Prestandaresultat för Apple A14 Bionic bäddar för snabb spelplattform

Permalänk
Melding Plague

Prestandaresultat för Apple A14 Bionic bäddar för snabb spelplattform

Imponerande enkel- och flertrådade resultat för mobilprocessorn A14 Bionic anländer tillsammans med rykten om ny satsning på spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Problemet med Apple och spel har alltid varit Apples inställning till spelande. Runt 2010 gjorde många utvecklare portar till Mac och det var många spel på Steam som gjordes kompatibla. Detta arbete belönade Apple genom att inte släppa en enda dator under 25000 kronor med dedikerad GPU på många år.
Det är många som spelar på Ipad, och det finns ett litet utbud av faktiskt bra spel så som Civ 6 och FTL. Men det är till stor del trots Apples beteende, inte på grund av det.

Apple verkar ha samma inställning till spel som Facebook hade när Farmville var aktuellt. Får hoppas de börjar ändra sig.
Det mest häpnadsväckande som skulle kunna hända hade varit om Nintendo släppte några av deras mest aktuella IP på iPaden. Tänk hur väl några äldre Super Mario eller Mario Kart hade sålts om de släpptes till iPaden.

Även om de motstridigt råkar få rätt prestanda så ser jag inte att Apple kommer fostra en gynnsam spelkultur på deras plattformar.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Tror Zelda botw, handlar mer om extrem optimering än prestandan i hårdvaran. Har spelat pixelgrafikspel som presterar sämre än Zelda botw.
Moonlighter t.ex. flyter sämre än Zelda på Nintendo switch.

Permalänk
Medlem

Apple ser en möjlighet med Apple Arcade att sälja Games as a service.
Jag tror att det kan gå hyfsat bra om de investerar pengar i det. Spel för mobila plattformar finansieras typiskt med annonser, mikrotransaktioner och genom att sälja din personliga information till annonsföretag, ofta i kombination. Apple erbjuder en tjänst där de garanterar frånvaro av de mekanismerna. Det attraherar många (alla föräldrar t.ex.) OM spelen är hyfsade.

En vettig volym av hyfsade spel tar tid och pengar, men om Apple bestämmer sig för att göra ett seriöst försök finns båda.
De har redan en miljard iOS devices i bruk, och välpresterande chip. Det kan bli nåt.

Permalänk

Vad innebär dessa siffror för spel då?

"bäddar för snabb spelplattform"
Kommer den kunna konkurrera med ps5 och series x eller blir den bara snabbare än deras föregående modeller?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Och här sitter jag som bara vill ha en uppdaterad Apple TV...

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Några läckor om grafikdelens prestanda? Gärna jämfört mot en Switch

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad innebär dessa siffror för spel då?

"bäddar för snabb spelplattform"
Kommer den kunna konkurrera med ps5 och series x eller blir den bara snabbare än deras föregående modeller?

Det beror väl på hur mycket de är villiga att skala upp kretsarna. Men kretsarna som går in i typ iPad kommer ju aldrig kunna konkurrera med konsoler av TDP-skäl

Men den kanske hamnar på Switch-nivå eller liknande?

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Det spelas ju redan rätt mycket på portabla enheter a la mobiler, surplattor, men det säger ju sig självt att kompetentare och effektivare GPU:er och annan lämplig logik öppnar upp för flådigare 3D bl.a.

Tror inte vi snackar AMD eller nVidia dGPU-klass givetvis, de drar ju dessutom typ 100-300W...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Det mest häpnadsväckande som skulle kunna hända hade varit om Nintendo släppte några av deras mest aktuella IP på iPaden. Tänk hur väl några äldre Super Mario eller Mario Kart hade sålts om de släpptes till iPaden.

Vi har ju Super Mario Run!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Felix:

Det beror väl på hur mycket de är villiga att skala upp kretsarna. Men kretsarna som går in i typ iPad kommer ju aldrig kunna konkurrera med konsoler av TDP-skäl

Men den kanske hamnar på Switch-nivå eller liknande?

Jo jag förstod att a14 i ipad eller iphone kommer konkurrera men i en apple tv kan de montera kylning. Men jag antar att prestandan inte skalar linjärt med energiförbrukning hur högt som helst?

Switch är ju tre och ett halvt år gammal nu. Är inte Apple redan ikapp den de ska ju vara bland de bättre på ARM?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

Jag tror definitivt spel på Apple kommer att växa starkt framöver. Apple kan ju erbjuda en plattform som täcker in allt från stationär till bärbar till surfplatta till mobil. Det är oerhört starkt.

Baseline kommer att bli vad mobilen klarar av i prestanda. Med tanke på att plattformen kommer att vara helt integrerad mjukvara och hårdvara kommer plattformen antagligen att vara väldigt effektiv. En mobil kommer aldrig ha samma TDP som en stationär men med tanke på effektiviteten i plattformen kommer man antagligen kunna konkurrera med senaste kosolerna i upplevd prestanda. Vilket antagligen räcker långt. Man kommer aldrig att konkurrera med typ RTX3080 men man behöver antagligen inte heller göra det. Apple har aldrig sålt på hårdvaru-specs, man säljer på funktionalitet.

Permalänk
Medlem

Ironin som uppstår när någon använder apple och spel i samma mening.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

En Switch 2 med Apple A14 processor hade varit nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Och här sitter jag som bara vill ha en uppdaterad Apple TV...

Får jag bara fråga 'varför'?
Handlar det om stöd för olika A/V tekniker eller vill du få en uppdaterad modell av någon annan anledning?
För egen del så är jag extremt glad att ATv inte ska uppdateras hela jäkla tiden eftersom alla produkter som får årliga uppdatering artificiellt låses ned till den punkt att du som konsument blir så illa tvungen att köpa nytt.

En ATv står sig länge och det är jag oerhört nöjd med

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Apple verkar ha samma inställning till spel som Facebook hade när Farmville var aktuellt. Får hoppas de börjar ändra sig.
Det mest häpnadsväckande som skulle kunna hända hade varit om Nintendo släppte några av deras mest aktuella IP på iPaden. Tänk hur väl några äldre Super Mario eller Mario Kart hade sålts om de släpptes till iPaden.

Kan inte riktigt se hur apple skulle få in iap i gamla Nintendo spel...

Permalänk
Inaktiv

Tur man har en Nvidia Shield Pro och kan spela alla gamla klassiska Nintendo spel utan några problem.

Permalänk
Medlem

Jag ser inte riktigt hur det här skulle bli bra. Vi pratar alltså om prestanda som är avsevärt bättre än Nintendo Switch, men inte tillräckligt bra för att spela PS/Xbox eller PC-spel. Det är också en stationär plattform, så den har inte ens fördelen med rörlighet som Switch har. Om man tittar på vilka spel som säljer bra på Switch så är det egentligen tre alternativ: 1) Nintendo-titlar 2) Indiespel som finns på typ alla plattformer 3) Remakes av gamla spel (typ FF7). Apple lär ju inte få Nintendo-titlar till sin konsoll, och lär inte spendera pengar för egna spel.

A14 lär inte vara tillräckligt kraftig för att porta nya spel till, så det blir närmast en maskin för remakes och emulatorer. För det finns det redan massvist med alternativ.

Sen så kan man visserligen påstå att det finns femtioelva miljarder enheter som kör Apples mjukvara, men de flesta är ju iphones och ipads som inte används för den här typen av spel. Så om någon vill utveckla ett spel för Apple TV som använder kontroll så blir antalet potentiella köpare extremt liten. Om det görs spelbart på touch screen så kommer ingen att spela det på Apple TV, eftersom Iphonen ändå blir enklare.

Det här känns mest som ett halvsvagt säljargument.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Tur man har en Nvidia Shield Pro och kan spela alla gamla klassiska Nintendo spel utan några problem.

Tänker du på emulatorer eller de remakes som har gjorts för asiatiska marknaden? För de senare är väl inte spelbara på något praktiskt sätt om man inte bor i Kina?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Tur man har en Nvidia Shield Pro och kan spela alla gamla klassiska Nintendo spel utan några problem.

Det är bra att man har en Switch så man kan spela nya Nintendo-spel och inte behöva dras med att bara spela de gamla om och om igen

Permalänk
Medlem

Java & Vulkan verkar ha floppat så EU borde friskriva DirectX så kan man spela var & där man vill.
Spelmakare som inte är 100% greed släpper naturligtvis sina spel på Linux.

,
Permalänk
Skrivet av anon214822:

Jag tror definitivt spel på Apple kommer att växa starkt framöver. Apple kan ju erbjuda en plattform som täcker in allt från stationär till bärbar till surfplatta till mobil. Det är oerhört starkt.

Just vad jag också brukar se som det starkaste kortet.

Skrivet av hakd:

Ironin som uppstår när någon använder apple och spel i samma mening.

Förstår vad du menar, men det är väl tur att saker och ting kan förändras? Spel för mobila enheter är onekligen stort på Apple-enheter. För deras datorer är det inte alls lika omfattande som på PC/Windows, men med lite tid kanske det kan komma att ändras så länge kraftigare grafikhårdvara blir mer tillgängligt.

Tänker bland annat på detta som visar att Apple verkar ha visst spelfokus bortom de enklare mobilspelen:
Metal Developer Tools on Windows Offer New Gaming Opportunities

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blobster:

Java & Vulkan verkar ha floppat så EU borde friskriva DirectX så kan man spela var & där man vill.
Spelmakare som inte är 100% greed släpper naturligtvis sina spel på Linux.

Jag tror inte det är rätt att säga det är hos spelmakarna alltid. Att utveckla moderna spel med stor vision kostar desto mer och mycket pengar måste vara på plats redan innan det går upp för försäljning. Att skriva på exklusivitetsdeal, sälja hela spelstudion etc blir i princip nödvändigt så man har råd med utvecklingsfasen.

Sen så backas DX12 av stora företag som har råd att dokumentera sina APIn och komma med stöd till utvecklarna.

Jag antar att jag *nog* kanske svarar någon här som vet detta, och det är snarare kokar ned till ideologisk fråga om open source vs proprietär vilket efter en halvtimmes diskussion leder till något i stil med godhet vs kapitalism, men nåja.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag ser inte riktigt hur det här skulle bli bra. Vi pratar alltså om prestanda som är avsevärt bättre än Nintendo Switch, men inte tillräckligt bra för att spela PS/Xbox eller PC-spel. Det är också en stationär plattform, så den har inte ens fördelen med rörlighet som Switch har. Om man tittar på vilka spel som säljer bra på Switch så är det egentligen tre alternativ: 1) Nintendo-titlar 2) Indiespel som finns på typ alla plattformer 3) Remakes av gamla spel (typ FF7). Apple lär ju inte få Nintendo-titlar till sin konsoll, och lär inte spendera pengar för egna spel.

"Storheten" är väl att det är både stationärt och mobilt, det är samma hw/sw i iphone/ipad/appletv, så du kan spela ditt spel på TVn och du har det med dig i mobilen på bussen o.s.v. o.s.v. Det som saknas är egentligen lite fler "storspel".

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Man kan förvänta sig att både Sony, Nintendo och Microsoft lär bli stämda. Apple har ju uppfunnit handkontrollen nu med x, y, a, b-knapparna. Ett sånt övertramp kommer ju inte gå obemärkt förbi.
/Ironi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

. Apple lär ju inte få Nintendo-titlar till sin konsoll, och lär inte spendera pengar för egna spel.

Trodde nyheten var just att de lägger pengar på egna spel genom Apple Arcade.

Citat:

A14 lär inte vara tillräckligt kraftig för att porta nya spel till, så det blir närmast en maskin för remakes och emulatorer. För det finns det redan massvist med alternativ.

Apple tillåter ju inte emulatorer av någon jvla anledning, så det blir det inte... Om A14 är kraftfull nog återstår att se. Det finns inget som hindrar Apple från att skala upp den till fler enheter i bredd. A12Z är 8 ”kärnor” som Apple uttrycker sig, och jag vill minnas att Imagination har visat designer med 16 på den bas Apple verkar använda sig av. Apple brukar tänka efter före när det gäller lanseringar, så de kan säkert göra en ännu bredare GPU om de vill.

Problemet med att porta är att det är TBDR, och skall man få ut bra prestanda av det måste man ha en motor som är byggd för det. Unity funkar bra. Unreal går åtminstone att få att fungera (finns massor av Unreal-spel för iPad), men det är ju många som inte kör med de motorerna. Hur lätt det är att köra sådant på TBDR vet jag inte. Samtidigt kan jag se fördelen med att göra det. Säg att ett bolag med bra pli på sin strategi och hur man gör spel bestämmer sig för att den där nya Apple-konsolen, den skall vi satsa på. Ubisoft är väl de första jag tänker på. Tro fan att de kan uppdatera sin motor så att nästa AC och Far Cry kan gå på en Apple TV om de bara vill, och väl där är de nästan ensamma. Inte så att jag tror så där starkt på det, men jag skulle inte utesluta det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blobster:

Java & Vulkan verkar ha floppat så EU borde friskriva DirectX så kan man spela var & där man vill.
Spelmakare som inte är 100% greed släpper naturligtvis sina spel på Linux.

Så alla som inte släpper sina spel på Linux är 100% greed? Jo tjena.... Kan iofs också ha att göra med att det kräver bra mycket mer arbete än vad en pyttemarknad är värd.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

ser ju dock ut som en kina produkt

Permalänk
Medlem

Så bra att Apple nu verkar ha en hårdvaruplatform som duger till spelande.
Nu saknas det "bara" att de:
1) Ändrar attityden till spelande
2) Att de slutar upp med sin ockerverksamhet mot speldistributörer

Fixar de detta, och även moderniserar sin uppfattning om "right to repair" kan jag tänka mig att avsluta min pågående bojkott av Apple.

Ett steg i rätt riktning, några kvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

"Storheten" är väl att det är både stationärt och mobilt, det är samma hw/sw i iphone/ipad/appletv, så du kan spela ditt spel på TVn och du har det med dig i mobilen på bussen o.s.v. o.s.v. Det som saknas är egentligen lite fler "storspel".

Jag tror inte att jag har sett ett enda spel som jag skulle vara sugen på att spela med handkontroll och touch screen Säkert finns det nåt spel, men det är nog väldigt skralt.

Skrivet av mpat:

Trodde nyheten var just att de lägger pengar på egna spel genom Apple Arcade.

Apple tillåter ju inte emulatorer av någon jvla anledning, så det blir det inte... Om A14 är kraftfull nog återstår att se. Det finns inget som hindrar Apple från att skala upp den till fler enheter i bredd. A12Z är 8 ”kärnor” som Apple uttrycker sig, och jag vill minnas att Imagination har visat designer med 16 på den bas Apple verkar använda sig av. Apple brukar tänka efter före när det gäller lanseringar, så de kan säkert göra en ännu bredare GPU om de vill.

Problemet med att porta är att det är TBDR, och skall man få ut bra prestanda av det måste man ha en motor som är byggd för det. Unity funkar bra. Unreal går åtminstone att få att fungera (finns massor av Unreal-spel för iPad), men det är ju många som inte kör med de motorerna. Hur lätt det är att köra sådant på TBDR vet jag inte. Samtidigt kan jag se fördelen med att göra det. Säg att ett bolag med bra pli på sin strategi och hur man gör spel bestämmer sig för att den där nya Apple-konsolen, den skall vi satsa på. Ubisoft är väl de första jag tänker på. Tro fan att de kan uppdatera sin motor så att nästa AC och Far Cry kan gå på en Apple TV om de bara vill, och väl där är de nästan ensamma. Inte så att jag tror så där starkt på det, men jag skulle inte utesluta det.

Jag är nog skeptisk till att t.ex. Ubisoft skulle lansera nya spel till Apple TV. Kanske gamla spel, typ AC3 eller Far Cry 3, men knappast nya spel. Sen så släppte de ju en version av AC:Odyssey till Switch i Japan, men inte i väst, så vem vet?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum