Asus Geforce RTX 3080 TUF Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bondue:

Såg inte hur OP bytte bios på kortet i den tråden. Men du måste stänga av datorn och sen flippa switchen. Alla andra reviewers har inte haft några uppmärkningar på att byta bios för fläktkurvan.

Klart som f*n att jag stängde av datorn och flippa switchen med avstängd dator, men den ändrar helt enkelt inte.

"Alla reviewers", för det första så har du knappast sett/läst alla reviews av kortet. För det andra, så är reviewers en promille av alla som har kortet, alltså är det väldigt liten chans att just en promille får ett problem som en promille av korten "drabbas" av (spekulerar) .
För det tredje så nämnde jag redan innan att jag läst en recension där även de påtalade problemet med sitt exemplar, och det fanns något de gjorde för att få det att funka, vilket jag inte kommer ihåg nu, om det var avinstallera något program, eller ta ut kortet ur slotet, eller annat.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Klart som f*n att jag stängde av datorn och flippa switchen med avstängd dator, men den ändrar helt enkelt inte.

"Alla reviewers", för det första så har du knappast sett/läst alla reviews av kortet. För det andra, så är reviewers en promille av alla som har kortet, alltså är det väldigt liten chans att just en promille får ett problem som en promille av korten "drabbas" av (spekulerar) .
För det tredje så nämnde jag redan innan att jag läst en recension där även de påtalade problemet med sitt exemplar, och det fanns något de gjorde för att få det att funka, vilket jag inte kommer ihåg nu, om det var avinstallera något program, eller ta ut kortet ur slotet, eller annat.

Vänligen lugna ner dig, jag förstår inte hur det jag skrev var fel. Jag har har varje dag sökt på reviews på youtube och google, läst bloggar etc. Såklart har jag inte sett alla reviews och det har jag inte heller påstått.
Jag skrev att av alla reviews som jag har sett och läst. Det är skillnad.

Förlåt om jag har gjort dig arg på något vänster, men jag förstår inte hur eller varför det jag skrev kan ha gjort dig arg på något vis.

Nu hoppas att ditt problem löser sig, att bli sur på andra här på forumet kommer helt klart inte att lösa sig. Särskilt inte när vi bara delar vad vi har sett hittils på ett lugnt och objektivt sätt.

Visa signatur

Med vänlig hälsning/Met vriendlijk groet
Bondue

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bondue:

Vänligen lugna ner dig, jag förstår inte hur det jag skrev var fel. Jag har har varje dag sökt på reviews på youtube och google, läst bloggar etc. Såklart har jag inte sett alla reviews och det har jag inte heller påstått.
Jag skrev att av alla reviews som jag har sett och läst. Det är skillnad.

Förlåt om jag har gjort dig arg på något vänster, men jag förstår inte hur eller varför det jag skrev kan ha gjort dig arg på något vis.

Nu hoppas att ditt problem löser sig, att bli sur på andra här på forumet kommer helt klart inte att lösa sig. Särskilt inte när vi bara delar vad vi har sett hittils på ett lugnt och objektivt sätt.

Är inte det minsta arg, lite smått irriterad kanske över att du påpekar något så uppenbart. Som att någon säger att datorn plötsligt slutat fungera och frågar efter hjälp, och du säger "har du testat slå på datorn".

" Såklart har jag inte sett alla reviews och det har jag inte heller påstått.
Jag skrev att av alla reviews som jag har sett och läst. Det är skillnad."

Ingen människa jag någonsin har träffat i mitt liv heter Trump, alltså finns det ingen i världen som heter Trump!?

Lite som din logik där, så klart jag blir irriterad. Implicit blir påståendet att antingen är jag inkompetent och flippar bios medans datorn är på och därför fungerar det inte, eller så är jag uttråkad och sitter här och hittar på saker bara för att.

Men nej, jag är inte arg

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Är inte det minsta arg, lite smått irriterad kanske över att du påpekar något så uppenbart. Som att någon säger att datorn plötsligt slutat fungera och frågar efter hjälp, och du säger "har du testat slå på datorn".

" Såklart har jag inte sett alla reviews och det har jag inte heller påstått.
Jag skrev att av alla reviews som jag har sett och läst. Det är skillnad."

Ingen människa jag någonsin har träffat i mitt liv heter Trump, alltså finns det ingen i världen som heter Trump!?

Lite som din logik där, så klart jag blir irriterad. Implicit blir påståendet att antingen är jag inkompetent och flippar bios medans datorn är på och därför fungerar det inte, eller så är jag uttråkad och sitter här och hittar på saker bara för att.

Men nej, jag är inte arg

Igen, har inte försökt att kalla dig för dum eller något sånt förlåt hursomhelst. Ta inte allt du läser från främlingar alltför bokstavligt och försök inte att leta efter mer mening än det står skrivit, jag försöker inte implicera något negativt åt någon när jag skriver. Vill jag kalla någon dum så gör jag det rakt ut. Har bott i Nederländerna länge nog nu

Jag har försökt att gräva runt lite angående problemet du frågade efter, det enda jag hittar relaterat till problemet med asus tuf just nu är att en som har haft problem med fläktkurvorna verkar ha kört ett monitorprogram som också tar över kontrollen för fläktarna. En person på Ett forum rapporterade att när hen hade stängt av programmet så började fläktarna att bete sig som förväntat igen.
Men det kan även vara något mer skumt som håller på. Sitter och väntar tålamodigt på mitt Asus TUF men lär ta någon månad innan det kommer, har köplats 315 men det har inte minskat särskilt mycket sen den 17e sept. Kan alltid försöka rapportera tillbaka när jag har fått förstahandserfaring.

Visa signatur

Med vänlig hälsning/Met vriendlijk groet
Bondue

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Tja!

Vi har justerat 0db läget på nya Ampere korten och det är inte endast baserat på temperaturen utan också hur mycket ström kortet drar även när det är idle. Därför kan det vara så att man inte alltid uppnår 0db även om kortet är svalt.
Jag har inte exakt vilken gränsvärden det är men kan försöka fiska fram det.
Men det är nog inget fel på ditt kort och det är ingen fara att fläktarna snurrar även i passivt läge, dem dubbla kullager fläktarna vi använder på TUF korten ska ha väldigt bra hållbarhet och klara det.

Jag tror inte att så många är rädda för att fläktarna ska lägga av. Det handlar snarare om att man vill att kortet ska vara helt tyst i idle, vilket det inte kommer att vara om fläktarna snurrar. Om det stämmer att kortet behöver dra orealistikt lite ström i idle för att detta läge ska kicka in känns det nästan som falsk marknadsföring. Därför känns det snarare som en bugg. Det vore dock uppskattat om du kan ta reda på vilka gränsvärden som gäller.

För min del är avsaknaden av denna funktion i praktiken tillräckligt för att inte köpa kortet.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Fläktkurvan skall ju gå till 0 under 50C.
Jag läste att problemet med att fläktarna inte går i idle beror på att gpu-z håller dem igång.
Har jag asus gpu tweak II igång, så går inte fläktarna ned på 0 under den temperaturen.
asus gpu tweak II har dock inbyggt gpu-z, antar det är problemet. Stänger man av asus gpu tweak II så går fläktarna ned ordentligt.
Kortet verkar dermed fungera ordentligt, bara köra utan asus software tills de fixat.
Om man stänger av/på asus gpu tweak och sen ser till att aldrig klicka på gpu-z verkar det också fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Fläktkurvan skall ju gå till 0 under 50C.
Jag läste att problemet med att fläktarna inte går i idle beror på att gpu-z håller dem igång.
Har jag asus gpu tweak II igång, så går inte fläktarna ned på 0 under den temperaturen.
asus gpu tweak II har dock inbyggt gpu-z, antar det är problemet. Stänger man av asus gpu tweak II så går fläktarna ned ordentligt.
Kortet verkar dermed fungera ordentligt, bara köra utan asus software tills de fixat.
Om man stänger av/på asus gpu tweak och sen ser till att aldrig klicka på gpu-z verkar det också fungera.

Ser ut som det, allt fler poster om det elsewhere så är det screenshots från just gpu-z man ser.

Visa signatur

Med vänlig hälsning/Met vriendlijk groet
Bondue

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bondue:

Ser ut som det, allt fler poster om det elsewhere så är det screenshots från just gpu-z man ser.

Fick hem mitt kort igår (OC varianten). Allt verkar funka som det ska även med gpu-z igång. Så om det är en del av problemet är det nog tillsamman med något annat.

Permalänk
Medlem

Såg någon som nämnde att de inte hade något problem med att fläktarna stängde av sig förrän de ändrat något i Afterburner. Sedan dess har de samma problem. Det är ju en intressant teori, men jag förstår om ingen är sugen på att testa detta.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Vet inte om ni testat följande men kan vara värt ett försök vad jag läst:

  1. Avinstallera nvidia drivrutiner.

  2. Stäng av dator.

  3. Switcha grafikkortets bios till önskat läge.

  4. Slå på dator, installera grafikdrivers med clean install.

Mvh

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem

Tycker att Asus kunde haft lite mera specifik information om detta antingen i manualen eller på deras hemsida på kortets specifikationer eller något liknande.

Det jag kommit fram till nu är att switchen fungerar. Det som förvirrade mig i det hela var att det enda kort innan detta som jag haft med dual bios var 2060 strix, vars dual bios fungerade lite annorlunda i jämförelse med TUF, t.ex i performance mode på 2060 så var fläktarna i gång hela tiden, och i quiet mode stänges de av om jag inte minns fel runt 55 grader, oberoende av belastning.

Det som är nytt och annorlunda med TUF:

Quiet mode: Väldigt tyst fläktkurva, vid 100% belastning, ca 1500 RPM. Fläktarna stängs av vid viss temperatur och belastning.
Performance mode: Aggressivare fläktkurva, vid 100% belastning beroende på chassi ventilering ca 1900-2000 RPM. Även här stängs fläktarna av beroende på vissa parametrar som temperatur och belastning.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Oneirogen:

Tycker att Asus kunde haft lite mera specifik information om detta antingen i manualen eller på deras hemsida på kortets specifikationer eller något liknande.

Det jag kommit fram till nu är att switchen fungerar. Det som förvirrade mig i det hela var att det enda kort innan detta som jag haft med dual bios var 2060 strix, vars dual bios fungerade lite annorlunda i jämförelse med TUF, t.ex i performance mode på 2060 så var fläktarna i gång hela tiden, och i quiet mode stänges de av om jag inte minns fel runt 55 grader, oberoende av belastning.

Det som är nytt och annorlunda med TUF:

Quiet mode: Väldigt tyst fläktkurva, vid 100% belastning, ca 1500 RPM. Fläktarna stängs av vid viss temperatur och belastning.
Performance mode: Aggressivare fläktkurva, vid 100% belastning beroende på chassi ventilering ca 1900-2000 RPM. Även här stängs fläktarna av beroende på vissa parametrar som temperatur och belastning.

Monterade mitt 3080 tuf icke oc igår i en burk som är öppen och måste säga att det är förvånansvärt tyst men tanke på effektuttaget. Det är en rejäl pjäs jämfört med mitt gamla titan x!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Verkar inte vara många TUF som levereras alls. Inte så konstigt kanske med tanke på det rabatterade priset. Känns som papperslansering som slår tom Nvidia i detta fall...

Min teori är att de inte alls kommer att leverera till den grad att folk tröttnar och köper en dyrare modell.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yasko:

Verkar inte vara många TUF som levereras alls. Inte så konstigt kanske med tanke på det rabatterade priset. Känns som papperslansering som slår tom Nvidia i detta fall...

Min teori är att de inte alls kommer att leverera till den grad att folk tröttnar och köper en dyrare modell.

Det är ju Nvidia som gjort en papperslansering, inte 3e-parts fel.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk

suck..

Åsså kollar vi priserna nu.. Det är bara löjligt. Samtliga grafikkort ur 30xx från nVidia och 6xxx från AMD borde bli av med alla sina utmärkelser. Hoppas Sweclockers tänker på att inte ge ut utmärkelrser till bluffpriser som det varit som det varit allt sedan releasedagen.

Visa signatur

🎮 → AMD 3700X • MSI Gaming Z Trio 3080 12 GB• 32GB DDR4 • ASUS ROG Swift PG279Q
🖱 → Logitech g703 / ⌨ → Corsair Strafe Silent RGB
💻 → Macbook Pro 13" M1 • 16GB • 512GB
📱 → iPhone Xr • 128GB
🎧 → BOSE 700 & SteelSeries Arctis 7 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av ortopeden:

Åsså kollar vi priserna nu.. Det är bara löjligt. Samtliga grafikkort ur 30xx från nVidia och 6xxx från AMD borde bli av med alla sina utmärkelser. Hoppas Sweclockers tänker på att inte ge ut utmärkelrser till bluffpriser som det varit som det varit allt sedan releasedagen.

"Därefter väntas de återgå till de ordinarie priserna vid 8 790 kronor för TUF Gaming och 9 090 kronor för TUF Gaming OC. Det är en ordentlig ökning i pris och är ett betydligt sämre köp. "

Känns lite så, de hemska prisökningarna blev mycket större.

Men men, saker är som de är. Glad jag lyckades få tag på ett.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Ni som har fått era kort, hur ser era benchmark scores ut? Tycker mina scores verkar låga om man jämför med andra. Har kört Time Spy flertal gånger i 3Dmark och mitt senaste resultat blev (med g-sync avstängt):

Score: 14792
GPU score: 17410
CPU score 7988
temp: 63 C

Frekvenser:
GPU core clock: 1965 MHz
GPU Memory clock: 1188 MHz
CPU core clock: 4651 MHz

Hårdvara:
RTX 3080 TUF OC
Ryzen 5600x
2x16GB 3200 MHz cl 16
750W PSU

Jämför jag med andra som har samma CPU och har samma frekvenser så är ändå deras score högre än min, där det kan skilja upp till 1000 poäng i score inom alla de tre kategorierna. Bör man börja felsöka, eller kan det variera så mycket i score?

https://www.3dmark.com/3dm/59849716?