World of Warcraft: Shadowlands försenas till senare i år

Permalänk
Melding Plague

World of Warcraft: Shadowlands försenas till senare i år

Den som väntar på något gott i Blizzards MMORPG väntar uppenbarligen till senare i år, då företaget meddelar att spelet försenas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur aktivt är spelet idag? Slutade efter lich king.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Hur aktivt är spelet idag? Slutade efter lich king.

Fortfarande fulla servrar med queue-times på flera timmar vid ny release haha

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Testpilot

Det är 2 spel jag sett fram emot i år: CP77 och Shadowlands.

Antar att jag kommer ha en hel del att lira i November/December nu iaf

Skrivet av downup:

Hur aktivt är spelet idag? Slutade efter lich king.

Spelet är fortfarande mycket väl i liv med ett par miljoner aktiva spelare. Det är inte alls samma nummer som under WotLK (i väst iaf), men det är fortfarande ett utav dom största MMO spelen (om inte största i väst). Final Fantasy är nog enda rivalen om man kollar på MMO spel utanför Kina faktiskt.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

Nähäe!? Ett spel som blivit försenat i år?

Vad förvånad jag är!

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Hur aktivt är spelet idag? Slutade efter lich king.

Blizzard ger inte numrena längre men mitt intryck är att det lever och frodas helt ok. Många svenskar kvar också.

Skrivet av Mynameislol:

Nähäe!? Ett spel som blivit försenat i år?

Vad förvånad jag är!

Egentligen inte men de hade ändå förutsättningen att de satte datumet långt efter att pandemin startat, och stod på sig att allt minsann var på banan. Sen har man märkt under de senaste veckorna att svepande förändringar fortfarande görs i betan samt att massa abilities helt enkelt är trasiga fortfarande osv. Så det blev desto mer väntat ju närmare release vi kom.

Imho säger de till lite väl sent, de visste nog ändå för några veckor sedan att uppskjutning var vettigt men ville väl fortfarande hoppas. Problemet med MMOs speciellt är ju att "spelvärlden fortskrider i realtid" när launch väl varit, så många tar ut en semesterdag eller två för att uppleva det. Det hade ju varit schysstare att ha sagt detta innan oktober månad startat och folks scheman kanske mer eller mindre blivit spikade.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Brände mig lite för hårt på WoW och slutade i mitten av The Burning Crusade. Det var i alla fall en grym upplevelse i början som man troligen aldrig kommer få uppleva igen.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Avstängd

Provade WoW igen (har spelat av och till från strax före TBC fram till WoD) i våras och hjälp vad ledsen jag blev. Det kändes som att de tagit de sämsta delarna från WoD och gått vidare med dem, efter typ fyra timmar la jag ner helt. Hur är expansionen som kom efter Legion?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Provade WoW igen (har spelat av och till från strax före TBC fram till WoD) i våras och hjälp vad ledsen jag blev. Det kändes som att de tagit de sämsta delarna från WoD och gått vidare med dem, efter typ fyra timmar la jag ner helt. Hur är expansionen som kom efter Legion?

Spelade du i våras så spelade du ju "expansionen som kom efter Legion", dvs Battle For Azeroth.

Imho så har både Legion och BFA varit bättre än WoD, mest för att det finns mer att göra. Legion var klart bästa expansionen för mig på senare tid medan BFA var lite utav ett steg tillbaka på de flesta sätt. Starka punkten har varit dungeons och mythic+, att de skapat utmanande 5-man content.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Hur aktivt är spelet idag? Slutade efter lich king.

Väldigt aktivt.
Lade ner när Legion kom och började köra igen i somras.
Det är säkert inte någonstans i närheten av toppen i antal spelare men det är ingen brist på folk.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Skönt att dom försenar snarare än pushar ut rent skräp. För helt ärligt har dom släppt buggiga och trasiga expansioner förut, så frågan är ju hur illa det är nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teddis:

Spelade du i våras så spelade du ju "expansionen som kom efter Legion", dvs Battle For Azeroth.

Imho så har både Legion och BFA varit bättre än WoD, mest för att det finns mer att göra. Legion var klart bästa expansionen för mig på senare tid medan BFA var lite utav ett steg tillbaka på de flesta sätt. Starka punkten har varit dungeons och mythic+, att de skapat utmanande 5-man content.

Menade att jag aldrig kom till BFA-innehållet. Vägrar boosta mig själv och historiskt har jag spelat WoW för att världen är intressant (har varit en fan sen Warcraft 2) och för att spelet varit rätt trevligt, men de timmar jag spelade Legion var rena döden på så många sätt. Det kändes illa genomtänkt.

Permalänk
Medlem

Jag känner en sorg att WoW har blivit tråkigt för mig Testade att köra classic men tröttnade efter lvl 48 eftersom det var då man kom underfund med vilken tid allting tog i vanilla (hade nog förträngt att det var så illa).
Mycket var kul såklart men ack...jag saknar verkligen "WTF" känslan som inte infinner sig längre.
Jag får nog inse att min WoW tid är över och jag får glädjas åt minnena, som T.ex när vi tog Ragnaros, Onyxia och Nefarian för första gången. Samt när Battlegrounds kom första gången, galet kul! Alterac Valley stormningarna var ju hysteriska

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Shadowlands känns som ett wotlk 2.0 och är trött på att Blizzard inte längre kan hitta på nya saker utan måste återanvända gammalt. Vi vill ju ja nya bossar inte döda de vi redan dödat tidigare... nåja har ändå slutat spela wow så bryr mig egentligen inte så mkt längre men allt har ett bäst före datum det gälller även mmos.. få se hur länge wow kommer att hålla. är det fortfarande aktivt om 10 år?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Joppis:

Brände mig lite för hårt på WoW och slutade i mitten av The Burning Crusade. Det var i alla fall en grym upplevelse i början som man troligen aldrig kommer få uppleva igen.

Eller hur?

Det varnas för knark som barn, och visst kan man verkligen fatta tycke för knark också. Det är ganska förståeligt.
Men datorspel där beroendet är mycket mer knutet till aktivt engagemang, det beroendet tror jag rotar sig så otroligt mycket djupare.

OnT: Tog bort mitt Wowkonto förra veckan. Lustigt nog var det flera personer som fick sina konton reverterade bara några timmar efter det, det där som det har rapporterats lite om.

Säkert hundratals dygn /played på karaktärerna kombinerade. Hade haft råd med en lyxutrustad Tesla om jag hade jobbat som städare all den tiden och sparat pengarna.
Hade 4st 120, två präster, en paladin och en schaman. Flera sällsynta eller dyra mounts, halvokej utbud av transmogs och nästan 12k achievment points.
Och jag hade sett fram emot att spela Shadowlands, verkligen.
Men jag insåg att det skulle med all säkerhet råna mig på ytterligare en del av mitt liv.
Det kan hända att jag hade gått med i någon guild, men annars spelade jag inte med en enda människa. Ingen alls.
Bara jag och samvetet, i en liten etta.

Det kändes som att ha stått i garaget och skruvat på en Camaro heldagar i flera månader, och elda upp den för att det tar för mycket tid.
Eller rättare sagt, det kändes som att jag bodde i garaget, och den där Camaron tog upp så mycket plats att det knappt gick att bo där.

Sist jag "slutade" spela wow så var det för att lägga mer tid på vänner istället, men det blev knarkande med "vänner" istället.
Så nu får det vara slut med båda.
Att gå tillbaka till att spela Wow nu kommer vara lika kul som att slänga körkortet i sjön och köpa en trampbil.

Jag får ser vad Livet kan komma med istället.

Permalänk
Medlem

Som i alla diskussioner så hörs tyvärr alltid de negativa rösterna högst.

Jag har spelat WoW sedan 2005, minns att jag och en god vän stod och frös på baksidan i någon gränd bakom (en dåtid) känd spelbutik, vännen hade i sin tur en kompis på "insidan" som hade lovat att smuggla ut två kopior av spelet till oss, mycket riktigt precis innan dem skulle slå upp butiken på framsidan så öppnades bakdörren och hastigt överräcktes en påse till oss.

Vi tog oss hem till lägenheten, där allting var förberett in i minsta detalj, hela kylen maxad med Jolt-cola och frysen hade färdigmat för att ta hand om vår överlevnad för minst en månad framåt. Vid denna punkten visste jag inte så mycket om World of Warcraft eller konceptet med MMORPG alls för den delen, jag hade såklart som de flesta andra spelat Warcraft-serien och brann mycket för deras koncept i stort, Blizzard var ett företag jag visste levererade kvalité och att man kunde lita på.

Mycket riktigt, satte in CD-skivan och körde igång installationen, väl klart redo att starta spelet så ville såklart den dåtida klienten uppdatera innan man kunde komma in i spelet, sagt och gjort skapade vi våra första gubbar, två tauren inloggade i taurens startzon Mulgore(Camp Narache), häpnades över grafiken och designen, det var grönt, fräscht och inte som något annat tidigare. Minns så väl när man klickade upp kartan, högerklickade en gång och såg hela Mulgore, sedan högerklickade man en gång till och såg hela Kalimdor, till följt av den magiska upptäckten att det gick att högerklicka en ytterligare gång och då visade sig hela Eastern Kingdoms också, vilket nästan fick mig att trilla av stolen. Vi sa väl något i stil med att det kommer ta resten av våra liv att springa igenom alla zoner. Efter detta minns jag bara enskilda fragment av själva in-game förfarandet, men bara denna starten gör ju att det aldrig någonsin kan bli lika stort igen, och det har med mer än spelet i sig att göra, det handlar i slutändan om förväntningar.

För varje ny expansion så kommer det såklart massor med förväntningar, som nya klasser, eller som att man ska kunna bygga eget hus i världen. Allting levereras enligt vad som sagts, men kanske inte så som man förväntat sig. Ta till exempel Garrison i WoD, första expansionen där man kunde bygga sitt egna "hem". Dock var det ej på valfri plats eller att någon kunde besöka dig i den öppna världen. Jag förstår helt och hållet varför dem gör som dem gör, men samtidigt så lever de ju inte ett sådant här läge upp till (mina)förväntningar.

Det jag vill komma till är att man kanske inte ska lägga så mycket på Blizzard hela tiden, jag tycker dem har gjort och gör ett fantastiskt jobb, varje expansion är lite racklig i början men jag tycker dem alltid försöker polera och städar upp mycket av det som är direkt dåligt. Om saker är lite RNG eller orättvisa, då är det för att dem bestämt att det skall vara så.

Jag uppskattar verkligen att dem skjuter på expansionen tills dem känner att den är redo, det ger mig bara ännu större respekt för dem. Det ger dem en möjligt att bygga klart spelet så som dem vill ha det. Jag är lika taggad för denna expansionen som jag varit för alla andra och jag vet att dem kommer lyckas även denna gång!

Ses i Azeroth!

snyggat till texten
Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Menade att jag aldrig kom till BFA-innehållet. Vägrar boosta mig själv och historiskt har jag spelat WoW för att världen är intressant (har varit en fan sen Warcraft 2) och för att spelet varit rätt trevligt, men de timmar jag spelade Legion var rena döden på så många sätt. Det kändes illa genomtänkt.

Legion är topp 3 expansion för många inklusive mig, dock så var levelingen så innihelvelte tråkig. Det är alltid kul med första charachtern eftersom allt är nytt och kul att se vart storyn går, men till och med med första var det drygt eftersom zonerna var väldigt jobbiga att sa sig fram i, med berg och skit man fastnar i. Att levla alts var något man pinade sig igenom.

Det Legion gjorde bra var endgame med roliga raids och jagande av cosmetics till artifact weapons med magetower osv. Class halls var något av det bästa Blizz har gjort och jag tycker att dom skulle stannat som en permanent del av spelet.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Bra beslut även om det är drygt för oss spelar just nu. Men å andra sidan om expansionen är väldigt bra och denna fördröjningen bidrog till det så om två år kommer man inte minnas dessa extra veckor/månader.

Permalänk
Medlem

Lite synd men de har legat efter länge nu och covid gjorde väl inte saken bättre. Full förståelse för att de försenar spelet en aning. De flesta spelarna vill det också eftersom det är ju deras upplevelse som blir lidande annars. Bättre att polera mer och minimera mängden obalanserade problem som kommer med det skarpa släppet.

Personligen lirar jag inte just nu, början av BFA lirade jag men det föll mig inte riktigt i smaken jämfört med Legion som var genomgåemde superbt. Men ser fram emot Shadowlands!

Tanken är att börja igen och levla två nya karaktärer när nya levlingen osv är på plats. Så det blir väl 13e oktober jag får invänta då helt enkelt. Lite synd, hoppades ju att det skulle bli denna eller nästa vecka men aja. Är för det bästa att de försenar det lite som sagt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Har testat Shadowlands sedan tidigt i "Friends & Family Alpha" stadiet och det är fortfarande vissa buggar som sedan dess ännu inte blivit lösta. Hoppas de stackars utvecklarna inte stressar ihjäl sig. Det är fortfarande massor som måste fixas, skulle nästan kännas bättre om de försenade det till tidigt nästa år istället.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Perfekt! För det man testat på betan känns inte riktigt färdigt och jag hoppas fortfarande dom drar i bromsen och backar lite och sneglar över på varför classic ökade deras aktiva spelarbas med runt 200% förra hösten.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Tack vare det korkade covenant systemet och scaling som skapar obalans, tack gode gud för vår svenska rextroy och stoopzz som sätter allt i rampljuset.

Permalänk
Medlem

Mycket bra beslut av Blizzard. Jag har lirat en del i betan, och absolut, det är inte klart på långa vägar.
Hoppas de får den ro de behöver för att göra detta till ett mästerverk nu.

Jag har fullt upp med Classic själv annars, där jag ger mig på en lätt masochistisk variant där jag har gett mig fan på att jag ska köra 1-60 helt solo. Lovin' it, jag närmar mig 55 nu.

Spelet i övrigt är lite som en berg- o dalbana. Vissa expansioner har varit fantastiska, andra lite mindre så. Min personliga favorit är mångas hatobjekt: Mists of Pandaria. Det var då jag tycker de prickade helt rätt med i stort sett samtliga klasser. Jag har nog aldrig haft så roligt i WoW som jag hade då. Alla klasser var bra, alla klasser var roliga!

Mängden spelare har verkligen varierat genom åren, helt klart. Jag var själv som mest aktiv under Wrath/Cata-eran som de flesta, och då var det fullt ös överallt, bokstavligen. Battle for Azeroth har varit en ganska problematisk expansion för att vara snäll, och det har märkts tydligt på mängden spelare. Blizzard håller på att merge:a servers nu så mycket av de problemen är borta redan, dock.

Det jag sett av Shadowlands hittills ser mycket intressant ut, och jag hoppas innerligt de kan knyta ihop säcken nu fram tills det faktiskt går live. Det kan mycket väl bli en höjdare.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Mycket bra beslut av Blizzard. Jag har lirat en del i betan, och absolut, det är inte klart på långa vägar.
Hoppas de får den ro de behöver för att göra detta till ett mästerverk nu.

Jag har fullt upp med Classic själv annars, där jag ger mig på en lätt masochistisk variant där jag har gett mig fan på att jag ska köra 1-60 helt solo. Lovin' it, jag närmar mig 55 nu.

Spelet i övrigt är lite som en berg- o dalbana. Vissa expansioner har varit fantastiska, andra lite mindre så. Min personliga favorit är mångas hatobjekt: Mists of Pandaria. Det var då jag tycker de prickade helt rätt med i stort sett samtliga klasser. Jag har nog aldrig haft så roligt i WoW som jag hade då. Alla klasser var bra, alla klasser var roliga!

Mängden spelare har verkligen varierat genom åren, helt klart. Jag var själv som mest aktiv under Wrath/Cata-eran som de flesta, och då var det fullt ös överallt, bokstavligen. Battle for Azeroth har varit en ganska problematisk expansion för att vara snäll, och det har märkts tydligt på mängden spelare. Blizzard håller på att merge:a servers nu så mycket av de problemen är borta redan, dock.

Det jag sett av Shadowlands hittills ser mycket intressant ut, och jag hoppas innerligt de kan knyta ihop säcken nu fram tills det faktiskt går live. Det kan mycket väl bli en höjdare.

Jag tyckte personligen legion var ruskigt bra rent klassmässigt, nästan allt lirade jättebra och sist de skedde var i MoP som du nämner men tycker legion är lite starkare pga vad legendaries och artifact vapnet bidrog med till många klasser dock var de just dessa två "system" som fick bfa att kännas helt jävla uselt tills essences introducerades i 8.2

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jag tyckte personligen legion var ruskigt bra rent klassmässigt, nästan allt lirade jättebra och sist de skedde var i MoP som du nämner men tycker legion är lite starkare pga vad legendaries och artifact vapnet bidrog med till många klasser dock var de just dessa två "system" som fick bfa att kännas helt jävla uselt tills essences introducerades i 8.2

Mjo. Jag tror många väljer att minnas Legion som det var i slutet, då det var jättebra som du säger. Legion vid launch var en komplett katastrof tycker jag, och jag ragequittade faktiskt ett tag p.g.a. att min BM Hunter kändes helt ospelbar. Mycket löstes senare, dock.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Brände mig lite för hårt på WoW och slutade i mitten av The Burning Crusade. Det var i alla fall en grym upplevelse i början som man troligen aldrig kommer få uppleva igen.

WoW Classic TBC är på tapeten! (Men inget är spikat än)

Permalänk
Medlem

Tycker det saknas ett citat från när dom announcade SL: we will release shadowlands this fall even if it means shipping it out from our homes

Så mycket blev det med det. Mycket som jag absolut inte är nöjd med men åtminstone så kanske Blizzard fixar så att det är Alpha på release som det varit senaste 2 expansionerna.

https://twitter.com/i/status/1311814902986739713

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Skrivet av nucce:

Som i alla diskussioner så hörs tyvärr alltid de negativa rösterna högst.

Jag har spelat WoW sedan 2005, minns att jag och en god vän stod och frös på baksidan i någon gränd bakom (en dåtid) känd spelbutik, vännen hade i sin tur en kompis på "insidan" som hade lovat att smuggla ut två kopior av spelet till oss, mycket riktigt precis innan dem skulle slå upp butiken på framsidan så öppnades bakdörren och hastigt överräcktes en påse till oss.

Vi tog oss hem till lägenheten, där allting var förberett in i minsta detalj, hela kylen maxad med Jolt-cola och frysen hade färdigmat för att ta hand om vår överlevnad för minst en månad framåt. Vid denna punkten visste jag inte så mycket om World of Warcraft eller konceptet med MMORPG alls för den delen, jag hade såklart som de flesta andra spelat Warcraft-serien och brann mycket för deras koncept i stort, Blizzard var ett företag jag visste levererade kvalité och att man kunde lita på.

Mycket riktigt, satte in CD-skivan och körde igång installationen, väl klart redo att starta spelet så ville såklart den dåtida klienten uppdatera innan man kunde komma in i spelet, sagt och gjort skapade vi våra första gubbar, två tauren inloggade i taurens startzon Mulgore(Camp Narache), häpnades över grafiken och designen, det var grönt, fräscht och inte som något annat tidigare. Minns så väl när man klickade upp kartan, högerklickade en gång och såg hela Mulgore, sedan högerklickade man en gång till och såg hela Kalimdor, till följt av den magiska upptäckten att det gick att högerklicka en ytterligare gång och då visade sig hela Eastern Kingdoms också, vilket nästan fick mig att trilla av stolen. Vi sa väl något i stil med att det kommer ta resten av våra liv att springa igenom alla zoner. Efter detta minns jag bara enskilda fragment av själva in-game förfarandet, men bara denna starten gör ju att det aldrig någonsin kan bli lika stort igen, och det har med mer än spelet i sig att göra, det handlar i slutändan om förväntningar.

För varje ny expansion så kommer det såklart massor med förväntningar, som nya klasser, eller som att man ska kunna bygga eget hus i världen. Allting levereras enligt vad som sagts, men kanske inte så som man förväntat sig. Ta till exempel Garrison i WoD, första expansionen där man kunde bygga sitt egna "hem". Dock var det ej på valfri plats eller att någon kunde besöka dig i den öppna världen. Jag förstår helt och hållet varför dem gör som dem gör, men samtidigt så lever de ju inte ett sådant här läge upp till (mina)förväntningar.

Det jag vill komma till är att man kanske inte ska lägga så mycket på Blizzard hela tiden, jag tycker dem har gjort och gör ett fantastiskt jobb, varje expansion är lite racklig i början men jag tycker dem alltid försöker polera och städar upp mycket av det som är direkt dåligt. Om saker är lite RNG eller orättvisa, då är det för att dem bestämt att det skall vara så.

Jag uppskattar verkligen att dem skjuter på expansionen tills dem känner att den är redo, det ger mig bara ännu större respekt för dem. Det ger dem en möjligt att bygga klart spelet så som dem vill ha det. Jag är lika taggad för denna expansionen som jag varit för alla andra och jag vet att dem kommer lyckas även denna gång!

Ses i Azeroth!

För mig har WoW alltid varit ett sätt att "fly" - och då menar jag inte på sättet att spela dygnet runt, grinda och bli bäst och fastna - när jag haft som mest jobb har jag spelat totalt ensam, questat och bara njutit av miljöer och grafik. Ett flertal av mina vänner var tävlingsinriktade och spelade bort X antal år, totaaaaalt fast i träsket.. Men för mig är det fortfarande någonting jag återgår till för att bara koppla bort verkligheten ett tag. Jag har låg kunskap kring spelet överlag, jag har inga mål alls - men ack så mysigt det är att logga in och bara njuta av spelet

Jag märker hur mycket vänligare det är nu gentemot förut och det är ganska tacksamt för en casual oerfaren spelare som mig.

Visa signatur

Gigabyte X570 AORUS ELITE, AMD Ryzen 9 3900X, Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB, EVGA GeForce RTX 3080 10GB XC3 ULTRA HYBRID

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaaX:

Fortfarande fulla servrar med queue-times på flera timmar vid ny release haha

Detta säger väl knappast så mycket för det brukar tunnas ut rätt fort. Ä väl första dagarna eller veckan som alla vill testa det nya, sen inser folk att njae det var inte så kul nu heller.

Kommer sakna BFA season 4. Kommer sakna M+. Tråkigt att Blizzard väljer att ta död på det för att insistera att det ska raidas HC..
https://raider.io/bfa-review/mw4PsZJUjP

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Eller hur?

Det varnas för knark som barn, och visst kan man verkligen fatta tycke för knark också. Det är ganska förståeligt.
Men datorspel där beroendet är mycket mer knutet till aktivt engagemang, det beroendet tror jag rotar sig så otroligt mycket djupare.

OnT: Tog bort mitt Wowkonto förra veckan. Lustigt nog var det flera personer som fick sina konton reverterade bara några timmar efter det, det där som det har rapporterats lite om.

Säkert hundratals dygn /played på karaktärerna kombinerade. Hade haft råd med en lyxutrustad Tesla om jag hade jobbat som städare all den tiden och sparat pengarna.
Hade 4st 120, två präster, en paladin och en schaman. Flera sällsynta eller dyra mounts, halvokej utbud av transmogs och nästan 12k achievment points.
Och jag hade sett fram emot att spela Shadowlands, verkligen.
Men jag insåg att det skulle med all säkerhet råna mig på ytterligare en del av mitt liv.
Det kan hända att jag hade gått med i någon guild, men annars spelade jag inte med en enda människa. Ingen alls.
Bara jag och samvetet, i en liten etta.

Det kändes som att ha stått i garaget och skruvat på en Camaro heldagar i flera månader, och elda upp den för att det tar för mycket tid.
Eller rättare sagt, det kändes som att jag bodde i garaget, och den där Camaron tog upp så mycket plats att det knappt gick att bo där.

Sist jag "slutade" spela wow så var det för att lägga mer tid på vänner istället, men det blev knarkande med "vänner" istället.
Så nu får det vara slut med båda.
Att gå tillbaka till att spela Wow nu kommer vara lika kul som att slänga körkortet i sjön och köpa en trampbil.

Jag får ser vad Livet kan komma med istället.

Det där lät ju inte speciellt kul. Eller vissa delar var ju väldigt melankoliska. Kanske är det inte bara spelet utan något djupare som du nu väljer att ta tag i, oavsett så skall ju spel vara en form av underhållning inte ett sätt att fly verkligheten så jag förstår liknelsen med narkotika då jag själv missbrukat det.

Bra och framförallt mycket starkt att du öppet skriver om detta då det är ett vanligt problem, cred till dig. Lycka till med framtiden och allt du väljer att ta dig an!