Surface Laptop Go är Microsofts intåg i det lägre prissegmentet

Permalänk
Melding Plague

Surface Laptop Go är Microsofts intåg i det lägre prissegmentet

Produktfamiljen Surface breddas till att även innehålla en billig bärbar dator som till synes inte tummar på kvalitet och design.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

11699 kronor för 8 GB ram och 256 GB SSD känns inte särskilt budget alls, eller har det gått så illa med vår stackars krona (och våra punktskatter och avgifter)?

Displayport via USB-C är trevligt, men poängen försvinner lite när man inte även kan ladda den vägen. När man väl haft en dator där allt går via en USB-C så vore det väldigt trist att behöva använda en extra kabel för laddning igen.

Edit: $999.99, så det svenska priset är inte så orimligt då.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

En dator med sub 1080p år 2020? Dessutom med en prislapp över 4000 kr?

Märkliga prioriteringar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

En dator med sub 1080p år 2020? Dessutom med en prislapp över 4000 kr?

Märkliga prioriteringar.

Trodde ärligt talat det var ett misstag först, men verkar inte så. Det gör den ju väldigt ointressant, framförallt för priset.

Permalänk
Medlem

Bortsett från den låga vikten förstår jag inte varvid någon skulle vilja ha denna? 4 Gb är på gränsen till oanvändbart för många normala situationer och standardminnet påminner om netbooktiden.

Sen är det inget fascinerande lågt pris heller? Tycker det låter som ett helt normalt pris för en undermålig laptop.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Har inga större problem med en klen CPU och lite minne, kanske t.om. skärmen kan vara ok...

Men eMMC på 64 GB????? Kom igen. Den billigaste varianten är inget riktigt alternativ, bara en ploj för att kunna skriva "Pris från....". Hade hellre sett en ännu långsammare (eller billgare...) CPU.

Permalänk
Medlem

Jämför med denna:
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-14...

Samma pris och bättre på allt.

Och då har jag inte ens letat. Jag bara klickade på första laptopen med det priset på Prisjakt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Rekordmedlem

En underlig dator för att vara "ny", ingen fullhd skärm och en egen laddkontakt och ändå rejält dyr. Inget som verkar sticka ut på nått positivt sätt hos den modellen utan tvärt om, MS borde kunna erbjuda nått mycket bättre för så mycket pengar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Måste bara skriva till MS fördel:
-3:2 ratio på skärmen är underbart. Väldigt få tillverkare som erbjuder detta
-I regel väldigt skarpa skärmar med bra ljusstyrka
-Tangentborden på Surface maskiner är ljusår bättre än i princip alla andra tillverkare
-Övergripande byggkvalitet. Visst finns maskiner med bättre specs som är billigare, men de känns också i regel mycket billigare, vilket i mina ögon gör skillnad.

Till skillnad från Surface Go plattorna har denna iaf en riktig CPU också

Så nej, den är ju inte "billig", men det är flera aspekter som tillsammans gör maskinen trevligare att jobba på, vilket kan vara värt det för vissa.

Men personligen tänker jag nog skaffa en Lenovo Slim 7 med AMD cpu. Där verkar man få sjukt mycket för pengarna:
https://www.komplett.se/product/1155180/dator-surfplatta/dato...

Visa signatur

WS: ASUS TUF X470-PG | Ryzen 3700X | 64GB DDR4 | MSI RTX 3070Ti | 2x 960 EVO 250GB | Fractal Design 750W | Define R7 Compact | Noctua NH-D15
LT: MacBook Pro 14" 16/512
Min fotosida

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

11699 kronor för 8 GB ram och 256 GB SSD känns inte särskilt budget alls, eller har det gått så illa med vår stackars krona (och våra punktskatter och avgifter)?

Displayport via USB-C är trevligt, men poängen försvinner lite när man inte även kan ladda den vägen. När man väl haft en dator där allt går via en USB-C så vore det väldigt trist att behöva använda en extra kabel för laddning igen.

Edit: $999.99, så det svenska priset är inte så orimligt då.

Håller absolut med, att den "använder Microsofts proprietära laddare Surface Connect" är helt förkastligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Håller absolut med, att den "använder Microsofts proprietära laddare Surface Connect" är helt förkastligt!

Blir lite tråkigt när den enda surface laddaren som Microsoft har i lager kostar 1499.
https://www.microsoft.com/sv-se/p/microsoft-surface-127w-powe...

Medan en gedigen USB-laddare kan kosta en tredjedel.
https://www.netonnet.se/art/telefoner/mobiltelefontillbehor/m...
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datortillbehor/s...
https://www.apple.com/se/shop/product/MRW22ZM/A/61-w-usb-c-st...

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alu:

Måste bara skriva till MS fördel:
-3:2 ratio på skärmen är underbart. Väldigt få tillverkare som erbjuder detta
-I regel väldigt skarpa skärmar med bra ljusstyrka
-Tangentborden på Surface maskiner är ljusår bättre än i princip alla andra tillverkare
-Övergripande byggkvalitet. Visst finns maskiner med bättre specs som är billigare, men de känns också i regel mycket billigare, vilket i mina ögon gör skillnad.

Till skillnad från Surface Go plattorna har denna iaf en riktig CPU också

Så nej, den är ju inte "billig", men det är flera aspekter som tillsammans gör maskinen trevligare att jobba på, vilket kan vara värt det för vissa.

Exakt. Om man filtrerar på liknande produktegenskaper så tycker jag inte att det är så dåligt alls. https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?b=s454079694&o=produ...

De enda produkter som kan konkurrera enligt mig är Lenovo IdeaPad S540-13 och Dell XPS 13 9300.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Med den prislappen konkurrerar man väl inte med chromebook segmentet, snarare ARM baserad MB Air?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jämför med denna:
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-14...

Samma pris och bättre på allt.

Och då har jag inte ens letat. Jag bara klickade på första laptopen med det priset på Prisjakt.

Skulle man tänka så varför äger ens en enda person en Mac?

Kolla På Dell XPS 13. Riktigt rosad laptop. Du kan dock troligen hitta datorer till liknande Specs för nästan halva priset. Man betalar extra för byggkvalitet, känsla etc.
Men kan också tycka att det är lite på den dyra sidan.

Bryr mig bara om Specs / pris. Ska man gå på nån random HP eller lenovos ThinkPad vad nu dom plastics billiga serierna heter där

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Skulle man tänka så varför äger ens en enda person en Mac?

Kolla På Dell XPS 13. Riktigt rosad laptop. Du kan dock troligen hitta datorer till liknande Specs för nästan halva priset. Man betalar extra för byggkvalitet, känsla etc.
Men kan också tycka att det är lite på den dyra sidan.

Bryr mig bara om Specs / pris. Ska man gå på nån random HP eller lenovos ThinkPad vad nu dom plastics billiga serierna heter där

Vi pratar inte om någon 4500 kronors HP pavilion. Visst är byggkvaliteten hos en XPS ett konstverk, men skillnaden mellan en surface och en gedigen normal laptop i 8000-klasen är inte så stor.

Och till skillnad från denna nya Surface så släpper inte Dell datorer med 4 Gb minne och eMMC minne i XPS serien. Det är snudd på oanvändbart.

Sen är Thinkpad den finaste Lenovo serien. De är en rak konkurrent mot XPS och HP Elitebook.

Vi pratar också om datorer i "det lägre prissegmentet". Att en billig dator har lika bra komponenter som en dubbelt så dyr dator är en grej, det kan förklaras med byggkvalitet och lyx. Men att en "billig" dator har hälften så bra komponenter som en annan "billig" dator är en helt annan. Då är den första antagligen bara dålig.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Avstängd

Hade varit grymt om de släpper en Surface Go med liknande skärmkanter också, dagens version ser inte attraktiv ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johanandersson:

Vi pratar inte om någon 4500 kronors HP pavilion. Visst är byggkvaliteten hos en XPS ett konstverk, men skillnaden mellan en surface och en gedigen normal laptop i 8000-klasen är inte så stor.

Jag tycker ändå den är rätt stor. Surface har mycket bra kvalitetskänsla och byggkvalitet. En Ideapad är inte i närheten. XPS tycker nog många är snyggare men den känns ju också plastigare än Surface.

Citat:

Och till skillnad från denna nya Surface så släpper inte Dell datorer med 4 Gb minne och eMMC minne i XPS serien. Det är snudd på oanvändbart.

Tja, just eMMC är katastrof, det håller jag med om, men i övrigt så är den inte så värst dålig. Man får ju se till målgruppen liksom, jämfört med premium Chromebooks så är denna ungefär likvärdig i prestanda och pris, men klarar förstås mycket mer än en Chromebook. Modellen ett steg upp med riktig SSD, 8GB och så skulle absolut kunna vara ett mycket bra alternativ för någon som vill ha en laptop med kvalitetskänsla, bra tangentbord och så.

Citat:

Sen är Thinkpad den finaste Lenovo serien. De är en rak konkurrent mot XPS och HP Elitebook.

Thinkpad innefattar ju flera serier, som konkurrerar med olika serier hos de andra. XPS är mer av en konsumentmodell än vad de "riktiga" Thinkpadsen är även om de förstås skulle kunna jämföras med X1 eller liknande. Dells stora konkurrent till Thinkpads är ju deras företagsmodeller med Precision och så.

Citat:

Vi pratar också om datorer i "det lägre prissegmentet". Att en billig dator har lika bra komponenter som en dubbelt så dyr dator är en grej, det kan förklaras med byggkvalitet och lyx. Men att en "billig" dator har hälften så bra komponenter som en annan "billig" dator är en helt annan. Då är den första antagligen bara dålig.

Ja men byggkvalitet kostar. Varför köpa en BMW eller Audi när du kan få samma prestanda från en Renault eller Opel liksom?

Permalänk
Medlem

De nedvärderar sitt eget märke med eMMC utan ekonomisk anledning. Det handlar bara om segmentering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja men byggkvalitet kostar. Varför köpa en BMW eller Audi när du kan få samma prestanda från en Renault eller Opel liksom?

För att byggkvalitet i budgetklassen är inte ett så bra val när det resten av paketet inte lever upp till minimikravet.
Det blir som en Tesla för 140 tusen som inte kan köra över 70 Km/h.

Visst att Surface kommer vara fin, men med bara 4 Gb så får man begränsa kraftigt vad man gör på datorn.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johanandersson:

För att byggkvalitet i budgetklassen är inte ett så bra val när det resten av paketet inte lever upp till minimikravet.
Det blir som en Tesla för 140 tusen som inte kan köra över 70 Km/h.

Visst att Surface kommer vara fin, men med bara 4 Gb så får man begränsa kraftigt vad man gör på datorn.

Så farligt är det inte. Jag har en Surface Pro 2 med 4GB som funkar jättebra. Jag kommer inte köra tunga simuleringar eller en massa virtuella maskiner på den men för browser, Office, ritande och liknande funkar den hur bra som helst.

Men som sagt får man ta instegsmodellen för vad den är, en konkurrent till Chromebooks. Jag gillar verkligen Chromebooks, det är bara synd att man måste gå såpass högt i pris för att få ok tangentbord och så. Och personligen känner jag förstås mig lite begränsad i hela konceptet med bara en browser. Här får man bra tangentbord och möjlighet att köra Windowsmjukvara vid behov.

eMMC är dåligt förstås, men det är inte lika dåligt som det har varit. Tekniken går framåt även där liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Samma pris och bättre på allt.

Men väger även 300 gram mer. Vilket när man kommer ner omkring ett kg är väldigt mycket extra. Kollar du på Prisjakt ligger den billigaste datorn med en vikt under 1,4 kg och en core-processor på 5500 kronor. Med en vikt under 1,1 kg ligger billigaste på 9700 kronor. Så ett påslag på drygt 4000 kronor för att klippa några hundra gram, en lite snabbare processor och 128 GB SSD extra.

Permalänk
Medlem

Riktigt synd att Microsoft inte erbjuder riktiga alternativ inom premium ultrabook-segmentet. Kollat på Surface Laptop 3 men väntat eftersom det ändå var dags för nytt nu i oktober. Men ingen Laptop 4 och man fortsätter att ignorera att Thunderbolt 3 är en grej. Ta bort den egna laddporten och sätt en usb-c port med thunderbolt 3 där. Skärmen är under all kritik också! Tråkig lineup från M...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Håller absolut med, att den "använder Microsofts proprietära laddare Surface Connect" är helt förkastligt!

Jag gillar Surface Connect. Tycker det är en stor fördel med magnetisk kontakt om man tex. har den på ett soffbord, och någon råkar snubbla över sladden som man tillfälligt lagt ute lite dumt.

Gillar också MagSafe 2 på min äldre MBP, så är lite svag för magnetiska kontakter.

Synd att USB-C inte designades för detta.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

För att byggkvalitet i budgetklassen är inte ett så bra val när det resten av paketet inte lever upp till minimikravet.
Det blir som en Tesla för 140 tusen som inte kan köra över 70 Km/h.

Visst att Surface kommer vara fin, men med bara 4 Gb så får man begränsa kraftigt vad man gör på datorn.

Jag hade nog skippat 4 Gb, men det är inga problem. Finns variant med 8Gb också.

Fö: Den absolut billigaste Teslan (enklaste budgetversionen av deras minsta bil) kostar från 560 000 och uppåt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Sen är Thinkpad den finaste Lenovo serien. De är en rak konkurrent mot XPS och HP Elitebook.

Har varit ett stort fan av ThinkPad (och är det fortfarande av nostalgiska skäl) sedan de kom på 90-talet, men har faktiskt slutat att köpa de (senaste var en X1 Carbon som höll i endast ca 3 år). Kvaliteten har gått ner sig betydligt sedan IBM sålde ThinkPad till Lenovo.

Rekommenderar mycket hellre Surface, Elitebook eller MacBook Pro (har alla tre själv och extremt nöjd med de) till bekanta som undrar vad de skall köpa för datorer.

Tyvärr. För jag älskade verkligen ThinkPad när de byggde saker med kvalitet, och gillar fortfarande designen på de (och tycker om varumärket). Synd bara att kineserna skulle ta över.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Alla moderna Surface jag använt kan även laddas via USB-C.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En underlig dator för att vara "ny", ingen fullhd skärm och en egen laddkontakt och ändå rejält dyr. Inget som verkar sticka ut på nått positivt sätt hos den modellen utan tvärt om, MS borde kunna erbjuda nått mycket bättre för så mycket pengar.

10 papp är budget och väldigt lite pengar för en Surface.

Skrivet av alex5555:

Exakt. Om man filtrerar på liknande produktegenskaper så tycker jag inte att det är så dåligt alls. https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?b=s454079694&o=produ...

De enda produkter som kan konkurrera enligt mig är Lenovo IdeaPad S540-13 och Dell XPS 13 9300.

Exakt.

Man kan inte jämföra Surface, MacBook, Elitebook, XPS med 5000-kronorsdatorer på Elgiganten.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Snusfri

Borde fanimej vara olagligt att sälja en ny laptop/dator idag med 4GB RAM.
Sedan inte ens 1080 i höjd är rent utsagt skamligt.

Jag har prisat Microsoft och tyckt att de gjort mycket bra de senaste åren och så släpper de ett sådant här pungplask, nä tillbaka till ritbordet.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Inte ens 1080p
Envisas fortfarande med 4GB ram
Halvhöjd piltangenter
Löjliga 64GB lagring som inte ens är SSD

Permalänk

Docka

Skrivet av NutCracker:

Håller absolut med, att den "använder Microsofts proprietära laddare Surface Connect" är helt förkastligt!

Ja, dåligt för de som är nya i surface-ekosystemet, men antar att de vill behålla bakåtkompatibiliteten med sin docka?