Tråden för oss som kommer att uppgradera till Nvidias 3000-serie Ampere

Permalänk
Proffsmobbare

Efter mycket om och men!

Väldigt häftig kylardesign, jag tror att detta kan bli en framtida klassiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Efter mycket om och men!

https://i.imgur.com/emS4TQQ.png

Väldigt häftig kylardesign, jag tror att detta kan bli en framtida klassiker.

Lätt snyggaste kortet! Fin bild 👍

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiklasN:

Kul! Vilket ordernummer har du?
Jag beställde också ett ASUS GeForce RTX 3080 TUF OC GAMING på releasedagen den 17/09/2020 15:27 enligt orderöversikten på Komplett.

Men står fortfarande "Beställd, förväntas i lager 17 oktober 2020" för mig...
Mitt ordernummer är XXX00889, är lite misstänksam hur Kompletts kösystem har funkat.

XXX05594. Ordern har inte skickats ännu dock.

Permalänk
Medlem

Är gigabyte 3080 vision något att ha?

Visa signatur

Intel 9700K @ 5Ghz :: Gigabyte 3080 Vision OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av AddixD:

Är gigabyte 3080 vision något att ha?

Ett 3080 i datorn är bättre än 5 i kö med leverans i Januari.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Ett 3080 i datorn är bättre än 5 i kö med leverans i Januari.

Jag panikbeställde ett 3080 vision från proshop för 3 dagar sen när jag såg att de hade 4st i lager. Nu har jag fått information om att ett paket är på väg. Är det ingen större skillnad mellan modellerna kanske jag lika gärna kan behålla detta.

Visa signatur

Intel 9700K @ 5Ghz :: Gigabyte 3080 Vision OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av AddixD:

Jag panikbeställde ett 3080 vision från proshop för 3 dagar sen när jag såg att de hade 4st i lager. Nu har jag fått information om att ett paket är på väg. Är det ingen större skillnad mellan modellerna kanske jag lika gärna kan behålla detta.

Gött att folk beställer hej villt och faktiskt fått hem dom medans vissa beställer enstaka eller avboka när 1 har skickats.
Nu får du alltså hem ett som skickats som du ändå kommer skicka tillbaka?

#Fredagsbitter

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Gött att folk beställer hej villt och faktiskt fått hem dom medans vissa beställer enstaka eller avboka när 1 har skickats.
Nu får du alltså hem ett som skickats som du ändå kommer skicka tillbaka?

#Fredagsbitter

Word

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x - MSI GEFORCE RTX 4080 16GB - Corsair 32GB ram (3200mhz) - Crucial M2 1TB - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - Corsair 850w Gold Corsair v2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Don Stroker:

Gött att folk beställer hej villt och faktiskt fått hem dom medans vissa beställer enstaka eller avboka när 1 har skickats.
Nu får du alltså hem ett som skickats som du ändå kommer skicka tillbaka?

#Fredagsbitter

Gemensamma nämnaren är att det inte är några Asus 3080 TUF (OC) som skickas, folk som av olika anledningar avbokat och mindre populära modeller där leveranser sker. Gyllene tillfälle att komma före, om man accepterar högre priser och andra modeller än planerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiklasN:

Du är 8 minuter före mig!
Har en beställning på 17/09/2020 15:27 bekräftad, också Asus TUF 3080 OC från Komplett. Klickade väl på köpknappen typ 15.05 men precis som hos dig bekräftad drygt 20 minuter senare.

Mitt leveransdatum står fortfarande som "Beställd, förväntas i lager 17 oktober 2020".

Jag beställde 14:58, köpet gick igenom 15:16. Idag skickades mitt TUF OC från Komplett!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Gött att folk beställer hej villt och faktiskt fått hem dom medans vissa beställer enstaka eller avboka när 1 har skickats.
Nu får du alltså hem ett som skickats som du ändå kommer skicka tillbaka?

#Fredagsbitter

Nej jag kommer nog behålla det här kortet och avbeställa mina andra två kort som har beräknad leverans i december och januari.

Visa signatur

Intel 9700K @ 5Ghz :: Gigabyte 3080 Vision OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av AddixD:

Nej jag kommer nog behålla det här kortet och avbeställa mina andra två kort som har beräknad leverans i december och januari.

Snyggt
Då behöver du inte ta åt dig vad jag skrev

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Gemensamma nämnaren är att det inte är några Asus 3080 TUF (OC) som skickas, folk som av olika anledningar avbokat och mindre populära modeller där leveranser sker. Gyllene tillfälle att komma före, om man accepterar högre priser och andra modeller än planerat.

Exakt.
Frågade lite till Proshop Michael tidigare idag om EAGLE OC och han skrev att Gigabyte själva bestämmer hur mycket dem vill skicka och vilka de vill skicka till butikerna och att de ksickat mera Gaming OC än EAGLE, då dom inte fått någon mer leverans sen den initiala på 15 st den 17 September. På ett sätt är de logiskt såklart, men känns som helt klart att Gigabyte skickar den dyrare modellen > "MSRP" kortet då folk blir typ tvingade av sig själva att köpa det eftersom man vill ha ett 3080 kort så fort som möjligt och då kanske man accepterar att "Aja, de är bara lite mer än 1000kr extra, de kan dom ta"
Jag tänker inte ge Gigabyte mina extra pengar, jag ska ha mitt Eagle för 7825 annars kan dom dra sig

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Efter mycket om och men!

https://i.imgur.com/emS4TQQ.png

Väldigt häftig kylardesign, jag tror att detta kan bli en framtida klassiker.

Jag är riktigt nöjd med det kortet, min cpu går ca 10 grader svalare med FE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidgit:

Jag är riktigt nöjd med det kortet, min cpu går ca 10 grader svalare med FE.

Vad har du för CPU/kylare

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Efter mycket om och men!

https://i.imgur.com/emS4TQQ.png

Väldigt häftig kylardesign, jag tror att detta kan bli en framtida klassiker.

Visst fan är det en solid design, på mer än ett sätt, vart redigt chockad över hur tungt kortet är när jag skulle montera det. Det är lite mer imponerande i verkligheten än på bilder i mitt tycke, kanske låter lite märkligt men, men.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Inaktiv

Hörde av mig till Elgiganten idag angående min beställning av 3080 TUF. Gjorde beställningen den 22:e. Fick följande svar:

Hej Henrik!

Tack för att du mailar in til oss.

Har tittat lite på det och du kommer att få den på måndag. Vi har fått lite förseningar på den senaste leveransen av dessa produkterna.

Ha en fortsatt fin dag!
Med vänlig hälsning / Kind regards

Anton
Elgiganten Kundcenter

Hoppas det stämmer! Trevlig helg folket! 🥳

Permalänk
Medlem

Måste bara säga att jag är så sjukt imponerad av kylaren. Tidigare fe har ju snurrat i 80+ grader på luft och varit självklara att vattenkyla. Inga stresstest har tagit mitt 3090 över 63.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Hörde av mig till Elgiganten idag angående min beställning av 3080 TUF. Gjorde beställningen den 22:e. Fick följande svar:

Hej Henrik!

Tack för att du mailar in til oss.

Har tittat lite på det och du kommer att få den på måndag. Vi har fått lite förseningar på den senaste leveransen av dessa produkterna.

Ha en fortsatt fin dag!
Med vänlig hälsning / Kind regards

Anton
Elgiganten Kundcenter

Hoppas det stämmer! Trevlig helg folket! 🥳

Jag pratade också med Elgiganten (precis nu) och hon säger att det blir inga kort alls innan 2021. Inte av något märke. haha... Hon säger att datumet jag fått via sms (5e okt) också är fel.

"Nej, som det ser ut så är det Januari 2021 som gäller på samtliga."

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Hörde av mig till Elgiganten idag angående min beställning av 3080 TUF. Gjorde beställningen den 22:e. Fick följande svar:

Hej Henrik!

Tack för att du mailar in til oss.

Har tittat lite på det och du kommer att få den på måndag. Vi har fått lite förseningar på den senaste leveransen av dessa produkterna.

Ha en fortsatt fin dag!
Med vänlig hälsning / Kind regards

Anton
Elgiganten Kundcenter

Hoppas det stämmer! Trevlig helg folket! 🥳

Hoppas verkligen detta stämmer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av izcho:

Måste bara säga att jag är så sjukt imponerad av kylaren. Tidigare fe har ju snurrat i 80+ grader på luft och varit självklara att vattenkyla. Inga stresstest har tagit mitt 3090 över 63.

Det är riktigt bra med tanke på hur hög effekt kortet har. Sen är det förstås en gigantisk kylare, men ändå.
Jag gillar verkligen designen. Då menar jag inte bara att den är snygg, utan att den skickar ut en hel del varmluft ur chassit och den bakre fläkten som lirar bra med övriga fläktar. Det där att processor och RAM skulle lida av det verkar ju inte blivit verklighet i varje fall.
Som jag sagt tidigare tycker jag det enda tråkiga är att 3080 inte finns med den större kylaren. Det är anledningen till att jag väntar på ett TUF-kort istället - jag vill ha ett riktigt tyst system och jag är rädd att jag skulle störa mig på 3080-kylare vid belastning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ejziponken:

Jag pratade också med Elgiganten (precis nu) och hon säger att det blir inga kort alls innan 2021. Inte av något märke. haha... Hon säger att datumet jag fått via sms (5e okt) också är fel.

"Nej, som det ser ut så är det Januari 2021 som gäller på samtliga."

Kan ju inte säga att jag har speciellt mycket förhoppning om att få kortet på måndag eller ens nästa vecka, men man kan ju hoppas 🙏

Permalänk
Medlem

Haha jag avbeställde min beställning på Elgiganten 😂

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem

Elgiganten verkar inte ha nån koll överhuvudtaget. De ger tidsuppskattningar som filöverföringar i Windows. "100 miljoner år, nä vänta, fyra dagar, nä vänta, två veckor, nä vänta, här är ditt kort!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Hörde av mig till Elgiganten idag angående min beställning av 3080 TUF. Gjorde beställningen den 22:e. Fick följande svar:

Hej Henrik!

Tack för att du mailar in til oss.

Har tittat lite på det och du kommer att få den på måndag. Vi har fått lite förseningar på den senaste leveransen av dessa produkterna.

Ha en fortsatt fin dag!
Med vänlig hälsning / Kind regards

Anton
Elgiganten Kundcenter

Hoppas det stämmer! Trevlig helg folket! 🥳

Tror knappt dom har koll. Beställde 18/9 ASUS TUF, fortfarande 5 Okt. Frågade deras kundtjänst via Facebook och så sa hon Jan 2021. 🤣🤣

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Inaktiv

Fick mitt i tisdags men har p.g.a olika omständigheter inte hunnit att prova det. Plockade fram det idag och knäppte lite foton. Ska peta in det i burken också inom kort. Det är ett väldigt fint kort!

Fler bilder

Dold text
Permalänk
Medlem

F5-fingret blev trött, så löste det på annat sätt... Väntar på att det ska plinga till nu bara!

Edit: Webhallen hade för övrigt ett mycket trevligt API för att hämta detta. Kudos! Please don't hurt me, Webhallen.

Visa signatur

CPU: 7950X 5GHz@1.1v | RAM: 32GB 6000MHz CL36 | GPU: KFA² 3090 SG w/ AlphaCool Eisblock Aurora
Ljudkort: Modius + Magnius | Lurar: GoldPlanar GL2000 / Sennheiser HD 650 / Philips Fidelio X3 / Supreme CD-99

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller har de rensat bort Founders 3080/3090 från nvidia.com? Inte ens en "finns ej i lager" eller ledtråd att de ska säljas från sidan längre.

Edit: värt att nämna att Nvidia UK som har en lite annan storefront fortfarande kör "out of stock" bara. Kanske har de bara mördat knappen för oss för "store-APIt" är säkert avstängt.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Är det bara jag eller har de rensat bort Founders 3080/3090 från nvidia.com? Inte ens en "finns ej i lager" eller ledtråd att de ska säljas från sidan längre.

Edit: värt att nämna att Nvidia UK som har en lite annan storefront fortfarande kör "out of stock" bara. Kanske har de bara mördat knappen för oss för "store-APIt" är säkert avstängt.

För mig laddar den knappen efter en stund på sidan, men det kan ta någon minut innan "ej i lager" dyker upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Ta inte illa upp men jag tror att det finns en del som ljuger också bara för att de kan...

Beställde 2 gigabyte kort idag master/gaming oc, får de i morgon då de redan har spårnr. Så det går om man har tur och är snabb.