Prestandaresultat för Apple A14 Bionic bäddar för snabb spelplattform

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Först låser de ner alla spelstreamingtjänster i Applestore, sedan av en händelse visar det sig att de håller på med en egen spelplattform.
I'm chocked, CHOCKED I TELL YOU!

Apple.. Lmao.

Hoppas EU ger dem på moppo.

Permalänk
Medlem

Kan knappast vara hårdvaran som det sitter fast i, redan Apple TV 4K från 2017 satt med väldigt kompetent hårdvara och lanserades som ett direkt alternativ till de klassiska konsolerna. Trots det är utbudet av mer avancerade spel väldigt begränsat. Ser inte hur snabbare hårdvara skulle kunna förändra situationen.

Permalänk
Medlem

Spel skiter jag i, de fick mycket hellre lägga till möjlighet för stöd av 4K i YouTube (dvs stöd för den codec som krävs för det). Om det skulle krävas ny hårdvara för att få just hårdvarustöd för att dekoda det, så kan jag tänka mig att uppgradera.

Och så fick de gärna komma med något bättre än den förbannade touchfjärren. Hatar den.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Spel skiter jag i, de fick mycket hellre lägga till möjlighet för stöd av 4K i YouTube (dvs stöd för den codec som krävs för det). Om det skulle krävas ny hårdvara för att få just hårdvarustöd för att dekoda det, så kan jag tänka mig att uppgradera.

Och så fick de gärna komma med något bättre än den förbannade touchfjärren. Hatar den.

https://www.trustedreviews.com/news/youtube-4k-arrives-on-app...

tadaa

Permalänk
Medlem

Ah, äntligen (när/om jag nu får uppdateringen), tackar!

Saknas bara stöd för HDR och 60 fps då:

"The next is the lack of support for HDR and 60fps. Users will be happy to finally get 4K but YouTube on Apple TV is still left behind the curve with the lack of the above features – both of which are present on a range of other streaming devices. 60fps YouTube support was launched way back in 2014"

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Datavetare
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad innebär dessa siffror för spel då?

"bäddar för snabb spelplattform"
Kommer den kunna konkurrera med ps5 och series x eller blir den bara snabbare än deras föregående modeller?

GPU-mässigt kommer A14/A14X självklart ligga klart efter PS5/XSX, det går inte att nå till deras prestandanivåer med det TDP-utrymme som är tillgängligt i mobilkretsar. Däremot överstiger GPU-kraften vida vad Nintento Switch mäktar med.

CPU-mässigt är det en annan historia. Stämmer dessa läckta siffror borde prestanda per kärna vara ~60 % högre i A14:s Firestorm kärnor jämfört med PS5/XSX Zen 2 3,6-3,8 GHz. Nu har A14 bara två Firestorm kärnor samt fyra energieffektiva kärnor, Icestorm, som har betydligt beskedligare prestanda. Så sett till prestanda över alla kärnor ligger PS5/XSX högre, A14 motsvarar kanske 4-5 kärnor i kommande konsoler.

Innan Apple släpper Macbook Pro serien med Firestorm-kärnor tror jag det är svårt att riktigt inse hur brutalt snabba CPU-kärnor Apple sitter på. Vi lär få svaret i slutet av året / början av 2021.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Kan inte riktigt se hur apple skulle få in iap i gamla Nintendo spel...

Köpa andra kläder till Mario för plummer-coins. Plus extraliv/powerups.

Det är nog bara girigheten som sätter gränserna...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av mpat:

Trodde nyheten var just att de lägger pengar på egna spel genom Apple Arcade.

Apple tillåter ju inte emulatorer av någon jvla anledning, så det blir det inte... Om A14 är kraftfull nog återstår att se. Det finns inget som hindrar Apple från att skala upp den till fler enheter i bredd. A12Z är 8 ”kärnor” som Apple uttrycker sig, och jag vill minnas att Imagination har visat designer med 16 på den bas Apple verkar använda sig av. Apple brukar tänka efter före när det gäller lanseringar, så de kan säkert göra en ännu bredare GPU om de vill.

Problemet med att porta är att det är TBDR, och skall man få ut bra prestanda av det måste man ha en motor som är byggd för det. Unity funkar bra. Unreal går åtminstone att få att fungera (finns massor av Unreal-spel för iPad), men det är ju många som inte kör med de motorerna. Hur lätt det är att köra sådant på TBDR vet jag inte. Samtidigt kan jag se fördelen med att göra det. Säg att ett bolag med bra pli på sin strategi och hur man gör spel bestämmer sig för att den där nya Apple-konsolen, den skall vi satsa på. Ubisoft är väl de första jag tänker på. Tro fan att de kan uppdatera sin motor så att nästa AC och Far Cry kan gå på en Apple TV om de bara vill, och väl där är de nästan ensamma. Inte så att jag tror så där starkt på det, men jag skulle inte utesluta det.

Finns i alla fall en sak som gör TBDR-delen enklare att hantera på MacOS/iOS jämfört med andra plattformar: Metal2 är helt designat runt TBDR, vilket betyder att för att ens få en spelmotor att ens fungera så har man redan eliminerat de saker som ställer till det mest för tekniken. Betyder inte att det är optimalt för TBDR, men det är OK-ish.

DX11/DX12 saknar stöd för TBDR-optimeringar, så rimligen finns det en del saker som behöver hanteras för det som portas därifrån.

Vulkan har stöd för TBDR (var en av de stora sakerna man fixade när Mantle blev Vulkan 1.0), krävs fortfarande att man explicit utnyttjar stödet, något som knappast lär vara fallet i de titlar som idag använder Vulkan på PC då TBDR i praktiken inte existerar där. Man lade primärt till detta stöd för Android, TBDR ihop med OpenGL ES var aldrig en optimal lösning.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Spel skiter jag i, de fick mycket hellre lägga till möjlighet för stöd av 4K i YouTube (dvs stöd för den codec som krävs för det). Om det skulle krävas ny hårdvara för att få just hårdvarustöd för att dekoda det, så kan jag tänka mig att uppgradera.

Och så fick de gärna komma med något bättre än den förbannade touchfjärren. Hatar den.

Ja jag kör 2st appletv 4k för att streama plex/netflix etc. och touchfjärren är rätt dryg. Den funkar men jag har ju ingen vinst av att den är touch, ge mig ett styrkors istället

Youtube konsumerar jag inte eftersom jag inte tycker att innehållet är värt reklam så det stör mig mindre.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Får jag bara fråga 'varför'?
Handlar det om stöd för olika A/V tekniker eller vill du få en uppdaterad modell av någon annan anledning?
För egen del så är jag extremt glad att ATv inte ska uppdateras hela jäkla tiden eftersom alla produkter som får årliga uppdatering artificiellt låses ned till den punkt att du som konsument blir så illa tvungen att köpa nytt.

En ATv står sig länge och det är jag oerhört nöjd med

En bättre fjärr och bättre stöd för 24p (det senare är kanske löst i nyare tvos på 4k-modellerna, 4k hade det inte vid release iaf och min gamla gen4 har det fortfarande inte).

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Inaktiv

Max Tech tror att Apple nu satsar hårt på gaming:

https://www.youtube.com/watch?v=XOFEwWKPsxo

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Först låser de ner alla spelstreamingtjänster i Applestore, sedan av en händelse visar det sig att de håller på med en egen spelplattform.
I'm chocked, CHOCKED I TELL YOU!

Apple.. Lmao.

Hoppas EU ger dem på moppo.

Amazons streaming-tjänst kommer att fungera på iOS, genom att de helt enkelt gör en webb-app.

Apples problem med streaming-apparna verkar vara att de inte vill ha en app som är en "gateway" till flera andra - dvs, om du har en streamingtjänst med 10 spel, så måste man kunna hoppa direkt från Springboard direkt till varje specifik app. Detta är trivialt att lösa rent tekniskt om man vill, men Apple har varit mindre lyckade på att kommunicera runt detta.

Skrivet av backfeed:

Och så fick de gärna komma med något bättre än den förbannade touchfjärren. Hatar den.

Det gör alla andra också. Jag köpte ett tunnt silikon-skal till den, vilket faktiskt gjorde det bättre. Jag aktiverar den inte av misstag, den är lite lättare att hålla och jag kan känna om jag har rätt sida upp.

Skrivet av Halogen:

En bättre fjärr och bättre stöd för 24p (det senare är kanske löst i nyare tvos på 4k-modellerna, 4k hade det inte vid release iaf och min gamla gen4 har det fortfarande inte).

Detta med 24 fps är en jävla soppa... Om innehållet är 23,976 fps så fungerar allt om man har ställt in det rätt (det gjorde det dock inte vid launch, och har man en gammal spelare så får man pilla med inställningarna för att det skall bli rätt). Allt som kommer från Apple själva är det (de har manuellt fixat allt innehåll så att det är 23,976 istället). Om det verkligen är 24,000 fps, så kommer den att droppa en frame var 42a sekund för att matcha mot 23,976. Om man stör sig på sånt så syns det. Det är väldigt lite innehåll som verkligen är 24,000 fps. Jag vet att The Irishman på Netflix är det, och vill man spela något eget i VLC så kan det ju vara det.

Detta är inte alldeles ovanligt bland media-spelare, men om den kostar som en AppleTV så kan man ju tycka att Apple borde fixa till det. Om de hade förlängt filmen med en tusendel istället för att droppa en frame så hade det inte märkts på alls samma sätt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Vill bara ha en snabb mediaspelare som stödjer flera format för avkodning.
Spela nej då spelar jag på konsollen i så fall.

Däremot vill jag ha fysiska knappar på fjärren.
Att navigera snabbt upp, ner etc med touchmöget är så jävla frustrerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

CPU-mässigt är det en annan historia. Stämmer dessa läckta siffror borde prestanda per kärna vara ~60 % högre i A14:s Firestorm kärnor jämfört med PS5/XSX Zen 2 3,6-3,8 GHz. Nu har A14 bara två Firestorm kärnor samt fyra energieffektiva kärnor, Icestorm, som har betydligt beskedligare prestanda. Så sett till prestanda över alla kärnor ligger PS5/XSX högre, A14 motsvarar kanske 4-5 kärnor i kommande konsoler.

A14X lär dock vara åtminstone 4 Firestorm om Apple följer tidigare modeller, och ryktena är ju att det t.o.m är ännu fler. Ingen aning hur väl moderna konsoller utnyttjar de där sista kärnorna, kan mycket väl tänka mig att det funkar bra med de smalare Icestorm där.

Märk förresten att nuvarande AppleTV aldrig använder mer än två kärnor åt gången. A10 i 4K-modellen har iofs fyra kärnor - två stora och två små - men den designen tillåter bara att två av dem är aktiva åt gången. Av allt att döma kör Apple bara med de stora hela tiden, eftersom det inte finns någon anledning att gå ner på de små när man har nog med kylning och inget batteri att fundera över.

Skrivet av Yoshman:

Finns i alla fall en sak som gör TBDR-delen enklare att hantera på MacOS/iOS jämfört med andra plattformar: Metal2 är helt designat runt TBDR, vilket betyder att för att ens få en spelmotor att ens fungera så har man redan eliminerat de saker som ställer till det mest för tekniken. Betyder inte att det är optimalt för TBDR, men det är OK-ish.

DX11/DX12 saknar stöd för TBDR-optimeringar, så rimligen finns det en del saker som behöver hanteras för det som portas därifrån.

Vulkan har stöd för TBDR (var en av de stora sakerna man fixade när Mantle blev Vulkan 1.0), krävs fortfarande att man explicit utnyttjar stödet, något som knappast lär vara fallet i de titlar som idag använder Vulkan på PC då TBDR i praktiken inte existerar där. Man lade primärt till detta stöd för Android, TBDR ihop med OpenGL ES var aldrig en optimal lösning.

Jo, vi har diskuterat detta innan - skall man ha bra prestanda med TBDR, så måste det stödet finnas i spelmotorn. Men det är intressant att Apple numer stödjer spelutveckling mot iOS från Windows:

https://mspoweruser.com/apple-metal-developer-tools-for-windo...

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Fortfarande på gen4 så en ny ATV hade inte suttit fel. Speciellt inte efter man nyligen uppdaterade TVn till 4K HDR.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

För egen del så är jag extremt glad att ATv inte ska uppdateras hela jäkla tiden eftersom alla produkter som får årliga uppdatering artificiellt låses ned till den punkt att du som konsument blir så illa tvungen att köpa nytt.

En ATv står sig länge och det är jag oerhört nöjd med

Går inte att poängtera för mycket hur viktigt det är.
Har en ATV3 i bruk fortfarande, om jag minns rätt köptes den 2012.
Har en smart tv från samma år, tror knappt något funkar i den längre.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Nästan varenda jäkla barnförälder verkar ju dock sätta en iPad i handen på deras barn så där har Apple en nisch som kan fungera, spel för småbarn.

En del matstrejkar ju tom om de inte får ha iPaden framför sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Max Tech tror att Apple nu satsar hårt på gaming:

https://www.youtube.com/watch?v=XOFEwWKPsxo

Han har definitivt rätt, frågan är vad det ger för resultat.
Det är lätt att bli hemmablind, intäkter från spel på iOS är i runda slängar en tredjedel av de totala mjukvaruintäkterna från datorspel, mobilt+PC+Sony/MS/Nintendo. Det tenderar att ignoreras för att mobilspel inte är "riktiga", men om man bedriver spelproduktion är kanske perspektivet annorlunda. Någon kommer att plocka upp pengarna och om det inte blir EA/Activision/Ubisoft blir det några andra. Min gissning är att de stora producenterna av AAA titlar på konsol inte blir de som i huvudsak gör det.
Vad det sedan innebär i längden vete fan. Det finns i alla fall potential till nya insatser och nya vinster, och kanske till och med lite nytänkande.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av mpat:

A14X lär dock vara åtminstone 4 Firestorm om Apple följer tidigare modeller, och ryktena är ju att det t.o.m är ännu fler. Ingen aning hur väl moderna konsoller utnyttjar de där sista kärnorna, kan mycket väl tänka mig att det funkar bra med de smalare Icestorm där.

Märk förresten att nuvarande AppleTV aldrig använder mer än två kärnor åt gången. A10 i 4K-modellen har iofs fyra kärnor - två stora och två små - men den designen tillåter bara att två av dem är aktiva åt gången. Av allt att döma kör Apple bara med de stora hela tiden, eftersom det inte finns någon anledning att gå ner på de små när man har nog med kylning och inget batteri att fundera över.

Har ju varit den vägen de flesta (alla?) big.little designer tagit. Initialt har de små kärnorna fungerat som extra C-states till de stora, i senare generationer när man fått till stöd i kisel samt OS har man gjort alla CPU-kärnor synliga. MacOS/iOS hade nog en relativt enkel resa här tack vare Grand Central Dispatch som introducerades redan i Snow Leopard.

Skrivet av mpat:

Jo, vi har diskuterat detta innan - skall man ha bra prestanda med TBDR, så måste det stödet finnas i spelmotorn. Men det är intressant att Apple numer stödjer spelutveckling mot iOS från Windows:

https://mspoweruser.com/apple-metal-developer-tools-for-windo...

Om jag fattat det rätt går det inte att utveckla Metal-applikationer fullt ut, vad man kan göra är att bygga Metal-shaders under Windows.

"Tools for Windows
The Metal Developer Tools for Windows enables Metal Shading Language (MSL) compilation on Windows into Metal Library Objects targeting Apple platforms.
"

Fast det är ändå en riktigt viktigt del. Skillnader i shaders är ofta ett större problem i att porta mellan Vulkan och DX12 (och tidigare DX11 och OpenGL) än skillnader i APIer. Shaders är långt mer prestandakritiska.

I både Vulkan och DX12 har man lagt till en binär specifikation, vilket möjliggör att man kompilerar alla shaders till ett standardiserat mellanformat som skeppas med programmet. Detta mellanformat konverteras sedan till respektive GPU vid körning likt hur både LLVM och GCC idag tar programkoden och alltid genererar ett universellt mellanformat, finns sedan en "back-end" per arkitektur som går från mellanformat till maskinkod.

Finns flera fördelar med ett att specificera shaders på binärnivå i stället för på "kodnivå". En är att binära format är långt enklare att göra icke-tvetydiga, det har historiskt varit ett stort problem med både shaders och GPGPU att olika drivers tolkar koden lite annorlunda i vissa specialfall.

Den andra uppenbara fördelen är att det också blev långt enklare att skriva "front-ends" för HLSL som producerar binärformatet Vulkan vill ha och vice versa för GLSL och DX12. Khronos har gjort just detta för HLSL

Klicka för mer information
Visa mer

Gissar att det fungerar precis på samma sätt för Metal, vilket bl.a. medförde att det blev trivialt att erbjuda "front-end" stöd för Metal-shaders på andra OS. I förlängningen borde man också kunna kompilera Metal-shaders till Vulkans eller DX12 binärformat, i det läget skulle det även gå att testa det hela under Windows!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Nästan varenda jäkla barnförälder verkar ju dock sätta en iPad i handen på deras barn så där har Apple en nisch som kan fungera, spel för småbarn.

En del matstrejkar ju tom om de inte får ha iPaden framför sig.

Uhm Apple äger redan den nischen tillsammans med Android. Det är därför ungarna sitter med sina iPads - och naturligtvis favoritserier och Youtubers.

Det är också därför Apple Arcade har en given målgrupp i föräldrar. Eftersom barnen oftast inte har sina egna Appleid (kreditkortsnummer) så blir i praktiken föräldrarna data-minade av ungarnas spel.
Dessutom kan en del föräldrar opponera sig mot till exempel Casino-reklam i barnens spel. (För att inte tala om ”Mikro”-transaktioner...)

Apple Arcade behöver fler spel som riktar sig till barn. Och fler spel som inte kräver att man kan läsa och förstå engelska.

(Egentligen hade det bästa varit om barnen var ute och lekte med kottar, men den som tror att föräldrar kan kontrollera det, har garanterat inte barn idag. Om man inte flyttar ut och bor under en rot i skogen med en mil till närmsta granne flyttar sig bara ungarna till kompisarna där andra regelverk gäller. Skärmarna ÄR fördummande, och tyvärr är den ”allmännyttiga” TV-produktionen för barn inriktad på kändisar och smink.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Får jag bara fråga 'varför'?
Handlar det om stöd för olika A/V tekniker eller vill du få en uppdaterad modell av någon annan anledning?
För egen del så är jag extremt glad att ATv inte ska uppdateras hela jäkla tiden eftersom alla produkter som får årliga uppdatering artificiellt låses ned till den punkt att du som konsument blir så illa tvungen att köpa nytt.

En ATv står sig länge och det är jag oerhört nöjd med

Apple TV 4K flyter bra jämfört med de flesta tv-gränssnitt jag sett men kunde flyta på ännu bättre. Dessutom vore det kul att få stöd för AV1 så att man är förberedd. Många plattformar lär gå över till AV1 inom det närmsta året.

Jag hoppas på en ny Apple TV med A12X eller Z-processor alternativt A14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det gör alla andra också. Jag köpte ett tunnt silikon-skal till den, vilket faktiskt gjorde det bättre. Jag aktiverar den inte av misstag, den är lite lättare att hålla och jag kan känna om jag har rätt sida upp.

Intressant, jag är idel öra, var kan jag hitta ett sådant?

Tillägg: från Amazon gissar jag, exempelvis denna? https://www.amazon.co.uk/elago-Slim-Case-Absorption-Generatio...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Intressant, jag är idel öra, var kan jag hitta ett sådant?

Tillägg: från Amazon gissar jag, exempelvis denna? https://www.amazon.co.uk/elago-Slim-Case-Absorption-Generatio...

Minns faktiskt inte om det var Amazon eller Fyndiq, men det var en av de två. Den jag köpte är inte identisk med den på bilden du länkar, men den är rätt nära.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Minns faktiskt inte om det var Amazon eller Fyndiq, men det var en av de två. Den jag köpte är inte identisk med den på bilden du länkar, men den är rätt nära.

Ok, jag beställde en mer eller mindre direkt efter mitt föregående inlägg, jag avskyr touchfjärren så pass mycket att det var värt risken att den inte är lika bra som den du har.

Visa signatur

5950X, 3090