Permalänk
Medlem

Låna till kontantinsats

Hej.

Jag undrar om det är någon här som har erfarenhet av att låna till kontantinsatsen vid husköp/lägenhetsköp?
Hur fungerar det, har det i så fall fungerat bra/dåligt?
Vad behöver man tänka på?
Det har ju funnits människor i livet som har köpt bostad när det hette "topplån" och det är ju gamla versionen av "kontantinsats"?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Du vill altså ta ett såkallat blanco lån.

Permalänk
Inaktiv

Du behöver i så fall ta ett blancolån, men det kan även innebära att banken inte beviljar dig något bolån eftersom de kan anse att du inte har råd.

Och det har de rätt i då, om du inte ens han sparat ihop till kontantinsatsen då har du helt enkelt inte råd med ett hus/lägenhet ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXim:

Du vill altså ta ett såkallat blanco lån.

Jag undrar, om folk har erfarenhet av att betala sin kontantinsats med ett privat/blancolån, ja.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att det fungerar mindre bra då du har räntan på det tillsammans med amorteringskravet. Räntorna är förvisso låga men man gör nog sig en tjänst att ha ett etablerat sparande först, börsen eller sparkonto - det som passar en bäst själv.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

Varför ska folk vara så fördömmande i sina kommentarer jämt. Det är väl självklart att det finns de som behöver ta ett blancolån och har råd med det. Man ska väl kunna ställa en enkel fråga här utan att behöva få kommentarer som "har du inte kontantinsatsen så har du inte råd".

Skärp er! Vi har ingen aning om TS precis gått ut högskolan som civilingenjör, fått ett jobb med 50000:-/mån som ingångslön och som behöver en bostad. Hyresrätter är ju inte att tänka på heller idag...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Jag och min fru tog blancolån till vår kontantinsats, vi hade råd att bo i hus men vi hade inte hunnit spara så mkt pengar då vi var typ 23 när vi köpte det.

Inga problem.

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem

Om man säg ska köpa ett hus för 3.000.000kr och du har ett sparande på 240.000.
Är det dumt att låna resterande till insatsen via att privatlån då också?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Vet inte vad reglerna säger idag gällande det där, gissar att det finns en hel del restriktioner

Permalänk
Medlem

Jag och tjejen är i samma sits. Precis tagit examen. Vi har en gemensam inkomst på cirka 70tkr ihop.
Vi vill gärna börja tänka på familj och slå oss ner, men att spara ihop till en kontantinstans från 0 tar cirka 2-3 år. (Vi har blivit tipsade om att köpa mindre och flytta sen, men ärligt, det är inte direkt något man vill göra. Att flytta är ett projekt.)

Det verkar som att det är lite aja baja på att ta lån till kontantinsats just nu. Men tydligen finns det ett sätt runt det, dvs, att man tar ett blancolån i en annan bank och sedan tar bolån i ett annat. Det kan påverka bolånet, men det kanske inte gör det heller.

Jag och min sambo kommer nog testa något i den här stilen när det väl blir dags, dvs, typ när vi sparat ihop cirka 300 och behöver 100 för att köpa OM ett hus vi vill ha kommer ut på marknaden också.

Det är naturligtvis en förlust att ta blancolån för att köpa. Men om det betyder att vi kan börja skapa familj och tänka på annat 6 - 12 månader tidigare, så är det värt det enligt oss.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Jag och min fru tog blancolån till vår kontantinsats, vi hade råd att bo i hus men vi hade inte hunnit spara så mkt pengar då vi var typ 23 när vi köpte det.

Inga problem.

Det beror helt på vilken bank antar jag. Jag och min sambo kollade på det alternativet typ ett år sedan och då sa vår Swedbank direkt nej.

Det fanns verkligen ingen chans på världskartan att ta ett privatlån för kontantinsatsen. Han sa även att om de ser att vi har tagit ett privatlån hos en annan bank som de tror går till kontantinsatsen kommer de neka vårt bolån.

Men det är väl bara att gå runt till banker där de godkänner det så verkar det inte vara några problem!

@FBGKimpan Kolla med er bank hur det ser ut på den frågan. För som jag skrev ovan så sa Swedbank direkt nej om man tar ett blancolån i annan bank. Men ni kan ju också kika runt på olika banker!

Permalänk
Medlem

Köpte vårt hus för några år sen, hade råd att köpa huset men hade inte haft tid att spara ihopa kontantinsats. Som tur var hade mina föräldrar samma bankman så jag kunde ta lån på kontantinsatsen med deras bostad som säkerhet, så det las som bottenlån, sen hade vi egna bottenlån/topplån. Idag har värdet ökat så vi kunde baka in kontantinsatsen i vårt bolån så vi kunde ta bort det lånet som hade mina föräldrars bostad som säkerhet.

Så vi tog inget blanco/privatlån, men vi lånade ändå till 100% av summan när vi köpte och det gick bra! 👍

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sINsen:

Hej.

Jag undrar om det är någon här som har erfarenhet av att låna till kontantinsatsen vid husköp/lägenhetsköp?
Hur fungerar det, har det i så fall fungerat bra/dåligt?
Vad behöver man tänka på?
Det har ju funnits människor i livet som har köpt bostad när det hette "topplån" och det är ju gamla versionen av "kontantinsats"?

Hej,

Det går bra, förutsatt att banken tycker att din ekonomi klarar det. Har själv gjort det vid ett tillfälle sedan dessa nya regler kom.

Topplån som man tidigare kunde ha upp till 100% är inte samma sak som detta, då även topplånet hade huset som säkerhet och räntan var bättre. Nu får du typ sämsta typen av lån om du vill låna till handpenningen. Det kan vara värt att kolla upp om du har tillgång till något medlemslån eller liknande som ger bättre villkor.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Om man säg ska köpa ett hus för 3.000.000kr och du har ett sparande på 240.000.
Är det dumt att låna resterande till insatsen via att privatlån då också?

Frågan är generellt ställd för ditt specifika fall. Du måste själv kunna ta hänsyn till följande frågor:

  • Behövs handpenningen just i detta nu, eller tål det att vänta?

  • Hur lång tid kommer det ta att samla ihop den handpenning man tror behövs för bostadsköp?

  • Kommer man kunna sköta amorteringskraven från både privatlånet och andra lån utan problem, med tillhörande räntepåslag?

  • Hur hög kommer kostnaden bli på kort och lång sikt? Vad behöver jag justera i budget och utgifter?

  • Hur kommer privata inkomsten se ut framöver?

  • Finns det jobbsäkerhet?

  • Finns det utrymme att täcka oförutsedda utgifter?

I det ledet går det. Vi kan omöjligen besvara om det är dumt eller inte. Vi vet ju inte vem du är.

Permalänk
Medlem

Det verkar vara vanligt att på ett eller annat sätt låna till kontantinsatsen via blancolån, då jag inte tror att folk sitter med 450k sparat på banken om dom skall köpa hus för runt 3.000.000kr.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sINsen:

Det verkar vara vanligt att på ett eller annat sätt låna till kontantinsatsen via blancolån, då jag inte tror att folk sitter med 450k sparat på banken om dom skall köpa hus för runt 3.000.000kr.

Fast vad du tror verkar vanligt är ju inte så relevant, du behöver tänka på din egen specifika situation och i slutändan är det ändå banken som säger ja eller nej.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Forsgren:

Det beror helt på vilken bank antar jag. Jag och min sambo kollade på det alternativet typ ett år sedan och då sa vår Swedbank direkt nej.

Det fanns verkligen ingen chans på världskartan att ta ett privatlån för kontantinsatsen. Han sa även att om de ser att vi har tagit ett privatlån hos en annan bank som de tror går till kontantinsatsen kommer de neka vårt bolån.

Men det är väl bara att gå runt till banker där de godkänner det så verkar det inte vara några problem!

@FBGKimpan Kolla med er bank hur det ser ut på den frågan. För som jag skrev ovan så sa Swedbank direkt nej om man tar ett blancolån i annan bank. Men ni kan ju också kika runt på olika banker!

Vet inte vad ni har för ekonomi. Det är nog mer det som satt stopp än något annat. Har man stabil bra ekonomi och gärna lite historia med banken så är det inget problem. Problemet är som jag skrev innan att ett blancolån är sämsta sortens lån både för dig och banken. Ingen säkerhet och hög ränta. Det är mycket lättare att låna med en säkerhet.

Skrivet av sINsen:

Det verkar vara vanligt att på ett eller annat sätt låna till kontantinsatsen via blancolån, då jag inte tror att folk sitter med 450k sparat på banken om dom skall köpa hus för runt 3.000.000kr.

Varför tror du inte att folk sitter med 450k på banken om man har tänkt köpa hus. Jag känner många som sparat ihop till en sådan kontantinsats. Är man två personer och aspirerar på att köpa ett hus i 3M-klassen bör det ju inte vara särskilt stora problem att lägga undan 10k+ per månad till ett sparande. Klarar man inte det ska man nog inte ta ett blancolån på 450k heller.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vet inte vad ni har för ekonomi. Det är nog mer det som satt stopp än något annat. Har man stabil bra ekonomi och gärna lite historia med banken så är det inget problem. Problemet är som jag skrev innan att ett blancolån är sämsta sortens lån både för dig och banken. Ingen säkerhet och hög ränta. Det är mycket lättare att låna med en säkerhet.

Varför tror du inte att folk sitter med 450k på banken om man har tänkt köpa hus. Jag känner många som sparat ihop till en sådan kontantinsats. Är man två personer och aspirerar på att köpa ett hus i 3M-klassen bör det ju inte vara särskilt stora problem att lägga undan 10k+ per månad till ett sparande. Klarar man inte det ska man nog inte ta ett blancolån på 450k heller.

Vi skulle inte få låna till ett hus värt 1,4 (bolån + blancolån) med inkomster på 70k tillsammans utan anmärkningar. Det lät mer på honom att de inte beviljade om det var blancolån med i leken.

Men men, eftersom vi kunde spara ca 30k varje månad så har vi då köpt ett hus nu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Forsgren:

Vi skulle inte få låna till ett hus värt 1,4 (bolån + blancolån) med inkomster på 70k tillsammans utan anmärkningar. Det lät mer på honom att de inte beviljade om det var blancolån med i leken.

Men men, eftersom vi kunde spara ca 30k varje månad så har vi då köpt ett hus nu.

Byt bank. Jag har inte haft några som helst problem med detta. Den banken har ju inte ens tittat på era siffror.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vet inte vad ni har för ekonomi. Det är nog mer det som satt stopp än något annat. Har man stabil bra ekonomi och gärna lite historia med banken så är det inget problem. Problemet är som jag skrev innan att ett blancolån är sämsta sortens lån både för dig och banken. Ingen säkerhet och hög ränta. Det är mycket lättare att låna med en säkerhet.

Varför tror du inte att folk sitter med 450k på banken om man har tänkt köpa hus. Jag känner många som sparat ihop till en sådan kontantinsats. Är man två personer och aspirerar på att köpa ett hus i 3M-klassen bör det ju inte vara särskilt stora problem att lägga undan 10k+ per månad till ett sparande. Klarar man inte det ska man nog inte ta ett blancolån på 450k heller.

Nej absolut. Jag och min sambo flyttade nyss till en hyresrätt, hon är i januari färdigutbildad socionom och efter det är tanken att vi skall spara 10-12k i månaden till vi har sparat ihop till kontantinsatsen, vi kanske räknar med 4 års sparande. Men att vi då hinner hitta ett läge som passar oss och att vi kommer att köpa något som vi kommer att bo i, i många år.
Jag funderade mest om folk hade tagit blancolån för kontantinsats.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Det verkar vara vanligt att på ett eller annat sätt låna till kontantinsatsen via blancolån, då jag inte tror att folk sitter med 450k sparat på banken om dom skall köpa hus för runt 3.000.000kr.

Det är inte ovanligt med 450000 i sparande.

Största risken för din del känns ju som oförutsedda utgifter om du nu vill ha villa istället för bostadsrätt.
Om du vet att du kommer kunna betala av blancolånet inom en snar framtid, har bra ekonomi och bra inkomst så visst då kanske det är lugnt.

Visa signatur

AMD 7600x @eco | 32GB 6000MHz Expo | Arctic Liquid 240 |
AMD RX6800 OC
| Lenovo G27 QHD/IPS/165HZ | Razer Deathadder V2 | CM Storm MX Red | Audio Technica ATH-M50 | Sennheiser GAME ONE | Sound BlasterX G6 |
PS5 Disc | Samsung Q80r 65"/ S23 Ultra / Tab S7e / Buds+

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Byt bank. Jag har inte haft några som helst problem med detta. Den banken har ju inte ens tittat på era siffror.

Vi har haft tanken men ska jag vara ärlig så kommer det nog ner till lathet. Det är inte bra, men sant. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Det beror helt på vilken bank antar jag. Jag och min sambo kollade på det alternativet typ ett år sedan och då sa vår Swedbank direkt nej.

Det fanns verkligen ingen chans på världskartan att ta ett privatlån för kontantinsatsen. Han sa även att om de ser att vi har tagit ett privatlån hos en annan bank som de tror går till kontantinsatsen kommer de neka vårt bolån.

Men det är väl bara att gå runt till banker där de godkänner det så verkar det inte vara några problem!

@FBGKimpan Kolla med er bank hur det ser ut på den frågan. För som jag skrev ovan så sa Swedbank direkt nej om man tar ett blancolån i annan bank. Men ni kan ju också kika runt på olika banker!

Var glad för att ni inte fick lån hos Swedbank som har helt galet hög ränta

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Jag undrar, om folk har erfarenhet av att betala sin kontantinsats med ett privat/blancolån, ja.

Ja, jag tog ett lån på 250k för att kunna köpa en lägenhet för att slippa vara hemlös. Vad är det du vill veta? Om det är en bra idé?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Det verkar vara vanligt att på ett eller annat sätt låna till kontantinsatsen via blancolån, då jag inte tror att folk sitter med 450k sparat på banken om dom skall köpa hus för runt 3.000.000kr.

Hade jag bara haft 450k på banken hade jag inte tittat på ett hus för 3mn. Du måste räkna med pantbrev och lagfart samt en boendebuffert för eventuella skador osv. Med 450k i boendespar är det förmodligen mer rimligt att titta på objekt strax över eller runt 2mn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Ja, jag tog ett lån på 250k för att kunna köpa en lägenhet för att slippa vara hemlös. Vad är det du vill veta? Om det är en bra idé?

Okej, jo det är det jag menar, att olika människor är i olika situationer. Så banken beviljade dig ett blancolån för hela kontantinsatsen och sen att banken beviljade boendelånet också?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Hej,

Det går bra, förutsatt att banken tycker att din ekonomi klarar det. Har själv gjort det vid ett tillfälle sedan dessa nya regler kom.

Topplån som man tidigare kunde ha upp till 100% är inte samma sak som detta, då även topplånet hade huset som säkerhet och räntan var bättre. Nu får du typ sämsta typen av lån om du vill låna till handpenningen. Det kan vara värt att kolla upp om du har tillgång till något medlemslån eller liknande som ger bättre villkor.

Okej! tack för infon, ja det kan ju vara värt att kolla upp i så fall, kan banken bli gnälliga när dom ser att man lånat pengar på annat håll till kontantinsatsen för att sedan ansöka om bolån hos dem?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Var glad för att ni inte fick lån hos Swedbank som har helt galet hög ränta

Vi är faktiskt hos Swedbank idag eftersom vi sparade ihop och köpte ett hus utan blancolån!

Eftersom jag och min sambo är helt ny så kan jag inte påstå att vi har så bra koll på vad som anses bra / dåligt när det kommer till räntor.

Rörligt fick vi mellan 1,37% - 1,39% (Rörligt upp till 3 år). Det kändes okej där och då! Men om vi inser att det är högre än vad anses bra får vi se till att förhandla lite hårdare nästa gång.

Permalänk
Medlem

Jag tog ett lån för kontantinsatsen. Men väldigt tråkigt att betala av detta lån och boendekostnaden blir hög tills du betalat av.
Om du har tillräckligt hög inkomst och det inte är ett bekymmer så varför inte. Sålänge banken tycker det är OK och du kan betala av det.
Försök dock ta ett så kort lån som möjligt om du måste.
Annars är det såklart bäst att spara ihop så mycket som möjligt först.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Känns ju inte som bästa tiden precis att köpa hus med blancolån...
Världsekonomin var redan på väg nedåt och sedan så kom viruset som grädden på moset.

Bättre att spara och leva knapert så har man också en buffer (och lägre konstnader) om ens inkomster skulle förändras drastiskt än att det händer och att man sitter med ett helt belånat hus...