Sätta radiatorn uppe på/utanför chassit.

Permalänk
Medlem

Sätta radiatorn uppe på/utanför chassit.

Jag undrar om det skulle bli sämre på något sätt av att sätta radiatorn + fläktarna utanför chassit på taket istället för inuti taket.
Mitt problem är att ram-stickorna är för långa för att få in en 240mm Arctic Freezer 2 och då kom först tanken att vänta tills jag köper en 3070 som är kortare än min nuvarande 1070 och sätta på fronten, möjligtvis då en 280mm (Radiatorn på 240 är 280mm och på 280 är den 320mm *ungefär*). Men kollade då på GamersNexus-videon om hur man monterar AIO och insåg att det kan bli lite trångt att sätta in en 320mm radiator i mitt chassi då man som öppnar en lucka längst ner på fronten som är till för om man vill sätta in 3st 120mm fläktar istället för 2st 140mm fläktar, vilket då kommer göra det svårt att sätta radiatorn med slangarna längst ner då jag är rätt säker på att dom inte kommer att rymmas i det utrymmet.

Så min tanke nu är att modda chassit genom att såga ett hål i toppen där slangen och CPU-munstycket får plats och sätta allting annat ovanpå.
Borde inte det fungera?
Helst skulle jag ha push and pull vilket då skulle få plats.

Eller kommer någonting bli fel som jag inte tänkt på?

Jag bifogar bild så ni får se!
Det är ett Fractal Design Define Mini C och jag har ett mATX-moderkort i.

mvh jonte

Edit: Luftintaget på taket är 285mm långt och 170mm brett.
Radiatorn är 277mm långt och 120mm brett.

mer info
Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

Att ha radiatorn utanför lådan är väldigt bra, främst för att mer värme transporteras bort från lådan.
Svåraste är att få det snyggt.

Har själv haft en radiator utanför lådan på mitt förra bygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Att ha radiatorn utanför lådan är väldigt bra, främst för att mer värme transporteras bort från lådan.
Svåraste är att få det snyggt.

Har själv haft en radiator utanför lådan på mitt förra bygge.

Jag hade den känslan också då man väl brukar rekommendera att ha lådan öppen som jag har då man får in mer luft?
(Har dock ett filter på)

Men jag undrar om det inte blir sjukt dammigt utan filter, och skulle det gå att göra hål för fläktarna, sätta de två pull så dom sitter inne i chassit fastskruvade på både nätet och radiatorn, radiatorn utanpå och sedan ett par push på radiatorn?
Förstår du hur jag menar?

Jag tänker att de två fläktarna som sitter inne i chassit suger luft genom radiatorn och två likadana fläktar ovanpå/utanför trycker in luft i radiator.
Men att man sågar två hål för fläktarna i nätet så att man inte stoppar en massa luft.

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

Tror det är Overkill med push-pull om det inte är väldigt varmt i lådan.
Jag skulle testa utan att göra större hål i chassit, tror inte det behövs.
Undviker risker med vassa kanter.

Men om luftflödet är för lågt så behöver du antingen flöjter med högre statist tryck eller push pull konfigurationen.

Permalänk
Medlem

Min kylare sitter utanför på toppen med ca 4cm distanser för att luft skall komma till.
Lådan är täckt i toppen så har andra fläktar i lådan som får väck värmen inuti, inte snyggt men fungerar bra.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Min kylare sitter utanför på toppen med ca 4cm distanser för att luft skall komma till.
Lådan är täckt i toppen så har andra fläktar i lådan som får väck värmen inuti, inte snyggt men fungerar bra.

Okej!
Vad tror du om att ha radiatorn utanför toppen och fläktarna innanför. Att jag bara sparar några streck av nätet för att radiatorn ska kunna skrivas fast men såpass få att fläktarna är inuti?
Och kommer det vara någon skillnad att ha push-fläktar på?

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

Dammigt blir det ju oavsett men det är lättare rengöra utanför lådan. Otympligt men på min gamla rad hade jag den fäst backtill med spacers med 15 cm till baksidan av chassit. Brutal dammagnet men effektiv kylning. Nackdel är du får ingen hjälp med ljuddämpning.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Dammigt blir det ju oavsett men det är lättare rengöra utanför lådan. Otympligt men på min gamla rad hade jag den fäst backtill med spacers med 15 cm till baksidan av chassit. Brutal dammagnet men effektiv kylning. Nackdel är du får ingen hjälp med ljuddämpning.

Förstår delen med dammet och ljuddämpningen.
Som tur är så har jag valt den kylaren som enligt Gamers Nexus tester ska ha störst effekt vid lägst decibel.
Lika mycket kylning på 50% som den Corsair som testades hade på 75% om jag minns rätt. Och låter nästan hälften så lite vid både 50 och 100%.

Så får väl be till gudarna är det stämmer!

Har du ett svar på frågan om vad du tycker om att ha push ute och pull inne medans radiatorn är utanför?
Alltså om det är en gångbar idé

Eller om push inte ger skillnad?

Jag anser att 2 grader vid load är en skillnad jag tar i beaktning

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Okej!
Vad tror du om att ha radiatorn utanför toppen och fläktarna innanför. Att jag bara sparar några streck av nätet för att radiatorn ska kunna skrivas fast men såpass få att fläktarna är inuti?
Och kommer det vara någon skillnad att ha push-fläktar på?

Borde inte vara några problem så länge du har bra luftflöde och inga strypningar

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Förstår delen med dammet och ljuddämpningen.
Som tur är så har jag valt den kylaren som enligt Gamers Nexus tester ska ha störst effekt vid lägst decibel.
Lika mycket kylning på 50% som den Corsair som testades hade på 75% om jag minns rätt. Och låter nästan hälften så lite vid både 50 och 100%.

Så får väl be till gudarna är det stämmer!

Har du ett svar på frågan om vad du tycker om att ha push ute och pull inne medans radiatorn är utanför?
Alltså om det är en gångbar idé

Eller om push inte ger skillnad?

Jag anser att 2 grader vid load är en skillnad jag tar i beaktning

Fungerar ju men ju fler fläktar ju mer turbulens så det beror på hur du värderar kylprestandan mot ljudnivån. Beror lite på om du går för en benchmark dator eller 24/7 snurra utan strul hur viktig den sista graden är

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Okej!
Vad tror du om att ha radiatorn utanför toppen och fläktarna innanför. Att jag bara sparar några streck av nätet för att radiatorn ska kunna skrivas fast men såpass få att fläktarna är inuti?
Och kommer det vara någon skillnad att ha push-fläktar på?

Ska du ändå sätta radiatorn på utsidan kan du lika gärna göra det med fläktarna också.
Som någon skrev är det bra mkt lättare att rengöra dem men i ditt fall så får du stänga ventilationen i toppen på chassit.
I mitt fall startar jag bara kompressorn och blåser rent utan att dammet kommer in i datorn.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Ska du ändå sätta radiatorn på utsidan kan du lika gärna göra det med fläktarna också.
Som någon skrev är det bra mkt lättare att rengöra dem men i ditt fall så får du stänga ventilationen i toppen på chassit.
I mitt fall startar jag bara kompressorn och blåser rent utan att dammet kommer in i datorn.

Förstår!
Men rent estetiskt så vill jag ha dom inne, är det något som drar ner prestanda?

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

Det ända jag kan tänka mig om du har dem innanför är att du får lite varmare luft över kylaren, hur mkt det påverkar vet jag ej.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti