Permalänk

No Signal, panik...

Tjena!

Jag har ett stort problem med att mina skärmar säger "No signal" när jag slår på datorn.

Det som har hänt var att jag och min bror skulle byta processorfläkt till min AMD Ryzen. Men tydligen råkade brorsan dra med sig hela processorn med så att flera pins gick av/blev böjda. Jag köpte en ny processor men jag får fortfarande samma fel, har även kontrollerat att inga trasiga pins va kvar i moderkortssocketen.

Dock undrar jag om något annat kan ha pajat i moderkortet eller är det något annat? Har testat ett annat grafikkort också!

Tacksam för svar

Alex

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Nämn gärna vilka delar det handlar om, hjälper ganska mycket för att kunna ge hjälp.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

I och ur med sladdar, ram och grafikkort, och pröva med 1st ram sticka.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk

Moderkortet är ett: ASUS PRIME B450-PLUS
Processor är nu ett: AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB
RAM är två stycken: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL16 Vengeance LPX
Grafikkort är: Powercolor Radeon RX Vega 56 8GB Red Dragon

Den nya CPU fläkten är: Noctua NH-D15

Problemet börja som sagt uppstå när vi skulle byta fläkten och CPUn flög med, så man undrar ju vad mer han har lyckats paja...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liljeholm:

Moderkortet är ett: ASUS PRIME B450-PLUS
Processor är nu ett: AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB
RAM är två stycken: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL16 Vengeance LPX
Grafikkort är: Powercolor Radeon RX Vega 56 8GB Red Dragon

Den nya CPU fläkten är: Noctua NH-D15

Problemet börja som sagt uppstå när vi skulle byta fläkten och CPUn flög med, så man undrar ju vad mer han har lyckats paja...

Vad hade ni för CPU innan bytet?

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Liljeholm:

Moderkortet är ett: ASUS PRIME B450-PLUS
Processor är nu ett: AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB
RAM är två stycken: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL16 Vengeance LPX
Grafikkort är: Powercolor Radeon RX Vega 56 8GB Red Dragon

Den nya CPU fläkten är: Noctua NH-D15

Problemet börja som sagt uppstå när vi skulle byta fläkten och CPUn flög med, så man undrar ju vad mer han har lyckats paja...

Vilken processor hade du tidigare? Gissningsvis krävs väl en BIOS-uppdatering på moderkortet om du hade 2000-serien.
Annars kan du även ha kopplat in skärmkabeln i moderkortet istället för grafikkortet. Kolla detta först.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vilken processor hade du tidigare? Gissningsvis krävs väl en BIOS-uppdatering på moderkortet om du hade 2000-serien.
Annars kan du även ha kopplat in skärmkabeln i moderkortet istället för grafikkortet. Kolla detta först.

Ja, funderad också med det med uppdatering till moderkortet!

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Som andra sagt så är detta troligen ett problem pga av att b450 moderkort måste "flashas" för att fungera med ryzen 3000 serien.

Permalänk

Jag hade en AMD Ryzen 7 2700X innan denna och hur gör man en BIOS uppdatering om man ej kan få kontakt med skärmarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liljeholm:

Jag hade en AMD Ryzen 7 2700X innan denna.

Om inte din bios var uppdaterad för att stödja Ryzen 3000 serien så är det garanterat problemet till varför din dator inte bootar som den ska.

Permalänk
Medlem

Vad jag kan se så stödjer inte ditt moderkort en så kallad flashback funktion.
Du behöver en cpu från 2000 serien för att kunna flasha biosen.

Permalänk

Om moderkortet

AMD B450 är en högpresterande och prisvärd grund för ditt Ryzen system.
Med avancerad, automatisk överklocknig i form utav XFR2 får du garanterat ut max av din Ryzen 2000 och 3000-serien CPU.

Ska väl funka med ett från 3000 serien då?.. OM nu jag inte förstörde moderkortet när det slets ut, för det är väl en möjlighet det också ? Jag har även beställt ett likadant moderkort också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liljeholm:

Om moderkortet

AMD B450 är en högpresterande och prisvärd grund för ditt Ryzen system.
Med avancerad, automatisk överklocknig i form utav XFR2 får du garanterat ut max av din Ryzen 2000 och 3000-serien CPU.

Ska väl funka med ett från 3000 serien då?.. OM nu jag inte förstörde moderkortet när det slets ut, för det är väl en möjlighet det också ? Jag har även beställt ett likadant moderkort också...

Ja med en biosuppdatering

Permalänk
Inaktiv

Var köpte du processorn? Kan du inte låna en gammal prolle för att flasha den. Ett likadant moderkort känns dumt i mina öron när Vermeer är så nära släpp. Köp åtminstone ett B550 eller X570 så du har en uppgraderingsväg och PCIE 4.

Ett tips när man byter processorkylare är att maxbelasta cpun. Spel eller nån benchmark eller rendering i en kvart typ och när du tar av den så drar du inte rakt upp, utan duger en vridrörelse så att sugeffekten från kylpastan släpper.