Be Quiet Dark Power Pro 12

Permalänk
Melding Plague

Be Quiet Dark Power Pro 12

Be Quiet äntrar testlabbet med löften om ett toppklassat nätaggregat med det nya flaggskeppet Dark Power Pro 12 på 1 200 W.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Priset 😅.

Går det inte att söka efter tester i kategorin nätaggregat på mobilen?

Permalänk
Medlem

Dyrt var snällt sagt

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Querth:

Priset 😅.

Går det inte att söka efter tester i kategorin nätaggregat på mobilen?

Funkar på de två mobiler jag har tillgängliga. Skicka gärna PM så kan vi kolla på det

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Låter som ett perfekt nätaggregat när man ska driva två 3090 i SLI!

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

På sida 4 kapitel "Verkningsgrad och effektfaktor"
Är de så att 634W dras från väggen, 600W går till eventuella komponenter och resterande 34W förloras som värme?

Jag har alltid tolkat verkningsgraden på nätaggregat som att dem alltid levererar mindre ström till komponenterna och watten som står i specifikationen är vad den max drar fråg väggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

På sida 4 kapitel "Verkningsgrad och effektfaktor"
Är de så att 634W dras från väggen, 600W går till eventuella komponenter och resterande 34W förloras som värme?

Exakt så, ja.

Citat:

Jag har alltid tolkat verkningsgraden på nätaggregat som att dem alltid levererar mindre ström till komponenterna och watten som står i specifikationen är vad den max drar fråg väggen.

Verkningsgraden är Uteffekt/Ineffekt, där uteffekten är vad det levererar ut och ineffekten vad det drar från väggen.
De vanliga specifikationerna på ett nätaggregat är vad det kan leverera ut till de olika komponenterna i datorn (eller vad man nu har inkopplat till nätagget.) Max från väggen är högre än max uteffekt.

Med andra ord, ett 1200W nätagg kan leverera max 1200W ut till komponenterna. Med 90% verkningsgrad så skulle det då dra 1200W/0.9 = 1333W från väggen.

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig att införskaffa mig ett nätagg från Be Quiet igen, efter att jag haft ett Dark Power Pro 10 som hade ett riktigt hemskt coilwhine när datorn var avstängd och dessutom att det dog ibland. Enda positiva var att det gick på garatin efter 4år med helsiket.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wipen:

Kommer aldrig att införskaffa mig ett nätagg från Be Quiet igen, efter att jag haft ett Dark Power Pro 10 som hade ett riktigt hemskt coilwhine när datorn var avstängd och dessutom att det dog ibland. Enda positiva var att det gick på garatin efter 4år med helsiket.

Varför hade du kvar det i fyra år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Varför hade du kvar det i fyra år?

Trodde inte problemet kom från nätagget. Då jag hade datorn i ett kontorsrum först, så upplevde jag inte problemet med Coilwhinet eftersom det lät när datorn var avstängd och crasherna började uppstå ungefär 3-3,5 år efter jag haft det. Till slut skickade jag in det till Inet som kunde komma fram till att agget hade något problem.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem

Det som verkar vara en utmaning är att få till Titanium-klassade agg i mer vettiga kapaciteter, typ 500-650W. Det finns, men är sällsynt. Man vill ju ligga på så hög verkningsgrad som möjligt vid den effekt man faktiskt använder och det är rätt ovanligt att komma upp i över 500 eller ens 400W, men det kanske blir helt annat nu med Nvidias 3000-serie.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Anser inte att det är så fruktansvärt dyrt med tanke på att individuellt sleevade kablar ingår och vad en titanium-klassad PSU kostar hos konkurrenterna.

Är det inget man är intresserad av så är ju så klart detta priset helt klart i överkant.

Skulle till och med våga påstå att det är ett rätt attraktivt paket i jämförelse med andra, om man räknar vad man får.
Alterantiv konkurrent skulle ju vara Rog Thor rent paketmässigt för 3299, som också har sleevade "synliga" kablar.

För referens:
Ett "pro" kit med individuellt sleevade kablar från Corsair kostar ~1000:-.
HX1200 (platinum), ~2800:- där de finns i lager.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av bofink:

Anser inte att det är så fruktansvärt dyrt med tanke på att individuellt sleevade kablar ingår och vad en titanium-klassad PSU kostar hos konkurrenterna.

Är det inget man är intresserad av så är ju så klart detta priset helt klart i överkant.

Skulle till och med våga påstå att det är ett rätt attraktivt paket i jämförelse med andra, om man räknar vad man får.
Alterantiv konkurrent skulle ju vara Rog Thor rent paketmässigt för 3299, som också har sleevade "synliga" kablar.

För referens:
Ett "pro" kit med individuellt sleevade kablar från Corsair kostar ~1000:-.
HX1200 (platinum), ~2800:- där de finns i lager.

Håller med, sen har man en PSU väldigt länge också jämfört med andra komponenter

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Är man ute efter denna typ av aggregat finns det knappt nått annat här i europa. Då blir ju priset därefter. Silverstones modeller är ganska dåliga i jämförelse, och Seasonic har max 1000W på sina här till lands. Superflower försvann nästan helt när EVGA tappade sitt ordentliga fotfäste dom hade för 5 år sedan. Men denna BeQuiet är väl krämen av vad FSP har att erbjuda tror jag. Ingen dålig stämpel det. Klarar man sig med 1000W är ju EVGA supernova i samma klass och kvalitet till 2495kr.

Men det finns ingen som helst anledning för oss vanliga att ha 1000w+ aggregat i grunden. PC'n blir inte stabilare eller snabbare för det.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Väldigt bra artikel och kul med kunskapsutvecklingsbiten av den - lärde mig en hel del

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Topprecension, tackar för det!

Det här ser superbt ut, helt klart. Snyggt dessutom! Denna lägger jag på minnet till nästa bygge.

Hoppas vi kan få ett nytt chassi från BQ där det inte behöver gömmas också. PSU-shrouds har jag aldrig förstått mig på, usch.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför de tyckte borstad aluminium var en bra idé...

Permalänk
Avstängd

4000 kr för något med 10 års garanti med Wattmängd du troligen aldrig kommer att behöva höja upp från är väl inte så dyrt? (långsiktigt talat)

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det som verkar vara en utmaning är att få till Titanium-klassade agg i mer vettiga kapaciteter, typ 500-650W. Det finns, men är sällsynt. Man vill ju ligga på så hög verkningsgrad som möjligt vid den effekt man faktiskt använder och det är rätt ovanligt att komma upp i över 500 eller ens 400W, men det kanske blir helt annat nu med Nvidias 3000-serie.

Handlar nog mer om att det inte är värt det från marknadsförings punkt.
Är man ute efter såpass bra verkningsgrad, så är det mer värt att betala mer för mer watt också.
Folk kommer titta på ett 600w titanium, och se att det kostar lika mycket som säg ett 850w platinum, och då väljer man nog kanske det hellre. (iaf om man inte har stenkoll på vad man behöver och kommer behöva över tid)
Visst vill man komma upp i vettig verkningsgrad, men kurvan är väldigt platt, och skillnaden mellan 50% och 90% använd "kraft" är ofta så liten som 1-3%, så lägger man dom premium pengarna på ett titanium agg så är det värt dom extra kronorna för att gå upp lite i watt också.
Så marknaden för relativt låg watt blir väldigt liten.
Lite samma som att det finns många Bronz nätagg, och många Gold nätagg, men väldigt få Silver nätagg jämförelsevis.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det som verkar vara en utmaning är att få till Titanium-klassade agg i mer vettiga kapaciteter, typ 500-650W. Det finns, men är sällsynt. Man vill ju ligga på så hög verkningsgrad som möjligt vid den effekt man faktiskt använder och det är rätt ovanligt att komma upp i över 500 eller ens 400W, men det kanske blir helt annat nu med Nvidias 3000-serie.

Den effekt man oftast använder är för många burkar det som datorn drar utan belastning. Det är bara Titanium-klassningen som har effektivitetskrav vid 10% av totaleffekten, de andra klassningarna har inget krav förrän vid 20% vilket gör att de klarar sig med ospecificerad (och därmed kass) effektivitet när datorn inte är belastad.

Så ja, ett 400W Titanium hade varit intressant. Min CPU + GPU drar nämligen runt 20+20 W obelastade. Det hade varit schysst att vara garanterad 90% effektivitet vid idle. Mitt nuvarande 600 W Platinum har ingen garanterad effektivitet förrän vid 120 W, vilket gör att det blir rätt varmt när det knappt gör något. Man får hoppas att 12VO förbättrar detta när det kommer.

Jag är rätt övertygad om att det är just effektivitet vid lågt effektuttag som är det svåra att få till. Att bygga ett agg som är effektivt vid 500 W är inget problem, det klarar det recenserade fint.

Permalänk
Hjälpsam

Ang 6st rails vs singel rail.

Vad finns det för fördelar att köra den i 6rail läge när totala maxbelastningen ändå inte är högre än single rail?

Samt i vilket läge kördes testerna.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Fluf:

Ang 6st rails vs singel rail.

Vad finns det för fördelar att köra den i 6rail läge när totala maxbelastningen ändå inte är högre än single rail?

Samt i vilket läge kördes testerna.

Aldrig fattat varför bolag envisas med multirail.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Fluf:

Ang 6st rails vs singel rail.

Vad finns det för fördelar att köra den i 6rail läge när totala maxbelastningen ändå inte är högre än single rail?

Samt i vilket läge kördes testerna.

Så som Be Quiet, och de fåtal andra aktörer som fortfarande använder multi-rail, motiverar designbeslutet är att det är bättre att ha flera avsäkringspunkter än en enskild av säkerhetsskäl. När det gäller nätaggregat i denna effektklass med så pass många 12 V-linor kommer det troligtvis aldrig att vara någon skillnad för slutanvändaren huruvida de använder multi-rail eller slår ihop alla linorna, och speciellt då sett till att de två primära PCI Express-kontakterna är avsäkrade för 40 A vardera.

Det finns dock specialfall där man faktiskt kan behöva slå samman linorna och det är vid riktigt tung CPU-överklockning. Båda 8-pins EPS-kontakterna ligger på samma säkring om 35 A, vilket innebär att om man slår över 420 W effektuttag på processorn så kommer överströmsskyddet att kicka in.

Testerna kördes med single rail för enklare programmering av konstlasten.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av JonasT:

Så som Be Quiet, och de fåtal andra aktörer som fortfarande använder multi-rail, motiverar designbeslutet är att det är bättre att ha flera avsäkringspunkter än en enskild av säkerhetsskäl. När det gäller nätaggregat i denna effektklass med så pass många 12 V-linor kommer det troligtvis aldrig att vara någon skillnad för slutanvändaren huruvida de använder multi-rail eller slår ihop alla linorna, och speciellt då sett till att de två primära PCI Express-kontakterna är avsäkrade för 40 A vardera.

Det finns dock specialfall där man faktiskt kan behöva slå samman linorna och det är vid riktigt tung CPU-överklockning. Båda 8-pins EPS-kontakterna ligger på samma säkring om 35 A, vilket innebär att om man slår över 420 W effektuttag på processorn så kommer överströmsskyddet att kicka in.

Testerna kördes med single rail för enklare programmering av konstlasten.

"vilket innebär att om man slår över 420 W effektuttag på processorn så kommer överströmsskyddet att kicka in."

Dis 420W på en överklockad 10980XE är ingenting på vatten och lappad CPU...

Stopdis!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Håller med, sen har man en PSU väldigt länge också jämfört med andra komponenter

Håller med även jag, och kan därtill lägga att nätagg när du ej klarar av att driva komponenter eller bli instabila kan vara svåra att felsöka- det är sällan de ger upp helt, i bästa fall får man bluescreens vid belastning vilket rätt lätt leder en till rätt slutsats, men du kan få konstigare saker som att spel fryser vid vissa scener eller i vissa moment, drivrutiner ser ut att hänga sig för GPU när det egentligen är nätagget om är boven och diverse andra otydliga saker.

Tycker det är en väldigt vettig avvägning att lägga en extra slant på nätagget för att kunna lite på det 100% så man inte börjar byta GPU eller annat i onödan.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Jag har haft Dark Power Pro 11 sen det kom ut och det är det bästa nätagget jag haft. Bra kvalitetskänsla, bra kablar och tyst. Detta skulle jag lätt kunna tänka mig i framtiden.

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem

Förtjänar inte toppklass med det där priset.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Förtjänar inte toppklass med det där priset.

Nämn ett bättre nätagg med samma effekt och lägre pris.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Dizzö:

Förtjänar inte toppklass med det där priset.

Topklass har ingenting med pris göra per ce, står negativt "pris"

Men detta är topnotch nätagg såklart det är dyrt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Entusiast

Haft turen att få nyttja detta nätagg i mitt bygge... så man kommer inte behöva oroa sig för mycket hur mycket man än kastar på det. Sen att det är det snyggaste nätagget jag sett sen jag började bygga själv nån gång där på medeltiden är ju trevligt