Skumt Bios/UEFI fel på Asus z97-ar moderkort.

Permalänk
Medlem

Skumt Bios/UEFI fel på Asus z97-ar moderkort.

Skulle sparka igång burken för ca 3timmar sedan nu men den satt bara o tugga i bios skärmen.
Tbordet verkade inte funka heller då det ej gick att tända/släcka caps/numpad/scroll lock.
Ett tryck på power knappen gorde inget heller bara ett 4sek tryck stängde av datorn (har ej reset knapp ikopplad så kan ej säga vad den hade gjort).

Efter 2-3 försök o den ej kom förbi bios skärmen så provade jag med DEL o försökte gå in i bios första gången nope men väntade inte heller så länge.
Andra gången gick jag på toa efter DEL trycket och bios/uefi var öppet när jag kom tillbaks.
MEN det var väldigt segt mus/tbords tryck svarde visserilgen direkt men man kunde bara göra dessa i en halv sek sen var bios/ufei fruset i 6-7sek och man kunde göra ett val/tryck/mus pekar flytt igen under en halv sek.

Så gjorde en reset to default settings burken startade om (som vanligt) och rakt in i windows på nolltid windows funkade och alla hd/ssd'er syndes och funkade fint (hänt en gång för 15+ år sedan att en hd hindrade mig från att komma förbi bios).
Startade om burken och tillbaks till samma sak igen dvs bara bios skärmen o inget mer.

Starta om igen in i bios ladda min sparade överclock profil, den starar om o rakt in i windows snabbt igen.
Provade ett par gånger och varje uppstart försök heller omstart från windows gör att man ej kommer förbi bios skärmen men går man in i bios (som alltid är segt) och gör nåt/sparar/startar om så kommer man förbi bios o in i windows direkt, gå ur bios utan att ändra/spara så kommer man ej förbi bios skärmen.

Så provade att plocka bort usbkablar/enheter och bytte usb tbord till ett annat från annan dator som bootar fint.
Nope hjälpte inte alls.
Koppla bort alla hd/ssd'er utom windows ssd'n, nope hjälpte inte.
Koppla i ssd från min htpc som bootar fint men samma där kommer ej förbi bios skärmen utan att gå in i bios o spara/starta om.
Så troligen inget med usb/hd/sata kablar/enheter med andra ord.

Ladda ner senaste bios (som jag redan hade) och uppdaterade efter omstart rakt in i windows, men nästa omstart bios skärm.
Så nu är jag utan mer ide'er o prova, nån som har nån idé?

Windows/spel/benchmark prg funkar felfritt när man väl är inne i windows (skriver detta på denna burk).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Dags att byta batteri på moderkortet?

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Näe det är bytt för ca 8mån sedan men mätte nu och fick 3,34v så som nytt med andra ord.
I övrigt så är det samma sak ännu, måste spara i bios för att komma förbi bios skärmen, provade även med enbart inbyggda gpu (dvs plockade ur 1080 kortet) och enbart en hdmi kabel istoppad nu med.
Dvs för att helt utesluta hd/ssd/usb/gpu problem, och då ska ju bios gå vidare och meddela att inget OS hittas men det gör det bara efter man sparat i bios.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!