Xbox Series X beskrivs som "tyst som en viskning"

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

Du svarar på din egen fråga gällande bakåtkompabilitet och Series S?
Det är inte OS som tar mest plats, det är quick resume som reserverar plats på hårddisken för save states. Oklart om detta går att stänga av.

Konsolspel som är optimerade för att köras från en mekanisk hårddisk drar inte lika stor nytta av en SSD som spel som är optimerade för detta.

Någon annan kan säkert förklara detta bra:)

Jag svarar inte på min egen fråga gällande bakåtkompabilitet, jag menar såklart vilken upplösning, hur hög FPS man kommer att få ut, kommer den få längre laddningstider eftersom att systemet är långsammare(eftersom lagringens hastighet inte verkar vara den ända faktorn till laddningstider)? och hur Series S bakåtkompabilitet kommer stå sig emot Series X, inte bara vad som kommer bli bättre utan hur mycket bättre och hur stor skillnad mot X det blir.

Är det verkligen bekräftat av Microsoft att det är Quick resume som tar upp utrymmet?
Kollar du på Xbox one X så har den bara 780GB tillgängligt utan Quick resume.
Sen så kanske Velocity architecture vill ha 100GB ledigt till vissa spel, som Microsoft beskrev, men inte var tydliga med hur det kommer fungera.
Sen är ju frågan ifall man kan fylla upp hela det tomma utrymmet eller ifall systemet vill att det ska finnas en viss procent kvar för att lagringen ska må bra.

Näe, PC och konsolspel som inte är optimerade verkar vara långt ifrån att ens kunna använda en fjärdedel av hastigheten hos lagringsenheterna.
Men det kanske är den flaskhalsen som tas bort när Direct storage börjar användas, datan verkar ha en mycket smidigare väg emellan lagringen och VRAM då.

Skrivet av martinot:

Vill du ha bäst upplevelse, både gällande nya spel och bakåtkompatiblitet, så är det nog ändå X du skall satsa på tror jag.

Jag tror inte att det blir någon större skillnad på nya spel, men bakåtkompabiliteten kommer nog bli rätt mycket bättre på Series X.
17% snabbare GPU gör inga jätteskillnader, det blir väl upp till 10FPS(ifall inte CPUn maxas, då blir det mindre skillnad) ifall dom skulle optimera och köra exakt samma grafikinställningar.
Men då ignorerar man också att enligt Marks presentation så finns det fördelar med att köra GPUn i högre hastigheter och att TFlops inte är allt.

Permalänk
Medlem

@Fearnox:
En del av det blir snabbare laddningstider än så här beror väl också på att spelen har artficiella dötider... Utgivare och utvecklar "reklamer" om de är skrivna så att de ska visas 5 sekunder var, så kan ju inte de göra något åt det utan röra i själva koden. Ett Annat exempel är ju långa korridorer är de skrivna är det ju kört, där meningen var att undvika laddskärmar.
Minns inte vilken video eller artikel som ja kollade, där mätningsmetoden var från startskärm tills de är inne i spelet.. där kommer ju det att spela oerhört stor roll hur alla de här små annonserna är skrivna.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Avstängd

Jo, där fanns en del. Eurogamer har jag läst en del genom åren. Ars är ju inte en sida dedikerad till spel på det sättet, men deras artiklar går väldigt ofta ordentligt på djupet. För mig är det mitt förstaval när det gäller allmänna tekniknyheter men också mycket vetenskapliga artiklar (relaterade till teknik förstås) och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

@Fearnox:
En del av det blir snabbare laddningstider än så här beror väl också på att spelen har artficiella dötider... Utgivare och utvecklar "reklamer" om de är skrivna så att de ska visas 5 sekunder var, så kan ju inte de göra något åt det utan röra i själva koden. Ett Annat exempel är ju långa korridorer är de skrivna är det ju kört, där meningen var att undvika laddskärmar.
Minns inte vilken video eller artikel som ja kollade, där mätningsmetoden var från startskärm tills de är inne i spelet.. där kommer ju det att spela oerhört stor roll hur alla de här små annonserna är skrivna.

Jo precis, det kan nog variera från titel till titel med olika typer av pålägg.
Att spel kan vilja verifiera eller kolla upp saker mot en server kan också läggas på i vissa fall.

Lite nyfiken på hur bland GTA fungerar med snabb lagring, har ju sett videos där bilar dyker upp från ingenstans, det kan ju vara för att objekten det inte hinner laddas in från lagringen.
Sen så kan det kanske bli mindre popins i många spel.