Linuxdist till gammal Thinkpad T22

Permalänk
Medlem

Linuxdist till gammal Thinkpad T22

Hej!

Letar efter en dist som skulle passa med denna burk. Den ska ha ett grafiskt gränssnitt. Burken är utrustad med P3 på 900mhz och 512MB RAM.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Slax kanske passar. 128MB ram behövs, 512 om du ska ha en webbläsare. Debianbaserat, vilket beroende på din religion antingen är bra eller dåligt

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Slax kanske passar. 128MB ram behövs, 512 om du ska ha en webbläsare. Debianbaserat, vilket beroende på din religion antingen är bra eller dåligt

Intressant alternativ, värt att kolla på! Har börjat kika lite på Q4OS också, verkar vara liknande.

Permalänk
Medlem

Vad ska du göra med maskinen?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Tänk på att välja en 32-bitars version då denna CPU inte är 64-bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Vad ska du göra med maskinen?

Jag ska mer eller mindre ha den som portabel terminal i mitt labb.

ONT:
Jag testade att installera Debian 9 med XFCE för att se ungefär vart man ligger i prestanda, men det är ganska segt att använda. Jag ska testa med Slax och Q4OS och se vilken som verkar fungera bäst av dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Jag ska mer eller mindre ha den som portabel terminal i mitt labb.

ONT:
Jag testade att installera Debian 9 med XFCE för att se ungefär vart man ligger i prestanda, men det är ganska segt att använda. Jag ska testa med Slax och Q4OS och se vilken som verkar fungera bäst av dessa.

Om den bara ska agera portabel lättviktig terminal skulle jag snegla på exempelvis netbsd.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Rekordmedlem

Jag brukar använda Puppylinux på gamlingar, verkar som de har nått strul med sin hemsida just nu men senaste versionen är bara 3 veckor gammal så de är ju aktiva men har nått serverfel just nu.
http://puppylinux.com/
https://distrowatch.com/table.php?distribution=puppy

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Om den bara ska agera portabel lättviktig terminal skulle jag snegla på exempelvis netbsd.

Tanken har slagit mig att bara köra den som en relativt mobil tunn klient. Aldrig pillat med netbsd så det skulle i så fall bli helt nytt för mig.

Permalänk
Medlem

Inte omöjligt att en raspberry Pi skulle fungera bättre rent prestandamässigt. Men visst är det roligt att kunna använda sina gamla datorer.