I5 10600k eller 19 10900k för gaming?

Permalänk
Medlem

I5 10600k eller 19 10900k för gaming?

Hej!

Jag har tänkt uppgradera/köpa ny dator om ca 1-2månader. Men börjar redan nu kika lite på vad man ska ha för att kunna köpa in vid en bra prissänkning vid t.ex black friday eller andra reor

Nu är jag medveten att AMD ska lansera nya processorer snart men tänkte ändå kika om fallet skulle bli så att de inte kommer med något mycket bättre.

Så, min dator används främst till gaming och jag undrar därför om man ska satsa på i5 10600k eller i9 10900k? Det är främst intel jag kikar på då de alltid rullat fint för mig!

Permalänk
Medlem

Beror på mycket, din budget, vilken upplösning du spelar i, resten av komponenterna, ska du göra något annat än att bara spela, hur länge du vill att datorn ska hålla osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nygards:

Beror på mycket, din budget, vilken upplösning du spelar i, resten av komponenterna, ska du göra något annat än att bara spela, hur länge du vill att datorn ska hålla osv...

Min budget kommer ligga på ungefär 20k, tanken är väl att försöka klämma in ett 3080 också.

Jag tänker väl mer är det värt pengarna att gå upp till 10900k. Svårt att svara på vad man kommer vilja spela i för upplösning då jag inte kan spela på någon av deras upplösning idag

Vill åtminstone att det ska hålla i 3år.

Permalänk
Medlem

Jag tror att 10700K är sweetspot om du ska ha Intel. Men redan idag är AMD ett bättre val och det kommer troligen bli ännu bättre med 5000-serien. Om du inte ska tävla i shooters på låg upplösning och måste maxa FPS, är just nu AMD ett vettigare alternativ.

Permalänk
Medlem

Går att klämma in 10850K som är 0.1GHz lägre klockad än en 10900K och presterar i princip identiskt:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nygards:

Går att klämma in 10850K som är 0.1GHz lägre klockad än en 10900K och presterar i princip identiskt:
https://komponentkoll.se/bild/AUjfg.png

Det där såg ut som ett mycket trevligt bygge!

Kan det kanske vara värt att kika på 10700k? Tänkte på prestanda mot peng

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiickz:

Det där såg ut som ett mycket trevligt bygge!

Kan det kanske vara värt att kika på 10700k? Tänkte på prestanda mot peng

Ja absolut, vill du spara 1000:- so go for it, inte mycket skillnad i prestanda i spel i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nygards:

Ja absolut, vill du spara 1000:- so go for it, inte mycket skillnad i prestanda i spel i dagsläget.

Det låter ju fint! Ska man köra samma moderkort då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiickz:

Det låter ju fint! Ska man köra samma moderkort då?

Ja, det spelar inte så stor roll.