Gammal Zenbook Pro eller ny Nitro 5?

Permalänk

Gammal Zenbook Pro eller ny Nitro 5?

Min ASUS Zenbook från 2018 pajade, skickade in för reparation och fick veta att moderkortet behövdes bytas ut. Åt skogen för dyrt och garantin hade just gått ut.

Jag använder datorn i mitt arbete som bland annat innefattar grafisk design, men spelar också en hel del spel med höga krav.

Så jag behövde en ny dator och var inte sen med att titta ut en ny kandidat. Inte en ny ASUS, för jag var ursinnig på att datorn gick sönder just när garantin gått ut och de inte var beredda att kompromissa. Den kostade 20 000 SEK.

Jag ville gå över till AMD-processor då alla som kan något klagar på Intel.
Kollade också upp den etiska aspekten och fann att Acer verkar vara minst dålig av alla tillverkare. ASUS och Lenovo som har bäst betyg i prestanda ligger betydligt sämre till etiskt.

Jag landade därför på en Acer Nitro 5 515-44 och slog till direkt.
En vecka senare får jag tillbaka min ASUS som jag tänkte plocka delar ur och sälja det som fungerar. Döm av min förvåning när den startar och fungerar som vanligt. Jag kan inte se att de utfört några reparationer. Den var helt död och det kom gnistor ur den. Jag vet inte kom den kommer att hålla eller om samma sak händer igen.

Så nu står jag inför ett svårt beslut. Jag har inte användning för två maskiner.

ACER Nitro 5 515-44
Pros:
+ Något bättre grafikkort
+ Plats för 3 gånger så mycket lagring som jag redan äger.
+ En underbar processor som aldrig tycks klocka över.
+ 2 års garanti
+ Grymt bra kylning
+ Bättre för spel
+ Utbytbar RAM
Cons:
- Urusel display, röd blir orange.
- Tangentbordet plastigt och Space-knappen fastnar.
- Klumpig
- En del småbuggar som jag inte haft med min ASUS.
- Väsnas

ASUS Zenbook Pro UX550GE
Pros:
+ Otroligt bra display som är Pantone-certifierad och har touch, väldigt bra för mitt jobb.
+ Screenpad som jag ändå inte brukar mig särskilt mycket av.
+ Fingeravtrycksläsare.
+ Nytt batteri
+ Kompakt och smidig
+ Bättre för design
Cons:
- Ingen garanti
- Vet inte om jag kommer få samma problem snart igen.
- Kylning
- Intel
- Stor och otymplig ström-adapter

Vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

ASUS:n går helt klart bort som jobbdator tills den är fixad pga osäkerheten.

Välj Acer:n om du kan leva med den usla skärmen, annars får du höja din budget något och köpa en med bättre skärm.

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonathankarlssonse:

Min ASUS Zenbook från 2018 pajade, skickade in för reparation och fick veta att moderkortet behövdes bytas ut. Åt skogen för dyrt och garantin hade just gått ut.

Jag använder datorn i mitt arbete som bland annat innefattar grafisk design, men spelar också en hel del spel med höga krav.

Så jag behövde en ny dator och var inte sen med att titta ut en ny kandidat. Inte en ny ASUS, för jag var ursinnig på att datorn gick sönder just när garantin gått ut och de inte var beredda att kompromissa. Den kostade 20 000 SEK.

Jag ville gå över till AMD-processor då alla som kan något klagar på Intel.
Kollade också upp den etiska aspekten och fann att Acer verkar vara minst dålig av alla tillverkare. ASUS och Lenovo som har bäst betyg i prestanda ligger betydligt sämre till etiskt.

Jag landade därför på en Acer Nitro 5 515-44 och slog till direkt.
En vecka senare får jag tillbaka min ASUS som jag tänkte plocka delar ur och sälja det som fungerar. Döm av min förvåning när den startar och fungerar som vanligt. Jag kan inte se att de utfört några reparationer. Den var helt död och det kom gnistor ur den. Jag vet inte kom den kommer att hålla eller om samma sak händer igen.

Så nu står jag inför ett svårt beslut. Jag har inte användning för två maskiner.

ACER Nitro 5 515-44
Pros:
+ Något bättre grafikkort
+ Plats för 3 gånger så mycket lagring som jag redan äger.
+ En underbar processor som aldrig tycks klocka över.
+ 2 års garanti
+ Grymt bra kylning
+ Bättre för spel
+ Utbytbar RAM
Cons:
- Urusel display, röd blir orange.
- Tangentbordet plastigt och Space-knappen fastnar.
- Klumpig
- En del småbuggar som jag inte haft med min ASUS.
- Väsnas

Hej, jag letar efter en 4800H-laptop och Nitro 5 med 4800H verkar passa alla mina krav förutom ett: skärmen. Jag vill kunna pyssla foton på resande fot men har inte kunnat undersöka skärmen själv. Av din beskrivning antar jag att jag helt enkelt kan glömma en Nitro 5?

Visa signatur

Hobbymusiker, fotograf & företagare som gör krocksimuleringar & konsulteri inom bilsäkerhet.
Lenovo Legion 4800H 1650Ti: Musikmakeri, fotomeck & remote desktop-klient
11600k, Z590 & 3080 + Pico 4: VR-burk

Permalänk
Skrivet av LV455:

Hej, jag letar efter en 4800H-laptop och Nitro 5 med 4800H verkar passa alla mina krav förutom ett: skärmen. Jag vill kunna pyssla foton på resande fot men har inte kunnat undersöka skärmen själv. Av din beskrivning antar jag att jag helt enkelt kan glömma en Nitro 5?

Nej, som sagt, är färgåtergivningen viktig så det är ingen lämplig maskin, såvida du inte har en extern skärm. Jag försökte färgkorrigera, men problemet är att färgerna och speciellt röd aldrig blir tillräckligt mättade. Det blev också avgörande för mig, jag returnerade den.