Geforce RTX 3090 i SLI – parkopplade grafikkort för över 30 000 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Huh, utveckla gärna?

Reverb G2 har ca 1M fler pixlar totalt jämfört med "4K" upplösning.

I 4k landar 3090 Ultra inställningar på ca 45 FPS;
https://www.guru3d.com/articles-pages/palit-geforce-rtx-3090-...

En teoretisk 100% SLI skalning så får man en behaglig 90FPS som inte är nödvändigt för spelet i sig, men för att minska åksjukan när man vrider huvudet.

Klarar inte motorn av att leverera nog med data för grafikkorten att rendera, eller vad syftar du på?

Flight Simulator 2020 är DX11 bara och tung på singeltråd. CPU blir lätt begränsningen med andra ord. Kika bara på det du länka. 2080 Ti och 3090 ligger på samma FPS.

För övrigt, vem behöver SLI/CF idag? Förr körde man väl det för ett singelkort inte hade prestanda för driva saker i högre upplösning/framerate. Idag klarar ju singelkort till och med av 4k 60fps. Behovet har inte funnits på länge. Tror mitt förra 1060 6GB inte ens hade stöd för SLI. 2x 1060 hade inte vart så varmt och hade nog presterat bra. Inte konstigt Nvidia inte ville att det skulle funka.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

2080 ti och 3090 ligger inte på samma fps i 2020. Beror helt på vart man flyger hur man vill rigga prestandan. VR är extremt krävande. Du ska rendera olika bilder i 3D i höga refresh rates och så 4k+ upplösningar i G2 ovanpå det. Sen får det helst inte dippa under 80 fps och utväxlingen i högre fps är oändlig.

Jag har titlar jag inte kan köra i VR med en Rift S i 2560x1440 med ett 2080ti annat än om jag kör 20 % av upplösningen kanske på minimiinställningar. Det går inte att se något med de inställningarna

2080tit är inte heller tillräckligt för enkelskärm i 4k i de flesta fall och de 20 % 3080 ger i snitt undrar jag om det räcker eller ens 3090 kan anses overkill....

Enda problemet jag haft med SLi när de fungerat är att man får välja mellan stutter eller mer input lag. Man har ju hoppats att det gått att få lira mer enkelt i vr där varje kort får driva sin egen panel och där spelen by default är optimerade för 3D. i 2D går det fuska på ett helt annat sätt med renderingarna.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

SLI/CF var alltid lite av ett problembarn. Även under dess "glansdagar" (Läs: "När företagen faktiskt stödde funktionen") för flera år sedan när det fungerade hyfsat bra fick man ändå ofta mecka runt lite mer ofta än inte.

Använde det själv flitigt i olika konfigureringar åren 2011-2015, men kan inte direkt påstå att jag saknar den ökade värmeutvecklingen och ljudnivån eller microstuttrandet.

Att det krävs ett grafikkort för över 15.000 för att ens kunna nyttja funktionen känns ju onekligen som den sista spiken i kistan.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av GuessWho:

Har inte sett videon ännu.
(Kollar nog sen när jag sitter vid datorn).

Men skulle inte säga att SLI/ Nvlink är meningslöst.
Det är ju dyrt och knappast för alla...
Men säg om man har 2st RTX 3090 och en 8K skärm.
Säg att man får ca 30-70 genomsnitts fps med ett singelkort beroende på titel och får kanske 50-120 fps med dubbla kort (beroende på titel).
Då är det ju inte meningslöst om man föredrar att spela i >50 fps (högre än).

Det som gör det.. låt oss säga mindre värt då, är ju att det i dagsläget är 14 spel som har native-stöd.
Och det är inte direkt som om alla fjorton spel på den listan varken är sprillans nya eller av AAA-karaktär eller ens fan-favourites etc.

För mig personligen är det ett enda spel på listan som jag vill spela. Så även om jag hade 8k-skärm och hela baletten hade det känts mastigt att punga ut 17 000 kr till för att få bättre prestanda i ett spel.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Finns det något test där dom kör "SLI" över PCIe bussen i Dx12?

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag skulle säga att det är rätt meningslöst att lägga >30tkr på 2 st 3090 i SLI samt köpa en 8k-skärm för jättemycket pengar (minst 30 tkr tror jag)bara för att spela några få spel som det ens kommer gå att få setupen nätt och jämnt spelbar i. I alla fall om målet är att faktiskt spela spel på sin spel-setup och inte lägga en massa tid på att fippla för att få igång grejer.

Det finns de som kör Lamborghini, de som har båt, de som har hus i flera länder osv.
Även om många andra inte har de intressena och/eller de pengarna.
Är ganska säker på att det finns de som kan lägga över 50kkr om året på datorn utan att svettas. De är ju inte genomsnittliga dator användaren, men de finns.
2021-2022 kanske det kan vara 2-3% av de som spelar på PC som gör det i 8K i titlar där det fungerar?

Knappast för alla, men mer än hundratals personer globalt.

På längre sikt
Om vi exempelvis jämför 2022 mot 2027 så kommer nog 8K bli betydligt vanligare.
Men då har ju de som köper RTX 3090 hunnit byta grafikkort flera gånger om.

Tycker ändå det är lite imponerande,
Var inte länge sedan 4K gaming var mer eller mindre otänkbart och nu med RTX 3090 är 8K på gränsen till spelbart.
Det är inte riktigt där ännu.
Men det har ändå kommit längre på kortare tid än jag väntat mig.

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Det finns de som kör Lamborghini, de som har båt, de som har hus i flera länder osv.
Även om många andra inte har de intressena och/eller de pengarna.
Är ganska säker på att det finns de som kan lägga över 50kkr om året på datorn utan att svettas. De är ju inte genomsnittliga dator användaren, men de finns.
2021-2022 kanske det kan vara 2-3% av de som spelar på PC som gör det i 8K i titlar där det fungerar?

Knappast för alla, men mer än hundratals personer globalt.

På längre sikt
Om vi exempelvis jämför 2022 mot 2027 så kommer nog 8K bli betydligt vanligare.
Men då har ju de som köper RTX 3090 hunnit byta grafikkort flera gånger om.

Tycker ändå det är lite imponerande,
Var inte länge sedan 4K gaming var mer eller mindre otänkbart och nu med RTX 3090 är 8K på gränsen till spelbart.
Det är inte riktigt där ännu.
Men det har ändå kommit längre på kortare tid än jag väntat mig.

Utvecklingen du beskriver är en bortåt mot "Moore's Law.

Permalänk
Inaktiv

Har märkt att det snackas mycket om”onödigt”, ”dyrt” och ”meningslöst” på senaste tiden. Lite tråkig utveckling. Prisbilden kan jag förstå, det är väldigt mycket pengar. Små målgrupper visst, men folk köper väl vad de vill för sina pengar.

Men att produkterna är meningslösa och onödiga kopplar jag inte riktigt. En hobby är väl just meningsfull och nödvändig. Speciellt på detta forum är det lite konstig att se då det finns alla möjliga och fantastiska former av nörderier här.

En iPhone för 699 i månaden - no problem. Ett grafikkort för 16k - onödigt, meningslöst.

Permalänk
Medlem

SLI är så dött som det kan bli, shutter, ojämn frametime och artifacts.
endast 2 spel som funkat bra med sli som jag spelat och det var story spel som fort tog slut.
99.9% av tiden så var sli avslaget, blev också väldigt varmt!

alla dessa sli fixar är helt meningslösa det finns en anledning sli är avstängt i de spelen
inte så att spelutvecklarna har lagt en massa tid på sli och sen glömt att sätta igång det.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

Började köra AMD Crossfire redan 2005 med ett par x1900s kort, efter det 2st Radeon HD 4870 och sedan ett par HD 6970. Sen blev det istället Nvidia och SLI. Gick till ett par GTX 780 och sedan ett par GTX 980 TI, därefter slutar jag med dubbla kort och kör istället på ett RTX 2080 TI.

Tycker ändå att det har fungerat helt ok med både CF och SLI genom åren, man har varit tvungen att köra dubbelt för att kunna spela i de högre upplösningarna och bibehålla 60fps. Men kan inte säga att jag saknar det, efter 2080 TI kortet och speciellt 3080 så känns inte 2 kort lika nödvändigt längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det som gör det.. låt oss säga mindre värt då, är ju att det i dagsläget är 14 spel som har native-stöd.
Och det är inte direkt som om alla fjorton spel på den listan varken är sprillans nya eller av AAA-karaktär eller ens fan-favourites etc.

För mig personligen är det ett enda spel på listan som jag vill spela. Så även om jag hade 8k-skärm och hela baletten hade det känts mastigt att punga ut 17 000 kr till för att få bättre prestanda i ett spel.

Ja 8K gaming kan man väl säga är i sin linda ännu.
Men tycker ändå det är intressant att se utvecklingen gå framåt.
Var inte så länge sedan 4K var ungefär där 8K är idag.

Tills nästa generation, RTX 4000 serien eller vad den kommer heta,
Kan det nog vara dags för SweClockers redaktionen att skaffa 8K skärm.
Men om det tar ca 2 år så hinner det nog komma ut skärmar som är både bättre och billigare än vad som finns nu.

Permalänk
Medlem

Jag kör beräkningar på grafikkort, 3090 är förhållandevis billigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon193054:

Har märkt att det snackas mycket om”onödigt”, ”dyrt” och ”meningslöst” på senaste tiden. Lite tråkig utveckling. Prisbilden kan jag förstå, det är väldigt mycket pengar. Små målgrupper visst, men folk köper väl vad de vill för sina pengar.

Men att produkterna är meningslösa och onödiga kopplar jag inte riktigt. En hobby är väl just meningsfull och nödvändig. Speciellt på detta forum är det lite konstig att se då det finns alla möjliga och fantastiska former av nörderier här.

En iPhone för 699 i månaden - no problem. Ett grafikkort för 16k - onödigt, meningslöst.

Jag skrev inte att produkten är meningslös, jag skrev att en konfiguration med 2 st 3090 i SLI (vilket den här artikeln handlar om) är meningslös om målet är bygga en fet speldator med målet att spela spel. Det är en ren konfiguration som är extremt nischad, som endast funkar bra i vissa spel och applikationer. Det handlar om att definiera syftet. Är målet att slå världsrekord i benchmarks så är det en absolut en meningsfull konfig!

Precis som att det är meningslöst att välja en Lamborghini för att pendla till jobbet. Visst det går, men du har skapat en massa problem för dig själv (markfrigång bl.a., tillförlitlighet, pris för försäkring, skatt, bränslekostnad, högt inköpspris, det går inte ens snabbare p.g.a. hastighetsbegränsningar, etc) vilket gör att en Lamborghini inte är meningsfull för det syftet. Men visst, om du jobbar natt och pendlar 200 km om dagen på en tom Autobahn utan hastighetsbegränsningar så kanske den är meningsfull för just ditt syfte.

Sedan vet jag inte vad iPhone har med saken att göra. Det är väl ingen som sagt att det är eller inte är meningsfullt att betala 699 kr/månad för en iPhone?

Permalänk
Medlem

Har haft en del Sli själv. 😀 2*Gtx 460, Ett geforce 690 (vilket bör räknas?), 2*Gtx970 samt en laptop med 2*gtx 980m.

Blev ju bara sämre och sämre men precis som någon skrev fick man rätt mycket för pengarna om spelet var väl optimerat.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

Jag skrev inte att produkten är meningslös, jag skrev att en konfiguration med 2 st 3090 i SLI (vilket den här artikeln handlar om) är meningslös om målet är bygga en fet speldator med målet att spela spel. Det är en ren konfiguration som är extremt nischad, som endast funkar bra i vissa spel och applikationer. Det handlar om att definiera syftet. Är målet att slå världsrekord i benchmarks så är det en absolut en meningsfull konfig!

Precis som att det är meningslöst att välja en Lamborghini för att pendla till jobbet. Visst det går, men du har skapat en massa problem för dig själv (markfrigång bl.a., tillförlitlighet, pris för försäkring, skatt, bränslekostnad, högt inköpspris, det går inte ens snabbare p.g.a. hastighetsbegränsningar, etc) vilket gör att en Lamborghini inte är meningsfull för det syftet. Men visst, om du jobbar natt och pendlar 200 km om dagen på en tom Autobahn utan hastighetsbegränsningar så kanske den är meningsfull för just ditt syfte.

Sedan vet jag inte vad iPhone har med saken att göra. Det är väl ingen som sagt att det är eller inte är meningsfullt att betala 699 kr/månad för en iPhone?

Jag håller fortfarande inte med att det är meningslöst. Det är nischat, ja...men meningslöst är det inte. Det är lite som att tycka att en cykel är meningslös bara för att jag själv inte är behov av en.

Exemplet med bilen likaså. Dyrt, visst. Osmidigt? Ja. Meningslöst? Nej, antagligen inte för den som valt att göra så. Någon anledning finns det ju. Om det så är de 100 meter de kan blåsa på till nästa rödljus so be it.

iPhone var ett exempel gällande en prisbild på en "dyr och vanlig" produkt som inte anses meningslös, men som väldigt många ändå köper. Jag förmodade att de flesta kunde relatera till det men jag kanske antog för mycket.

Det var inte meningen att ha lång rant om specifikt ordet meningslöst. Det har bara känts som att det varit jäkligt mycket fokus på sista tiden på vad som är nödvändigt och inte på Sveriges största entusiastforum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Jag håller fortfarande inte med att det är meningslöst. Det är nischat, ja...men meningslöst är det inte. Det är lite som att tycka att en cykel är meningslös bara för att jag själv inte är behov av en.

Exemplet med bilen likaså. Dyrt, visst. Osmidigt? Ja. Meningslöst? Nej, antagligen inte för den som valt att göra så. Någon anledning finns det ju. Om det så är de 100 meter de kan blåsa på till nästa rödljus so be it.

iPhone var ett exempel gällande en prisbild på en "dyr och vanlig" produkt som inte anses meningslös, men som väldigt många ändå köper. Jag förmodade att de flesta kunde relatera till det men jag kanske antog för mycket.

Det var inte meningen att ha lång rant om specifikt ordet meningslöst. Det har bara känts som att det varit jäkligt mycket fokus på sista tiden på vad som är nödvändigt och inte på Sveriges största entusiastforum.

köpte två 2080ti vid release jag kan intyga att det är extremt meningslöst i spel.
bara problem. artifacts, shutter dålig frame time mm..
sen all tid i nvidia inspector och testa olika sli profiler för att ändå inte få det att fungera bra.
jag gick själv på den niten och trodde att det gick att fixa själv.
men det är knappast så att dom utvecklat spelet för sli och glömt att enabla sli.
det är avstängt av en anledning! kanske blev 40 timmar max med sli som var spelbart. aldrig igen.

händer det inget drastiskt med sli stöd skulle jag inte rekommendera huvudvärken ens till de med obegränsad plånbok.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Avstängd

SLI/Crossfire var väl sådär, men Hybrid Crossfire däremot hade varit extremt intressant om det fungerat ordentligt och hade bra stöd.

Permalänk
Medlem

Brasklapp att jag inte sett hela videon, men i teorin skulle väl Nvidia kunna få detta att funka genom att låta sina kort få tillgång och jobba fullt ut över NVlink-protokollet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oskar80:

köpte två 2080ti vid release jag kan intyga att det är extremt meningslöst i spel.
bara problem. artifacts, shutter dålig frame time mm..
sen all tid i nvidia inspector och testa olika sli profiler för att ändå inte få det att fungera bra.
jag gick själv på den niten och trodde att det gick att fixa själv.
men det är knappast så att dom utvecklat spelet för sli och glömt att enabla sli.
det är avstängt av en anledning! kanske blev 40 timmar max med sli som var spelbart. aldrig igen.

händer det inget drastiskt med sli stöd skulle jag inte rekommendera huvudvärken ens till de med obegränsad plånbok.

Har också kört SLI i ett par omgångar och kan väl bekräfta just den biten om att det var mycket pill för att få det fungera. Men jag tyckte att det var lika underhållande som att spela, därav inte meningslöst. Iaf inte för mig Jag verkar dock vara rätt ensam om att tycka att så. Lite det jag menade, att det är konstigt att sådant kan anses vara meningslöst på ett nördforum. Vad gör vi annars här?

Sorry mods för OT. Slutar här.

Permalänk
Medlem

Jag var hårt inne på SLI för några år sedan. Byggde till och med om min dator så den kunde köra tre stycken GTX 980 (referens varianten) i 3-Way SLI och det krävde då ett annat moderkort och en annan CPU (samma som i signaturen, tiden står still för mig numera...).

Visst, jag var snabbast på Sweclockers med tre grafikkort men avkastningen av investeringen var löjligt låg. Till slut insåg jag att det var idiotiskt och bytte tre GTX 980 mot ett GTX 1080 och var mer än nöjd (de tre GTX 980 ligger fortfarande i min klädkammare).

Det var inte första gången jag körde SLI, långt därifrån. Första gången var med två 3DFx Voodoo2 för tusen år sedan och då var det en höjdare (woow hela 1024x768 vilket var helt enastående). Det var det en gamechanger framför allt med den ökade upplösningen gentemot ett enstaka Voodoo-kort.

Nu är jag totalt klar med SLI, om inget överdjävligt inträffar så kommer det alltid att bli ett kort för min del...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Huh, utveckla gärna?

Reverb G2 har ca 1M fler pixlar totalt jämfört med "4K" upplösning.

I 4k landar 3090 Ultra inställningar på ca 45 FPS;
https://www.guru3d.com/articles-pages/palit-geforce-rtx-3090-...

En teoretisk 100% SLI skalning så får man en behaglig 90FPS som inte är nödvändigt för spelet i sig, men för att minska åksjukan när man vrider huvudet.

Klarar inte motorn av att leverera nog med data för grafikkorten att rendera, eller vad syftar du på?

Jag syftar på att jag inte tror att du kommer få så mycket högre än typ 52 fps med 3090 SLI eftersom spelet är CPU och datastream bottlenecked. Du ser tydliga indikationer på detta om du kollar 1 graf över den du kollar på.

Permalänk
Medlem

Jag tror att SLI (motsv.) kommer få en renässans iom VR. Problematiken med två Kort som renderar en bild finns nödvändigtvis inte i VR, utan där kan korten få rendera ett öga var. Det kommer ju ställa höga krav på CPU, men lyckas man ge varje GPU matning från 6-8 kärnor var så ska väl även det lösa sig. Så jag tror och hoppas på en uppsving, dock inte för eget intresse då jag inte hinner spela

Permalänk
Skrivet av anon193054:

Har märkt att det snackas mycket om”onödigt”, ”dyrt” och ”meningslöst” på senaste tiden. Lite tråkig utveckling. Prisbilden kan jag förstå, det är väldigt mycket pengar. Små målgrupper visst, men folk köper väl vad de vill för sina pengar.

Men att produkterna är meningslösa och onödiga kopplar jag inte riktigt. En hobby är väl just meningsfull och nödvändig. Speciellt på detta forum är det lite konstig att se då det finns alla möjliga och fantastiska former av nörderier här.

En iPhone för 699 i månaden - no problem. Ett grafikkort för 16k - onödigt, meningslöst.

en iPhone för 700kr i månden är meningslöst.

Minns när jag(eller rättare morsan då hon stod på abonnemanget) köpte min SEM P1i, den kostade inga 700kr i månaden.

tror nog tusan den gick under 400kr, och det var en av de bästa lurarna just då, köpte till minneskort och allsköns grejs men det var inte så dyrt.

Förstår inte varför i hela friden folk tycker det är OK med dessa priser, den dyraste luren jag ägt(och fortfarande har) är en OP 6T maclaren.

höll på att smälla av då den gick på 8K, men å andra sidan så känns det inte som den behövs bytas ut på ett tag och tacka gudarna för det, vill inte slänga dom summorna igen på något som är marginellt snabbare i benchmarks.

men visst jag kanske är ensam i ett hav folk som har pengar att slänga runt hur som helst

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon193054:

Jag håller fortfarande inte med att det är meningslöst. Det är nischat, ja...men meningslöst är det inte. Det är lite som att tycka att en cykel är meningslös bara för att jag själv inte är behov av en.

Exemplet med bilen likaså. Dyrt, visst. Osmidigt? Ja. Meningslöst? Nej, antagligen inte för den som valt att göra så. Någon anledning finns det ju. Om det så är de 100 meter de kan blåsa på till nästa rödljus so be it.

iPhone var ett exempel gällande en prisbild på en "dyr och vanlig" produkt som inte anses meningslös, men som väldigt många ändå köper. Jag förmodade att de flesta kunde relatera till det men jag kanske antog för mycket.

Det var inte meningen att ha lång rant om specifikt ordet meningslöst. Det har bara känts som att det varit jäkligt mycket fokus på sista tiden på vad som är nödvändigt och inte på Sveriges största entusiastforum.

Alltså, förutsättningar för att ha en diskussion med dig finns inte om du inte läser vad jag skriver. Du "håller inte med" om att det är kortet är meningslöst. Okej, men det har jag aldrig skrivit att kortet är meningslöst i allmänhet? Bara i ett specifikt (vanligt) scenario.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

Alltså, förutsättningar för att ha en diskussion med dig finns inte om du inte läser vad jag skriver. Du "håller inte med" om att det är kortet är meningslöst. Okej, men det har jag aldrig skrivit att kortet är meningslöst i allmänhet? Bara i ett specifikt (vanligt) scenario.

Nej, jag pratade om SLI. Men vi lägger ner. Har inte supermycket för den här debatten heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Har märkt att det snackas mycket om”onödigt”, ”dyrt” och ”meningslöst” på senaste tiden. Lite tråkig utveckling. Prisbilden kan jag förstå, det är väldigt mycket pengar. Små målgrupper visst, men folk köper väl vad de vill för sina pengar.

Men att produkterna är meningslösa och onödiga kopplar jag inte riktigt. En hobby är väl just meningsfull och nödvändig. Speciellt på detta forum är det lite konstig att se då det finns alla möjliga och fantastiska former av nörderier här.

En iPhone för 699 i månaden - no problem. Ett grafikkort för 16k - onödigt, meningslöst.

Har du läst YouTube kommentarer någon gång? Nog för att det är lite av internets rövhål precis som Twitch chatten. Men där blir man nästan lemlästad om man köper något annat än det som är absolut mest prisvärt (typ R5 3600 eller 5700XT)

Det är bra att tekniken och prestandan går framåt. Det har alltid kostat extra mycket att köpa det bästa, oavsett kategori. Utan dessa köpare hade tekniken inte gått lika snabbt framåt.

*Det jag menar är att jag håller med dig om det du skrivit tidigare.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Minns när man slängde i GTX 560 nummer två i burken för första gången och bara satt och gapade Jag minns inte att jag hade några problem egentligen och körde med dom till jag bytte till GTX 970 långt senare.
Jag gillar att de satsar på singel GPU nu för tiden och man får bra prestanda direkt istället för att behöva skaffa 2 för att få wow känsla

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Helt rimligt att nVidia inte längre stödjer SLI i sina drivrutiner. Det kan jämföras med att programutvecklare själva måste implementera flerkärnig användning av processorer med flera kärnor. På samma sätt måste spelutvecklare själva implementera användning av flera GPU-kärnor för maximal skalning. Olika spel måste programmeras olika för att utnyttja grafikkorten till max. Det är rimligare att det är helt upp till spelutvecklarna själva att implementera sånt stöd.