Intervju: Emanuels uppfyllda författardröm tog avstamp i forumet

Permalänk
Melding Plague

Intervju: Emanuels uppfyllda författardröm tog avstamp i forumet

Tillsammans kan SweClockers medlemmar lösa det mesta, något Emanuel Forsell visar prov på med sin debutroman De Frostfödda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Musikälskare

Skoj! Lycka till med boken

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Inaktiv

Härligt! Få som vågar följa sin ambitioner. Det är ju läskigt och kan gå åt helvete. Hur ska andra se på mig om jag misslyckas? Tänk om det går dåligt? Jag kanske slöser bort min tid? Är det ens värt det? Osv...

Detta är också en viktig insikt:

Skrivet av Nyhet:

"Jag insåg att jag behövde synpunkter från människor med fräscha infallsvinklar."

Söka kritiker är mer värdefullt än att bli klappad på axeln. Det gör ju morsan och ens vänner.

När jag lanserar nya låtar brukar jag posta på reddit osv. och be om brutal kritik. Detta tror jag är fundementalt om man vill lyckas inom alla kreativa yrken, bli klappad på axeln kanske känns skönt men om du vill bli bra på något så sök radikal sanning. Man ska alltid stresstesta sina idéer.

Permalänk
Avstängd

Grattis och starkt jobbat.
Jag är av de där som har några alster liggandes på hårddisken men tyvärr kommer det nog aldrig bli mer än ett par kapitel. Kanske får ta tag i det där när man blir pensionär eller nåt.
Lycka till och hoppas att pengarna nu börjar rulla in😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Vad roligt! Jag kommer beställa ett ex. 😊

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Läser aldrig böcker men kul att se en komma härifrån och grattis!

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Är också sugen på skriva en, eller flera, böcker.

Är arbete inom offentlig förvaltning något som du rekommenderar om man vill, så att säga, få lite gjort?

Jag arbetar f.n privat och har tyvärr hård press på att jobba hela tiden, men som den tidiga 80-talist jag är så önskar man ibland något mindre arbetsbelastning. Kan tyvärr inte ens jobba på distans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Skoj! Lycka till med boken

Tack!

Skrivet av anon324648:

Härligt! Få som vågar följa sin ambitioner. Det är ju läskigt och kan gå åt helvete. Hur ska andra se på mig om jag misslyckas? Tänk om det går dåligt? Jag kanske slöser bort min tid? Är det ens värt det? Osv...

Detta är också en viktig insikt:

Söka kritiker är mer värdefullt än att bli klappad på axeln. Det gör ju morsan och ens vänner.

När jag lanserar nya låtar brukar jag posta på reddit osv. och be om brutal kritik. Detta tror jag är fundementalt om man vill lyckas inom alla kreativa yrken, bli klappad på axeln kanske känns skönt men om du vill bli bra på något så sök radikal sanning. Man ska alltid stresstesta sina idéer.

Håller med, och det är också ett vägval man behöver göra. Skapar man för sig själv, eller för andra?

Skrivet av Stefflo:

Grattis och starkt jobbat.
Jag är av de där som har några alster liggandes på hårddisken men tyvärr kommer det nog aldrig bli mer än ett par kapitel. Kanske får ta tag i det där när man blir pensionär eller nåt.
Lycka till och hoppas att pengarna nu börjar rulla in😀

Tack. Jag har redan beställt en guldpläterad kontorsstol på avbetalning, så jag räknar med att HBO snart ringer...

Skrivet av Henrik-W:

Vad roligt! Jag kommer beställa ett ex. 😊

Kul att höra, trevlig läsning!

Skrivet av lambdan:

Läser aldrig böcker men kul att se en komma härifrån och grattis!

Tack.

Skrivet av Cadaver:

Är också sugen på skriva en, eller flera, böcker.

Är arbete inom offentlig förvaltning något som du rekommenderar om man vill, så att säga, få lite gjort?

Jag arbetar f.n privat och har tyvärr hård press på att jobba hela tiden, men som den tidiga 80-talist jag är så önskar man ibland något mindre arbetsbelastning. Kan tyvärr inte ens jobba på distans.

Haha, jag kan inte säga att den kopplingen finns. Större delen av boken skrevs när jag var privatanställd, och allt mitt skrivande har gjorts kvällstid. Jag tror att det viktigaste är att avsätta tid och vara konsekvent i att efterleva det man planerat.

Permalänk
Medlem

Verkar riktigt spännande. Grattis, bra gjort!

Kan vi hoppas att den kommer som radioteater, rollbesatt med Sweclockers hela redaktion?

Permalänk
Medlem

Fan va coolt, och kul artikel! Även jag går i författardrömmar. Ska ha Sweclockers i åtanke om jag någonsin beslutar mig för att försöka förverkliga drömmarna

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Grattis @whizzors! Kul att se en författardröm förverkligas genom forumets stöd.

Belöningen för att ha jobbat hårt är att du har klarat av att jobba hårt. Resten är en trevlig bonus. Lycka till med fortsättningen!

Permalänk
Medlem

Rolig läsning!

Jag brukar ofta höra från vänner att jag måste börja skriva. Kanske dags att slita ur tummen och sätta igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bratell:

Verkar riktigt spännande. Grattis, bra gjort!

Kan vi hoppas att den kommer som radioteater, rollbesatt med Sweclockers hela redaktion?

Tack.
Det låter som en lysande idé. Jag hoppas att redaktionen då har några frilagda själar, för de mer kärleksfyllda scenerna...

Skrivet av Gorian:

Fan va coolt, och kul artikel! Även jag går i författardrömmar. Ska ha Sweclockers i åtanke om jag någonsin beslutar mig för att försöka förverkliga drömmarna

Tack! Och kul med egna författartankar.

Skrivet av Deepy:

Grattis @whizzors! Kul att se en författardröm förverkligas genom forumets stöd.

Belöningen för att ha jobbat hårt är att du har klarat av att jobba hårt. Resten är en trevlig bonus. Lycka till med fortsättningen!

Stort tack!

Skrivet av DasIch:

Rolig läsning!

Jag brukar ofta höra från vänner att jag måste börja skriva. Kanske dags att slita ur tummen och sätta igång.

Det tycker jag absolut du skall göra.

Permalänk
Medlem

@whizzors: Får jag fråga, hur funkar det med bokförlag? Skickade du den färdiga texten till ett gäng olika och hoppades på att någon skulle vara intresserad, eller hur funkar det? Och hur funkar ersättningen? Får du X kr per såld bok, eller är det en engångssumma?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Grymt jobbat, hoppas den kommer som ljudbok också också?
Har blivit dåligt med läsning de senaste åren, men slukar mycket ljudböcker på jobbet.

Permalänk
Medlem

Blev en beställning direkt. Hoppas den hinner komma till helgen ☺️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

@whizzors: Får jag fråga, hur funkar det med bokförlag? Skickade du den färdiga texten till ett gäng olika och hoppades på att någon skulle vara intresserad, eller hur funkar det? Och hur funkar ersättningen? Får du X kr per såld bok, eller är det en engångssumma?

Du får absolut fråga.
Det korta svaret är ja, jag skickade det färdiga manuset till ett gäng olika förlag. De olika förlagen har ofta en egen mall man behöver följa med hur texten skall vara utformad, vad följebrevet skall innehålla, formatering med mera. En förutsättning för att få ett förlagsavtal är dock att du är helt färdig.

Gällande ersättning så är det nästan ett ämne för sig, men om man skulle sammanfatta det så finns huvudsakligen tre olika sätt att ge ut en bok;

1. Klassiskt förlag
Du tecknar avtal med ett förlag som står för produktions- och marknadsföringskostnader av din bok. Som royalty erhåller du antingen engångssumma, andel av såld bok eller både och. För en okänd debutant kommer det i princip alltid handla om runt 10-20 % av det så kallade F-priset på boken, det vill säga det pris bokhandeln köper in boken för.
Räkna med runt en tjuga per bok i förtjänst, innan skatt.

2. Hybridförlag
Den typen av förlag som drar nytta av att det finns många passionerade författare ute i stugorna, som drömmer om att se sitt manus bli en bok. Denna typ av förlag tar betalt för sina tjänster, och du får ofta betala från 60-70 tusen kronor och uppåt för att ge ut ditt verk.

3. Egenutgivning
Du gör allt själv, helt enkelt. Det är möjligtvis mer ekonomiskt än alternativ två, men också svårare att nå ut med boken. Tyvärr finns också väldigt många egenutgivna böcker som helt enkelt är skitkass, både i produktion och kvalitet.

Skrivet av confal:

Grymt jobbat, hoppas den kommer som ljudbok också också?
Har blivit dåligt med läsning de senaste åren, men slukar mycket ljudböcker på jobbet.

Det är inte planerat i dagsläget, men säljer den hyfsat bra så brukar den möjligheten komma. Jag hoppas på det.

Skrivet av Chibariku:

Blev en beställning direkt. Hoppas den hinner komma till helgen ☺️

Kul att höra! Både för att det är kul att sälja böcker, men också för att Sverige behöver fler inhemska fantasyförfattare, så vi slipper beställa allt från utlandet.

Permalänk
Medlem

Finns den som e-bok? Hittar den bara som inbunden och det går ju inte 2020:-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av fläkten:

Finns den som e-bok? Hittar den bara som inbunden och det går ju inte 2020:-)

Japp, filen till e-boken är inskickad så det handlar om att näthandlarna skall katalogisera upp den, vilket borde ske inom några arbetsdagar.
Sen kan jag ändå tipsa om att boken är ganska smidig, vi gjorde den i kartonnage så den inte väger för mycket, och det är smidigt att bläddra till karaktärsregistret i slutet när man har en fysisk kopia också.

Permalänk

Låter riktigt intressant! Blir nog ett köp. Respekt till swclockers också som publicerat denna artikel. Att främja läsande är nog bland det nyttigaste man kan göra.

Visa signatur

Lian Li 011 Air Mini | Ryzen 7800X3D | EK-Nucleus AIO CR240 Lux | | G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz | Radeon 7900 XTX Hellhound | Asus ROG Strix B650-A Gaming | DeepCool PX1200G | Western Digital SN850X 2TB | Crucial P3 4TB | +Femtioelva rgb-fläktar^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av knaprisen:

Låter riktigt intressant! Blir nog ett köp. Respekt till swclockers också som publicerat denna artikel. Att främja läsande är nog bland det nyttigaste man kan göra.

Kul att du vill läsa!
Håller med, stor cred till Swec.

Vi behöver stötta våra inhemska författare så mycket det går.

Permalänk
Medlem

Jag har filat på en Sci-Fi roman i åtta år nu men det blir nog inget dessvärre. Jag är alldeles för självkritisk. När jag läser de absolut suveräna romanerna av bla. Iain M Banks, Peter F Hamilton, Alastair Reynolds och Neal Asher och varför inte Stephen King så inser jag att mitt försök inte räcker till. Det är numera skrinlagt och om jag inte får någon extremt bra uppenbarelse så lär det förbli på min hårddisk.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Jag har filat på en Sci-Fi roman i åtta år nu men det blir nog inget dessvärre. Jag är alldeles för självkritisk. När jag läser de absolut suveräna romanerna av bla. Iain M Banks, Peter F Hamilton, Alastair Reynolds och Neal Asher och varför inte Stephen King så inser jag att mitt försök inte räcker till. Det är numera skrinlagt och om jag inte får någon extremt bra uppenbarelse så lär det förbli på min hårddisk.

Det där är ett vanligt problem, du beskriver.
Grejen är att bra böcker blir bra böcker genom arbete, inte genom någon gudabenådad talang.
Skriv färdig ett grovt utkast, gå igenom de stora trådarna i handlingen och sedan går du igenom manuset igen, med fokus på prosan och språket. Så skapas ett riktigt schysst bokmanus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whizzors:

Tack!

Håller med, och det är också ett vägval man behöver göra. Skapar man för sig själv, eller för andra?

Tack. Jag har redan beställt en guldpläterad kontorsstol på avbetalning, så jag räknar med att HBO snart ringer...

Kul att höra, trevlig läsning!

Tack.

Haha, jag kan inte säga att den kopplingen finns. Större delen av boken skrevs när jag var privatanställd, och allt mitt skrivande har gjorts kvällstid. Jag tror att det viktigaste är att avsätta tid och vara konsekvent i att efterleva det man planerat.

Nä misstänkte det. Men ville fråga i alla fall. Har du inte negationen på fel ställe i din mening?

Jag kommer aldrig att ha tid att skriva på mitt jobb. Ska fundera på att beställa din bok, beroende på recensionerna här. Kul att du tog dig igenom! Jag får nog drömma vidare. Tror du har helt rätt i att se skrivandet som ett jobb, även om man måste älska det för att andra ska tycka man lyckats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadaver:

Nä misstänkte det. Men ville fråga i alla fall. Har du inte negationen på fel ställe i din mening?

Jag kommer aldrig att ha tid att skriva på mitt jobb. Ska fundera på att beställa din bok, beroende på recensionerna här. Kul att du tog dig igenom! Jag får nog drömma vidare. Tror du har helt rätt i att se skrivandet som ett jobb, även om man måste älska det för att andra ska tycka man lyckats.

Nej, negationen är på rätt plats.
Det kanske finns en koppling, men jag kan inte se den.

Det ligger ute en del recensioner, man kan kika på Adlibris/Bokus/Goodreads, för att få en objektiv uppfattning.

Permalänk
Inaktiv

Kul! Det är väldigt beundransvärt att du vågar följa dina drömmar, det är inte alla som gör. Önskar dig all lycka till

Off topic: Siluetten på bilden gör vid första anblick att det ser ut som att du sitter i skräddarställning innan man ser att det är stolens armstöd.

Skräddarställning
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Kul! Det är väldigt beundransvärt att du vågar följa dina drömmar, det är inte alla som gör. Önskar dig all lycka till

Off topic: Siluetten på bilden gör vid första anblick att det ser ut som att du sitter i skräddarställning innan man ser att det är stolens armstöd.

Tack!
Sådan är jag, diffus och missförstådd.

Permalänk
Medlem

Idag fick jag mitt exemplar på posten! Påbörjas ikväll.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

@whizzors lysande bok så här långt!

Jag funderade på hur du fick ordnat med det snygga omslaget?
Kan du följa försäljningen på något vis?

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

@whizzors lysande bok så här långt!

Jag funderade på hur du fick ordnat med det snygga omslaget?
Kan du följa försäljningen på något vis?

Vad kul att höra, tack!
När du läst färdigt boken så får du gärna lämna en recension på till exempel Goodreads/Adlibris/Bokus. Sådant hjälper en ny författare att få lite mer uppmärksamhet.

Omslaget har en illustratör som heter Andreas Raninger gjort, en jätteduktig omslagsdesigner.
Gällande försäljningen så får man rapporter från förlaget, så ofta man vill. (men jag har bett om att inte få någon förrän i januari, så vi får se...)