EU snickrar på regelverk för förinstallerade applikationer och datadelning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Diverse marknadslagar håller inte med dig.

Om vad? Att sälja varor med förbehåll är tillåtet. I vissa sammanhang begränsas företagens rådighet över sina egna produkter. Så? Lag är underordnat moral och etik.

Permalänk
Medlem

Det är några här som har fruktansvärt svårt att förstå att vi konsumenter skulle gynnas av dessa tänkta lagar, om dom skrivs rätt. Dessutom verkar samma personer ha väldigt dålig koll på hur android är uppbyggt och vad som behövs för att en telefon med android ska fungera.
Kan även tillägga att man kan inaktivera appar som inte går att avinstallera. Jag har inte 100% koll på om dessa på något sett körs i bakgrunden i alla fall. Kan rekommendera qwant som alternativ webbläsare till Chrome. Den är baserad på Firefox och spara ingen data om användaren.

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Kan man inte finna något negativt med något så är det väl bara att fabricera ihop något? Am i right?

Förutom det faktum att ens personliga data inte alls kommer att släppas fri eftersom det skulle bryta mot redan existerade lagar.

Vi kan ju börja med att påpeka att du använder ordet "Brick" fullständigt felaktigt här. För det andra så stämmer detta inte alls. De flesta använder bara telefonen som just det.. en telefon. Och då spelar appstoren absolut noll roll. För det andra så kan den fortfarande nås via din internetbrowser. Så ditt argument är felaktigt rakt igenom.

Skuldsättning av framtida generationer har förekommit så länge som nationer existerat. Tyvärr en nackdel med utveckling. Problemen uppstår dock inte förrän nationen inte har råd att betala av dessa lån. Att man inte kan avsätta politiker i Bryssel som enda nation är ju bara något positivt. Hur tror du det skulle se ut om t.ex. Ungern fick för sig att attackera och avsätta svenska EU politiker för att de kritiserar deras antidemokratiska beteende?

Angående EU-beskattning så existerar denne inte eftersom EU inte är en nation utan en union och därför kan inte beskatta folk. Däremot kan varje enskild nation beskatta sin befolkning för att sedan föra över pengarna in i EU budgeten.

https://europa.eu/european-union/topics/taxation_en#:~:text=T...

Diverse marknadslagar håller inte med dig.

Är detta en mutation av Godwins lag som jag ser med mitt öga?

Nej. Tjänsterna är lika lite operativsystemet (Android) som Internet explorer är operativsystemet. Dessa två kommer med operativsystemen och har enkom gjorts svåra att tas bort men dessa är inte vitala delar av systemet.

Google's dist av android är vad den är, om du har problem med läsförståelse är det bortom vad jag kan hjälpa dig med dessvärre.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Skrivet av Swonko1:

Det är några här som har fruktansvärt svårt att förstå att vi konsumenter skulle gynnas av dessa tänkta lagar, om dom skrivs rätt. Dessutom verkar samma personer ha väldigt dålig koll på hur android är uppbyggt och vad som behövs för att en telefon med android ska fungera.
Kan även tillägga att man kan inaktivera appar som inte går att avinstallera. Jag har inte 100% koll på om dessa på något sett körs i bakgrunden i alla fall. Kan rekommendera qwant som alternativ webbläsare till Chrome. Den är baserad på Firefox och spara ingen data om användaren.

Ja men försök få gemene man att installera en webläsare med ett bare bones android då.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Google's dist av android är vad den är, om du har problem med läsförståelse är det bortom vad jag kan hjälpa dig med dessvärre.

Suck..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Men du är ju fri att roota och installera vad du vill på din pixel idag! Jag förstår inte varför du, eller EU klagar. Köp en telefon, gråt en skvätt över att allt inte gick att göra på den utan att behöva installera en obskyr version av Debian på den. Ska vi stämma Microsoft för att de skickar med utforskaren eller kontrollpanelen med?

Och du förespråkar 20 års åldersgräns på telefoner då också förmodar jag.

Stämma? Vad pratar du om?

Var inte detta om ett troligt kommande EU regelverk?

Att man behöver roota en mobil är ju bara bevis nog att något är påtvingat, sen är man inte precis fri att roota och installera vad du vill på din pixel idag. Då garantin på hårdvaran av någon anledning förknippas med mjukvara. Hu...

Å M$... Edge och Store är för mig blotarware. men varför inte ta bort utforskaren eller kontrollpanelen. Jag klarar mig bra utan dom.

20-års gräns?
Nej, det vore endast idiotiskt!

Där är 10-åringar som förstår bra mycket mer hur en smartphone fungerar än vad många så kallat vuxna någonsin kommer att uppnå, se bara på att göra en hard reset/återställning.
Har förstått att där är en del som bara kommer till 'försök' att göra en hard reset/återställning, funderar på var dom mobilerna hamnar? Soptippen kanske...

Möjligen ett föräldra-körkort så föräldrar har förstånd nog att avgöra när deras ungar är mogna för mobil, smartphone m.m. Bra, eller
För att inte tala om hur bra det vore för miljön

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Pja. Om jag inte litar på att Apple eller Googles kartor inte lämnar över mina rörelser till deras partner TrackYourEmployer.com så kanske jag hellre skulle ha DuckDuckMap installerat, vad vet jag.

Att kunna avinstallera appar, eller få ett val vid första start av telefonen med exempelvis alternativ sökmotor, karta, webläsare, det låter ju rätt bra. Däremot kan man ju diskutera vem som ska få samla in och sälja data eller information om mig som användare.

Trist att vi bara har 2 system på mobiltelefonerna, i praktiken. Får se om det blir 3 framöver. Attans synd att Microsoft failade så grovt. Jag hoppas ju fortfarande på en telefon som kör ARM64-Windows eller ett riktigt desktop-Linux vid behov.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Är väl ganska onödigt att diskutera huruvida användare ska kunna avinstallera vilka appar de vill på Android? Det kan man redan. Man kan avaktivera bland annat Play Store och Google services direkt i apphanteraren och i.o.m SELinux är de då avstängda tills man aktiverar dem igen. Dessutom kan man med hjälp av ADB ta bort vad man vill inklusive nödvändiga systemkomponenter. Det är ju inga problem eftersom gemene användare varken vet hur man gör eller bryr sig.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swonko1:

Det är några här som har fruktansvärt svårt att förstå att vi konsumenter skulle gynnas av dessa tänkta lagar, om dom skrivs rätt. Dessutom verkar samma personer ha väldigt dålig koll på hur android är uppbyggt och vad som behövs för att en telefon med android ska fungera.
Kan även tillägga att man kan inaktivera appar som inte går att avinstallera. Jag har inte 100% koll på om dessa på något sett körs i bakgrunden i alla fall. Kan rekommendera qwant som alternativ webbläsare till Chrome. Den är baserad på Firefox och spara ingen data om användaren.

Helt rätt!

Man kan inaktivera appar, vilket i sig då direkt betyder att dom inte är en direkt nödvändig del av OS'et som en del vill påstå.
Däremot så vill ändå en del inaktiverade appar bli uppdaterade = tar dubbel plats.
Är dom inaktiverade så skall dom inte köra i bakgrunden, men att en del ändå blir uppdaterade får mig att fundera...

Qwant har jag inte provat, kör idag med Tor browser som även den är baserad på Firefox.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av The Kristoffer:

Tänker mer på hur jag kommer behöva pilla på mina barns telefoner i försök till att återställa den, eller en min far som jag måste hjälpa på distans om han fumlar till något skit.

Det kan man ju redan göra med en dator. Den största skillnaden mellan en dator och en telefon är att tillverkaren spärrar en massa grejer på telefonen. T.ex. är det svårt att säkerhetskopiera vissa saker på telefonen eftersom tillverkaren gjort så att filerna man vill säkerhetskopiera inte kan läsas av säkerhetskopieringsprogrammet utan endast av programmet som skapat filerna. På en dator kan man säkerhetskopiera vilka filer man vill. En annan skillnad är att det är mycket svårare att radera det förinstallerade operativsystemet och installera ett annat på telefonen än på datorn.

Skrivet av The Kristoffer:

"Dels handlar det om ett krav på att användare ska ha möjlighet att avinstallera applikationer som tillverkarna skickar med sina enheter. Med Android i Google-skrud medföljer exempelvis bolagets webbläsare, röstassistent och andra tjänster, något företaget tidigare dömts för att dra konkurrensmässig nytta av."

Dumheter. Det är ju funktioner i ett växande os. Vad Google petar in i det os de säljer, angår väl Google. Om folk i te tycker om det så köper de något annat.

Var får man tag på något annat? Det enda som säljs i butikerna verkar vara Googles variant (som innehåller Googles spyware) och Apples variant (som innehåller Apples spyware). Var får man tag på en telefon utan spyware?

Skrivet av The Kristoffer:

Det är ingen mänsklig rättighet med smartphones, att myndigheter i allt större utsträckning gör sig beroende av dessa plattformar gör mig däremot orolig.

Det där med myndigheter är dock enklare. Kontakten med myndigheten bygger ofta på lagar och regler som säger att man ska kunna kontakta myndigheter och då pekar man bara på GDPR-förordningen som säger att man ska undvika att skicka personuppgifter till länder utanför EU och så får myndigheterna förklara hur man ska sköta kontakten utan att behöva installera Apple- eller Google-program och utan att skaffa konto hos något av företagen. Det är värre med företag som man behöver ha kontakt med.

Skrivet av Bengt-Arne:

Vill man ha ett grafiskt gränssnitt så kör man apt-get o.s.v.

Dessvärre saknas "apt-get" på min telefon. Det saknas även en massa andra vanliga Linux-program, t.ex. "man" och "uname". Android känns som en inkomplett Linux-distribution.

Det hela får mig att tänka på sidan BrowserChoice.eu som EU hittade på en gång i tiden. Kanske får vi en "SpywareChoice.eu" för mobiltelefoner i framtiden?

Permalänk

Haha, vilken hönsfarm.
Tycker du inte om produkten och känner dig övervakad. Köp inte skiten.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Tycker du inte om produkten och känner dig övervakad. Köp inte skiten.

Inte mycket alternativ. Mest bara vem du vill ska ha din info.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel att kunna göra så här? (om en vet vad en håller på med)

Citat:

user@localhost:~$ sudo apt-get purge libc6
Läser paketlistor... Färdig
Bygger beroendeträd
Läser tillståndsinformation... Färdig
Följande paket har installerats automatiskt och är inte längre nödvändiga:
krb5-locales libglib2.0-data libx11-data
Use 'apt-get autoremove' to remove them.
Följande ytterligare paket kommer att installeras:
libpython2.7-minimal
Följande paket kommer att TAS BORT:
adduser* apt* apt-utils* apt-xapian-index* aptitude* arping* base-files*
base-passwd* bash* binutils* biosdevname* bsdutils* build-essential*
busybox-initramfs* bzip2* ca-certificates* console-setup* coreutils* cpio*
cpp* cpp-4.8* cron* dash* debconf* debconf-i18n* debianutils* dh-python*
diffutils* dkms* dmidecode* dmsetup* dpkg* dpkg-dev* e2fslibs* e2fsprogs*
eject* fakeroot* file* findutils* fuse* g++* g++-4.8* gcc* gcc-4.8*
gettext-base* gnupg* gpgv* grep* grub-common* grub-gfxpayload-lists*
grub-pc* grub-pc-bin* grub2-common* gzip* hostname* ifupdown*
init-system-helpers* initramfs-tools* initramfs-tools-bin* initscripts*
insserv* installation-report* iproute* iproute2* iptraf-ng* iputils-ping*
isc-dhcp-client* isc-dhcp-common* kbd* keyboard-configuration* kmod*
language-pack-en* language-pack-en-base* language-pack-sv*
language-pack-sv-base* laptop-detect* less* libacl1* libaio1*
libalgorithm-diff-perl* libalgorithm-diff-xs-perl* libalgorithm-merge-perl*
libapt-inst1.5* libapt-pkg4.12* libarchive-extract-perl* libasan0*
libasn1-8-heimdal* libasprintf0c2* libatomic1* libattr1* libaudit1*
libblkid1* libboost-iostreams1.54.0* libbsd0* libbz2-1.0* libc-bin*
libc-dev-bin* libc6* libc6-dev* libcap2* libcap2-bin* libcgmanager0*
libck-connector0* libclass-accessor-perl* libcloog-isl4* libcomerr2*
libcurl3* libcwidget3* libdb5.3* libdbi-perl* libdbus-1-3* libdebconfclient0*
libdevmapper1.02.1* libdpkg-perl* libdrm2* libedit2* libept1.4.12* libestr0*
libev4* libexpat1* libfakeroot* libffi6* libfile-fcntllock-perl* libfreetype6*
libfribidi0* libfuse2* libgcc-4.8-dev* libgcc1* libgcrypt11* libgdbm3* libglib2.0-0*
libgmp10* libgnutls-openssl27* libgnutls26* libgomp1* libgpg-error0* libgssapi-krb5-2*
libgssapi3-heimdal* libhcrypto4-heimdal* libheimbase1-heimdal* libheimntlm0-heimdal*
libhx509-5-heimdal* libidn11* libio-string-perl* libisl10* libitm1*
libjson-c2* libjson0* libk5crypto3* libkeyutils1* libkmod2*
libkrb5-26-heimdal* libkrb5-3* libkrb5support0* libldap-2.4-2*
liblocale-gettext-perl* liblockfile-bin* liblockfile1*
liblog-message-simple-perl* liblzma5* liblzo2-2* libmagic1*
libmodule-pluggable-perl* libmount1* libmpc3* libmpdec2* libmpfr4*
libncurses5* libncursesw5* libnet1* libnewt0.52* libnih-dbus1* libnih1* libnuma1*
libp11-kit0* libpam-cap* libpam-modules* libpam-modules-bin* libpam-runtime*
libpam0g* libparse-debianchangelog-perl* libpcap0.8* libpci3* libpcre3*
libpkcs11-helper1* libplymouth2* libpng12-0* libpod-latex-perl* libpopt0* libprocps3*
libpython-stdlib* libpython2.7-stdlib* libpython3-stdlib* libpython3.4-minimal*
libpython3.4-stdlib* libquadmath0* libreadline6* libroken18-heimdal*
librtmp0* libsasl2-2* libsasl2-modules* libsasl2-modules-db* libselinux1*
libsemanage1* libsepol1* libsigc++-2.0-0c2a* libslang2* libsqlite3-0*
libss2* libssl1.0.0* libstdc++-4.8-dev* libstdc++6* libsub-name-perl*
libtasn1-6* libterm-ui-perl* libtext-charwidth-perl* libtext-iconv-perl*
libtext-soundex-perl* libtext-wrapi18n-perl* libtimedate-perl* libtinfo5*
libtsan0* libudev1* libusb-0.1-4* libusb-1.0-0* libustr-1.0-1* libuuid1*
libwind0-heimdal* libwrap0* libx11-6* libxapian22* libxau6* libxcb1*
libxdmcp6* libxext6* libxml2* libxmuu1* linux-headers-3.13.0-144*
linux-headers-3.13.0-144-generic* linux-headers-4.4.0-31*
linux-headers-4.4.0-31-generic* linux-headers-generic*
linux-headers-generic-lts-xenial* linux-headers-virtual-lts-xenial*
linux-image-4.4.0-31-generic* linux-image-virtual-lts-xenial*
linux-virtual-lts-xenial* locales* lockfile-progs* login* logrotate*
lsb-release* lsof* make* makedev* mawk* module-init-tools* mount* mountall*
multiarch-support* nano* ncurses-bin* net-tools* netcat-openbsd* ntpdate*
openssh-client* openssh-server* openssh-sftp-server* openssl* openvpn*
os-prober* passwd* patch* pciutils* perl* perl-base* perl-modules* plymouth*
procps* psmisc* python* python-apt* python-apt-common* python-chardet*
python-debian* python-minimal* python-requests* python-six* python-urllib3*
python-xapian* python2.7* python2.7-minimal* python3* python3-minimal* python3.4*
python3.4-minimal* readline-common* resolvconf* rsync* rsyslog* sed* sgml-base*
shared-mime-info* socat* ssh-import-id* sshfs* sudo* sysv-rc*
sysvinit-utils* tar* tasksel* tasksel-data* tcpd* tzdata* ubuntu-minimal*
ucf* udev* upstart* ureadahead* usbutils* util-linux* vim-common* vim-tiny*
wget* whiptail* xauth* xml-core* xz-utils* zlib1g*
Följande paket kommer att uppgraderas:
libpython2.7-minimal
VARNING: Följande systemkritiska paket kommer att tas bort.
Detta bör INTE genomföras såvida du inte vet exakt vad du gör!

apt libapt-pkg4.12 (på grund av apt) libc6 (på grund av apt) libgcc1 (på
grund av apt) libstdc++6 (på grund av apt) gnupg (på grund av apt)
base-files base-passwd libdebconfclient0 (på grund av base-passwd) bash
debianutils (på grund av bash) dash (på grund av bash) libtinfo5 (på
grund av bash) bsdutils coreutils libacl1 (på grund av coreutils) libattr1
(på grund av coreutils) libselinux1 (på grund av coreutils) dpkg (på
grund av dash) diffutils libbz2-1.0 (på grund av dpkg) liblzma5 (på grund
av dpkg) zlib1g (på grund av dpkg) tar (på grund av dpkg) e2fsprogs
e2fslibs (på grund av e2fsprogs) libblkid1 (på grund av e2fsprogs)
libcomerr2 (på grund av e2fsprogs) libss2 (på grund av e2fsprogs) libuuid1
(på grund av e2fsprogs) util-linux (på grund av e2fsprogs) findutils grep
libpcre3 (på grund av grep) gzip hostname libc-bin login libaudit1 (på
grund av login) libpam0g (på grund av login) libpam-runtime (på grund av
login) libpam-modules (på grund av login) mount libmount1 (på grund av
mount) ncurses-bin perl-base sed tzdata (på grund av util-linux) debconf
(på grund av util-linux) sysv-rc (på grund av util-linux) libncurses5 (på
grund av util-linux) libslang2 (på grund av util-linux)
1 att uppgradera, 0 att nyinstallera, 336 att ta bort och 5 att inte uppgradera.
Behöver hämta 307 kB arkiv.
Efter denna åtgärd kommer 736 MB att frigöras på disken.
Du är på väg att göra någonting som kan vara skadligt
Skriv in frasen "Ja, gör som jag säger!" för att fortsätta
?]

En kompis skulle fixa med sin Ubuntu och fick för sig att libc6 skulle tas bort. Jag sa att det inte var någon bra idé att köra det där kommandot. Gissa vad kompisen gjorde.

Körde det ändå. Det gick som det gick.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Haha, vilken hönsfarm.
Tycker du inte om produkten och känner dig övervakad. Köp inte skiten.

Vill du ha skiten, avinstallera den inte..

Permalänk
Medlem

En sak är att de lägger med produkter, en helt annan blir det om dessa inte går att avinstallera, bra om EU kan reglera detta. Nu skall ju Microsoft återigen lägga med en Web-läsare (Edge), och som då tydligen inte skall gå att avinstallera - om det stämmer som jag läst, liknande blev de väl bannade för med IE - om jag nu minns rätt? Sen tycker jag rent allmänt jäkligt illa om att de suger åt sig en massa info om mig, inte för att jag har något att dölja, tycker bara det är obehagligt och fel.

Permalänk
Medlem

En tanke..

Om EU tvingade allt som var preloadat att vara open source?

Skulle få tillverkarna att fundera en extra gång innan de slänger in skit och AOSP skulle få en renässans. Apple skulle slita desto mer.. men alla vet att security by obscurity inte är the way to go så i slutändan skulle konsumenten vara glad :)?

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem

Skönt att slippa all bloatware, ångrade lite mitt köp av en Xiaomi pga av det.

Resten låter lite extremt men samtidigt får företagen skylla sig själva. Dom har låtsas för länge att dom är gudar och kan göra vad dom vill. Dags för någon att sätta dom på plats.

Permalänk
Medlem

Eu vs Freemasons.. lycka till Eu..

Permalänk
Skrivet av jehuty:

Skönt att slippa all bloatware, ångrade lite mitt köp av en Xiaomi pga av det.

Resten låter lite extremt men samtidigt får företagen skylla sig själva. Dom har låtsas för länge att dom är gudar och kan göra vad dom vill. Dags för någon att sätta dom på plats.

Googla på "Xiaomi ADB/Fastboot Tools". Inte testat det själv men jag ska om någon dag eller så.

Permalänk
Medlem

Historiskt sett är det maktfullkomliga statsledningar man som samhällsmedborgare har varit rädd för.

Jag tycker att det är dagens multinationella giganter till företag (speciellt techsektorn) som sakta börjar ta över första stycket och det finns absolut ingen anledning att försvara företagen, i alla fall inte framför konsumenten. Företagens retorik verkar ju även vinna mark, om man ser till vad som förs i diskussionen (bland annat tron om att Android slutar fungerar utan vissa tjänster, bara för att det är konstruerat på det sättet idag).

Ser man till trådens ämne, rätten att kunna avinstallera och folk ser det som negativt, man blir ju mållös.

"Ett annat förslag under uppbyggnad handlar om att den data som exempelvis Google och Apple samlar in tack vare de egna operativsystemen eller de förinstallerade applikationerna. I dagsläget kan den exklusiva datan användas i kommersiellt syfte, via exempelvis skräddarsydd reklam. Om detta förslag röstas igenom menar EU att data som används i sådant syfte måste släppas fritt tillgänglig även för konkurrerande företag."

Ovanstående förslag kommer om det vinner, förhoppningsvis få användarna att tänka till på vad man delar, men även ge ett större tryck - på mindre insamling, det finns ju ingen anledning att vi ska dela med oss av hela våra liv till Alphabet, Apple, Amazon, Microsoft osv.

Det är inte en dag försent att EU utreder och lagstiftar på det här området, jag hoppas på fler ingripande åtgärder - allt för folkets skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Förutom det faktum att ens personliga data inte alls kommer att släppas fri eftersom det skulle bryta mot redan existerade lagar.

Och hur kan du vara så säker på det? Artikeln handlar ju bland annat om att de ska stifta nya/ändra befintliga lagar för att fler ska få tillgång till din data. Om du har tillgång till lagförslaget så får du gärna dela med dig, det skulle vara intressant att få läsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Både Android och iOS har linux som grund, så om man tar ett grundläggande linux som grund för vad ett OS är så skall man kunna skala ner det till endast ett textbaserat interface.

Vill man ha ett grafiskt gränssnitt så kör man apt-get o.s.v.

iOS är väl inte Linux i grunden, det är väl BSD, var iallafall vet inte hur mycket som är kvar nu.

apt-get är inte heller med i grunden i Linux, då det är en pakethanterare som följer exempelvis Debian.

Permalänk

Sååå den delen av förslaget att datan som samlas in ska släppas fri för alla aktörer. Vad kommer det innebära för oss konsumenter?
Mer reklam?
Integritetsskydd är väl nått Apple kör rätt hårt med? Android börjar väl följa efter en del att data inte ska användas ”felaktigt” utan bara för att förbättra upplevelsen. ( Ja jag vet att det är flummigt) Men om nu all data är tänk att delas med alla. Hur tänker dem då? (EU)

Permalänk

Jag förstår mig inte på allt gnäll och dåliga argument som att nu kommer polare kunna förstöra mobilen mer. När det enda de behöver göra för att sabba den är att släppa den från 2m. När det gäller förstöra mjukvara så är det samma i windows, där en lösning är kioskmode.

Vi har ett problem idag att vissa aktörer har blivit så stora inom vissa områden så de får extrem makt som ej gynnar samhället. Google med deras sökmotor är väl detta tydligaste exemplet, där de skulle kunna lägga sökresultat som gynnar de själva först. Och googlar man på iPhone så kommer de först 200 sidorna bara handlar om länkar om hur mycket iphone suger.
Men ni frihetskämpare tycker väl detta är helt okej? Google äger deras sökmotor, gillar man ej hur de vinklar, välj då en annan sökmotor.

När det gäller Google store och Apple store. Så får dessa för stor makt och kan ta ut för mycket pengar, att myndigheter sätter in åtgärder emot detta är inget nytt. Det gjorde de redan på romarriket. Ta en sådan sak som väg som ska korsa en annans persons mark. Enligt vissa frihetskämpar så ska väl markägaren ha 100% kontroll över sin mark, markägaren ska kunna sätta precis vilka passageavgifter och regler som den vill. Vill någon annan dra fiber, ström och annat över marken, ja det kan de glömma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phoenix_1976:

Sååå den delen av förslaget att datan som samlas in ska släppas fri för alla aktörer. Vad kommer det innebära för oss konsumenter?
Mer reklam?
Integritetsskydd är väl nått Apple kör rätt hårt med? Android börjar väl följa efter en del att data inte ska användas ”felaktigt” utan bara för att förbättra upplevelsen. ( Ja jag vet att det är flummigt) Men om nu all data är tänk att delas med alla. Hur tänker dem då? (EU)

Jag har inte läst alla 66 sidor, men generera PDF och se om du hittar någonting matnyttigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moneyquack:

Googla på "Xiaomi ADB/Fastboot Tools". Inte testat det själv men jag ska om någon dag eller så.

Ska absolut kolla! (Y)

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Köper telefon, avinstallerar appstore och webläsaren. Och essentiella systemfiler. Bricked for life. Tack EU.

Jag tycker det låter bra att inte få tre kameraappar, tre email klienter, tre SMS appar när man köper en ny Samsung Telefon.

Vet inte hur många gånger jag försöker förklara detta för min mor som inte förstår det och använder fel, gör Samsung konto hit och dit, glömmer lösenord osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Tjänsterna är operativsystemet. Det är varför de är så involverade i att förbättra det varje dag,vecka år.
Utan de grundläggande tjänsterna, inget komplett os. Ibland vill jag bara se Google dra sig ur EU ett år, kul för Apple som absolut inte är sämre på något vis. Vad vill de? Att Google ska släppa och hålla ett os uppdaterat gratis, för att det är kul?

Du kan sova lugnt, det går ingen nöd på Google. Plocka bort Chrome eller andra inbyggda tjänster och du har fortfarande deras lukrativa marknadsplats kvar som genererar pengar kombinerat med allmän användardata.

Jag tror du inte förstår vad syftet med regleringen är. Det handlar om att eliminera oschyssta fördelar som Google ger sig själva i egenskap av att äga en marknadsdominerande plattform. Inte helt olikt att, låt säga, Systembolaget skulle få smäll på fingrarna om de givit de bästa hyllplatserna åt sin eget brännvin. Detta är inget konstigt.

Skrivet av Phoenix_1976:

Sååå den delen av förslaget att datan som samlas in ska släppas fri för alla aktörer. Vad kommer det innebära för oss konsumenter?
Mer reklam?
Integritetsskydd är väl nått Apple kör rätt hårt med? Android börjar väl följa efter en del att data inte ska användas ”felaktigt” utan bara för att förbättra upplevelsen. ( Ja jag vet att det är flummigt) Men om nu all data är tänk att delas med alla. Hur tänker dem då? (EU)

Inte nödvändigtvis mer reklam. Men att göra tillgången till insamlad data genom mjukvara som användare inte kan avvärja sig från nödvändig att dela med sig bland konkurrenter. Min tanke är att det dels handlar om att ge bättre förutsättningar för nya bolag att formas runt giganterna, hellre än att möta en ogenomtränglig vägg där de två stänger ute all form av hälsosam konkurrens, men också att göra den data man idag tvingar användarna att dela mindre värderad - där man på sikt kanske t om slutar samla in den, vilket vore en god utveckling för användarna.

Permalänk
Inaktiv

Frihetskämparna behöver läsa lite historia. Att ni har gått på det där med absolut valfrihet. Om man inte gillar iOS eller Android. Eller Sailfish. Är man dömd att plocka fram 3310 från förra årtusendet? Just det ja, man behöver BankID för att accessa en massa tjänster. Nä, jag tror att ni är troll. För skulle ni bli glada om ni köpte en smartphone för 20 tusen och sen får tillverkaren för sig att lägga in en spärr så att ni inte kan accessa tik tok. Rycker ni då på axlarna för det går inte att roota telefonen. Nämen, ni kunde ju ha valt en annan mobil.

Valfrihet mina vänner. Bort med konsumentlagarna som KKL. Varför ska de finnas. Köparna borde ha läst på att panelen var undermålig. Ingen garanti eller reklamationsrätt. Ibland undrar man var Sverige är på väg. Att man lättvindigt vill ge bort sina rättigheter.

Som privatperson så är man i underläge mot företag. Så ser lagstiftarna på saken och därför finns det konsumwnrlagar som skyddar just konsumenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Nä, jag tror att ni är troll.

👍 på den, det eller hjärntvättade.