Snabbtitt: Överklockning med ett klick i Geforce Experience

Permalänk
Melding Plague

Snabbtitt: Överklockning med ett klick i Geforce Experience

Nvidia bygger in ett överklockningsverktyg i senaste Geforce Experience-betan, som är tillgänglig för alla med RTX-hårdvara.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Ja.. Det är väl sak samma, känns som att alla grafikkort idag är "onödiga" att överklocka eftersom nästan alla säljs som "OC" modeller och att höja ytterligare 40 MHz till ger ju ingen märkbar effekt i spel

Edit: Det är ju så gott som alltid power limit som sätter stopp för overclock på nya grafikkort

Permalänk
Medlem

Jag som köpte MSI 3080 Gaming Trio X OC och trodde jag skulle få 2x OC med detta. :/

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Vill minnas att det funnits andra liknande program för många år sedan? Kanske var CPU? Och det har alltid varit bättre att manuellt testa sig fram till en bra/"perfekt" OC. Tyvärr gör de nog för säkert för att det inte ska krascha, men alltid bra för dem som inte vet vad den pysslar med.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av wargreymon:

Vill minnas att det funnits andra liknande program för många år sedan? Kanske var CPU? Och det har alltid varit bättre att manuellt testa sig fram till en bra/"perfekt" OC. Tyvärr gör de nog för säkert för att det inte ska krascha, men alltid bra för dem som inte vet vad den pysslar med.

Finns i MSI afterburner och massa andra redan sedan länge.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

MSI afterburner är det bästa, än.
Är detta något Nvidia beslutar sig att satsa på så kan det ändras med tiden till att bli jämbördigt.
Det vore skönt faktiskt.

Jag bråkade länge med Nvidia på deras forum om tre saker.

1. Kunna ställa en fläktkurva.
2. Kunna överklocka.
3. Kunna ställa max fps manuellt.

Nu fattas bara en

OBS: Av någon jävla anledning var det många som INTE ville ha detta i mjukvaran från Nvidia.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Finns i MSI afterburner och massa andra redan sedan länge.

Hade varit intressant att se hur dessa står sig mot varandra i så fall

Permalänk
Medlem

Känns som de flesta grafikkort som kommer nu ligger väldigt nära gränsen till vad de tål.
Någon som lyckats klämma ut lite extra med det här på sina 3080?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Hade varit intressant att se hur dessa står sig mot varandra i så fall

Känns som att detta och OC Scanner i MSI Afterburner är samma sak om du frågar mig

Skrivet av Tripsen:

Känns som de flesta grafikkort som kommer nu ligger väldigt nära gränsen till vad de tål.
Någon som lyckats klämma ut lite extra med det här på sina 3080?

Finns mängder med personer som kör sina 3080 i 2100MHz eller mer. Hur de gör det vet jag inte men det finns tydligen riktigt bra chip därute.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Skulle man kunna använda den till undervoltning istället? Vet inte hur man ska tolka den Max voltage slidern.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem

Min högst ovetenskapliga uppfattning av de senaste lanseringarna av speciellt grafikkort men även CPU är att marginalerna är mindre än tidigare generationer. Jag kan tänka mig att det har att göra med att tillverkningsprocessen har blivit bättre, alternativt blivit bättre på att identifiera chip med lite lägre kapacitet och använt de i lägre klockade versioner. Överklockning är egentligen ett resultat av att tillverkningen av chip är oprecis. Om tillverkningen vore perfekt så vore alla chip exakt samma och då skulle tillverkarna lägga standarfrekvensen så nära max att det inte skulle finnas någon marginal för överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tripsen:

Känns som de flesta grafikkort som kommer nu ligger väldigt nära gränsen till vad de tål.
Någon som lyckats klämma ut lite extra med det här på sina 3080?

Jag har lyckats klämma ut ca 10% extra i port royale med. min TUF OC

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Vill minnas att det funnits andra liknande program för många år sedan? Kanske var CPU? Och det har alltid varit bättre att manuellt testa sig fram till en bra/"perfekt" OC. Tyvärr gör de nog för säkert för att det inte ska krascha, men alltid bra för dem som inte vet vad den pysslar med.

Vet inte om detta var första vändan, men hursomhelst har Radeon overlay haft detta ett bra tag för AMD kort.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Här är nya funktionerna i beta/experimental GFE 3.20.5
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/release-notes/GFE/3_20_5...

Har också förbättrat in-game overlay.

Citat:

Enhanced In-Game Overlay

GeForce Experience 3.20.5 Beta now adds new performance monitoring metrics in the in-game overlay. In addition to FPS, the performance monitoring metrics now show detailed performance stats, temperature, and latency metrics. Press [Alt+R] to toggle visibility of these metrics. To enable this beta feature, click "Settings" > "Enable experimental features."

Ser ut så här;
https://i.imgur.com/sFleC3h.png

Permalänk
Medlem

Jag vill inte ha Geforce experience
Kan de inte lägga in det här i drivrutinen istället?

För mig personligen i dagsläget så är jag mer sugen på att undervolta och kanske dra ner Boost eller Power limit en smula för att få jämn prestanda vid en mer kontrollerad strömförbrukning.
Över 300W är en jäkla massa för ett grafikkort och jag kommer inte ha den bäst ventilerade lådan i nästa bygge... Och prestandan lär räcka mer än väl just nu!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag vill inte ha Geforce experience
Kan de inte lägga in det här i drivrutinen istället?

...

Låter mer som du har använt Geforce bad experience

Permalänk
Medlem

Vi verkar ha hamnat i en tid där grafikkort och processorer är pressade till max direkt från fabrik. Överklockning verkar inte ge så mycket alls - se på Zen 2 CPU:er (samt Intels 10xxxK-serie?) och RTX 3000-serien grafikkort. Känns som att "underklockning" börjar bli lite mer intressant nu för tiden. 70% power consumption för 90% av prestandan eller liknande.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Vet inte om detta var första vändan, men hursomhelst har Radeon overlay haft detta ett bra tag för AMD kort.

"AMD" har haft överklocking i drivrutinpaketet sedan det hette ATI (overdrive)
(med förbehåll om att det kan ha varit borta ett tag, mycket nvidia dom senare åren)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Ja.. Det är väl sak samma, känns som att alla grafikkort idag är "onödiga" att överklocka eftersom nästan alla säljs som "OC" modeller och att höja ytterligare 40 MHz till ger ju ingen märkbar effekt i spel

Edit: Det är ju så gott som alltid power limit som sätter stopp för overclock på nya grafikkort

Är ju bekräftat att OC modeller är handplockade av dem som presterar bäst

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magkliarn:

Skulle man kunna använda den till undervoltning istället? Vet inte hur man ska tolka den Max voltage slidern.

Nej, den börjar på 0% och det går inte att undervolta. Däremot är power maximum på 100% och går att dra ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

"AMD" har haft överklocking i drivrutinpaketet sedan det hette ATI (overdrive)
(med förbehåll om att det kan ha varit borta ett tag, mycket nvidia dom senare åren)

Ah, det var jag som gjorde dumma antaganden- trodde detta betydde att Geforce Experiences overlay nu tillät one-click overclocking vilket inte faktiskt är påstått i artikeln. Var det jag menade med att AMD haft det i Radeon overlay ett tag- övercklocking från game overlay då alltså.

Om det bara handlar om OC i experience appen så var det mycket mindre intressant nyhet dock

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag vill inte ha Geforce experience
Kan de inte lägga in det här i drivrutinen istället?

För mig personligen i dagsläget så är jag mer sugen på att undervolta och kanske dra ner Boost eller Power limit en smula för att få jämn prestanda vid en mer kontrollerad strömförbrukning.
Över 300W är en jäkla massa för ett grafikkort och jag kommer inte ha den bäst ventilerade lådan i nästa bygge... Och prestandan lär räcka mer än väl just nu!

Skaffa en bättre ventilerad låda till nästa bygge? Lät som ett påhittat problem

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mäki:

Är ju bekräftat att OC modeller är handplockade av dem som presterar bäst

Var har du läst det? Såg någonstans att ASUS sa att deras Strix OC använder handplockade GPUer. Vore intressant att hitta fler sådana exempel.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av CTH:

Min högst ovetenskapliga uppfattning av de senaste lanseringarna av speciellt grafikkort men även CPU är att marginalerna är mindre än tidigare generationer. Jag kan tänka mig att det har att göra med att tillverkningsprocessen har blivit bättre, alternativt blivit bättre på att identifiera chip med lite lägre kapacitet och använt de i lägre klockade versioner. Överklockning är egentligen ett resultat av att tillverkningen av chip är oprecis. Om tillverkningen vore perfekt så vore alla chip exakt samma och då skulle tillverkarna lägga standarfrekvensen så nära max att det inte skulle finnas någon marginal för överklockning.

Jag tycker det stämmer. Förr kunde man klocka processorer inland med närmare en ghz sedan några hundra mhz men nu är vi nere på iaf Ryzen att man inte tjänar på att klocka.

Grafikkort kunde klocka mer innan också. GTX970 kunde nå 980 nivåer i prestanda om jag inte minns fel.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magkliarn:

Skulle man kunna använda den till undervoltning istället? Vet inte hur man ska tolka den Max voltage slidern.

Körde två benchmark i RDR2 4K Ultra - med andra testet på nerställd "Power Maximum" via GFE.
1: 100% power; medel fps 76,3, GPU Power låg på ungefär 350W
2: 90% power; medel fps 73,8, GPU Power låg på ungefär 315W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Körde två benchmark i RDR2 4K Ultra - med andra testet på nerställd "Power Maximum" via GFE.
1: 100% power; medel fps 76,3, GPU Power låg på ungefär 350W
2: 90% power; medel fps 73,8, GPU Power låg på ungefär 315W

haha 35W för 2.5 FPS

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Var har du läst det? Såg någonstans att ASUS sa att deras Strix OC använder handplockade GPUer. Vore intressant att hitta fler sådana exempel.

Vill minnas det var David (hette han så) på ASUS som sa detta. TUF OC-versionen har handplockade GPU men valde man STRIX OC (som är betydligt dyrare) så var det ännu mer noggranna med komponentvalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mäki:

Är ju bekräftat att OC modeller är handplockade av dem som presterar bäst

Så är det nog, men över alla mina år så har spänning varierat ganska grovt mellan likadana (OC) kort, men även då har överklockningsförmågan (utöver fabrik) varit väldigt begränsad.

Jag har lärt mig att leva med att man får det man betalar för, mina kort har alltid överklockat skit även med bra kylare och komponenter, men jag kanske är kräsen på stabilitet.

Förr fick man ju en given frekvens vid köpet, nu är det boost och annat som också är aktiverat vid reviews. Vissa kort har begränsad strömbudget, även sådana som säljs som OC och presterar då nästan alltid sämre än FE eller andra kort med högre strömbudget (om man väljer att öka den).

Permalänk
Medlem

Jag har alltid köpt OC versionerna, men tycker den lilla skillnad det gör är inte märkbar, man får typ runt 5 fps mer i snitt, sen känns det ibland ostabilare med OC. Ska nog prova standard version nästa köp. Man vet typ vad man får om man går på ett RTX 3080 eller 3070, man kan knappt ändra några inställningar i grafiken som gör någon skillnad med ett OC kort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Inte att rekommendera alls, gav mig 13% core och 70% memory av min manuella överklockning.
Ta en spelkväll och höj frekvenserna manuellt varje kvart tills et börjar krascha istället.

Kör min 2070s i 2075Mhz idag, aldrig över 80c.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället