Permalänk

Uppgradera ubiquiti hårdvara

Halloj,

Sitter idag på följande setup:
- USG (den lilla)
- Cloud Key
- USW 24 250W

Funderar lite smått på att uppgradera, i huvudsak USG+Cloud key mot något annat. Som jag kan se just nu är det isåfal "Dream Machine Pro" som gäller. Men jag läste någon post från i våras att det kommer en "UXG-Pro" men den hittar jag inte till salu, frågan är när den kan tänkas släppas? Dock saknar den inbyggd CL, vilket verkar smutt med UDM, dock känns protect-delen i UDM inget som jag har nytta av.
Någon som har koll på dessa bitar? Har UDM allt USG har + lite till?

När det gäller switch så är kapaciteten i den jag har nu lagom avseende portar och effekt på POE.
Men hittar två gen2 switchar, "UniFi Switch PRO 24 PoE" och "UniFi Switch 24 PoE".
Antar väl att nummer två är den som motsvarar det jag har idag, men vad är egentligen den stora skillnaden mellan dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellTimell:

Halloj,

Sitter idag på följande setup:
- USG (den lilla)
- Cloud Key
- USW 24 250W

Funderar lite smått på att uppgradera, i huvudsak USG+Cloud key mot något annat. Som jag kan se just nu är det isåfal "Dream Machine Pro" som gäller. Men jag läste någon post från i våras att det kommer en "UXG-Pro" men den hittar jag inte till salu, frågan är när den kan tänkas släppas? Dock saknar den inbyggd CL, vilket verkar smutt med UDM, dock känns protect-delen i UDM inget som jag har nytta av.
Någon som har koll på dessa bitar? Har UDM allt USG har + lite till?

När det gäller switch så är kapaciteten i den jag har nu lagom avseende portar och effekt på POE.
Men hittar två gen2 switchar, "UniFi Switch PRO 24 PoE" och "UniFi Switch 24 PoE".
Antar väl att nummer två är den som motsvarar det jag har idag, men vad är egentligen den stora skillnaden mellan dessa?

Det finns ett Reddit inlägg med just den frågan. Denna jämförelse på Prisjakt är något mer överskådlig

Lagt till Prisjakt.
Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk

Tack!
Hmm, då känns ju basevarianten vettigast.. 10gb är ju inte aktuekllt än på ett tag.
Layer 3 är inte heller aktuellt.

Då är det POE kapaciteten kvar då, POE++ har jag inget idag.
Nuvarande switch klarar 250W totalt på alla portar. Men jag tolkar som att base har POE på 16 portar bara. Men 30W per port? Totalt 480W? Eller är jag ute och cyklar?

Edit: Fast tittar man på jämförelsen, så ligger min nuvarande mitt emellan i växlingshastighet, så där blir det väl en nerbyte i prestanda.
Nuvarande ligger mellan base och pro i gen2
https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/5268913,2902493,5254...

Permalänk
Medlem

Ja, precis. Att gå till base låter som ett nerköp för din del. Att gå upp kostar en (hel) del, men det beror också på behovet. Pro varianten kommer dessutom med aktiv kylning. Det kan ju låta en del och det kanske inte passar din miljö heller.

Summerat så låter Pro varianten bara som en "vill ha pryl" *dreggel* och tillför inget i dagsläget för dig eftersom den du har täcker dina behov.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk

Du har rätt, får nog avvakta. Det var egentligen USG + CL som jag var mest sugen på att byta, men känns spontant inte som att det finns något värt att byta mot idag. Bara sitta still i båten helt enkelt.

Aktiv kylning är OK, utrustningen står i teknikrum ihop med värmepump etc.

Permalänk

Kunna inte hålla mig, vart en ny CL gen2 (utan HDD) + rackmonteringskitt samt en nanoHD AP för att komplettera.
Huset är byggt i lättbetong, det dämpar signalen otroligt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellTimell:

Kunna inte hålla mig, vart en ny CL gen2 (utan HDD) + rackmonteringskitt samt en nanoHD AP för att komplettera.
Huset är byggt i lättbetong, det dämpar signalen otroligt mycket.

Hahaha, förstår dig. Den där mystiska känslan i "köptarmen" som infinner sig Hoppas du blev nöjd!

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk

Har inte fått hem allt ännu, bara nanoHD och den gör väl sitt jobb tycker jag.. Nu har man bra täckning inne på kontoret också.
CLK och rack mount har jag inte fått hem än. Har en CLK gen1 och den har jag lessnat på med sina korrupta databaser, så jag tror jag kommer bli väldigt nöjd med CLK gen2

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellTimell:

Har inte fått hem allt ännu, bara nanoHD och den gör väl sitt jobb tycker jag.. Nu har man bra täckning inne på kontoret också.
CLK och rack mount har jag inte fått hem än. Har en CLK gen1 och den har jag lessnat på med sina korrupta databaser, så jag tror jag kommer bli väldigt nöjd med CLK gen2

Hmm. Är cloudkeyn inge vidare alltså? Jag kör i och för sig kontrollern på en egen maskin, men har sneglat på en cloudkey. Fast nu blev jag lite orolig när det verkar bli korruption på den. Låter inte förtroende ingivande skulle jag säga

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk

Det är den vita, första generationen som har dessa problem.
Om den utsätts för strömavbrott när något skriver till databasen så blir databasen korrupt.
Man kan givetvis återställa från autobackuper, men jag tycker det är meckigt. Vill bara att grejorna skall tuffa på.

Har man en UPS till sin utrustning så är sannolikheten mycket mindre att drabbas.

Dom nya som säljs idag, Gen2 och Gen2+ har integrerat batteri och vd strömbortfall gör den en säker avstängning av sig själv så att data inte går förlorat. Att köpa Gen1 skulle jag avråda ifrån, men Gen2 ser jag inte problem med (ännu)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellTimell:

Det är den vita, första generationen som har dessa problem.
Om den utsätts för strömavbrott när något skriver till databasen så blir databasen korrupt.
Man kan givetvis återställa från autobackuper, men jag tycker det är meckigt. Vill bara att grejorna skall tuffa på.

Har man en UPS till sin utrustning så är sannolikheten mycket mindre att drabbas.

Dom nya som säljs idag, Gen2 och Gen2+ har integrerat batteri och vd strömbortfall gör den en säker avstängning av sig själv så att data inte går förlorat. Att köpa Gen1 skulle jag avråda ifrån, men Gen2 ser jag inte problem med (ännu)

Precis som jag läste då. Jag vill också att det ska tuffa på utan att märkas. Lyckligtvis har min kontroller har rullat på utan problem, så det får bli så fortsättningsvis. Fick i god tid reda på att man skulle hålla sig undan version 6.x av deras mjukvara till kontrollern p.g.a. diverse problem. Och det stämmer till viss del. Kommentarerna på Ubiquiti's sida är ganska sura gällande senaste version och då börjar jag klia mig lite i huvudet en smula och undrar vad som försiggår

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.