Ryzen 5 3600 - Ojämn hastighet på fläkten

Permalänk

Ryzen 5 3600 - Ojämn hastighet på fläkten

Hej!

Jag köpte en Ryzen 5 3600 i våras och har lite problem med att fläkten låter mycket (även vid idle). När jag kikar i BIOS ser det bra ut och fläkten går på en jämn och låg hastighet, men när windows drar igång så börjar den öka och går upp och ner väldigt mycket. Lite svårt att veta exakt hur mycket då jag inte hittar någon bra monitor för varvtal på CPU-fläkten.

Spelade in en liten video där man hör ungefär hur det låter:

Datorn fryser ganska ofta också i Windows vilket kan vara relaterat. Fryser några sekunder sen fortsätter arbeta.

Någon som upplevt liknande eller vet var jag kan börja felsöka?

Tack,
//Jocke

Permalänk
Medlem

Ladda ner HWiNFO (i signaturen), där får du info från alla sensorer som finns på moderkortet.

Visa signatur

😑

Permalänk

Tack för tipset, jag laddade ner och den verkar visa det jag är ute efter!

Jag noterar att CPU-temp och fläktens hastighet varierar hela tiden vilket känns lite oroväckande.. CPU temp har rört sig mellan 36-57 grader enbart i windows sen jag startade applikationen. Fläkten följer med därefter. Men det känns inte rimligt att temperaturen kan hoppa så många grader med bara sekunders mellanrum?

Här är en bild från HWiNFO:

Är det fel på någon sensor på moderkortet eller vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Det är nog inget fel angående temperaturen; min 3900x beter sig likadant. Jag har ställt in cpu fläkten på konstant hastighet under 60c och med en 2.6sekunders utjämning. Nu håller inte fläkten på och går upp och ned hela tiden.

Att den fryser låter dock mindre bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockeandersson:

Tack för tipset, jag laddade ner och den verkar visa det jag är ute efter!

Jag noterar att CPU-temp och fläktens hastighet varierar hela tiden vilket känns lite oroväckande.. CPU temp har rört sig mellan 36-57 grader enbart i windows sen jag startade applikationen. Fläkten följer med därefter. Men det känns inte rimligt att temperaturen kan hoppa så många grader med bara sekunders mellanrum?

Här är en bild från HWiNFO:
https://i.imgur.com/Vfyl7ld.png

Är det fel på någon sensor på moderkortet eller vad tror ni?

Ändra inställning för energisparläge enligt följande. Jag hade exakt samma problem på min 3600, men kör jag energispar så håller den sig kring 30grader vid vanligt desktop-användande. Ingen märkbar prestandaskillnad vid spelande!

Visa signatur

|R5 3600|Noctua NH-U12S|Vengeance LPX 2x8GB @3200MHz|Intel 660p 512GB|MSI B450 Tomahawk MAX|Gigabyte RX 5700 XT 8GB GAMING OC |Phanteks P300A|
MSI Optix MAG241CP 144Hz|Xtrfy M3 Heaton|Xtrfy K4 RGB TKL|RIG 400 Pro|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jockeandersson:

Jag noterar att CPU-temp och fläktens hastighet varierar hela tiden vilket känns lite oroväckande.. CPU temp har rört sig mellan 36-57 grader enbart i windows sen jag startade applikationen. Fläkten följer med därefter. Men det känns inte rimligt att temperaturen kan hoppa så många grader med bara sekunders mellanrum?

Tempsensorerna i datorutrustning från typ pentium 3 och framåt eller därikring är integrerad direkt i kiselbrickan, och tenderar att sitta nära ställen som värms upp när kretsarna arbetar. Eftersom kiselbrickan är tunn och avstånden små, så blir temperatursvingarna snabba och ganska kraftiga, särskilt i moderna processorer med turbolägen som kan hoppa upp med flera GHz på en handvändning.

Så det är fullt normalt att se temperaturen hoppa upp och ner. Windows tenderar att alltid bolla runt diverse bakgrundsjobb på olika processorkärnor, så du kommer alltid att se dem gå upp och ned både i temperatur, klockfrekvens och processorbelastning. Och eftersom många moderkort styr fläktvarvtalet efter processorns temperatur får det också fläktljudet att variera. Som sagt, detta är normalt. Du kan prova installera mjukvara för att noggrannare kontrollera fläktens beteende om detta stör dig. Moderkortstillverkare brukar ha sin egen mjukvara, det har även funnits ett antal olika sharewareprogram o dylikt förr i tiden iallafall.

Angående att din dator pausar då och då - jag har själv noterat det i min burk, och då märkt att det sammanfaller med att windows inbyggda bildspel för skrivbordsbakgrunden byter bild. Ingen aning varför det skulle få hela datorn att stoppa upp i ett par ögonblick, men det är väl någe buggskit... Det påverkar både grafikuppdatering och tangentbordstryckningar, så det är ganska störande; stängde av bildspelet för en tid sedan, och sedan dess har det varit bra.

Du kan ju kolla om samma sak händer för dig!

Permalänk
Medlem

Jag köpte en 3600 med samma fläkt också i våras för att ha i min UnRAID server och den betedde sig exakt likadant och lät precis sådär. Jag ställde in fläktkurvan i BIOS. Det är nog inget fel, bara att fläkten låter bedrövligt på högre varv.

Jag blev så trött på ljudet att jag köpte en stor jäkla Noctua 15 och kör den med silent adaptrarna, nu är den tyst.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk

Låter som Ryzen. Min 1600 uppvisar samma nervositet i fråga om värme, vilket i sin tur påverkar fläktarna. Högre, fast fläkt kurva kanske hjälper?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem, både med AMD CPU:n jag har nu (3600) och Intel CPU:n jag hade innan (4670k). Med AMD systemet jag har valde jag att fläktarna ska gå efter temperatursensorn som heter CPU Socket istället för CPU Core. Nu är fläkten mycket lugnare

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag undervoltade min 3900x rejält och den är fortfarande stabil och får dessutom bättre prestanda. Fläkten går inte alls lika mycket nu och cpun är mycket svalare.

Testa detta!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk

Tack alla för era svar! Jag börjar med att kika lite på kurvan för fläkten och ser om det ger något resultat!

/Joachim

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockeandersson:

Hej!

Jag köpte en Ryzen 5 3600 i våras och har lite problem med att fläkten låter mycket (även vid idle). När jag kikar i BIOS ser det bra ut och fläkten går på en jämn och låg hastighet, men när windows drar igång så börjar den öka och går upp och ner väldigt mycket. Lite svårt att veta exakt hur mycket då jag inte hittar någon bra monitor för varvtal på CPU-fläkten.

Spelade in en liten video där man hör ungefär hur det låter: https://www.youtube.com/watch?v=CpQrOPB162Q

Datorn fryser ganska ofta också i Windows vilket kan vara relaterat. Fryser några sekunder sen fortsätter arbeta.

Någon som upplevt liknande eller vet var jag kan börja felsöka?

Tack,
//Jocke

Jag ändrade så att min CPU-fan max usage är på 99% istället för 100% och det ledde till att fläkten slutade gå upp och ner.

Permalänk

Nu har jag jämnat ut fläktkurvan och lagt på lite "fan smoothing" vilket verkar gett resultat. Även om den kanske håller lite högre i snitt så är det i alla fall jämnt ljud och inte alls lika irriterande.

Tack alla!

Permalänk
Skrivet av jockeandersson:

Nu har jag jämnat ut fläktkurvan och lagt på lite "fan smoothing" vilket verkar gett resultat. Även om den kanske håller lite högre i snitt så är det i alla fall jämnt ljud och inte alls lika irriterande.

Tack alla!

som jag förstått det så är processorn ganska "aggresiv" i hur den klockar, min pendlar ganska ordentligt i frekvenser även om man bara slöar runt i windows, vilket också får kylaren att pendla rätt ordentligt, finns väldigt många videos på youtube med tips som löser detta

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk
Medlem

Min 3600 hade precis samma problem, svänger mycket i temperaturerna vid idle. Löste fläktproblematiken genom att ställa in fläktkurvan bättre helt enkelt.