 20k i investeringar första året, köper TVn andra året och är då inte bundna till avbetalningar och kan återigen investera 1,666 per månad.

Scenario 2:
Vi köper TVn på 12 månaders avbetalning.
Första året har vi utgifter på 1,666 per månad, eventuellt mer p.g.a ränta eller andra avgifter, dvn kostar således mer under samma period det hade tagit att först spara.
Andra året kan vi börja investera igen.

Rent ekonomiskt är det väldigt lika kalkyler, eftersom vi första året "tappar" 1,666 varje måndag. Skillnaden är att konsumtionen ägde rum innan vi betalade av den.