Veckans fråga: Vilken är den bästa konsolgenerationen?

Permalänk
Medlem

tycker generation super nintendo / megadrive, Playstation 1, samt playstation 2 och 3 var de bästa generationerna, det var då vi hade stora framsteg och man såg utan problem att det var en ny generation som kommit, och med spännande custom hardware.

ps4 och ps5 var ganska meh...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd

Nintendo 8 bitars för den hade minst antal knappar.

.........och ingen laddtid på spelen.

Permalänk
Medlem

PS3 och MW2 lobbies <3 internets gyllene dagar, blir riktigt sentimental och nästan gråtfärdig då jag tänker tillbaka på den tiden, då man ännu hade fysiska vänner.

Permalänk
Medlem

Känns som det landar på den generation man har sin favoritkonsol i. Lite spridda skurar där, finns fler konsoler jag riktigt älskar.

Tycker SNES var helt fantastisk, om man ska gå på spelbiblioteket i stort. Kan ju förvisso bero på att man hade lägre ställda krav som tonåring, men det fanns kort sagt ett helt otroligt utbud av riktiga toppspel till den.

Som JRPG-junkie ligger förstås PSX mig varmt om hjärtat.

Original-Xbox är också något av en favorit. Kanske inte så mycket för spelens skull (även om KotOR-spelen ensamma motiverar konsolens existens) som för XBMC och det i övrigt enorma utbudet av homebrew. Fanns inte en chans att bygga en så kompakt HTPC med motsvarande prestanda för de pengarna på den tiden, och med Xports emulatorer var det sin tids absolut mest användarvänliga och välfungerande emulatorstation.

Sen har vi handhelds. Nintendo DS toppar den listan. Visst, släpptes ofantliga mängder skit till den, men i syndafloden fanns även ett remarkabelt antal kvalitetsspel. Många bra JRPG:s bland annat.

Riktigt svårt att utse en specifik favoritgeneration, men i och med att detta inte utformats som en flervalspoll, så landar det till slut på den fjärde.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Inaktiv

PS4 skulle jag säga. PS3-spelen hade för mycket bloom.

Permalänk
Medlem

svårt att välja mellan 4 och 5

Permalänk
Medlem

Valde ps2 eftersom man inte kunde välja mer än 1.
Men för mig så blir det Playstation/2/3/PsP/NES/Gameboy/GameCube/WII.

Permalänk
Medlem

Har spelat mest på PC under åren, men på konsolsidan är nog PSX favoriten tack vare Squaresoft (Final Fantasy 7-9, Chrono Cross, Parasite Eve, Vagrant Story) samt Konami (Metal Gear Solid, Symphony of the Night, Silent Hill). Gillade aldrig N64 eller Saturn.

Har en PS4 Pro (och blir förmodligen PS5) och den är trevlig med många bra spel, men finns inte längre mycket unikt jämfört med PC/andra konsoler.

Permalänk
Medlem

Ingen konsol människa direkt, har ägt 2st. Nintenco 8-bitars & ett CDi!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Blir rätt subjektivt då SNES var det som spelades mest när jag var yngre och av konsolerna vad som ligger mig varmast om hjärtat. Efter det tog nog datorn över.
Spelar fortfarande SNES spel. Bland annat The Legend of Zelda: A Link to the Past som nog är det bästa spelat som gjorts, spelat igenom det otaligt antal gånger nu.

Utöver SNES så känns PS 1-3 generationerna rätt givna då det på den tiden verkligen var "next gen" och inte som nu.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

Fjärde med SNES i topp är helt klart mitt förstahandsval Så många minnen! Femte generationen med N64 och PS1 är också riktigt nice faktiskt. Inte haft en konsol sedan dess och jag har fortfarande kvar SNES, N64 och Sega Megadrive 2

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | MSI MPG B550 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Samsung 970 EVO m.2 1 TB | Samsung 860 EVO 250 GB | Toshiba P300 2TB | Sabaj DA3 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Medlem

Playstation 1 och 2 för mig

Permalänk
Medlem

Samlar ju på konsoler och äger alla som finns med i omröstningen och många fler därtill och har därför spelat dom i modern tid och bedömer dom både via nostalgi och med nutida mått.

Gen 4 med Sega Megadrive, Super Nintendo och den mäktiga Neo Geo står som vinnare för mig. Maskinerna från 3 och 4:e generationen kan jag när som helst slå på och spela.

Gillar även lite underdogs så därför är jag lite svag för alla "misslyckade" maskiner från generation "4,5" 3DO, Jaguar och CD-i är supercharmiga och ha faktiskt några riktigt bra spel.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SID 6.7:

Samlar ju på konsoler och äger alla som finns med i omröstningen och många fler därtill och har därför spelat dom i modern tid och bedömer dom både via nostalgi och med nutida mått.

Gen 4 med Sega Megadrive, Super Nintendo och den mäktiga Neo Geo står som vinnare för mig. Maskinerna från 3 och 4:e generationen kan jag när som helst slå på och spela.

Gillar även lite underdogs så därför är jag lite svag för alla "misslyckade" maskiner från generation "4,5" 3DO, Jaguar och CD-i är supercharmiga och ha faktiskt några riktigt bra spel.

Sitter du då möjligen med en Gizmondo ? Tjock Steffe är ju en skön buse.
Finns det nått annat svenskt som nästan blivit nått ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Uppväxt med Super Nintendo därefter Playstation så inte konstigt att jag röstar på det. Men tyckte faktiskt Dreamcast vart coolast när det var splitternytt. Sen vart det ingen mer konsolspelande för mig

Permalänk
Medlem

Nintendo 64 <3 kör mitt än idag!

Visa signatur

AMD Ryzen 7900X3d, XFX 6950 XT, 32GB DDR5 6000

Permalänk
Datavetare
Skrivet av som99:

Roligt någon nämnde den Mina barn är väldigt glad i den (ej aktuell bild, han är äldre nu).
Hade du Basic carten till din?
http://som99.se/pics/asdf.jpg

Hade inte själv en G7000, bästa kompisen hade en och vi spelade bara på enheten. Hyrde VIC20 ett par gånger under samma tidsperiod och blev lite BASIC där, lite senare räckte veckopengarna till en alldeles egen ZX Spectrum

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Dreamcast utan tvekan!

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Sitter du då möjligen med en Gizmondo ? Tjock Steffe är ju en skön buse.
Finns det nått annat svenskt som nästan blivit nått ?

Jepp! En Gizmondo finns i samlingen, tyvärr lider gummiskalet på den av samma problem som samtliga mina razermöss, gummit börjar smälta och bli klibbigt som lim med tiden.

Nje vi hade ju Luxor Video Entertainment system (som också den finns i samlingen): https://sv.wikipedia.org/wiki/Fairchild_Channel_F

Men där rör det ju bara sig om en licens, klisterlappar och namnbyte.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Mest nostalgi för mig över Nintendo 64 tillsammans med Zelda Ocarina Of Time.

Var något magiskt över denna kombo när man som 9-10 åring lirade detta spel.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk

Säger nog den senaste generation. Man får alla de senaste storspelen, plus att man i många fall kan spela många äldre spel om man så önskar. Framförallt Microsoft har ju hyfsat bra bakåtkompatibilitet

Permalänk
Medlem

får basera det på mitt favoritspel till konsol och det är ocarina of time, spelas om då och då på 3DS och hoppas på en "zelda all-stars" nästa år med Ocarina of Time och Majoras Mask + Master Quest Ocarina of Time samling likt den vi fick från club nintendo till Gamecube för många år sen nu

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Mest nostalgi för mig över Nintendo 64 tillsammans med Zelda Ocarina Of Time.

Var något magiskt över denna kombo när man som 9-10 åring lirade detta spel.

Vad är det för nymodigheter. Zelda ska man spela på NES Synd på Zelda 2 bara. riktig flopp.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Fjärde: Super NES, Megadrive, PC Engine, Neo Geo
Fick bli en röst på denna, Castle of Illusion & Aladdin skitkul på Mega Drive!

Femte: Playstation, Saturn, Nintendo 64
Men hade väldigt kul under Playstation tiden med Metal Gear och Twisted Metal: World Tour

Sjätte: Dreamcast, Playstation 2, Xbox, Gamecube
Beroende av Mario Kart Double Dash och SSX Tricky under denna period!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Precis. De saknas i generation två. Röstade på tvåan efterson Intellivision helt klart är min favorit! En ny version av Intellivision är ju precis på väg att lanseras. Intellivision Amico. Så den ska vi verkligen inte glömma. Innan hela världen föll ihop så skulle den ha lanserats om en vecka men har blivit försenad till 3e April 2021 nu.

Trots att det var NES och sen SNES och Megadrive följt utav PS som var det som var inne och som jag spelade mest när jag växte upp så var det polarens "gamla" Intellivision som fångade mitt hjärta i det långa loppet och som jag hela tiden kommit tillbaka till. Det är nått speciellt med hur alla spelen är så enkla att börja spela och bara så otroligt roliga med många som funkar bra att spela flera tillsammans. Det är det Amico ska bygga vidare på. Har redan en beställning inne.

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte såna här trollfrågor bara för att skapa rörelse i ett forum. Kunde lika väl skrivit, vilken färg är snyggast på en t-shirt.
Man kommer aldrig fram till något mer än massa debatt. Men det känns mer som sweclockers håller på med detta istället för att skapa bra relevant innehåll som som håller igång forumet/sidan.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Jag startade själv med en Philips Videopac.

Men jag tycker att N64, PS2 och XBOX var en fantastisk generation.
Huvudsakligen pga mängden och kvaliteten på de spel som kom.

Visa signatur

Gammal sliten MSI GT70-0ND.
Raspberry Pi 3 (OSMC).

Permalänk
Medlem

Växte upp med SNES, Playstation, N64, Playstation 2 & Gamecube. Har bästa minnen från N64 och spelade mest med polare. Det var riktigt ballt att kunna spela upp till fyra personer samtidigt. Goldeneye, Mariokart, Marioparty, Perfect Dark etc var redigt bra multiplayerspel.

Visa signatur

Ryzen 1800x, Sapphire nitro+ radeon rx vega 64, LG 24" 3840x2160@60 Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Charmen är spel som inte fanns (eller finns) tillgängliga på PC, t.ex. Mario- och Zelda-spel, samt enkelheten.

Som barn på 90-talet tyckte jag också att det var betydligt lättare att hantera mitt SNES/N64/Playstation än att starta spel på familjedatorn.

Sen förstår jag inte varför den ena måste utesluta den andra. Kan man inte ha både och?

Det förutsätter att man gillar den typen av spel och då handlar det ju i princip enbart om Nintendo och när det gäller enkelheten så har jag tyckt Spectrum/Amiga/PC-Windows var enkelt nog att hantera.

Nu är ju jag uppenbarligen väldigt mycket äldre än du eftersom jag var tonåring redan på 70-talet så det spelar säkert in.

För att ha både och måste det ju finnas en nått som tilltalar en och det var ju det som saknades när det gäller konsol för min del.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Blev efter tungt övervägande en röst på generation fyra, tätt följt av tre och fem. NES har alltid ett nostalgiskt mervärde för mig, men med generation fyra hände det mycket med spelens omfattning och flerdimensionalitet samtidigt som den generationen medför mycket nostalgi. Sedan kom Playstation och N64 och därmed en fullkomligt ny värld av spel, men därefter har det inte hänt något annat än att spelen blivit mer estetiskt tilltalande. Spelkoncepten däremot har varit desamma och idag är varenda spel en ny tappning av något 25 år gammalt (eller äldre) och uttjatat koncept. Visst, vissa tappningar är bättre än andra, och i många fall även bättre än "urspelen", men det finns inget som gör att man står handfallen och säger "wow, det här har jag aldrig upplevt tidigare".

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8