MusikClockers - Musiker, instrument, musikproduktion

Permalänk
Medlem

MusikClockers - Musiker, instrument, musikproduktion

Jag har inte hittat någon tråd om detta, och med tanke på användarantalet på Sweclockers så måste det finnas någon eller några musiker här, eller några som utövar musik på något sätt så som musikproduktion exempelvis
som utöver sitt dator/spelintresse även har musik som ett stort intresse, eller brinner för det.
Jag har märkt att personer ofta som utövar musik på något sätt också ett brinnande intresse för spel.

Jag själv har haft ett brinnande musikintresse sen jag var väldigt liten, likaså med spel, och jag tänker att jag inte kan vara den enda på Sweclockers forum som besitter detta?

SÅ! tanken med denna tråden

  • Diskutera musik, instrument, sång

  • Söka bandmedlemmar

  • Låta andra ta del av din musik

  • Diskutera mjukvaruprogram för musikproduktion

  • Ge allmänna tips & råd

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Den första frågan jag har, är om det finns några här på sweclockers som har ett eller flera band?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Jag spelade tidigare i ett band som splittrades för 1 månad sedan. Vi hade bara spelat 1 år.
Länk

Jag håller på att spela in en funk video där jag lirar trummor som ska användas för att söka nytt band.
Jag lirar trummor. Men spelar även bas på min fritid. Funk och blues är min inspiration.

Köpt en focusrite scarlett 2i2(ljudkort). Till för att spela in blues där jag spelar bas och trummor. Tror det är lärorikt att kombinera instrumenten och lära sig komponera musik på egen hand.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Laars:

Jag spelade tidigare i ett band som splittrades för 1 månad sedan. Vi hade bara spelat 1 år.
Länk

Jag håller på att spela in en funk video där jag lirar trummor som ska användas för att söka nytt band.
Jag lirar trummor. Men spelar även bas på min fritid. Funk och blues är min inspiration.

Köpt en focusrite scarlett 2i2(ljudkort). Till för att spela in blues där jag spelar bas och trummor. Tror det är lärorikt att kombinera instrumenten och lära sig komponera musik på egen hand.

Hell yeah, trummor är bäst!

Är du nöjd med Focusrite-kortet? Har själv kikat på ett från dom men inte kommit till skott ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Jag spelade tidigare i ett band som splittrades för 1 månad sedan. Vi hade bara spelat 1 år.
Länk

Jag håller på att spela in en funk video där jag lirar trummor som ska användas för att söka nytt band.
Jag lirar trummor. Men spelar även bas på min fritid. Funk och blues är min inspiration.

Köpt en focusrite scarlett 2i2(ljudkort). Till för att spela in blues där jag spelar bas och trummor. Tror det är lärorikt att kombinera instrumenten och lära sig komponera musik på egen hand.

Åh vad nice! Ska definitivt kika in den länken!
Jag spelade i ett band för ett år sen nu, vi splittrades för folk skulle flytta till annan ort osv, vi hade 15 låtar men hann bara spela in en, så jag länkar med den här
https://open.spotify.com/track/4xOArZwdCU25tjLsQGPopX?si=-aEr...

Jag vet folk som använt focusrite och det har fungerat bra, går båda att linea in basen men också mica upp den. Dock blir de värre att spela in trummor med 2 kanaler, om man inte bara kör överhäng då, men då blir de mest cymbaler 😂

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Hell yeah, trummor är bäst!

Är du nöjd med Focusrite-kortet? Har själv kikat på ett från dom men inte kommit till skott ännu.

Jo det är bra, gör sitt jobb. Fördelen jag hör från recensioner är att när du vrider upp gain så beöver du egentligen inte testa att göra en inspelning om det distar(om gain är för hög). Detta eftersom när ljudkortet känner av att jag vridit upp gain för högt så lyser det rött på "ratten" för gain, t.ex om jag slår hård på bassträngen så indikerar ljudkortet detta grön, gult eller rött beroende på om gain är för hög eller låg.

Min polare spelade in ett helt album med det ljudkortet som han sedan kunde sälja på LP. Han kopplade in ett billigt digitalt "skit" trumset och anslöt detta till easy drummer och la in ljud från bl.a kurt ballou som är galet duktig på att spela in och jobbar i studio. Kurt hade gjort inspelningar från riktiga trummor som man sedan kunde köpa och kunde sedan lägga in i easy drummer som man sedan kunde ansluta till sina digitala trummor så fick man ljud som var 10 ggr bättre än vad som följde med i trummodulen. Hoppas jag förklarade det på ett bra vis haha.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

Kul tråd!

Är trummis från början. Spelat percussion i ett funkband för länge sedan. Även producerat lite hip hop och varit DJ i ett band/grupp, d.v.s. producerat musik samt live så scratchar man etc.

Just nu kör jag mest FL-studio. Har ett Scarlett Solo 3rd gen och några midi keyboards.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Sitter ibland och leker med Ableton och en gammal Yamaha CS6x (enbart som MIDI controller).
Blir väl en remix av någon låt jag gillar vartannat år sådär.

Förkärlek för komponering/remixing av melodisk trance och spacesynth.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk

Trummis här, lirat av och till sedan 80-talet.
Numera lirar jag i ett coverband där vi kör rock/hårdrock/metal 70 talet och framåt.
Blandad kompott såsom Priest, Saxon, Motörhead, Stones, ZZ Top, Neil Young m.fl
Kul hobby som liksom datorer / gaming aldrig går ur kroppen😎
Numera har man också ekonomin att köpa det man villhöver till sin hobby (vuxna, utflugna barn), vilket gör det extra kul. Handen på hjärtat, prylarna är en stor del av intresset.....
Har fn. 3 olika trumset - 1 DW set, 1 Tama set, 1 digitalt Roland hemma.
Lirar med triggers i repan och Alesis ljudmodul för feta dubbeltramp🤘
Kul tråd
/Anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Sitter ibland och leker med Ableton och en gammal Yamaha CS6x (enbart som MIDI controller).
Blir väl en remix av någon låt jag gillar vartannat år sådär.

Förkärlek för komponering/remixing av melodisk trance och spacesynth.

Ungefär samma här + house och elektropop.
Så kan spela hyffsat klaviatur

Finns även två andra stora forum för musik: 99musik.se och tidningen Studios forum.
Lite toxic stämning på 99musik men finns många rävar med mycket kunskap. Studio är mer stöttande och uppmuntrande.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Jag spelade tidigare i ett band som splittrades för 1 månad sedan. Vi hade bara spelat 1 år.
Länk
...

Gillar verkligen låten där!

Permalänk
Medlem

Höll på med musik i min ungdom, men numera gör jag inte så mycket.
Senaste inköpen är Behringers Crave, och en Native instruments M32 klaviatur, och även en modal craftsynth v2.0.
Har även en mängd 19" racksynthar och samplers som jag samlat på mig genom åren, och de dammas av ibland för att få sig lite kärlek.

Kan tillägga att jag älskar gamla trummaskiner typ som DMX, och Linndrum då givetvis
Något speciellt med 8bitars och 12bitars samplers dessutom, de färgar ljuden på ett så fint sätt, speciellt om man kör dessa ljud genom något 80tals reverb också

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Jag spelade tidigare i ett band som splittrades för 1 månad sedan. Vi hade bara spelat 1 år.
Länk

Jag håller på att spela in en funk video där jag lirar trummor som ska användas för att söka nytt band.
Jag lirar trummor. Men spelar även bas på min fritid. Funk och blues är min inspiration.

Köpt en focusrite scarlett 2i2(ljudkort). Till för att spela in blues där jag spelar bas och trummor. Tror det är lärorikt att kombinera instrumenten och lära sig komponera musik på egen hand.

Lyssna på låten, den är riktigt skön, skulle kunna göra en bra text o melodi till den

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Just ja, jag har alltid velat lära mig att spela bas.

Thomann har den här https://www.thomann.de/se/harley_benton_jb_75mn_black_vintage... för 1666kr som jag är sugen på att beställa.

Ingen som är duktig på basgitarrer och vet om det är ett bra köp eller om det finns något annat i ungefär samma prisklass som kanske är bättre?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Just ja, jag har alltid velat lära mig att spela bas.

Thomann har den här https://www.thomann.de/se/harley_benton_jb_75mn_black_vintage... för 1666kr som jag är sugen på att beställa.

Ingen som är duktig på basgitarrer och vet om det är ett bra köp eller om det finns något annat i ungefär samma prisklass som kanske är bättre?

Min förra bandmedlem beställde för skojs skull hem en Harley Benton LP gitarr, den var riktigt värdelös, stränghöjd delux, samt att den stämde om sig osv hur mycket som helst.
Kika på squire i så fall.
Jag har en Squire Jazzmaster som låter oförskämt bra faktiskt, och som är rak och håller stämningen.
Jag skulle rekommendera en typ P eller J-bass Squire.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Min förra bandmedlem beställde för skojs skull hem en Harley Benton LP gitarr, den var riktigt värdelös, stränghöjd delux, samt att den stämde om sig osv hur mycket som helst.
Kika på squire i så fall.
Jag har en Squire Jazzmaster som låter oförskämt bra faktiskt, och som är rak och håller stämningen.
Jag skulle rekommendera en typ P eller J-bass Squire.

Ah då skippar jag Harleyn, tur att du kände till den
Vad är det för skillnad på typ P och J-bass för en oinsatt?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Just ja, jag har alltid velat lära mig att spela bas.

Thomann har den här https://www.thomann.de/se/harley_benton_jb_75mn_black_vintage... för 1666kr som jag är sugen på att beställa.

Ingen som är duktig på basgitarrer och vet om det är ett bra köp eller om det finns något annat i ungefär samma prisklass som kanske är bättre?

Jag köpte en beggad Squire Vintage Modified P/J som jag är jättenöjd med. Betalade 2600 i butik vill jag minnas.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Just ja, jag har alltid velat lära mig att spela bas.

Thomann har den här https://www.thomann.de/se/harley_benton_jb_75mn_black_vintage... för 1666kr som jag är sugen på att beställa.

Ingen som är duktig på basgitarrer och vet om det är ett bra köp eller om det finns något annat i ungefär samma prisklass som kanske är bättre?

Rekommenderar denna stark. Ibanez SR300E-IPT

Anledning?: Den är en lättviktare. Lätt och byta strängar. Jag gillar att stå och spela och man slipper bli trött i nacken av spännbandet. Spelar blues och rock. Testade många på 4sound men den gillade jag mest.

Spelat på den i ca 6-7 år och funkar bra fortfarande. Men sedan blev det dubbelt så roligt och spela när jag ställde in stränghöjden(så det blir lättare att trycka på dom frets/noter som man vill spela med vänsterhanden).

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Ah då skippar jag Harleyn, tur att du kände till den
Vad är det för skillnad på typ P och J-bass för en oinsatt?

Det som skiljer är kroppsform, kan även vara träslag och mickar och elektronik, sen är det en personlig åsikt vad man gillar,
rekommenderar att gå till en musikbutik och prova olika modeller, jag kan även rekommendera Ibanez, dom gör otroligt bra basar för lite pengar

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Ah då skippar jag Harleyn, tur att du kände till den

Harley Benton är ofta väldigt prisvärda och i samma prisklass är det svårt att hitta bättre men desvärre slinker det igenom ett och annat exemplar genom kvalitetskontrollen som borde stoppats.
Jag har en liten parlor akustisk gitarr från Harley Benton som är riktigt fin.
För lite sedan hade jag hemma en Fusion II elgitarr från dem och den var riktigt fin bortsett från att ett av banden inte var i jämnhöjd med de andra så tjocka E-strängen skorrade lite när man tryckte ner den på vissa band. I det snare fallet tror jag bara att jag hade otur.
Går man upp lite i prisklass från HB så finns det ju mer kända/välrenommerade tillverkare som även de har prisvärda modeller och ofta kanske lite bättre kvalitetskontroll.

Hur som helst så har man ju 30 dagar öppet köp och kostnadsfri retur när man handlar från Thomann, så det är ju tämligen riskfritt att testa. Handlar det om så billiga produkter som den du kollade på kan man ju beställa två, behålla den man gillar bäst och skicka tillbaka den man gillade minst.

Själv har jag en Ibanez shortscale bas (har inte koll på exakt modell) som jag köpte för 1500kr begagnad. För mig som mestadels spelar gitarr och eg inte ens kan spela bas med någon större framgång är det trevligt med lite kortare hals.

Permalänk
Medlem

Har väl hunnit traktera ett tiotal instrument genom åren. Det enda jag är skolad på är tuba, men det är nästan 20 år sedan jag höll i en sådan senast. Pianot har jag suttit vid hela livet mer eller mindre, men jag har inte spelat det aktivt sedan jag var keyboardist i ett band för 14-15 år sedan. Efter det blev det basen som fick bli huvudinstrument från 2012 när brorsan behövde en basist till bandet. Bytte sedan band 2016 och körde där ett tag tills dess att det projektet föll samman på grund av flyttar och föräldraskap några månader senare. Därefter har jag inte haft vare sig ork eller lust att ta upp musicerandet igen, men ja ... det kommer säkerligen en dag när sugen infinner sig igen och man tar och dammar av något instrument igen.

Har dock inget större spelintresse för stunden, och det jag haft tidigare har nog aldrig överlappat med musicerandet när jag tänker tillbaka, åtminstone inte sedan gymnasietiden.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Spelar bas primärt. Kan lite gitarr och trummor. Försöker ta tag i och testa göra någon egen låt.

Senaste covern jag spelade

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Inaktiv

Haha, satt här och filade på en likadan tråd och tänkte "MusikClockers är ett bra namn, fast bäst att googla först!" Ding...

Bra iniativ. Tycker bland det svåraste är att hitta communities där musiker ger feedback till varandra, på reddit är det så extremt många som postar. Sen finns det ju Submithub, där man mer eller mindre betalar för att få nej och i bästa fall en beskrivning varför man fick nej...

Senaste låten, svalt mottagande hittills. Folk säger att de gillar låten men vill inte dela på sina playlists, förra gången blev jag i alla fall sågad. Men men, bara köra vidare, man måste vara envis om man ska lyckas i den här branschen.

Anway, om någon är intresserad av mer aktivt samarbete/ge feedback till varandra i skapande-processen så är jag tillgänglig, svårt att hitta folk här ute på landet!

Permalänk
Benchmaskin 🍞

I måndags fick vi upp lite akustikplattor i "kontrollrummet" i replokalen. Blev genast bättre trots att vi bara längde upp så det såg snyggt ut. Vi har inte riktigt kompetens att räkna ut vad som är optimalt, men blev bättre oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

I måndags fick vi upp lite akustikplattor i "kontrollrummet" i replokalen. Blev genast bättre trots att vi bara längde upp så det såg snyggt ut. Vi har inte riktigt kompetens att räkna ut vad som är optimalt, men blev bättre oavsett.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/fil/88178?key=89a37100d78c8e07c046b0e886bdf6a2

Snyggt! akustikplattorna gör skillnad!
Vad spelar du för något i bandet?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Inaktiv

Min lillebror är före detta musiker, spelat mest jazz men även spelat in skivor och turnerat runt i Europa.

Största är väl den här låten som låg på Trax listan och videon spelades flitigt på dåvarande ZTV och MTV.
Han som spelar BAS.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av sINsen:

Snyggt! akustikplattorna gör skillnad!
Vad spelar du för något i bandet?

Verkligen. Har bara att upp paneler i taket i inspelningsrummet men gjorde också enorm skillnad.
Jag spelar trummor.

Permalänk
Medlem

Sångare här. Jag har aldrig varit aktiv på PUBar eller offentligt. De enda gångerna du hör mig är som trubadur hehe.

Har 2 låtar på Spotify. https://open.spotify.com/artist/6JsMdG2azTmU8YNOCiUkp3?si=iMI...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lafa:

Har 2 låtar på Spotify.

Bfly var rätt nice Påminner om mindthings, en artist som jag beundrar.

Permalänk
Medlem

Har altid varit interesserad av synthar, fick min första Yamaha DX7 som 16 åring, lärde aldrig att spela efter noter, mesta på-hitte musik från hjärnan.

Då jag var så ung, så berättade jag ofta till folk och min familj att en dag kommer vi att spela hela concertor via keyboards, ingen trodde på mig då, och dom hatade elektroniska instrumenter, kommer ihåg när familjens vänner ofta sade - han spelar ju på ett hammondorgel (typ orgel som kan spela själva, delvis), men det var ju inte sant, för detta kan inte en DX7 (utan Midi), så det att spela på en synth det var illa sedd, inte högvärdigt som en som spelar på ett piano.

Gjorde lite SiD musik på Commodore 64, och sen kom Amiga med sin soundtracker vart allt ändrade sig, jag hade inte nån synthar except för några Roland GM kompatibla moduler dengång, dom låt inte särskilld bra, men var hyfsat avancerat i förhållande till det dyra alternativ - datorminne. 8 MB dengång kostade så mkt som ett 3080 grafik kort.

Sen flyttade jag till eget hus in 2010 - då hade jag lite mera plats till synthar, så jag köpte en ROLAND D-50 (klassisk synth hybrid) och reparerade och servicerade denna, spelade på den lite då och då i 9 år tills jag bestämde mig för att köpa lite seriösa grej.

Nu har jag en Yamaha Montage 6. Å Herreje.... känns som man har skippad 30+ år synth generationer, dom första månaderna fattade jag inte hur man gör egna ljudar...7 tums färgskärm och 100 tals (jag skojar inte, 100 tals!!!) fönster, men jag fann ett trick som gör att man kan koppla in en storskärm till den (ett externt USB grafik kort, då Yamaha'n faktisk kör på Linux).

Fruktansvärt avancerat instrument med vocoder, 256 polyfoni, 6300 samples, sequencer (som jag inte än idag begriper), 10100 arpeggios, och en äkta FM-X synth (128 Polyfonisk i stereo) super avancerat FM synth med A.I (Deep learning). Finns en billigare variant att köpa (MOD X med 64 Polyfoni FM synth, plastik synth med dagistagentbord, men samma fantastiska ljudmotor om man inte vill investera 3K-4K).

Jag kopplade upp min Roland D-50 som ett extra tagentbord eftersom det finns så många kanalers ljud så det är bara att köra o tuta.

Sen köpte jag ett sällsynt Yamaha Orgel från 1987, med 3 midi kanaler, och 3 keyboards, upper, lower och fotpedaler. Detta var en brilljant kombi då varje keyboard i orglen hade Touch + After touch och MIDI out for varje keyboard (CH1, CH2, och CH3), så Yamaha Electone HS-6 i kombination med Yamaha Montage = Så kraftfullt som ett Yamaha StageA (youtuba det ni!)

Så det är vad jag går och pysslar med nu...