Permalänk
Medlem

Kom bara ihåg att ett hus kostar pengar. Förutom lagfart och pantbrev tillkommer flera utgifter, t.ex. verktyg, underhåll och oförutsedda utgifter. Ett hus innebär underhåll och kostnader när ni minst anar det.

Låna till kontantinsats är överlag en dålig idé men det finns givetvis undantag. Har ni hittat ett perfekt objekt och har två höga löner kan det vara ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Och det har de rätt i då, om du inte ens han sparat ihop till kontantinsatsen då har du helt enkelt inte råd med ett hus/lägenhet ännu.

Säg att du tjänar 80 000:- i månaden men har gillat att bränna stålar, sedan bestämmer du dig för att vända runt och bli en snåljåp.
Alternativt att du har utbildat dig och går in på ett högavlönat jobb utan att ha haft möjligheten att spara.

Personen i fråga har ju fortfarande råd med ett blancolån och ett huslån.
Kanske inte så troliga scenarion men det finns ju en del folk som hamnar i den sitsen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

När jag och frugan skulle köpa huset för 5-6år sedan så hade vi sparat ca 30% till kontantinstsen men resten tog vi ett medlemslån för i samma veva som vi tecknade lånet för huset. Var inga problem alls (Nordea). Så visst kan man låna till kontantinsatsen om banken bedömer att man har bra ekonomi.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem

Olika banker resonerar väldigt olika, jag vet att SBAB utan att blinka beviljar 10% blanco så länge kalkylen håller för det. Tänk bara på att månadskostnaden springer iväg ordentligt och att ni utöver all amortering/ränta måste spara ordentligt för typ en ny värmepump, takbyte eller vad som nu kan tänkas hända.

Tänk också noga igenom vad som skulle hända vid t.ex. arbetslöshet/sjukskrivning eller om priserna dyker 20% och ni tvingas sälja. Skulle definitivt rekommendera er att först köpa en lägenhet och spara ihop betydligt mer pengar innan ni köper hus.

Bjussar på en kalkyl för att jag är uttråkad

Köpeskilling 3000000
Kontantinsats 450000
Lagfart 45825
Pantbrev 51375
Total egen insats 547200
Sparande 240000
Blanco 307200

Månadskostnad
Bolån ränta 1,6% 3400
Amortering bolån 4250
Blanco ränta 4% 1024
Amortering blanco 5 år 5120
Drift 3500
Total månadskostnad 17294

Permalänk
Medlem

Jag lånade 200k av föräldrarna till kontantinsatsen och sedan när jag flyttade in så tog jag ett blancolån på 100k och betalade av halva lånet. Nu betalar jag av blancolånet och föräldrarna men jag har möjlighet att pausa avbetalningen till föräldrarna om det skiter sig.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Olika banker resonerar väldigt olika, jag vet att SBAB utan att blinka beviljar 10% blanco så länge kalkylen håller för det. Tänk bara på att månadskostnaden springer iväg ordentligt och att ni utöver all amortering/ränta måste spara ordentligt för typ en ny värmepump, takbyte eller vad som nu kan tänkas hända.

Tänk också noga igenom vad som skulle hända vid t.ex. arbetslöshet/sjukskrivning eller om priserna dyker 20% och ni tvingas sälja. Skulle definitivt rekommendera er att först köpa en lägenhet och spara ihop betydligt mer pengar innan ni köper hus.

Bjussar på en kalkyl för att jag är uttråkad

Köpeskilling 3000000
Kontantinsats 450000
Lagfart 45825
Pantbrev 51375
Total egen insats 547200
Sparande 240000
Blanco 307200

Månadskostnad
Bolån ränta 1,6% 3400
Amortering bolån 4250
Blanco ränta 4% 1024
Amortering blanco 5 år 5120
Drift 3500
Total månadskostnad 17294

Tack så hemskt mycket! vad grym du är!
Ja jag inser att när de är dags att köpa hus så måste man innan sätta sig in i alla saker.
Nu var ju 3.000.000 en summa jag drog till med, men lagfarter, pantbrev osv är ju alltid med.
Så detta gjorde mycket för att jag skulle förstå mera kring det.
Säg att man köper ett hus för runt 2milj kr istället, då får man ju ner kostnaderna.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Okej, jo det är det jag menar, att olika människor är i olika situationer. Så banken beviljade dig ett blancolån för hela kontantinsatsen och sen att banken beviljade boendelånet också?

SBAB är den enda bank jag känner till som faktiskt godkänner blancolån för insatsen, och ja, de gjorde dem. Jag flyttade sedan privatlånet fort som fan för att få det billigare på annat håll. Alla andra banker tillåter ej privatlån för insats vad jag vet.

Det är dock något man generellt inte rekommenderar, inte jag heller. Det var ett nödvändigt ont för stunden, då jag annars hade stått hemlös Det har kostat satan, och fastän jag har relativt hög inkomst har det slitit en del på ekonomin. Så tänk över det extremt noggrant innan ni väljer den vägen.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Hur trist det än må vara så rekommenderar jag ändå att göra ”bostadskarriär”. Precis som man inte får toppjobbet dag 1 efter skolan så ska man kanske ha realistiska förväntningar på boendet också. D.v.s börja på ett instegsboende och byta upp sig längst vägen. D.v.s. köp nåt ni har råd med i steg 1. (D.v.s. har till de 15% kontantinsats). SÅ hemskt är det inte att flytta ett par gånger på vägen, man lär sig saker i varje flytt och varje renovering, vad som fungerar, vad man vill ha (och inte). Så man kommer i slutändan göra ett mycket bättre val av drömboende om man testat ett par andra innan.

Däremot tycker jag att man SKA köpa sitt boende så fort det bara är möjligt, bo i hyreslägenheter är att elda för kråkorna så om man har möjligheter bör man nog undvika det.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Hur trist det än må vara så rekommenderar jag ändå att göra ”bostadskarriär”. Precis som man inte får toppjobbet dag 1 efter skolan så ska man kanske ha realistiska förväntningar på boendet också. D.v.s börja på ett instegsboende och byta upp sig längst vägen. D.v.s. köp nåt ni har råd med i steg 1. (D.v.s. har till de 15% kontantinsats). SÅ hemskt är det inte att flytta ett par gånger på vägen, man lär sig saker i varje flytt och varje renovering, vad som fungerar, vad man vill ha (och inte). Så man kommer i slutändan göra ett mycket bättre val av drömboende om man testat ett par andra innan.

Däremot tycker jag att man SKA köpa sitt boende så fort det bara är möjligt, bo i hyreslägenheter är att elda för kråkorna så om man har möjligheter bör man nog undvika det.

Det finns även här situationer där en bostadskarriär inte är så smart. Min situation är en sådan skulle jag anse.

Vi är 30,31. Nyligen tagit examen. Har bra jobb och kommer aldrig någonsin vara arbetslösa.
Vi vill skaffa barn.

Köpa lägenhet? Nej tack.
Köpa ett billigare hus? Sure, funkar.. men samtidigt, det kommer kräva en del pengar att rusta upp huset osv.
Vänta några år till? Ja, funkar.. Men vi vill inte flytta och vara gravida samtidigt.
Låna av någon? Inte möjligt.

Går det lösa på något sätt (exempelvis kontantinsatlån) så är det optimalt. Även om det kostar lite extra.

Vår dröm är att köpa ett hus där vi kommer bo i resten av våra liv i princip. Det betyder cirka 3m i vår stad.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Det finns även här situationer där en bostadskarriär inte är så smart. Min situation är en sådan skulle jag anse.

Vi är 30,31. Nyligen tagit examen. Har bra jobb och kommer aldrig någonsin vara arbetslösa.
Vi vill skaffa barn.

Köpa lägenhet? Nej tack.
Köpa ett billigare hus? Sure, funkar.. men samtidigt, det kommer kräva en del pengar att rusta upp huset osv.
Vänta några år till? Ja, funkar.. Men vi vill inte flytta och vara gravida samtidigt.
Låna av någon? Inte möjligt.

Går det lösa på något sätt (exempelvis kontantinsatlån) så är det optimalt. Även om det kostar lite extra.

Vår dröm är att köpa ett hus där vi kommer bo i resten av våra liv i princip. Det betyder cirka 3m i vår stad.

Förstår er situation, och jag tror att det är en bedömning varje individ/par måste överväga själva, har båda bra inkomster så är väl det ett alternativ.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mithras:

SBAB är den enda bank jag känner till som faktiskt godkänner blancolån för insatsen, och ja, de gjorde dem. Jag flyttade sedan privatlånet fort som fan för att få det billigare på annat håll. Alla andra banker tillåter ej privatlån för insats vad jag vet.

Har tidigare ansökt om lånelöfte hos SBAB med privatlån för ett "kap" till bostad som jag absolut ville försöka få tag på där och då. I slutändan blev det ingen affär men jag fick grönt ljus att gå in i budgivningen med cirka 8% av insatsen som privatlån. Dock måste jag fråga av ren nyfikenhet var man eventuellt kan hitta en bättre ränta än SBAB:s när det kommer till privatlånet? Har för mig att jag fick 4,69% och det var svårt att hitta något bättre någon annanstans.

Angående privatlånets vara eller icke vara när det gäller bostadsköp så kan jag personligen tycka att det inte är några problem om man t.e.x har fast inkomst, inkomstförsäkring och är beredd att leva som en student för att betala av det i några månader Om det tillåter en att slå till på ett kap på bostadsmarknaden eller undvika en hyresrätt med ockerhyra man inte vill betala för så är det givetvis värt det. Men man bör vara konservativ med hur mycket man budar.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Det finns även här situationer där en bostadskarriär inte är så smart. Min situation är en sådan skulle jag anse.

Vi är 30,31. Nyligen tagit examen. Har bra jobb och kommer aldrig någonsin vara arbetslösa.

Livet slutar inte vid 30... Vi köpte vårt radhus innan barnen, trodde inte att vi skulle bli kvar så länge men 20-år senare bor vi kvar (barn kostar mer än man tror typ, en mille per barn till 18-års dagen), småningom kommer vi flytta till vårt ”drömboende”.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Nej, både Nordea och Swedbank nekar dig bolån ifall du lånar till kontantinsatsen när jag frågade om jag fick låna 50.000 kr så vi sparade då ett år till och fick ihop själva för att köpa vårt hus.

Det bästa nu är att vi hade en hyra på 7500 kr och el/internet/försäkring på nästan 8500kr/mån totalt
nu hamnar vi under 6000 kr i månaden med lån och allt och detta är inkl ett renoveringslån på 3.45% ränta

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Hej.

Jag undrar om det är någon här som har erfarenhet av att låna till kontantinsatsen vid husköp/lägenhetsköp?
Hur fungerar det, har det i så fall fungerat bra/dåligt?
Vad behöver man tänka på?
Det har ju funnits människor i livet som har köpt bostad när det hette "topplån" och det är ju gamla versionen av "kontantinsats"?

Då ni inte verkar vara så gamla? < 25 år? Så skulle jag också som några andra, rekommendera att spelar ihop pengar i 3-5 år. Det må vara väldigt tråkigt att bo en en lägenhet eller dylikt. Men det är mycket bättre att kunna flytta sen och ha några 100k extra på banken efter handpenning. Så ni slipper få panik om ni måste byta kyl/frys, laga värmepannan etc. Det är bättre att bädda ordentligt innan man lägger sig så man kan ligga å njuta sen
Det är väldigt dyrt att bo i hus (eller kan vara) om man har otur. Ska ni bilda familj etc så kommer det kosta pengar också då är det bra att ha + på kontont varje månad inkl utgifter som barn medför. Samt ha en slant på banken.

Visa signatur

.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lodisen:

Säg att du tjänar 80 000:- i månaden men har gillat att bränna stålar, sedan bestämmer du dig för att vända runt och bli en snåljåp.
Alternativt att du har utbildat dig och går in på ett högavlönat jobb utan att ha haft möjligheten att spara.

Personen i fråga har ju fortfarande råd med ett blancolån och ett huslån.
Kanske inte så troliga scenarion men det finns ju en del folk som hamnar i den sitsen.

Detta har du helt rätt i, men jag baserade min kommentar på ett mer troligt scenario med tankegången att om man tjänar såpass som du t ex skrivit, då hade man inte heller tvivlat på om man verkligen klarar det när man pratar huslån på 3 miljoner. Det i kombination med att TS tidigare skapat tråd om att ta en TV på avbetalning och kommit fram till att det är en bra idé gör att jag helt enkelt drar den slutsatsen som jag skrev, det är ju såklart inte applicerbart i alla fall.

Överbelåning är ett stort problem i Sverige. Vissa saker anser jag att man bör spara till, kontantinsatsen är en sådan. För sin egen skull. Men det kommer givetvis ändå finnas fall, där man helt enkelt inte har något val. Allt är inte svart och vitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Överbelåning är ett stort problem i Sverige. Vissa saker anser jag att man bör spara till, kontantinsatsen är en sådan. För sin egen skull. Men det kommer givetvis ändå finnas fall, där man helt enkelt inte har något val. Allt är inte svart och vitt.

Ja, det blir nog jobbigt för många om räntorna höjs. Är så pass många som skulle hamna på bar backe så jag tror att riksbanken hade behövt subventionera lånen för bankerna, och skattebetalarna får ta smällen för att folk har överbelånat sig.

Sedan är huspriserna i Sverige groteskt dyra sett till inkomst efter skatt jämfört med resten av Europa.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lodisen:

Ja, det blir nog jobbigt för många om räntorna höjs. Är så pass många som skulle hamna på bar backe så jag tror att riksbanken hade behövt subventionera lånen för bankerna, och skattebetalarna får ta smällen för att folk har överbelånat sig.

Sedan är huspriserna i Sverige groteskt dyra sett till inkomst efter skatt jämfört med resten av Europa.

Minst sagt, dessutom har ett blancolån rörlig ränta som kan sticka. Nu i osäkra coronatider känns det som ett val man ska undvika i största möjliga mån.

Jag har huslån på endast ca 700 000. Om räntorna sticker med 5-10% är det inga problem alls att betala det ändå. Sen har jag kollegor, som sitter på 2-3 miljoner i lån, som inte klarar om räntan går upp ens 4-5%. I min värld, kan jag inte förstå hur människor kan vara så oansvariga i sin belåning. Det är som att människor glömmer att det är inte de som äger huset, det är banken och de tar det från dig om de behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Sedan är huspriserna i Sverige groteskt dyra sett till inkomst efter skatt jämfört med resten av Europa.

OT det är för att vi inte har några krav på att betala av lånen, jämför med våra östliga grannar där man sätter amorteringsplan fram till pension som max. DET dämpar viljan att buda med ”låtsaspengar” rätt så ordentligt. (Vilket nog är rätt sunt i slutändan)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Det verkar vara vanligt att på ett eller annat sätt låna till kontantinsatsen via blancolån, då jag inte tror att folk sitter med 450k sparat på banken om dom skall köpa hus för runt 3.000.000kr.

Har inte den blekaste om vad som är vanligt eller inte. Vi gick in med 1.5 miljoner i kontantinsats när vi köpte vårt hus för 2.4 miljoner. Vi behövde bara låna 900 000 kr då och har nu efter 15 år återbetalat hela lånet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Vi är 30,31. Nyligen tagit examen. Har bra jobb och kommer aldrig någonsin vara arbetslösa.

Av ren nyfikenhet, vilken bransch är det som man aldrig är arbetslös i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Det verkar vara vanligt att på ett eller annat sätt låna till kontantinsatsen via blancolån, då jag inte tror att folk sitter med 450k sparat på banken om dom skall köpa hus för runt 3.000.000kr.

Nej förhoppningsvis sitter folk på mer än 450k om de ska köpa hus för 3 mille (man lär ju ha pengarna i något som ökar i värde fram tills huset ska köpas dock). Eller har ett väldigt bra inflöde av pengar.
Annars sitter man där med flera miljoner i skulder och ett hus att sköta om, är ju bra om man slipper låna pengar för skötsel

Att spara ihop 450k tar inte länge om båda tjänar kring medianlön. Ett par där båda jobbar lär ju kunna lägga undan 20-30k i månaden om man bor i hyresrätt. Så inom två år ligger det 450k på kontot, sen kanske man investerat och fått en 5-8% ökning över de två åren.

Men bankerna i kinkiga nu, är nog många som lånar av familj utan att säga något till banken

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd

Jag köpte lägenhet med bolån från DanskeBank där jag hade en del av pengarna till kontantinsatsen på lån, det var tekniskt sett på en bil men bilen var inte pant för lånet. Men jag sålde bilen och använde pengarna till en del av insatsen.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Jag hade mest funderingar. Det är inte aktuellt med husköp för mig än på flera år, jag vill inte ta blancolån till insatsen, så här skall sparas ett tag (läs några år). Tack alla för svar.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Av ren nyfikenhet, vilken bransch är det som man aldrig är arbetslös i?

Gymnasielärare i eftertraktade ämnen och förskollärare

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Gymnasielärare i eftertraktade ämnen och förskollärare

Sjuksköterskor av alla dess slag, läkare och barnmorskor har inte precis svårt att få jobb heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vet inte vad ni har för ekonomi. Det är nog mer det som satt stopp än något annat. Har man stabil bra ekonomi och gärna lite historia med banken så är det inget problem. Problemet är som jag skrev innan att ett blancolån är sämsta sortens lån både för dig och banken. Ingen säkerhet och hög ränta. Det är mycket lättare att låna med en säkerhet.

Varför tror du inte att folk sitter med 450k på banken om man har tänkt köpa hus. Jag känner många som sparat ihop till en sådan kontantinsats. Är man två personer och aspirerar på att köpa ett hus i 3M-klassen bör det ju inte vara särskilt stora problem att lägga undan 10k+ per månad till ett sparande. Klarar man inte det ska man nog inte ta ett blancolån på 450k heller.

De klarar det kanske men vill inte vänta några år på att slå sig ner och bilda familj och har bestämt att det är värt priset. Så länge man är medveten om villkoren och tycker det är värt det tycker inte jag det är några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Sjuksköterskor av alla dess slag, läkare och barnmorskor har inte precis svårt att få jobb heller.

Nej, jag vet att men har inte hävdat något annat. Yrken inom skolan och sjukvården är nästan aldrig arbetslösa om de inte själv väljer att vara det.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Sjuksköterskor av alla dess slag, läkare och barnmorskor har inte precis svårt att få jobb heller.

OT: Karolinska har ju varslat t.ex. så rent krasst finns det inga arbeten där man är garanterad att ha arbete hela livet ett arbetsliv är uppåt 50 år, mycket hinner hända på 50 år. Tror det är många arbetslösa piloter nu som inte trodde att de skulle behöva uppleva arbetslöshet. Det var ett bristyrke innan covid-19 dök upp.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Vi lånade till kontantinsatsen av släktingar vi litar på och som litar på oss. Det var ett barn på väg och ett passande hus dök upp. Banken sa att dom kunde lösa lånet till kontantinsatsen om vi behövde, men släktingarna nöjde sig med 0,5% ränta.

När det har dykt upp extra pengar i form av ett litet arv användes det för att chippa av en bit av topplånet. Det är klart att det hade varit skönt att betala släktingarna först, men både dom och vi förstår ju att det är bättre att bli av med topplånet först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Det finns även här situationer där en bostadskarriär inte är så smart. Min situation är en sådan skulle jag anse.

Vi är 30,31. Nyligen tagit examen. Har bra jobb och kommer aldrig någonsin vara arbetslösa.
Vi vill skaffa barn.

Köpa lägenhet? Nej tack.
Köpa ett billigare hus? Sure, funkar.. men samtidigt, det kommer kräva en del pengar att rusta upp huset osv.
Vänta några år till? Ja, funkar.. Men vi vill inte flytta och vara gravida samtidigt.
Låna av någon? Inte möjligt.

Går det lösa på något sätt (exempelvis kontantinsatlån) så är det optimalt. Även om det kostar lite extra.

Vår dröm är att köpa ett hus där vi kommer bo i resten av våra liv i princip. Det betyder cirka 3m i vår stad.

Vad han menade tidigare (tror jag) är att man faktiskt inte vet vad som är sitt drömboende förrän man testat att bo i ett eget hus. Tro mig, talar av egen erfarenhet.

Vet du t.ex exakt vad ni vill ha för ventilationssystem? Vet ni vad dränering är? Etc etc.. Frågor som man tycker är löjliga när man flyttar först (ser bara fasad och grillplatser) men dessa frågor blir viktigare med tiden.

Man kan ju såklart alltid betala sig ur alla situationer (utom läget) så jag kanske är lite för pessimistisk

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3