När släpps egentligen 3080 FE?

Permalänk
Medlem

Mitt kort kom nu helt enligt vad posten sa

Vilken pjäs! Aldrig känt på en sådan kvalite tidigare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejo:

Beställde också 24e, runt 07-tiden. Har du fått förhandsavisering i postnord appen borde det ju röra lite på sig där snart.

Vet du mer om exakt tid? Men jag misstänker att detta kanske var korten som först köpts av scammers och att det därför släpptes så tyst. Attans, hade verkligen velat ha ett. Känner mig rätt ointresserad av de andra korten just nu.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Det verkar inte bättre än att Postnord har lyckats slarva bort mitt 3080 FE som skickades från Ingram i Tisdags.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det verkar inte bättre än att Postnord har lyckats slarva bort mitt 3080 FE som skickades från Ingram i Tisdags.

Holy shit Paketet som man vill höra det minst om. Har du varit i kontakt med dom och dom bara sagt "oopsies", typ?

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Teddis:

Holy shit Paketet som man vill höra det minst om. Har du varit i kontakt med dom och dom bara sagt "oopsies", typ?

Pratade med Postnords kundtjänst igår och de trodde att det kunde varit en registreringsmiss hos utlämningsstället, så de bad mig vänta två arbetsdagar till. Utlämningsstället i sin tur hänvisade till Postnords kundtjänst när jag var där idag eftersom paketet inte låg där. Så som det ser ut just nu är det sista spåret efter paketet när det anlände till distributionscentralen i Segeltorp, Stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Pratade med Postnords kundtjänst igår och de trodde att det kunde varit en registreringsmiss hos utlämningsstället, så de bad mig vänta två arbetsdagar till. Utlämningsstället i sin tur hänvisade till Postnords kundtjänst när jag var där idag eftersom paketet inte låg där. Så som det ser ut just nu är det sista spåret efter paketet när det anlände till distributionscentralen i Segeltorp, Stockholm.

Fy fan håller tummarna att du får ditt paket snart! Lyckades också beställa ett 3080 FE igår och är nu orolig att det också kommer försvinna..

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Toss3:

Fy fan håller tummarna att du får ditt paket snart! Lyckades också beställa ett 3080 FE igår och är nu orolig att det också kommer försvinna..

Varför? Måste ju vara sjukt osannolikt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Varför? Måste ju vara sjukt osannolikt.

Vill ju inte bli av med det då man just lyckats beställa ett efter två veckors väntan. Kan ju vara någon anställd på segeltorp som vet vad dessa kort går för på Tradera.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Pratade med Postnords kundtjänst igår och de trodde att det kunde varit en registreringsmiss hos utlämningsstället, så de bad mig vänta två arbetsdagar till. Utlämningsstället i sin tur hänvisade till Postnords kundtjänst när jag var där idag eftersom paketet inte låg där. Så som det ser ut just nu är det sista spåret efter paketet när det anlände till distributionscentralen i Segeltorp, Stockholm.

Förjävligt. Lätt för mig att säga men jag hade nog legat på där det gått. Vara på både någon på ingram (intercepta att de ev. får en retur) samt segeltorp. Man vill inte att paketet går tillbaka och får en återbetalning just i detta fall.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Varför? Måste ju vara sjukt osannolikt.

Hur fasen lyckades du med det? Vilken tid beställde du? Kollar på sidan mellan 06:00-21:00 varje dag så ofta jag kan.

Visa signatur

Hög standard ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Fy fan håller tummarna att du får ditt paket snart! Lyckades också beställa ett 3080 FE igår och är nu orolig att det också kommer försvinna..

Igår!? Vilken tid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Igår!? Vilken tid?

Dök upp 20:05 och var slutsålda 20:08.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Pratade med Postnords kundtjänst igår och de trodde att det kunde varit en registreringsmiss hos utlämningsstället, så de bad mig vänta två arbetsdagar till. Utlämningsstället i sin tur hänvisade till Postnords kundtjänst när jag var där idag eftersom paketet inte låg där. Så som det ser ut just nu är det sista spåret efter paketet när det anlände till distributionscentralen i Segeltorp, Stockholm.

jag har också haft problem med Postnord under veckan. Där jag egentligen bara såg dessa steg:

  • Försendelsen har blivit registrerad

  • Paketet är lämnat hos ombud

  • Ingenting i över ett dygn

  • Under transport från närmast sorteringslager

  • Finns att hämta hos ombud

Så hela biten att paketet är under transport och när det har kommit fram till sorteringslagret fattades helt. Så bara hoppas att du har haft samma "tur" att det bara är en aning försenat och att detta inte reflekteras i händelseloggen hos Postmord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Dök upp 20:05 och var slutsålda 20:08.

Så allting handlar om tur alltså? Tycks vara torsdagar som gäller såhär långt dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Så allting handlar om tur alltså? Tycks vara torsdagar som gäller såhär långt dock.

Lite tur måste man ju ha, men hade redan skapat ett konto genom att lägga till en SLI-brygga tidigare så var färdigt inloggad med alla uppgifter sparade så behövde bara mata in skyddskoden för kreditkortet och trycka beställ efter jag lagt kortet i korgen. Så man kan vara förberedd också!

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Pratade med Postnords kundtjänst igår och de trodde att det kunde varit en registreringsmiss hos utlämningsstället, så de bad mig vänta två arbetsdagar till. Utlämningsstället i sin tur hänvisade till Postnords kundtjänst när jag var där idag eftersom paketet inte låg där. Så som det ser ut just nu är det sista spåret efter paketet när det anlände till distributionscentralen i Segeltorp, Stockholm.

Gah va segt! Du vet ju också vad du väntar på som testat FE korten skarpt

Om jag också skall ge mig på en kvalificerad gissning så ligger det hos ditt postombud, men att de slarvat med inregistreringen. De ska göra inventeringar på alla paket varannan dag så hoppas det plingar till att du kan hämta det snart. Har varit med om precis samma sak flera gånger, mitt ICA-ombud här missar allt för ofta, och är man där nere står där fulla postburar flera dagar som de inte "hinner" regga in! Håller tummarna

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av hejo:

Gah va segt! Du vet ju också vad du väntar på som testat FE korten skarpt

Om jag också skall ge mig på en kvalificerad gissning så ligger det hos ditt postombud, men att de slarvat med inregistreringen. De ska göra inventeringar på alla paket varannan dag så hoppas det plingar till att du kan hämta det snart. Har varit med om precis samma sak flera gånger, mitt ICA-ombud här missar allt för ofta, och är man där nere står där fulla postburar flera dagar som de inte "hinner" regga in! Håller tummarna

Samma här, de är viktigare att sälja korv för dem än att packa upp paketen som kommer in.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Pratade med Postnords kundtjänst igår och de trodde att det kunde varit en registreringsmiss hos utlämningsstället, så de bad mig vänta två arbetsdagar till. Utlämningsstället i sin tur hänvisade till Postnords kundtjänst när jag var där idag eftersom paketet inte låg där. Så som det ser ut just nu är det sista spåret efter paketet när det anlände till distributionscentralen i Segeltorp, Stockholm.

Skrivet av hejo:

Gah va segt! Du vet ju också vad du väntar på som testat FE korten skarpt

Om jag också skall ge mig på en kvalificerad gissning så ligger det hos ditt postombud, men att de slarvat med inregistreringen. De ska göra inventeringar på alla paket varannan dag så hoppas det plingar till att du kan hämta det snart. Har varit med om precis samma sak flera gånger, mitt ICA-ombud här missar allt för ofta, och är man där nere står där fulla postburar flera dagar som de inte "hinner" regga in! Håller tummarna

Skrivet av Ragnarok:

Samma här, de är viktigare att sälja korv för dem än att packa upp paketen som kommer in.

Har också varit med om liknande, det är ju mycket möjligt att paketet faktiskt är på rätt ställe bara att någon glömt att scanna in grejerna som Postnord levererat.

Det blir ju lite av ett problem ibland just att ombuden slarvar (vilket väl är oundvikligt vad gäller manuella processer) i kombination med att de ofta inte är särskilt öppna för möjligheten att det kan vara något fel.
Om man ifrågasätter status så slår de ju med förkärlek bara i Postnords system (i grund och botten samma som du själv kan se) och säger att de inte har paketet, även om denna status ju är helt beroende av att de själva faktiskt scannar in sakerna som de fått levererade. Det blir liksom fullständigt "goddag yxskaft" när man ifrågasätter statusen hos Postnord och de svarar vad det står hos Postnord.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av evil penguin:

Har också varit med om liknande, det är ju mycket möjligt att paketet faktiskt är på rätt ställe bara att någon glömt att scanna in grejerna som Postnord levererat.

Det blir ju lite av ett problem ibland just att ombuden slarvar (vilket väl är oundvikligt vad gäller manuella processer) i kombination med att de ofta inte är särskilt öppna för möjligheten att det kan vara något fel.
Om man ifrågasätter status så slår de ju med förkärlek bara i Postnords system (i grund och botten samma som du själv kan se) och säger att de inte har paketet, även om denna status ju är helt beroende av att de själva faktiskt scannar in sakerna som de fått levererade. Det blir liksom fullständigt "goddag yxskaft" när man ifrågasätter statusen hos Postnord och de svarar vad det står hos Postnord.

För några år sedan fick jag stå och tjata inne på Ica att de skulle leta efter ett paket. Personalen var helt säker på att det minsann inte hade kommit. Men efter en 5-10mins diskuterade kom det en annan ICa medarbetare gående, han hörde vad vi pratade om och sa "jaa..joo...det låg ett paket bakom en hylla imorse, jag la det här under disken" Och se på fan, där var mitt paket.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Så allting handlar om tur alltså? Tycks vara torsdagar som gäller såhär långt dock.

En snubbe på Geeks discorden i #köpråd har en bot som kollar när man kunde beställa och tipsade. Jag hann med att sno åt mig ett 3090 FE som kommer på måndag.

Permalänk
Skrivet av Leveller:

En snubbe på Geeks discorden i #köpråd har en bot som kollar när man kunde beställa och tipsade. Jag hann med att sno åt mig ett 3090 FE som kommer på måndag.

Kan du tipsa mig om den biten. Vill ha ett 3090 fe.

Visa signatur

Hög standard ;)

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Toss3:

Fy fan håller tummarna att du får ditt paket snart! Lyckades också beställa ett 3080 FE igår och är nu orolig att det också kommer försvinna..

Skrivet av Teddis:

Förjävligt. Lätt för mig att säga men jag hade nog legat på där det gått. Vara på både någon på ingram (intercepta att de ev. får en retur) samt segeltorp. Man vill inte att paketet går tillbaka och får en återbetalning just i detta fall.

Skrivet av asabla:

jag har också haft problem med Postnord under veckan. Där jag egentligen bara såg dessa steg:

  • Försendelsen har blivit registrerad

  • Paketet är lämnat hos ombud

  • Ingenting i över ett dygn

  • Under transport från närmast sorteringslager

  • Finns att hämta hos ombud

Så hela biten att paketet är under transport och när det har kommit fram till sorteringslagret fattades helt. Så bara hoppas att du har haft samma "tur" att det bara är en aning försenat och att detta inte reflekteras i händelseloggen hos Postmord

Skrivet av hejo:

Gah va segt! Du vet ju också vad du väntar på som testat FE korten skarpt

Om jag också skall ge mig på en kvalificerad gissning så ligger det hos ditt postombud, men att de slarvat med inregistreringen. De ska göra inventeringar på alla paket varannan dag så hoppas det plingar till att du kan hämta det snart. Har varit med om precis samma sak flera gånger, mitt ICA-ombud här missar allt för ofta, och är man där nere står där fulla postburar flera dagar som de inte "hinner" regga in! Håller tummarna

Skrivet av evil penguin:

Har också varit med om liknande, det är ju mycket möjligt att paketet faktiskt är på rätt ställe bara att någon glömt att scanna in grejerna som Postnord levererat.

Det blir ju lite av ett problem ibland just att ombuden slarvar (vilket väl är oundvikligt vad gäller manuella processer) i kombination med att de ofta inte är särskilt öppna för möjligheten att det kan vara något fel.
Om man ifrågasätter status så slår de ju med förkärlek bara i Postnords system (i grund och botten samma som du själv kan se) och säger att de inte har paketet, även om denna status ju är helt beroende av att de själva faktiskt scannar in sakerna som de fått levererade. Det blir liksom fullständigt "goddag yxskaft" när man ifrågasätter statusen hos Postnord och de svarar vad det står hos Postnord.

Glada nyheter, nu har jag äntligen kortet i min hand! Kan börja med att friskriva Postnord från ansvar denna gång, då det precis som många gissade var utlämningsstället som strulat till det. Nedan följer en sammanfattning av förloppet från att kortet lämnade Ingram Micro till att jag kunde hämta ut det idag strax efter lunch.

  • Den 29 september lämnar kortet Ingrams lager och kan spåras fram till den 30 september, där den sista uppdateringen på Postnords webbplats anger att "försändelsen har ankommit distributionsterminal" i Segeltorp. Därefter händer ingenting.

  • Sen eftermiddag den 1 oktober ringer jag till Postnords kundtjänst för att höra vad som hänt. De är då rätt säkra på att paketet kommit fram till utlämningsstället men ej registrerats korrekt. Personen jag pratar med lägger in en förfrågan om inventering hos utlämningsstället och ber mig återkomma om två arbetsdagar om inga uppdateringar sker.

  • Den 2 oktober har fortfarande inga uppdateringar skett, så jag tar med mig pappersavin som kommit på lådan och går till utlämningsstället. Som väntat säger de att systemet inte hittar paketet när de läser av avin. Jag frågar då om det kan vara så att någon missat att ankomstregistrera paketet när Posten lämnade av det. Får då till svar att de har "ett nytt och krångligt" system för paket och att jag behöver ringa till Postnords kundtjänst och höra om de vet vilken hylla paketet ligger på (???).

  • Då personen bakom disken på utlämningsstället verkade ha rätt dålig koll på läget valde jag att avvakta över helgen för att se om någon annan lyckades lokalisera och läsa in paketet. Hör och häpna så hände ingenting.

  • Idag, den 5 oktober, väntade jag till lunch och ringde sedan till Postnords kundtjänst igen. Personen i kundtjänst kunde se i systemet att paketet lastats på lastbilen som fraktat paketet till utlämningsstället. Denna kunde även se att den förfrågan om inventering som kundtjänst skickat förra torsdagen hade ignorerats helt och hållet. Hon skickade en ny förfrågan om inventering och bad mig återkomma imorgon om inget hänt.

  • Tio minuter senare plingade det till i Postnord-appen att paketet helt plötsligt fanns att hämta ut på mitt utlämningsställe. Därefter gick jag dit och plockade ut det.

Kontentan av allt detta är att jag aldrig kommer att använda det här utlämningsstället vid kontoret igen för något av relevans. Vill även ge Postnord en eloge för väldigt trevligt bemötande båda gångerna jag ringde till kundtjänst.

Permalänk
Medlem

Gott o höra att det hittade rätt! Snart en vecka på mitt och det va längesen man varit så nöjd med ett grafikkort. Kanske att 3dfx Voodoo2 gav ett liknande smile

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Jag vet inte riktigt hur Techradar kom till den slutsatsen. Jag kan inte helt utesluta deras tolkning, men det är alltså formuleringen "In Europe, we continue to review Founders Edition fulfillment options." som de menar betyder att korten inte går att köpa.
Jag hade spontant tolkat det som att de fortsätter att sälja korten som tidigare (via Nvidia.com/Digitalriver) i Europa, medan de överväger ändring även för Europa. (Till skillnad från USA, där de ändrat så korten säljs genom Bestbuy.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag vet inte riktigt hur Techradar kom till den slutsatsen. Jag kan inte helt utesluta deras tolkning, men det är alltså formuleringen "In Europe, we continue to review Founders Edition fulfillment options." som de menar betyder att korten inte går att köpa.
Jag hade spontant tolkat det som att de fortsätter att sälja korten som tidigare (via Nvidia.com/Digitalriver) i Europa, medan de överväger ändring även för Europa. (Till skillnad från USA, där de ändrat så korten säljs genom Bestbuy.)

"In the meantime, we will be selling our GeForce RTX 3080 and RTX 3090 Founders Edition through other partners." Alltså låter det som att de inte kommer sälja via sin sida närmsta tiden, och då det är enda FE butiken i EU så lär den inte säljas just nu. "Review options" refererar oftast till att nuvarande metod helt har fallerat och att man avslutar den medan man ser vad man kan göra istället. Möjligen inte 100% säkert att de stoppat försäljningen på FE i EU men kanske 98%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

"In the meantime, we will be selling our GeForce RTX 3080 and RTX 3090 Founders Edition through other partners." Alltså låter det som att de inte kommer sälja via sin sida närmsta tiden, och då det är enda FE butiken i EU så lär den inte säljas just nu. "Review options" refererar oftast till att nuvarande metod helt har fallerat och att man avslutar den medan man ser vad man kan göra istället. Möjligen inte 100% säkert att de stoppat försäljningen på FE i EU men kanske 98%.

Kanske, vi får se antar jag. Jag tycker ju att det vore mindre underligt att fortsätta som tidigare tills man faktiskt har tagit fram en alternativ lösning.

(Och problemet är ju inte i första hand butiken i sig utan att det finns för få kort. Att byta butik som sköter försäljningen kommer ju inte i sig lösa detta.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304