EU snickrar på regelverk för förinstallerade applikationer och datadelning

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Frihetskämparna behöver läsa lite historia. Att ni har gått på det där med absolut valfrihet. Om man inte gillar iOS eller Android. Eller Sailfish. Är man dömd att plocka fram 3310 från förra årtusendet? Just det ja, man behöver BankID för att accessa en massa tjänster. Nä, jag tror att ni är troll. För skulle ni bli glada om ni köpte en smartphone för 20 tusen och sen får tillverkaren för sig att lägga in en spärr så att ni inte kan accessa tik tok. Rycker ni då på axlarna för det går inte att roota telefonen. Nämen, ni kunde ju ha valt en annan mobil.

Valfrihet mina vänner. Bort med konsumentlagarna som KKL. Varför ska de finnas. Köparna borde ha läst på att panelen var undermålig. Ingen garanti eller reklamationsrätt. Ibland undrar man var Sverige är på väg. Att man lättvindigt vill ge bort sina rättigheter.

Som privatperson så är man i underläge mot företag. Så ser lagstiftarna på saken och därför finns det konsumwnrlagar som skyddar just konsumenter.

Jag tror de flesta i tråden som rycker på axlarna och fnyser åt regleringsförslagen gör det utifrån en kombination av antipati mot EU, som driver på regleringen, och väljer att uttrycka sig i förenklade nyliberala termer för att man då inte behöver motivera ett större ställningstagande. Att säga "om du inte gillar Google eller Apple, köp inte deras produkter" är ett lätt sätt att avfärda kritikerna - men, som du är inne på, markerar också en sorts bristande närvaro när de två giganterna är de enda meningsfulla valen i som finns i mobilvärlden och där många samhällstjänster byggs kring dessa två giganters enheter.

Det som många av de som använder den nyliberala retoriken glömmer är att konsumentlagarna och regleringarna är ämnade för att öka konsumtionsviljan genom att sänka trösklarna för köp. Som bonus ger regleringen också möjlighet för bättre konkurrens genom att elakartade och konkurrensstörande beteende motarbetas. Jag tror få verkligen vill ha en marknad som domineras av ohälsosam konkurrens, kartellbildningar och den laserfokuserade fajten till monopolet. Men det finns nog en närhet att ge uttryck för liknande när det handlar om att kritisera regleringen när de initieras av fel part.

Skrivet av Swonko1:

Det är några här som har fruktansvärt svårt att förstå att vi konsumenter skulle gynnas av dessa tänkta lagar, om dom skrivs rätt. Dessutom verkar samma personer ha väldigt dålig koll på hur android är uppbyggt och vad som behövs för att en telefon med android ska fungera.
Kan även tillägga att man kan inaktivera appar som inte går att avinstallera. Jag har inte 100% koll på om dessa på något sett körs i bakgrunden i alla fall. Kan rekommendera qwant som alternativ webbläsare till Chrome. Den är baserad på Firefox och spara ingen data om användaren.

Samma personer? Tänker du på lagstiftarna? De kommer givetvis ha stöd från sakkunniga i frågan för att kunna formulera en begriplig lagstiftning. Det är ju en del i arbetet som gör att hela lagprocessen tar så lång tid att få på plats, utöver det politiska spelets gång. Det är inte så att några gamla stofiler från Östtysklands glansdagar sitter i Bryssel och gissar sig till vad för appar som är nödvändiga och inte i Android eller iOS.

Jag ser regleringen som ett steg i rätt riktning. Dels genom att minska de oschyssta konkurrensfördelen främst Google ger sig själv i sin sökmotor, men också minimera incitamenten för att samla in användardata från appar och tjänster användaren inte kan backa ur - och ge användaren större möjligheter att backa ur tjänster som man inte vill ha på sin enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Idioti på hög nivå. 4e riket på G där. Vill man inte ha någon funktion eller något annat så köp inte den då.

Som vad, en Iphone med dess låsta ekosystem eller en Nokia 3210? EU har ju reagerat på detta för att Google och Apple har så dominanta marknadspositioner. Det är inte som att köpa en kniv där det finns dussintals tillverkare som alla erbjuder likvärdiga produkter.

Skrivet av The Kristoffer:

Random tillverkare av produkt. Hej, här är min produkt, hoppas du gillar den.

Myndighet: neeej, fel, ändra nu så att köparna blir mer fria att förstöra din produkt lättare.

Nu finns det ju massor med bestämmelser för produkter som säljs inom EU utan att någon reagerar på detta. Minsta korvstånd måste förhålla sig till regler som berör både ekonomi och hygien, varför skulle vi inte kunna kräva samma sak av några av världens största företag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan.ka:

Och hur kan du vara så säker på det? Artikeln handlar ju bland annat om att de ska stifta nya/ändra befintliga lagar för att fler ska få tillgång till din data. Om du har tillgång till lagförslaget så får du gärna dela med dig, det skulle vara intressant att få läsa.

Säker? Inte alls. Däremot är jag är väldigt säker på att EU inte kommer att göra så att det blir större chans för att din data ska läka ut. Så detta är ju egentligen ett icke argument likaså.

Skrivet av anon2110:

Frihetskämparna behöver läsa lite historia. Att ni har gått på det där med absolut valfrihet. Om man inte gillar iOS eller Android. Eller Sailfish. Är man dömd att plocka fram 3310 från förra årtusendet? Just det ja, man behöver BankID för att accessa en massa tjänster. Nä, jag tror att ni är troll. För skulle ni bli glada om ni köpte en smartphone för 20 tusen och sen får tillverkaren för sig att lägga in en spärr så att ni inte kan accessa tik tok. Rycker ni då på axlarna för det går inte att roota telefonen. Nämen, ni kunde ju ha valt en annan mobil.

Valfrihet mina vänner. Bort med konsumentlagarna som KKL. Varför ska de finnas. Köparna borde ha läst på att panelen var undermålig. Ingen garanti eller reklamationsrätt. Ibland undrar man var Sverige är på väg. Att man lättvindigt vill ge bort sina rättigheter.

Som privatperson så är man i underläge mot företag. Så ser lagstiftarna på saken och därför finns det konsumwnrlagar som skyddar just konsumenter.

Motståndet mot detta bygger enkom på att det är EU som driver frågan och EU kan, enligt vissa aldrig göra något rätt och därför ska detta kritiseras.. för det är uppenbart att få av dessa ens tänkt över förslaget i sig utan kastar ifrån sig det direkt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen detta röstas igenom!

Glad vi är med i EU.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Säker? Inte alls. Däremot är jag är väldigt säker på att EU inte kommer att göra så att det blir större chans för att din data ska läka ut. Så detta är ju egentligen ett icke argument likaså.

Jag skrev ingenting om läckor men de kommer ju att göra att fler får tillgång till datan vilket också per definition leder till större chans att datan läcker ut. Det verkar vara väldigt få företag som kan hantera data säkert, nästan alla större företag har nån skandal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Haha, vilken hönsfarm.
Tycker du inte om produkten och känner dig övervakad. Köp inte skiten.

Haha du har aldrig funderat på om du antingen missförstått något eller att du besitter extrema åsikter i frågan som inte speglar samhället i stort?

På tal om hönsfarm så den som verkar kackla mest i tråden är ju faktiskt du

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan.ka:

Jag skrev ingenting om läckor men de kommer ju att göra att fler får tillgång till datan vilket också per definition leder till större chans att datan läcker ut. Det verkar vara väldigt få företag som kan hantera data säkert, nästan alla större företag har nån skandal.

Kommer de? Är det ens möjligt att få tillgång till mer data än vad företagen har idag? Jag menar. De har allt förutom tillgång till ditt bankkonto. Dessutom leder inte detta per automatik till att fler får tillgång till all din data.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Kommer de? Är det ens möjligt att få tillgång till mer data än vad företagen har idag? Jag menar. De har allt förutom tillgång till ditt bankkonto. Dessutom leder inte detta per automatik till att fler får tillgång till all din data.

Om inte risken att data ska läcka ut när man ger fler tillgång till den så måste det redan nu vara omöjligt för någon aktör att läcka data.
Granskar man historian över dataläckor så ser man att det har skett och fortsätter att ske regelbundet. Alltså så kommer risken för att det ska hända att öka, särskilt när man ger mindre/nyare företag med mindre resurser/erfarenhet tillgång till den.

Självklart kommer ingen att få tillgång till all din data, ingen har tillgång till all information om dig själv inte ens du själv. Men för många personer så är det nog så att t.ex google vet mer om dig än vad din bästa vän gör.

Permalänk

F*** förinstallerad oavinstallerbar skräpmjukvara, f*** walled gardens, och f*** teknikbolagens spioneri.
Jag har mycket lågt förtroende för EU vad gäller teknik (se t.ex. den idiotiska "rätten att bli bortglömd" eller den ännu dummare GDPR), men detta låter faktiskt bra.

Permalänk
Skrivet av Johan.ka:

Jag skrev ingenting om läckor men de kommer ju att göra att fler får tillgång till datan vilket också per definition leder till större chans att datan läcker ut.

Vadå läcka, alla som vill ha datat kan få det genom att betala en slant. Vilket t.ex. New York Times gjorde i denna skrämmande undersökning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Vadå läcka, alla som vill ha datat kan få det genom att betala en slant. Vilket t.ex. New York Times gjorde i denna skrämmande undersökning.

Som sagt det var Xinpei som drog upp läckor och påstod att de inte skulle leda till fler läckor om man ger fler tillgång till den vilket jag anser är ett felaktigt påstående.

Angående artikel så handlar den mest om positionsspårning. Google har tillgång till enormt mycket mer data än så om dig. Författarna tyckte också att risken för dataläckor var ett stort problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Ja då är ju frågan om barnen är mogna nog att ha en smartphone, finns ju bra enkla mobiler för både barn och väldigt funktionella för tekniklösa äldre.

Det är just det där jag också frågar mig, folk säger att det är så sjukt bra för ungarna att ligga med en telefon i näven. Men då har de inte sett de individerna som 25-30 år gamla heller.

/Lifooz

Skrivet av The Kristoffer:

Och du förespråkar 20 års åldersgräns på telefoner då också förmodar jag.

Nu fjantar du dig bara.

Inte 20 års åldersgräns men jag hade gärna sett att de var kring 12 år när telefoner och surfplattor släpps i nävarna på dem.

Då har de hunnit mogna till sig lite, för som det är nu så skall de ju ha en telefon redan i fosterstadiet och ja, jag är emot det.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Avstängd

Bra förslag, men jag hoppas att de lejer uppdraget till en privat aktör så att det blir ordentligt gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Det är just det där jag också frågar mig, folk säger att det är så sjukt bra för ungarna att ligga med en telefon i näven. Men då har de inte sett de individerna som 25-30 år gamla heller.

/Lifooz

Vi menade nog två olika saker.

Det jag tänkte på var att:
- Sätta en pryl för flera tusen i handen på en unge som blir glömd hos en kompis eller tappad veckan efter
- Mognadsgraden är i nivå med vad produkten kräver, med tanke på personens klagan över att "försöka" återställa efter att ungen brickat mobilen. Lite av mognadsgrad i dubbel bemärkelse...
- Öppnande av ännu en kontaktväg för otillbördlig kontakt...

...

Men helt klart att långtidsperspektivet i exponering av modern teknik är nästa utmaning för hälsa, vi är en biologisk organism som biologiskt är skapad att ha interaktion med annat biologiskt. Något som helt förändrats på mindre än 100-år.

Tittar vi på det så har vi redan en uppsjö moderna sjukdomar och skador som orsakats av gårdagens teknik. Såsom cancer. kol, hörselskador, neologiska sjukdomar m.m.
För orsaker till dessa sjukdomar så har vi till stor del regelverk, gränsvärden m.m. på plats för minimering eller undvikande av skada.

Problemet är att inget gränsvärde eller regelverk är på plats förrän ett antal individer är drabbade samt att deras besvär har blivit länkade/satta i samband till en viss teknik/fenomen.
Blotta misstanken räcker 'normalt' inte för att agera!

För mobiler och dess strålning så har undersökningar av väldigt varierande kvalitet genomförts, en del är copycat av tidigare. Resultat från dessa varierar beroende på ålder, exponeringsmängd och tid, där en del ger en positiv bild och andra ger en negativ bild.
Exponeringsmängd är rätt intressant, finns även ett utryck "Lagom är bäst!"
Alla vet vi att en viss mängd salt i maten är nödvändig/bra, för lite och vi utvecklar sjukdom över tid. Alldeles för mycket salt betyder en direkt sjukdom i form av förgiftning och uttorkning som ex.

Många av undersökningarna har kompenserat tidsaspekten med en kraftigt förhöjd exponeringsmängd = dom kan inte vara gällande och är faktiskt helt onödiga då dom endast tillför osäkerhet och motsägande ressultat.

Skärmexponering är nog det område där vi vet mest idag, men även det omfattas av mycket tro och myter.
TCO's skärmnormer är ett typexempel där deras gränsvärden för skärmstrålning skedde på uppfattning, myter och rykten. Ändå så känner jag att det är bra att ett gränsvärde är satt, även om det kanske är verkningslöst så har vi något att utgå ifrån för en fortsättning.

Däremot så är det rätt säkert att blått ljus påverkar oss och då främst sömnen, kanske även i en förlängning synen och hur den blir tolkad i hjärnan. Men vi vet för lite idag för ett fastställande.

Uppdateringsfrekvens är ett annat område som misstänks kunna ge epileptiska anfall, märk misstänks då även andra faktorer kan spela in, eller kanske en samverkan mellan skärmflimmer och snabba ljusväxlingar (stroboskop effekt) och färgkombinationer.

Medvetenheten finns men kunskapen är inte genuin = all forskning pekar inte på ett håll.

Oavsett så är jag helt med dig i att man ska vara medveten om att risk kan finnas.
Lagom är bäst!
Vad nu det är...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!