Snuvad på domännamn pågrund ut av seg registrator kan jag göra något?

Permalänk
Medlem

Snuvad på domännamn pågrund ut av seg registrator kan jag göra något?

Hejsan alla.

Igår upptäckte jag att ett en domän med personligt värde, var ledig.
Jag slog till under kvällen och köpte den efter att kikat på flera ställen att den verkligen var ledig, då jag var lite förvånad över det.
Köpt gick smärtfritt.
Idag fick jag tillbaka pengarna från registratorn och när jag börjar undersöka saken inser jag att den nu är registrerad hos en annan registrator sen igår.
Efter jobbet så kontaktar jag registratorn jag köpte domän igenom och frågade vad som hade hänt.

Citat:
Vi hade en fördröjning i systemet på registreringar igår på någon timme, vilket dock är ovanligt, men vi har haft många registreringar och när systemet skulle registrera den var den redan upptagen på Loopia så vi returnerade pengarna.

Finns det något jag kan göra?

Permalänk
Medlem

De har troligen garderat sig för liknande händelser genom sitt "finstilta" så sannolikt finns inget att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boyen89:

kikat på flera ställen

Det hjälper inte dig, men där har du nog förklaringen på vad som hände. Gissa vad tjänsterna för att kolla om en domän är ledig gör automatiskt när någon upptäcker att en domän är ledig.

Permalänk
Rekordmedlem

Det går att överklaga domänregistreringar, om man har mer rätt till namnet kan det gå igenom, typ företagsnamn eller nått annat unikt som nån domänskojare köpt men handlar det om nått vanligt namn typ ollesvennson.se är det ju liten chans att lyckas om en annan Olle Svensson skaffat det snabbare än dig. Du har mer info om namntvister här https://internetstiftelsen.se/domaner/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det går att överklaga domänregistreringar, om man har mer rätt till namnet kan det gå igenom, typ företagsnamn eller nått annat unikt som nån domänskojare köpt men handlar det om nått vanligt namn typ ollesvennson.se är det ju liten chans att lyckas om en annan Olle Svensson skaffat det snabbare än dig. Du har mer info om namntvister här https://internetstiftelsen.se/domaner/

Det var ju billigt... eller inte.
Får se hur jag ställer mig till dem pengarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Det hjälper inte dig, men där har du nog förklaringen på vad som hände. Gissa vad tjänsterna för att kolla om en domän är ledig gör automatiskt när någon upptäcker att en domän är ledig.

Har en helt annan teori, även om jag var inne på din teori med

Permalänk
Medlem
Skrivet av boyen89:

Hejsan alla.

Igår upptäckte jag att ett en domän med personligt värde, var ledig.
Jag slog till under kvällen och köpte den efter att kikat på flera ställen att den verkligen var ledig, då jag var lite förvånad över det.
Köpt gick smärtfritt.
Idag fick jag tillbaka pengarna från registratorn och när jag börjar undersöka saken inser jag att den nu är registrerad hos en annan registrator sen igår.
Efter jobbet så kontaktar jag registratorn jag köpte domän igenom och frågade vad som hade hänt.

Citat:
Vi hade en fördröjning i systemet på registreringar igår på någon timme, vilket dock är ovanligt, men vi har haft många registreringar och när systemet skulle registrera den var den redan upptagen på Loopia så vi returnerade pengarna.

Finns det något jag kan göra?

Någon i kedjan snappade upp att domänen kanske hade ett värde och tog den.
Snart får du meddelande om att du kan köpa den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Någon i kedjan snappade upp att domänen kanske hade ett värde och tog den.
Snart får du meddelande om att du kan köpa den.

Kan vara intressant ju, väntar spänt.
Men fult