Permalänk
Medlem

Annan grafik långsam när spel körs

Hej! Har försökt Googla mig fram men får fram resultat om datorer som blir långsamma när spel körs vilket inte passar så bra.

Kort och gott så blir annan grafik på datorn betydligt sämre när GPU:n ligger i 99%. Exempelvis kan ett YouTube-klipp helt frysa i någon sekund men om jag då fokuserar det fönstret så flyter videon på precis som vanligt. Det verkar bara gälla grafik, annars beter sig datorn normalt. Det är som att spelet prioriteras mycket högt och annat lider, när jag hellre skulle se lite lägre FPS i spelet och att allt annat fungerar som vanligt.

Någon som har koll på det här? Här är vad som sitter i datorn:

GTX 1080 452.06
9900K
32GB RAM

Tack!

Permalänk
Medlem

Var händer om du stänger av Hårdvaruaccelerering i webläsaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Var händer om du stänger av Hårdvaruaccelerering i webläsaren?

jo, tack! det glömde jag ju helt av.

Permalänk
Medlem

Så det löste problemet?

Permalänk
Medlem

Working as intended skulle jag säga!
Du kanske kan testa låsa spelen till ex 60FPS så att övrig icke använd gpukraft kan gå på webbläsare och annat.

Permalänk
Medlem

Körde 2 gpu benchmark i fönster samtidigt på en windows maskin och växlade fokus mellan dem. Fönstret med fokus flöt på fint medan det utan fokus blev hackigt, typ 5 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Så det löste problemet?

japp, det verkar ha fixat det. tack!

Skrivet av Allexz:

Working as intended skulle jag säga!
Du kanske kan testa låsa spelen till ex 60FPS så att övrig icke använd gpukraft kan gå på webbläsare och annat.

det kan ju vara en smart variant också men vill ju ha full kräm när jag inte tittar på något!

tänker mig personligen att det är logiskt att om jag tittar på ett youtube-klipp så vill jag titta på det youtube-klippet, oavsett om det resulterar i lite lägre FPS under tiden. vill ha för mig att det har varit så tidigare men det kanske jag har drömt.