Microsoft arbetar på hälsokontroll av SSD-lagring i Windows 10

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Rizzt:

I snitt har vi på jobbet ca 2 SSD i veckan som havererar. Hade användarna blivit varnade hade vi iaf hunnit rädda deras data. Att rädda data från SSD är i närmaste obefintlig.

Vilken disk? vi kör samsung överallt diskar failar exxxtremt sällan.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

PATA/SATA only..

Skrivet av philipborg:

Gör de något mer än att bara läsa S.M.A.R.T. datan? Välkommen funktion men känns som den borde funnits sedan millenieskiftet egentligen. Iofs i deras försvar så är HDD lite mer oförutsägbara, när de väl rapporterar fel så är det högre risk att de väldigt snart kommer göra sina sista varv. SSD'er tenderar (men inte garanterat) att ha en lite mer utdragen död.

Jag repeterar mig igen däremot så fort vi pratar säkring av lagring. Det är aldrig en fråga om lagringen kommer fallera utan när! Är det något ni bryr er om så ha alltid isolerade externa (helst geografiskt) backups!

S.M.A.R.T är en del av ATA-standarden, så det fungerar inte alls på SAS eller NVMe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LittleBobbyTables:

S.M.A.R.T är en del av ATA-standarden, så det fungerar inte alls på SAS eller NVMe.

SMART SATA vs NVMe info (Samsung 850 EVO vs 970 EVO):

Permalänk
Medlem
Permalänk

Intel proprietärt

Skrivet av MagnusT:

Ja, men det är intel proprierärt, så ingen del av standarden:

https://www.smartmontools.org/wiki/FAQ#SmartmontoolsfortheNVM...

Q: My SCSI/SAS/NVMe drive is not in the smartctl/smartd database

A: SCSI/SAS and NVMe drives do not provide ATA/SATA-like SMART Attributes. Therefore the drive database does not contain any entries for these drives. This may change in the future as some drives provide similar info via vendor specific commands (see ticket #870).

Permalänk
Medlem
Skrivet av LittleBobbyTables:

Ja, men det är intel proprierärt, så ingen del av standarden:

https://www.smartmontools.org/wiki/FAQ#SmartmontoolsfortheNVM...

Q: My SCSI/SAS/NVMe drive is not in the smartctl/smartd database

A: SCSI/SAS and NVMe drives do not provide ATA/SATA-like SMART Attributes. Therefore the drive database does not contain any entries for these drives. This may change in the future as some drives provide similar info via vendor specific commands (see ticket #870).

Ja det verkar vara en helt annan lista på attribut (med all rätta, det är ju ett helt annat scenario liksom) men som du ser på screenshoten ovan så övervakar en del program det ändå.

Har du sett om Intel o Samsung kör samma attribut eller är det rocknroll och olika?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jepp, det är den "roligaste" sortens haveri. Har råkat ut för det en gång för många år sedan nu, med en sata-ssd från Plextor som plötsligt var totalt stendöd vid uppstart en dag, utan förvarning. Skönt nog har det aldrig hänt igen.

Man har råkat på några havererade diskar under åren - men med mekaniska diskar har man nästan alltid haft (den med sönderslagna glasskivor var undantaget) en chans att mjölka ut datat till > 95% innan det lägger sig för gott - men inte SSD - även med Intel-SSD så kan det hela att sluta som en blixt från klar himmel utan någon som helst förvarning - SSD har ju SMART precis som snurrdiskar men inte fasen var det någon förvarning där heller

- så man kan ju fundera på om ökade supporten för NVMe tillför något utöver vad SMART har gett tidigare - för det är dom plötsliga lagringsdöden man faktiskt vill ha en förvarning om en tid innan så att man hinner att göra backup innan medans slitage-nivå varning är knappast ett problem för vanliga användare idag.

- Hur många här har faktiskt slitit ut en SSD helt innan byte (till större storlek) vid normal användning - inte många gissar jag. det är bara vid syntetiska tester och serverbruk med enormt många skrivna transaktioner eller volymer i 24/7 som kan få konsument-SSD att fallera inom halvår - ett år

Permalänk
Medlem
Skrivet av LittleBobbyTables:

S.M.A.R.T är en del av ATA-standarden, så det fungerar inte alls på SAS eller NVMe.

Av någon anledning har NVMe-specen en massa referenser till SMART. Om det är exakt samma grej som för ATA (och SATA) är mer än jag vet, men namnet används iaf även för NVMe.

SCSI (inklusive SAS) har ett liknande koncept även om det inte heter SMART där. Dock vill jag minnas att hela SMART-konceptet startade på SCSI-diskar men just namnet är kanske ett senare påfund.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusT:

Ja det verkar vara en helt annan lista på attribut (med all rätta, det är ju ett helt annat scenario liksom) men som du ser på screenshoten ovan så övervakar en del program det ändå.

Har du sett om Intel o Samsung kör samma attribut eller är det rocknroll och olika?

Man kör med sdparm för SCSI-diskar i Linux istället för hdparm för SATA-diskar - och det skiljer en del då SCSI-funktioner även i tex avseende att läsa Plist och Glist, olika hälsostatus eller aktivera driverstyrd scrub är en SCSI-kommando på samma sätt som att läsa/skriva en sektor och är inte igenom 'portal' med underfunktioner på samma sätt som SMART.

SMART skapades efter en tid på (P)ATA-diskar för att efterlikna lite av det som SCSI har haft i sig från sin skapelse och innan dess (SASI) redan från början både i avseende olika rapporteringar om hälsonivå och status - tom. på gamla ABC1600 på SASI-kontroller kunde man på master-terminalen följa aktiviteter som - "vek sektor upptäckt, prova att skriva om det, kontrollera nivå, godkänd omskrivning", och detta långt innan en sektor blev svårläst och det hela löpte på automagiskt efter hand - det här att kolla sektorers kvalitet löpande 'på vägen' finns fortfarande inte på SATA (förrän SSD för att man helt enkelt var tvungen) trots att det var 'självklar' underhållsfunktion redan 1984 på SASI/SCSI-kontrollers och dess anslutna diskar.

Med PC/AT fick man sluta med rapporter mot DOS då dos gillade verkligen inte att det kom meddelande från SCSI-kontrollern spontant när den själv kände för när det gjorde aktiviteter utan det fick DOS att krasha rejält - mycket för att ms-dos inte var multitaskande och kunde inte ta hand om detta!!!

Det var detta som gjorde att man gjorde 'portalen' SMART i själva ATA-drivern där olika event kunde samlas och räknas just av anledningen att DOS inte tålde plötsliga och spontana meddelande över lagringens status utan behövde en sann master-slav roll där slaven inte säger något alls innan det blev tillfrågat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Coolt. Får gärna göra samma sak med S.M.A.R.T. på mekaniska diskar känner jag, eller gör de det redan bara att jag inte fått uppleva det?

Kommer bara på en par gånger då jag har upplevt att datorn säger ifrån p.ga. S.M.A.R.T.
I ena fallet varnade datorn om S.M.A.R.T vid post screen och man måste godkänna det före datorn bootade in i Windows 10 i det fallet.
En annan gång, minns inte om datorn blev instabil med mycket krascher eller hur det var, men där var S.M.A.R.T disabled i bios.. när man valde enable, så började nästan datorn skrika sig hes om att hårddisken håller på att haverera.

Men jag har inte varit med om så många hårddisk haveri på "moderna" diskar.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Den funktionen finns i så fall inte på mitt system. Har ingen rad som heter DiskDiagnostic i Schemaläggaren vad jag kunde se

Ursäkta för lite sent svar.

Jag vet inte var du kontrollerade, men jag kontrollerade precis på mina Win 10 installationer (kör både 1909 & 2004) och där fanns det precis där jag skrev (samma ställe i Win 7 faktigst också).

Exakta vägen är:
Task Scheduler Library -> Microsoft -> Windows -> DiskDiagnostic
Funktionen heter "Microsoft-Windows-DiskDiagnosticResolver" och den är schemalagd att kontrollera vid login i Windows.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Ursäkta för lite sent svar.

Jag vet inte var du kontrollerade, men jag kontrollerade precis på mina Win 10 installationer (kör både 1909 & 2004) och där fanns det precis där jag skrev (samma ställe i Win 7 faktigst också).

Exakta vägen är:
Task Scheduler Library -> Microsoft -> Windows -> DiskDiagnostic
Funktionen heter "Microsoft-Windows-DiskDiagnosticResolver" och den är schemalagd att kontrollera vid login i Windows.

Ah, ja du beskrev dåligt. Trodde det låg rakt under Task Scheduler Library. Men vägen du ger är rätt, däremot står den som status "Disabled" hos mig och jag har inte rört den sedan jag installerade Windows för ca 3 veckor sedan när jag uppgraderade mitt system

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig