AMD Ryzen 5000 "Vermeer" – samlingstråd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SpeedRebirth:

Det kommer säljas maaaassor av Ryzen 3000 cpuer med moderkort när 5000 släpps, jag kommer själv sälja min 3600 och skaffa 5700x/5800/5900x.
Det är nog det billigaste sättet att få bra prestanda, men se till att det är minimum B450/x470 för annars kan du inte uppgradera till Ryzen 5000 senare.
B550/X570 är såklartatt föredra dock

Och de som sitter med Zen+ kommer också uppgradera och de är ännu billigare men fortfarande väldigt kapabla.

Permalänk
Medlem

Jag tror det kommer kännas värt för mig att uppgradera från min i7 2600K nu. Trots drops i Quake Champions så har jag klarat mig hyfsat bra på de flesta maps. Nu introducerade dom en som ibland tillfälligt droppar under 100fps och det anser jag egentligen hyfsat ospelbart även om jag trots detta brukar vinna FFA matcher. Ryzen 5 3600 har alltid lockat, men det som gett mig lite avsmak är det här med uppdelningen av CCX-kluster. Ska jag lägga pengar på ett system så vill jag inte se drops under 240fps. Hade jag inte brytt mig om pengar hade jag givetvis kunnat köpa en Ryzen 7 3700x och på så sätt kompenserat prestandatappet, eller en i5 10600K. Men jag vill nog ha ett budgetsystem med högst 8 kärnor till rätt pris, och det hoppas jag Ryzen 5000 ska kunna ge mig. Betalar heller inte över 1000:- för ett moderkort. DDR5 lär vara dyrare men inte direkt snabbare än de snabbaste DDR4 modulerna som finns när väl det lanseras. Så att vara en early adopter på en ny minnesstandard tror jag inte ger några direkta fördelar. När DDR5 blivit snabbt nog att det faktiskt gör stor skillnad mot DDR4 så lär du ändå vilja byta till ett nyare moderkort och eventuellt cpu för att dra nytta av de högre hastigheterna, om jag nu tillåter mig själv att spekulera lite. Men så har det varit hittills.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag tror det kommer kännas värt för mig att uppgradera från min i7 2600K nu. Trots drops i Quake Champions så har jag klarat mig hyfsat bra på de flesta maps. Nu introducerade dom en som ibland tillfälligt droppar under 100fps och det anser jag egentligen hyfsat ospelbart även om jag trots detta brukar vinna FFA matcher. Ryzen 5 3600 har alltid lockat, men det som gett mig lite avsmak är det här med uppdelningen av CCX-kluster. Ska jag lägga pengar på ett system så vill jag inte se drops under 240fps. Hade jag inte brytt mig om pengar hade jag givetvis kunnat köpa en Ryzen 7 3700x och på så sätt kompenserat prestandatappet, eller en i5 10600K. Men jag vill nog ha ett budgetsystem med högst 8 kärnor till rätt pris, och det hoppas jag Ryzen 5000 ska kunna ge mig. Betalar heller inte över 1000:- för ett moderkort. DDR5 lär vara dyrare men inte direkt snabbare än de snabbaste DDR4 modulerna som finns när väl det lanseras. Så att vara en early adopter på en ny minnesstandard tror jag inte ger några direkta fördelar. När DDR5 blivit snabbt nog att det faktiskt gör stor skillnad mot DDR4 så lär du ändå vilja byta till ett nyare moderkort och eventuellt cpu för att dra nytta av de högre hastigheterna, om jag nu tillåter mig själv att spekulera lite. Men så har det varit hittills.

Early adaptor till minnen är ju kul, minst 100% dyrare för samma mängd initialt och tveksam prestandavinst i början. Har funderingar på att dumpa iväg min 3700x medans man får bra för dom och sen hugga en 5000 serie om ngn månad.

Permalänk
Medlem

Kul att läsa att många är i liknande sits och funderingar som jag. Jag sitter på en Core i5 6600K (gick från Core i7 930) och ångrar mig gravt att jag gick ned till en i5:a. Jag upplever att den inte alls håller längre i några av de nyare spelen. Warzone flyter inte på smidigt. The Division 2 flyter inte på smidigt. Heck, inte ens Fortnite faktiskt. Det är enkom äldre spel som Dota 2 och CS:GO som gör där jag ligger på 200 FPS stabilt.

Och då kommer vi till dilemmat många andra här också har. Ska man köpa sista svansången på AM4 och sedan om ett år kommer det ack så heta och nyaste AM5 som lär vara aktuellt ett par år framöver med DDR5 som lär vara aktuellt ännu längre? Det är svårt. Som vissa klokt säger, håller ens system och man om man kan hålla ut till slutet av 2021/början av 2022, ska man ju vänta. Personligen skulle jag ju "klara mig", men jag har faktiskt en dålig spelupplevelse i många nyare spel nu med mina, vad jag upplever, extremt underpresterande 4 kärnor med 4 trådar i de allra flesta tunga spel. Bra optimerade spel som är nyare fungerar dock, t.ex. Diabotical ligger jag i princip i låsta 240 FPS men jag gillar att även spela grafiskt tunga spel också och inte bara e-sport.

Om det nu visar sig att 5000-serien matchar eller till och med slår Intels 10-serie i spelprestanda blir man ju sugen redan nu. Det skulle även bli första gången i mitt liv jag sitter på något annat än en Intel-processor. Men det är ju det där "nästa år kommer DDR5 och AM5" och man är rädd för att kännas bränd när alla på forumet kommer sitta med sina nya socklar och RAM-minnen och man själv är fast på DDR4 som man kört sedan 2015.

Vilket dilemma, å ena sidan har vi köra på ett år till med dålig upplevelse och sedan direkt köpa DDR5 på AM5 eller LGA 1700, eller å andra sidan slå till nu och kanske ha den där lilla ångesten när en helt ny generation släpps 2021/22 för att man ej väntade ett år. Jag bygger gärna byggen en gång per 5-6 år.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Early adaptor till minnen är ju kul, minst 100% dyrare för samma mängd initialt och tveksam prestandavinst i början. Har funderingar på att dumpa iväg min 3700x medans man får bra för dom och sen hugga en 5000 serie om ngn månad.

FPS-junkie?
Det kan ju va värt den lilla mellanskillnad det förhoppningsvis kommer vara, men presterar Ryzen 5000 serien "för bra" sett till intel kan det ju hända att priserna sätts därefter också. Nästa generations konsoller kommer ju köras på relativt lågt klockade zen 2 cpuer också. Sitter man därför på högre klockade zen 2 proppar så lär man klara sig ett bra tag. Om man nu inte jagR hägsta möjliga bildfrekvens dvs.

Något jag är nyfiken på är att se hur zen 3 står sig med långsammare minnen också nu när "infinity fabfic" får lägre latenser. Det kan bli riktigt prisvärt att bygga ny burk eller uppgradera inom en snar framtid. Förutsatt att tillgängligheten kommer finnas. Vill inte se en Ryzen 3 3300X-lansering en gång till.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Kul att läsa att många är i liknande sits och funderingar som jag. Jag sitter på en Core i5 6600K (gick från Core i7 930) och ångrar mig gravt att jag gick ned till en i5:a. Jag upplever att den inte alls håller längre i några av de nyare spelen. Warzone flyter inte på smidigt. The Division 2 flyter inte på smidigt. Heck, inte ens Fortnite faktiskt. Det är enkom äldre spel som Dota 2 och CS:GO som gör där jag ligger på 200 FPS stabilt.

Och då kommer vi till dilemmat många andra här också har. Ska man köpa sista svansången på AM4 och sedan om ett år kommer det ack så heta och nyaste AM5 som lär vara aktuellt ett par år framöver med DDR5 som lär vara aktuellt ännu längre? Det är svårt. Som vissa klokt säger, håller ens system, kan man vänta ut till slutet av 2021/början av 2022? I så fall ska man ju vänta. Personligen skulle jag ju "klara mig" men jag har faktiskt en dålig upplevelse i många nyare spel nu med mina, vad jag upplever, extremt underpresterande 4 kärnor med 4 trådar.

Om nu det visar sig att 5000-serien kan matcha Intels 10-serie i spelprestanda blir man ju sugen redan nu. Det skulle även bli första gången i mitt liv jag sitter på något annat än en Intel-processor. Men det är ju det där "nästa år kommer DDR4 och AM5" och man är rädd för att kännas bränd när alla på forumet kommer sitta med sina nya socklar och RAM-minnen och man själv är fast på DDR4 som man kört sedan 2015 själv.

Svårt det där. Köra på ett år till med dålig upplevelse och sedan direkt köpa DDR5 på AM5 eller LGA 1700, eller slå till nu och kanske ha den där lilla ångesten när en helt ny generation släpps 2021/22?

Det beror väl lite på hur ofta du har råd att uppgradera. AM5 är väl bra ifall du tänker utnyttja möjligheten att uppa vart eller vartannat år. Om AM5 blir som AM4. Men om det är lika ofta som 930 -> 6600 så kan du lika bra köpa en 5000 nu snart, den lär bli bättre än 3000-serien och den är jag nöjd med.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

"Helgsnack: Vad tror du om AMD Ryzen 5000 "Vermeer"?"

Jag tror och hoppas på en 8 kärning CPU som passar mitt B450 utan att kosta skjortan!
Även att den singeltrådade prestandan får ett fint lyft.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Vill inte se en Ryzen 3 3300X-lansering en gång till.

Hade tänkt skaffa en sån till mITX-bygget jag uppförde för ca en månad sen, för att senare antagligen skaffa en Vermeer när/om behovet uppstod. Jag ser att de ännu inte finns i lager nånstans. Vore rätt trist om Vermeer inte nådde volym före jul.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Riktigt surt med utvecklingen på den fronten.

Köpte, bla Bloomfield, Sandy bridge, Haswell E direkt på releasedagen med tillhörande moderkort och minnen rakt över disk när det begav sig. Utan köer!
Sandy dessutom på en söndag!

Utvecklingen med scalpers är mycket tråkig. Det har blivit lite samma som populära konsertbiljetter. Fan vet om det inte är bättre att handlarna kör ett ”rätt” pris från början. Tillgång/efterfrågan så slipper vi föda dessa mellanhänder.

Om handlarna vill gräva sin egen grav så kan dom ju göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Om handlarna vill gräva sin egen grav så kan dom ju göra det.

Det är inte så tillgång och efterfrågan fungerar. Rätt pris är ett pris som säljer efter tillgång. Med optimalt pris så tömmer de lagren lagom tills de får in nytt. Det sättet de skulle kunna gräva sin grav på är väl om det innebär kontraktsbrott med efterföljande böter och förlorade avtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det är ändå hypotetiskt, ingen levande person kommer att komma över en processor inledningsvis, alla exemplar kommer att gå till scalpers och botar. The hype is real.

Om inte AMD kommer på någon snillegrej för att stoppa köpbotarna, verkar ju vara flera här på Swec som använder sådana dessvärre.

Var väl inte så illa sist, men kanske verkligheten ändrats nu.
Dock känns det inte som att CPU lider riktiga samma risk sin GPU- man kan byta gpu när som helst men jag gissar att majoriteten fortfarande sitter på Intel och även behöver köpa moderkort och sannolikt ram osv för att byta, är inte lika impulsköp-värdigt.

Minns att det var dålig tillgång på 3900x vid launch, köpte min en och en halv månad efter launch för 5990 på inet store i Stockholm och fanns då flera ställen att plocka upp den rakt av så var inte superkaos precis.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Skrivet av Shiprat:

Var väl inte så illa sist, men kanske verkligheten ändrats nu.
Dock känns det inte som att CPU lider riktiga samma risk sin GPU- man kan byta gpu när som helst men jag gissar att majoriteten fortfarande sitter på Intel och även behöver köpa moderkort och sannolikt ram osv för att byta, är inte lika impulsköp-värdigt.

Minns att det var dålig tillgång på 3900x vid launch, köpte min en och en halv månad efter launch för 5990 på inet store i Stockholm och fanns då flera ställen att plocka upp den rakt av så var inte superkaos precis.

Kommer du att byta ut din 3900x mot nya 5-serien?

Visa signatur

Gigabyte X570 AORUS ELITE, AMD Ryzen 9 3900X, Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB, EVGA GeForce RTX 3080 10GB XC3 ULTRA HYBRID

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det är inte så tillgång och efterfrågan fungerar. Rätt pris är ett pris som säljer efter tillgång. Med optimalt pris så tömmer de lagren lagom tills de får in nytt. Det sättet de skulle kunna gräva sin grav på är väl om det innebär kontraktsbrott med efterföljande böter och förlorade avtal.

Det är precis så det funkar. Skulle handlarna ta hutlösa priser för korten så skulle dom varken få mer kunder eller mer kort att sälja i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Och då kommer vi till dilemmat många andra här också har. Ska man köpa sista svansången på AM4 och sedan om ett år kommer det ack så heta och nyaste AM5 som lär vara aktuellt ett par år framöver med DDR5 som lär vara aktuellt ännu längre?

Jag tror inte det här något större problem såvida man inte köper en dator som skall hålla kanske 4-5 år framåt och vill spela värstingspelen bra. Snabbheten i RAM har blivit mindre och mindre viktigt sett till AMD's versioner från 1xxx - 3xxx eftersom cachen tillhör det område där de förbättrat mest. Vad jag vet kommer de största förbättringarna i 5xxx också ligga i cache hanteringen.
Stor och intelligent cache gör att processorn inte behöver samma snabbhet i arbetsminne för "normala" program som körs hos användare.
Servrar, där ligger de större vinsterna på ny teknik för arbetsminne

Permalänk
Medlem

5600X
4,6GHz 95W TDP

5800X
4,8GHz 105W TDP

5900X
4,8GHz 105W TDP

5950X
4,9GHz 105W TDP

https://www.fmkorea.com/3125942956

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Frågan är om även nästa serie får toppar på 4,9GHz som endast varar 0,01s eller om CPUn nu klarar att ligga kvar på max vid rimlig belastning. +200MHz eller +4,2% på 5950X mot 3950X visar att Intel har ett fortsatt stort övertag i frekvens. (Intel toppar över 5,3GHz, 8% före AMD)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawtalent:

Kommer du att byta ut din 3900x mot nya 5-serien?

Omöjligt att säga än, om det innebär verklig performance gains i spel jag spelar så ja, förmodligen men inte direkt vid launch utan någon månad efter kanske. Om inte enorm omedelbar skillnad så satsar jag på att lägga extra på gpu någon gång runt årsskiftet, skönt att veta att man har en upgrade path för cpu ändå senare.

Either way så bestämmer jag mig aldrig för att köpa cpu/gpu innan benchmarks, för lätt att trilla på hype tåget om man ötper sig själv bestämma utan grund.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Själv bryr jag mig inte om cpun är på 5.3ghz eller 4.9ghz, det enda jag bryr mig om är vilken som kommer ge mig bäst spelprestanda i helhet.
Amd kan han lägre klockfrekvens men andra tekniker som gör att dom iaf blir snabbare än intels processorer det vet vi inte.

Vi kan bara spekulera än så länge, låt oss bara vänta och se oberoende testresultat, SEN kan vi avgöra vilket lag som har bäst cpu

Permalänk
Medlem

5800 ser supernajs ut. Hoppas den inte blir alltför dyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimafor:

Själv bryr jag mig inte om cpun är på 5.3ghz eller 4.9ghz, det enda jag bryr mig om är vilken som kommer ge mig bäst spelprestanda i helhet.
Amd kan han lägre klockfrekvens men andra tekniker som gör att dom iaf blir snabbare än intels processorer det vet vi inte.

Vi kan bara spekulera än så länge, låt oss bara vänta och se oberoende testresultat, SEN kan vi avgöra vilket lag som har bäst cpu

Tror inte du är ensam om den saken. Men AMD måste ha 8% bättre IPC än intel för att nå samma prestanda. Jag tror det inte kommer skilja så mycket mellan AMD och Intel i spelprestanda. Men att tro på en stor fördel AMD mot Intel när de ligger 8% efter i klockfrekvens då har man stora förhoppningar på 5000 serien.
Cinebench R20 (싱글 코어)

AMD 라이젠 9 5950X 616점

AMD 라이젠 7 5800X 606점

AMD 라이젠 9 5900X 606점

Intel i7-1185G7 598점

AMD 라이젠 5 5600X 574점

Intel i7-1185G7 561점

AMD 라이젠 7 3800XT 539점

Cinebench R20 (멀티 코어)

AMD 라이젠 스레드리퍼 2990WX 11463점

Intel Xeon W-3275 11020점

AMD 라이젠 9 5950X 10244점

AMD 라이젠 9 3950X 9148점

Intel Core i9-10980XE 8848점

AMD 라이젠 9 5900X 8369점

Intel Core i9-10900 6378점

AMD 라이젠 7 5800X 5970점

AMD 라이젠 5 5600X 4578점

https://www.fmkorea.com/3125942956

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det är precis så det funkar. Skulle handlarna ta hutlösa priser för korten så skulle dom varken få mer kunder eller mer kort att sälja i framtiden.

Du förutsätter att de höjer priset över vad efterfrågan tillåter. Det finns mellanting mellan 8000:-och 14 miljarder. Någonstans där emellan så säljer korten i lagom takt. De som har lägre priser tömmer sina lager omedelbart, så då är man ensam kvar med kort, och då kan man sälja till ett högre pris. Kanske 10000:- kanske mer, kanske mindre, och man kan fortfarande konkurrera med lika låga priser som de andra när tillgången är god.

Tillgång och efterfrågan fungerar så att man kan justera efterfrågan efter tillgång med hjälp av priset. Artificiellt bestämda låga priser ger skevt förhållande mellan för låg tillgång och för hög efterfrågan. Det fungerar inte så att bara för att man då höjer priset ett snäpp ovanför detta artificella pris så slås man ut från marknaden. Tror man det har man inte förtått något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Tror inte du är ensam om den saken. Men AMD måste ha 8% bättre IPC än intel för att nå samma prestanda. Jag tror det inte kommer skilja så mycket mellan AMD och Intel i spelprestanda. Men att tro på en stor fördel AMD mot Intel när de ligger 8% efter i klockfrekvens då har man stora förhoppningar på 5000 serien.
Cinebench R20 (싱글 코어)

AMD 라이젠 9 5950X 616점

AMD 라이젠 7 5800X 606점

AMD 라이젠 9 5900X 606점

Intel i7-1185G7 598점

AMD 라이젠 5 5600X 574점

Intel i7-1185G7 561점

AMD 라이젠 7 3800XT 539점

Cinebench R20 (멀티 코어)

AMD 라이젠 스레드리퍼 2990WX 11463점

Intel Xeon W-3275 11020점

AMD 라이젠 9 5950X 10244점

AMD 라이젠 9 3950X 9148점

Intel Core i9-10980XE 8848점

AMD 라이젠 9 5900X 8369점

Intel Core i9-10900 6378점

AMD 라이젠 7 5800X 5970점

AMD 라이젠 5 5600X 4578점

https://www.fmkorea.com/3125942956

Som jag har förstått det så är det som är nytt i 5000-serien inte nödvändigtvis det som syns bra i Cinebench. Just latenser och kommunikationen mellan kärnor är något som inte påverkar Cinebench, men som kan betyda en hel del i spel. Vet inte om jag kan säga något om Zen 3 jämfört med Intels processorer. Men jämfört med Zen 2 så förväntar jag mig att Zen 3 tar störst kliv i just spelprestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Tror inte du är ensam om den saken. Men AMD måste ha 8% bättre IPC än intel för att nå samma prestanda. Jag tror det inte kommer skilja så mycket mellan AMD och Intel i spelprestanda. Men att tro på en stor fördel AMD mot Intel när de ligger 8% efter i klockfrekvens då har man stora förhoppningar på 5000 serien.
Cinebench R20 (싱글 코어)

AMD 라이젠 9 5950X 616점

AMD 라이젠 7 5800X 606점

AMD 라이젠 9 5900X 606점

Intel i7-1185G7 598점

AMD 라이젠 5 5600X 574점

Intel i7-1185G7 561점

AMD 라이젠 7 3800XT 539점

Cinebench R20 (멀티 코어)

AMD 라이젠 스레드리퍼 2990WX 11463점

Intel Xeon W-3275 11020점

AMD 라이젠 9 5950X 10244점

AMD 라이젠 9 3950X 9148점

Intel Core i9-10980XE 8848점

AMD 라이젠 9 5900X 8369점

Intel Core i9-10900 6378점

AMD 라이젠 7 5800X 5970점

AMD 라이젠 5 5600X 4578점

https://www.fmkorea.com/3125942956

Enligt de siffrorna är alltså 5800X ca 12,5% snabbare än 3800XT i single thread.

Not terrible, not great.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Som jag har förstått det så är det som är nytt i 5000-serien inte nödvändigtvis det som syns bra i Cinebench. Just latenser och kommunikationen mellan kärnor är något som inte påverkar Cinebench, men som kan betyda en hel del i spel. Vet inte om jag kan säga något om Zen 3 jämfört med Intels processorer. Men jämfört med Zen 2 så förväntar jag mig att Zen 3 tar störst kliv i just spelprestanda.

Det vore kul, på torsdag lär vi veta mer.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Och då kommer vi till dilemmat många andra här också har. Ska man köpa sista svansången på AM4 och sedan om ett år kommer det ack så heta och nyaste AM5 som lär vara aktuellt ett par år framöver med DDR5 som lär vara aktuellt ännu längre? Det är svårt. Som vissa klokt säger, håller ens system och man om man kan hålla ut till slutet av 2021/början av 2022, ska man ju vänta. Personligen skulle jag ju "klara mig", men jag har faktiskt en dålig spelupplevelse i många nyare spel nu med mina, vad jag upplever, extremt underpresterande 4 kärnor med 4 trådar i de allra flesta tunga spel. Bra optimerade spel som är nyare fungerar dock, t.ex. Diabotical ligger jag i princip i låsta 240 FPS men jag gillar att även spela grafiskt tunga spel också och inte bara e-sport.

Samma tanke att det känns lite trist att lägga ut en massa på nytt moderkort med noll möjlighet till uppgradering utan kanske bäst att vänta till nästa generation som bör komma efter årsskiftet, för dom som redan sitter på AM4 är det nog högintressant.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Du förutsätter att de höjer priset över vad efterfrågan tillåter. Det finns mellanting mellan 8000:-och 14 miljarder. Någonstans där emellan så säljer korten i lagom takt. De som har lägre priser tömmer sina lager omedelbart, så då är man ensam kvar med kort, och då kan man sälja till ett högre pris. Kanske 10000:- kanske mer, kanske mindre, och man kan fortfarande konkurrera med lika låga priser som de andra när tillgången är god.

Tillgång och efterfrågan fungerar så att man kan justera efterfrågan efter tillgång med hjälp av priset. Artificiellt bestämda låga priser ger skevt förhållande mellan för låg tillgång och för hög efterfrågan. Det fungerar inte så att bara för att man då höjer priset ett snäpp ovanför detta artificella pris så slås man ut från marknaden. Tror man det har man inte förtått något.

Tillgång och efterfrågan är så oerhört förenklat och fel så det passar inte in någonstans. Nvidia vill norpa åt sig så många marknadsandelar dom kan och styr tillgången/priset därefter. Alla handlare som vill ha kort att sälja i framtiden dansar efter Nvidias pipa, hade dom tjänat en enda krona på att höja priset så att lagren räcker hade dom gjort det för länge länge länge sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Enligt de siffrorna är alltså 5800X ca 12,5% snabbare än 3800XT i single thread.

Not terrible, not great.

Zen2 har redan väldigt bra flyttalsprestanda i CB, så att ökningen inte är så stor där är väl inte hela världen. Det är väl prestandan för heltal och latenser som är det viktiga här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Samma tanke att det känns lite trist att lägga ut en massa på nytt moderkort med noll möjlighet till uppgradering utan kanske bäst att vänta till nästa generation som bör komma efter årsskiftet, för dom som redan sitter på AM4 är det nog högintressant.

Tricket är ju att köpa något som är bra nog att du varken vill eller behöver uppgradera inom samma plattform ändå?
3000-serien var inte bra nog att övertyga mig till köp. Men det var nära. Där skon klämde var väl också att man behövde lägga rätt mycket på snabba ram-minnen för att få ut det mesta i spel vilket går lite emot hela idén med att köpa AMD istället för intel.
Om jag köper Ryzen 5000 skulle jag mycket väl kunna tänka mig typ billigaste B450-moderkortet som har någon form av VRM-kylning samt billigaste 16GB 3200Mhz CL16-kitet med förutsättning att Zen3 inte bryr sig om ramhastigheter som tidigare generationer. Då är blir kostnaden för plattformen inget att orda om kan jag tycka. Hade jag velat lägga pengar på hårdvara hade jag antagligen köpt i7 8700K när det begav sig och varit nöjd idag samt varit nöjd i några år framöver. Men nu är jag en snål fan som tycker det är kul med sånt som är nära på gratis.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Får de inte ut 5000 serien snart så kommer jag hoppa direkt till nästa serie med ddr5. Känns som att den serien kommer leverera både som intel och AMD plattform. Enda anledningen till att jag fundera på byte till 5000 är för att jag kan utan byte moderkort.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Tillgång och efterfrågan är så oerhört förenklat och fel så det passar inte in någonstans. Nvidia vill norpa åt sig så många marknadsandelar dom kan och styr tillgången/priset därefter. Alla handlare som vill ha kort att sälja i framtiden dansar efter Nvidias pipa, hade dom tjänat en enda krona på att höja priset så att lagren räcker hade dom gjort det för länge länge länge sedan.

Argumentet gäller om det inte vore bättre om tillgång och efterfrågan fick bestämma priset istället för nVidias artificiella prissättning där de kräver vissa priser kring lansering. Att nVidia kräver viss prissättning är inte ett argument emot påståendet att det vore bättre för konsumenter om de lät bli. Det är inte heller ett exempel på tillgång och efterfrågan. Utan ett exempel på när pris inte justerats efter marknadsläget. Och hade de låtit bli med artificiell prissättning så att butiker kunnat höja priser efter tillgång och efterfrågan så hade inte butiker gått under. Påståendet att de hade gjort det saknar helt grund och resonemang. De hade fått kort sålda ändå, i en mer lagom takt, till högre vinst.

Det är inte tillgång och efterfrågan som gör att butikerna inte vill höja priser. Utan artificiella prissättningskrav från nVidia.