Permalänk
Medlem

En av fläktarna är inkopplad i CPU OPT

En av mina fläktar går på max hela tiden, enligt HWMonitor heter den AUXFANIN4. Varken Asus egna program Ai suite 3 kan modifiera den eller speedfan.
De kan läsa av den, men kan ej ändra hastighet. Lite störigt att ha den snurrandes på max hela tiden.

Har tre i fronten, där 2 fläktar går som en i fläktkontroll program.

Hur kan jag sänka hastigheten på den?

Vänliga hälsningar, Oskar

Permalänk
Medlem

OPT brukar väl per automatik bara "klona" styrningen av main CPU headern eller vara designad att just gå på fullvarv för t.ex vattenpumpar? (skiljer lite mellan tillverkarna) På vissa moderkort kan man också styra den individuellt, men den möjligheten finns som sagt inte alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

OPT brukar väl per automatik bara "klona" styrningen av main CPU headern? På vissa moderkort kan man också styra den individuellt, men den möjligheten finns som sagt inte alltid.

Men min cpu fläkt går ju i lägre hastigheter än den som dundrar på i max hela tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badmondy:

Men min cpu fläkt går ju i lägre hastigheter än den som dundrar på i max hela tiden?

Jag uppdaterade min post, glömde säga att den antingen klonar eller går på fullvarv för t.ex vattenpumpar. Jag skulle kunna tänka mig att det senare alternativet är mer vanligt idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Jag uppdaterade min post, glömde säga att den antingen klonar eller går på fullvarv för t.ex vattenpumpar. Jag skulle kunna tänka mig att det senare alternativet är mer vanligt idag.

Ok, får helt enkelt ge mig på att försöka koppla om den. Han som byggde datorn påstod att det inte fanns fler uttag.