Har Postnord något ansvar överhuvudtaget?

Permalänk
Medlem

Jag är så gammal att jag minns att skicka med posten var hur säkert som helst förut, och alla problem som är idag och tas upp i tråden existerade knappt, och man behövde inte ens visa leg för att få ut paket om man hade en avi

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

Jag är så gammal att jag minns att skicka med posten var hur säkert som helst förut, och alla problem som är idag och tas upp i tråden existerade knappt, och man behövde inte ens visa leg för att få ut paket om man hade en avi

Det är garanterat lika säkert idag, om inte säkrare. Skillnaden är att idag är att informationsteknologin är tusenmiljarder mer utvecklad.

Permalänk
Avstängd

Då och då så läser jag dessa trådar om Postnord som inte riktigt klarat sin uppgift. Kanske är det dax för Sweclockers egna forummedlemmar startar upp sin egen transporthjälp.
Jag själv åker en del i jobbet och skulle om någon behöver ha hjälp kunna fixa lite sånt. Finns säkert fler som hjälpa till inom detta.
Allt som krävs är bara att personer är ärliga mot varann och ser till att allt sköts på bästa sätt.

Leveranser på detta sätt kanske inte alltid går på en eller två dagar men de kommer iallafall fram.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Kanske är det dax för Sweclockers egna forummedlemmar startar upp sin egen transporthjälp.

Låter inte allt för svårt i teorin. Identifiera alla via mobilt bank-id och sätt upp en sida där man kan anmäla att man kommer åka "från Göteborg till Stockholm via Jönköping Måndag ~kl 12:00". Sen erbjuda att man tar en omväg för att hämta upp/lämna paket för en hundring eller så. Så alla tjänster finns redan, behöver bara ha någon som kan lösa tvistemål och göra reklam för "UBER för post" så folk använder det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av convery:

Låter inte allt för svårt i teorin. Identifiera alla via mobilt bank-id och sätt upp en sida där man kan anmäla att man kommer åka "från Göteborg till Stockholm via Jönköping Måndag ~kl 12:00". Sen erbjuda att man tar en omväg för att hämta upp/lämna paket för en hundring eller så. Så alla tjänster finns redan, behöver bara ha någon som kan lösa tvistemål och göra reklam för "UBER för post" så folk använder det.

Det är väl lite så jag tänkte det också. Så kan någon sätta ihop detta då jag absolut inte är någon programmerare så är vi igång.
Namnet borde vara POSTSWEC eller något.
Behöver inte bara vara prylar som skickas då det samtidigt finns personer utan bil som ibland behöver skjuts också.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

SWEPOSTERS =P

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Varning för att postens försäkring inte gäller begagnat gods heller, står i det finstilta. Så skickar man beggade dataprylar är man rökt hur man en gör när man använder posten.

Det finns inget sådant finstilt i Postnords villkor för postpaket för år 2020. Ansvarsbegränsning gäller generellt för värden över 50 000 kr. Däremot finns en egendomlig bestämmelse, i samma villkor, som innebär att ingenting värt mer än 5 000 kr får skickas med postpaket. Man kan ju undra hur författaren av dessa villkor får ihop detta: Alltså ansvar tas för förlust av paket med värde upp till 50 000 kr, samtidigt som inget värt mer än 5 000 kr får skickas med postpaket enligt samma villkor. Detta dkulle Postnord behöva förklara närmare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Eller skickar man med Rek istället.
Skickar man något dyrt med skicka lätt för 56kr är det inte försäkrat, borde alla veta.

Jag använder skicka lätt ofta och är det ömtåliga eller dyra saker kan man försäkra det för 27kr extra. Det borde ts ha gjort och sluppit huvudvärk nu.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Japp man "borde" veta detta.
Men alla gör inte detta och jag missade detta då posten rekommenderade försändelse åt mig som var spårbart.
Men oavsett så sköter posten sina leveranser extremt dåligt och jag har slutat att använda dom helt vilket jag uppmuntrar alla att göra.
Schenker är ett bättre alternativ.

Men Schenker skriver såhär på hemsidan...

Undantag

"Varuförsäkringen omfattar inte och ersätter ej skada, förlust eller kostnad som direkt eller indirekt har orsakats av eller kan hänföras till:

Mobiltelefoner, surfplattor och datorer
Läkemedel
Antika föremål, konst och konstverk
Tobak, snus och alkohol
Ädelstenar, pärlor eller metaller
Bankcheckar, sedlar och pengar oavsett valuta
Levande djurVäxter, frukter och grönsaker
Redan skadade varor
Ej tillräckligt eller olämpligt förpackade varor"
Så med andra ord hade Schenker inte betalat ut något heller.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Jag använder skicka lätt ofta och är det ömtåliga eller dyra saker kan man försäkra det för 27kr extra. Det borde ts ha gjort och sluppit huvudvärk nu.

Tror TS har glömt det här och gått vidare. Tråden är nämligen tre år gammal

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Men Schenker skriver såhär på hemsidan...

Undantag

"Varuförsäkringen omfattar inte och ersätter ej skada, förlust eller kostnad som direkt eller indirekt har orsakats av eller kan hänföras till:

Mobiltelefoner, surfplattor och datorer
Läkemedel
Antika föremål, konst och konstverk
Tobak, snus och alkohol
Ädelstenar, pärlor eller metaller
Bankcheckar, sedlar och pengar oavsett valuta
Levande djurVäxter, frukter och grönsaker
Redan skadade varor
Ej tillräckligt eller olämpligt förpackade varor"
Så med andra ord hade Schenker inte betalat ut något heller.

Absolut.
Men posten har för vana att tappa bort paket vilket schenker inte har.
Så dom känns mycket mer transportsäkra.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rufus58:

Det finns inget sådant finstilt i Postnords villkor för postpaket för år 2020. Ansvarsbegränsning gäller generellt för värden över 50 000 kr. Däremot finns en egendomlig bestämmelse, i samma villkor, som innebär att ingenting värt mer än 5 000 kr får skickas med postpaket. Man kan ju undra hur författaren av dessa villkor får ihop detta: Alltså ansvar tas för förlust av paket med värde upp till 50 000 kr, samtidigt som inget värt mer än 5 000 kr får skickas med postpaket enligt samma villkor. Detta dkulle Postnord behöva förklara närmare.

Moonlightar du som necromancer?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Dock är detta matnyttigt för de flesta oss som inte var insatta från början

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Ganska läskigt att inget fraktbolag verkar vilja garantera att paket faktiskt kommer fram oskadad, inte ens mot extra betalning...

Permalänk
Skrivet av Technoid:

Ganska läskigt att inget fraktbolag verkar vilja garantera att paket faktiskt kommer fram oskadad, inte ens mot extra betalning...

Problemet är nog att privatpersoner ofta inte vet hur man ska packa försändelsen för att den inte ska gå sönder. Då blir det bråk om vems fel det är. För stora företag medför en försäkring bara extra kostnader i form av extra administration. Kostnaden för försäkringen blir nog ungefär lika mycket som ersättningen för de förstörda eller försvunna leveranserna, förutom att man slipper kostnaden för den extra administrationen om Postnord inte ska betala någon ersättning om det händer något.

Permalänk
Medlem

Säg att man får försäkring på "begagnade" saker.. Då kommer ju folk sätta det i system.. Det är ju bara att skicka ett moderkort som inte fungera och sedan be postnord betala för att de gått sönder under frakten?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Skrivet av Ejziponken:

Säg att man får försäkring på "begagnade" saker.. Då kommer ju folk sätta det i system.. Det är ju bara att skicka ett moderkort som inte fungera och sedan be postnord betala för att de gått sönder under frakten?

Det är lättare att erbjuda försäkring för försändelser som försvinner. Hitta bara på ett belopp och bestäm att Postnord ska betala ut det beloppet om försändelsen försvinner. Beloppet behöver ju inte ens ha en koppling till värdet på försändelsen. Däremot måste förstås försäkringspremien hänga ihop med beloppet, alltså vara en viss procentsats av beloppet. Om det rör sig om trasiga försändelser är det däremot svårare att lista ut i vilket skede försändelsen gått sönder och det blir väldigt dyrt om Postnord ska tillsätta personal som ska granska moderkortet (eller vad man nu skickar) innan du lämnar in försändelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Moonlightar du som necromancer?

Förlåt mig, men jag förstår inte frågan. Moonlightar? Jag försöker konstruktivt bidra i tråden, efter att ha lusläst PostNords allmänna villkor. Din fråga däremot kännetecknas inte direkt av klarhet. Låt oss använda ett allmänt vedertaget och bildat språkbruk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rufus58:

Förlåt mig, men jag förstår inte frågan. Moonlightar? Jag försöker konstruktivt bidra i tråden, efter att ha lusläst PostNords allmänna villkor. Din fråga däremot kännetecknas inte direkt av klarhet. Låt oss använda ett allmänt vedertaget och bildat språkbruk.

Tråden är flera år gammal.

Moonlightar är vedertaget i den mening att jag gissar att de flesta som har goda kunskapar i engelska skulle förstå dess innebörd.

Lär dig ta ett skämt istället för att försöka sitta och läxa upp människor om språkbruk på ett forum.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Varning för att postens försäkring inte gäller begagnat gods heller, står i det finstilta. Så skickar man beggade dataprylar är man rökt hur man en gör när man använder posten.

Kollade efter precis den kommentaren, DHL tar också ansvar även för begagnade grejer så de är ett alternativ till schenker.
Har blivit att skicka några dyrare prylar för reparation/kalibrering på jobbet, gäller att undvika posten för att inte ha en gaffeltruck genom maskinen och bli utan ersättning...

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

nu är jag INTE på postnords sida men ..... ni som gnäller på beg saker ej är försäkrade har inte mycket livserfarenhet och def inte i något yrke som ska kunna gå med vinst

om dom inte hade dessa regler ...hur många paket skulle vara skadade mm vid ankomst och dessutom hur skulle det bevisas om det är dåligt packat eller gått sönder under färd ?

i det fall dom skriver att dom kört över paketet skulle jag dra det till domstol , easy win