Kommer detta funka? (Byta ut keycaps på UK-tangentbord till Nordiska)

Permalänk

Kommer detta funka? (Byta ut keycaps på UK-tangentbord till Nordiska)

Jag bad nyligen om hjälp i den stora "Vilket tangenbord ska jag köpa"-tråden, men har inte fått något svar än. Se inlägg.

Ny har jag själv hittat ett tangentbord som uppfyller nästan alla mina kriterier: Steelseries Apex 7 TKL. Det finns dock inte i kombinationen bruna switchar/Nordisk tangentuppsättning.

Skulle det funka att köpa UK English layout med bruna switchar, och sedan byta till Nordic keycaps?

Det blir visserligen dyrare, men det kan jag ta. Jag vill bara kolla att jag inte går på någon mina här, då jag är nybörjare vad gäller tangentbordslayouter och keycaps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av highwaystar:

Jag bad nyligen om hjälp i den stora "Vilket tangenbord ska jag köpa"-tråden, men har inte fått något svar än. Se inlägg.

Ny har jag själv hittat ett tangentbord som uppfyller nästan alla mina kriterier: Steelseries Apex 7 TKL. Det finns dock inte i kombinationen bruna switchar/Nordisk tangentuppsättning.

Skulle det funka att köpa UK English layout med bruna switchar, och sedan byta till Nordic keycaps?

Det blir visserligen dyrare, men det kan jag ta. Jag vill bara kolla att jag inte går på någon mina här, då jag är nybörjare vad gäller tangentbordslayouter och keycaps.

Har själv gjort detta för några år sen på ett UK Ducky Shine 3, då jag ville testa Cherry MX Blå brytare (som var slutslåt på svenska sidor). Jag tog alltså vad jag behövde i tangentväg från mitt nordiskt Ducky Shine 3.

Har du tänkt att byta ut hela keycaps setet så måste det ha samma "passform" på tangenterna på det set du tänker köpa.

Ändring i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Det är ju bara att byta tangentbordslayout till svenskt i operativsystemet.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av highwaystar:

Jag bad nyligen om hjälp i den stora "Vilket tangenbord ska jag köpa"-tråden, men har inte fått något svar än. Se inlägg.

Ny har jag själv hittat ett tangentbord som uppfyller nästan alla mina kriterier: Steelseries Apex 7 TKL. Det finns dock inte i kombinationen bruna switchar/Nordisk tangentuppsättning.

Skulle det funka att köpa UK English layout med bruna switchar, och sedan byta till Nordic keycaps?

Det blir visserligen dyrare, men det kan jag ta. Jag vill bara kolla att jag inte går på någon mina här, då jag är nybörjare vad gäller tangentbordslayouter och keycaps.

Det enda kriteriet som måste uppfyllas är att keycapsen passar fysiskt. Ditt tangentbord finns med i kompatibilitetslistan, så det får man väl anta att de gör.

När du bytt keycaps på tangentbordet är det bara att plugga in i datorn och köra. Givet att du har svensk/nordisk layout på ditt nuvarande tangentbord har du rätt keymap laddad redan.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Det är ju bara att byta tangentbordslayout till svenskt i operativsystemet.

Skrivet av kaput:

Det enda kriteriet som måste uppfyllas är att keycapsen passar fysiskt. Ditt tangentbord finns med i kompatibilitetslistan, så det får man väl anta att de gör.

När du bytt keycaps på tangentbordet är det bara att plugga in i datorn och köra. Givet att du har svensk/nordisk layout på ditt nuvarande tangentbord har du rätt keymap laddad redan.

Han vill ha bl.a "Ö, Å å Ä" på keycapsen om jag fattat det rätt.

Kör själv med ANSI tangentbord med svensk teckenuppsättning.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Han vill ha bl.a "Ö, Å å Ä" på keycapsen om jag fattat det rätt.

Kör själv med ANSI tangentbord med svensk teckenuppsättning.

Japp, och då är med största sannolikhet det enda man behöver göra att byta keycapsen. Statistiken talar för att TS kör med svenskt tgb i nuläget, och då är det bara att plugga ur det gamla och i med det nya när keycapsen är bytta, inget bökande med keymaps eller något

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Japp, och då är med största sannolikhet det enda man behöver göra att byta keycapsen. Statistiken talar för att TS kör med svenskt tgb i nuläget, och då är det bara att plugga ur det gamla och i med det nya när keycapsen är bytta, inget bökande med keymaps eller något

Håller med, gjorde så själva när jag bytte till ANSI tangentbord för några år sen.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk

Tack allihop! Då vågar jag mig på att beställa.

Stämmer att jag vill att symbolerna på tangenterna matchar det tecken de ska producera. Jag önskar att jag hade lärt mig skriva utan att titta på tangenterna, men tyvärr funkar det inte riktigt. Vanliga bokstäverna och siffror går ganska bra, men ÅÄÖ och diverse symboler är svårt att få rätt. Kanske en följdskada av att jag växlade mellan många olika layouter när jag var yngre.

Permalänk

Tänkte bara avrapportera...

Jag har fått tangentbord och keycaps. Det funkade bra att byta keycaps, men de nya visade sig vara ca 1/2 mm högre än de gamla, varför det inte räckte att byta ut de som diffade. Man fick byta hela tangentbordet för att få en enhetlig känsla. Men nu är det gjort!

I stort är jag nöjd med tangentbordet, men sladden (2x USB) är riktigt tjock och stel och ger inte alls någon premiumkänsla. Överväger starkt att modda den. Jag hade tidigare aldrig fattat poängen med löstagbar kabel på kabelanslutna tangentbord, men det gör jag nu!

Programvaran som används för att konfigurera tangentbordet måste jag dock ge en eloge. Den är tydlig, lättanvänd, och stabil. Något helt annat än Logitechs skräp.