Ser alla grannars nätverk utom ett? (Det jag ska komma åt!)

Permalänk
Medlem

Ser alla grannars nätverk utom ett? (Det jag ska komma åt!)

Följande gäller:

Jag har två bärbara datorer samt en telefon, alla med aktivt WiFi. Telefonen och den äldsta datorn (Azus från 2009!) kan koppla upp sig på grannens nät dock inte den betydligt nyare Lenovo Ideapad 300 (2017). Inte ens om jag sitter bredvid grannens router så ser datorn (Lenovo) inte nätverket!?! Tanken är att jag ska kunna ha grannens nät som backup om mitt egna ligger nere. Jag ser andra grannars nät som har samma leverantör men med sämre täckning (= Längre bort).

Vad i hela fridens namn ska jag göra för att kunna se grannens nätverk ? Otroligt tacksam för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prizma:

Följande gäller:

Jag har två bärbara datorer samt en telefon, alla med aktivt WiFi. Telefonen och den äldsta datorn (Azus från 2009!) kan koppla upp sig på grannens nät dock inte den betydligt nyare Lenovo Ideapad 300 (2017). Inte ens om jag sitter bredvid grannens router så ser datorn (Lenovo) inte nätverket!?! Tanken är att jag ska kunna ha grannens nät som backup om mitt egna ligger nere. Jag ser andra grannars nät som har samma leverantör men med sämre täckning (= Längre bort).

Vad i hela fridens namn ska jag göra för att kunna se grannens nätverk ? Otroligt tacksam för svar.

Modell på datorn och modell på grannens router?

Edit: Om du kan ta en skärmdump ifrån routern under wlan inställningar så är det hjälpsamt också. Det är främst krypteringsnivåerna jag är ute efter. Så du kan dölja ssid och lösenord.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Modell på datorn och modell på grannens router?

Edit: Om du kan ta en skärmdump ifrån routern under wlan inställningar så är det hjälpsamt också. Det är främst krypteringsnivåerna jag är ute efter. Så du kan dölja ssid och lösenord.

Ja du det var ju lättare sagt än gjort! Datorn är en Lenovo Ideapad 300 15ISK och grannens router är en Tp-link AX3000 (Archer AX50). Sedan var det det här med att hitta wlan-inställningarna!! Vi får bara upp routern via en fjompig app och den säger inte mycket och det är lögn att logga in via ett webb-gränssnitt (på angiven IP-adress) med de lösenord som finns. Grannen kan inte påminna sig att han har varit in och bytt utan har installerat routern via appen. Jag gjorde ett gästnätverk på routern och det ser jag på min gamla dator dock inte på den nyare. Hur märkligt som helst.

Permalänk
Medlem

Enda jag kan tänka på är olika regions inställningar. Vissa kanaler får inte används i alla regioner. Så dubbelkolla gärna vilka kanaler som används på routern

Permalänk
Inaktiv

Om du skriver in namnet på grannens SSID i din dator som inte ser nätverket, hittas det då? Ibland vill inte nätverk dyka upp när man automatiskt scannar efter dem, fast i min erfarenhet brukar det bara hända när det är väldigt många nätverk i närheten. Det kan ju iallafall vara värt ett försök...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prizma:

Ja du det var ju lättare sagt än gjort! Datorn är en Lenovo Ideapad 300 15ISK och grannens router är en Tp-link AX3000 (Archer AX50). Sedan var det det här med att hitta wlan-inställningarna!! Vi får bara upp routern via en fjompig app och den säger inte mycket och det är lögn att logga in via ett webb-gränssnitt (på angiven IP-adress) med de lösenord som finns. Grannen kan inte påminna sig att han har varit in och bytt utan har installerat routern via appen. Jag gjorde ett gästnätverk på routern och det ser jag på min gamla dator dock inte på den nyare. Hur märkligt som helst.

Om du inte kan logga in på routern för att konfa den så blir det ju genast jobbigt Kollade lite snabbt bara och datorn plus router är ju av modell Nyare så det ska inte vara några problem där. Förutsatt att ni inte konfat något galet i routern. Det gästnätet du ser är det 5 ghz som det andra som du inte kan se?

Ibland kan man ju behöva söka några gånger om det är väldigt mycket wifi i närheten. Men det borde vara någon inställning iom du kan se gästnätet. Så jämfört dem båda.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prizma:

Ja du det var ju lättare sagt än gjort! Datorn är en Lenovo Ideapad 300 15ISK och grannens router är en Tp-link AX3000 (Archer AX50). Sedan var det det här med att hitta wlan-inställningarna!! Vi får bara upp routern via en fjompig app och den säger inte mycket och det är lögn att logga in via ett webb-gränssnitt (på angiven IP-adress) med de lösenord som finns. Grannen kan inte påminna sig att han har varit in och bytt utan har installerat routern via appen. Jag gjorde ett gästnätverk på routern och det ser jag på min gamla dator dock inte på den nyare. Hur märkligt som helst.

Sätt i en nätverkskabel och prova admin som användare & lösen. OBS små bokstäver.
Edit:
Byt gärna lösen om det är fabrikslösen, för säkerheten!

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror troligen på nått av: fel regionval så det används inkompatibla kanaler.
Olämplig kanalbredd.
Eller olämpligt ssid (bör inte innehålla åäö eller mellanslag)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det första jag tänker är att nätverket är 5ghz, och att datorn inte har stöd för det. Kollar man servicemanualen för 15ISK från 2017 så finns det nätverkskort på reservdelslistan som inte stödjer annat än 2.4ghz. Var samma med sambons budget HP kring samma år. Helt vansinnigt. Så kolla up vilket nätverkskort som sitter i.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det beror troligen på nått av: fel regionval så det används inkompatibla kanaler.
Olämplig kanalbredd.
Eller olämpligt ssid (bör inte innehålla åäö eller mellanslag)

Hur kan det var fel kanaler/kanal bredd om andra enheter kan ansluta?
Ssid kan ju inte heller vara fel om andra enheter kan ansluta.
En idé jag har är att routern delar på 2.5/5ghz. Gästnätverket är upplagt på endast 5ghz och hans laptop har inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Hur kan det var fel kanaler/kanal bredd om andra enheter kan ansluta?
Ssid kan ju inte heller vara fel om andra enheter kan ansluta.
En idé jag har är att routern delar på 2.5/5ghz. Gästnätverket är upplagt på endast 5ghz och hans laptop har inte det.

Nja... kollar jag så finns det stöd för båda kanalerna på nätverkskortet:

"802.11nChannel With for 2.4GHz
802.11nChannel With for 5.2GHz"

Båda har parametern på "Auto". Nätverkskortet är ett Intel(R) Dual Band Wireless-AC 3165.

Kan det ha blivit någon namnkonflikt? Han har bytt till fiber och ny leverantör och behållit sin gamla SSID (Nådde hans gamla nätverk som hade en sunkig gammal Zyxel-router?)

Hur som, det är mycket besynnerligt detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Det första jag tänker är att nätverket är 5ghz, och att datorn inte har stöd för det. Kollar man servicemanualen för 15ISK från 2017 så finns det nätverkskort på reservdelslistan som inte stödjer annat än 2.4ghz. Var samma med sambons budget HP kring samma år. Helt vansinnigt. Så kolla up vilket nätverkskort som sitter i.

Det har stöd för både 2.4GHz och 5.2GHz. Båda har parametern "Auto".

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xenedras:

Hur kan det var fel kanaler/kanal bredd om andra enheter kan ansluta?
Ssid kan ju inte heller vara fel om andra enheter kan ansluta.
En idé jag har är att routern delar på 2.5/5ghz. Gästnätverket är upplagt på endast 5ghz och hans laptop har inte det.

Ställer man in fel så kan det bli så att en enhet inte kan använda en viss kanal säg att allt utom din dator får använda en specifik kanal pga felaktiga inställningar då kommer din dator vara den enda som inte kan ansluta.

Skrivet av Prizma:

Nja... kollar jag så finns det stöd för båda kanalerna på nätverkskortet:

"802.11nChannel With for 2.4GHz
802.11nChannel With for 5.2GHz"

Båda har parametern på "Auto". Nätverkskortet är ett Intel(R) Dual Band Wireless-AC 3165.

Kan det ha blivit någon namnkonflikt? Han har bytt till fiber och ny leverantör och behållit sin gamla SSID (Nådde hans gamla nätverk som hade en sunkig gammal Zyxel-router?)

Hur som, det är mycket besynnerligt detta.

N channel with ? Innebär det 40 MHz ? Säg att nått är inställt på en annan kanalbredd typ 80 eller 20 MHz är du då säker på att det automatiskt kommer att växla kanalbredd för sånt har strulat förr och kommer antagligen att strula i framtiden så prova att manuellt välja 40 och 20 MHz både i datorn och routern och prova om det påverkar.
En del apparater är strikta på korrekt ssid, andra inte och det får egentligen inte innehålla tex åäö andra specialtecken eller mellanslag så se till att det inte har förbjudna tecken för bara för att det funkar på vissa enheter betyder det inte att det går på alla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Hur kan det var fel kanaler/kanal bredd om andra enheter kan ansluta?
Ssid kan ju inte heller vara fel om andra enheter kan ansluta.
En idé jag har är att routern delar på 2.5/5ghz. Gästnätverket är upplagt på endast 5ghz och hans laptop har inte det.

Kanal 12 och 13 finns inte i US. En hel del bärbara kan inte ansluta till dessa kanaler.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W