Nvidia: "Brist på Geforce RTX 3080 och RTX 3090 fortsätter in i år 2021"

Permalänk
Melding Plague

Nvidia: "Brist på Geforce RTX 3080 och RTX 3090 fortsätter in i år 2021"

Företagets VD Jensen Huang bekräftar i en frågestund att det blir fortsatt svårt att få ta på ett Geforce RTX 3000-kort i år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Det va ju synd detta.

Permalänk
Medlem

Risken finns att AMD tar åt sig några andelar eftersom NVIDIA har svårt att möta efterfrågan om det pågår året ut

Permalänk

Jäkligt trist.

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem

Känns lite som öppet mål för AMD, förutsatt att deras produkter är tillräckligt bra och har bra pris.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag tror hårt på att det är väldigt många "tomma ordrar" som gjort denna release extremt dålig. Folk som beställt flera stycken kort men bara tänkt behålla ett (alternativt sälja iväg dyrare till desperata människor). Det skapar ju en falsk efterfrågan.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Risken finns att AMD tar åt sig några andelar eftersom NVIDIA har svårt att möta efterfrågan om det pågår året ut

Jag hoppas det men tror nästan att Nvidia är för stora för att folk ska gå över. Jag hade tur och fick min 2080 men skulle AMD hinna släppa sina kort innan jag fick min 2080 hade det blivit AMD för mig.

Permalänk
Medlem

När man låter en person/företag att köpa upp ett X antal exemplar klart som fan att tillgången blir bristfällig.

Visa signatur

Laptop: Asus N76VZ 17,3''|Specs: CPU: Intel i7 3610QM 2.4 Ghz|Minne: 8Gb|HDD: 750GB 7200rpm|GPU: Nvidia Geforce GT 650M|OS: Windows 7 Ultimate 64-bit|Övrigt: 1920x1080p

Permalänk
Medlem

Presterar AMD över 3080 så blir det order. Har idag en beställning liggande på 3090 men bryr mig bara om prestanda, inte tillverkare...
Tvivlar dock på att AMD är bättre, men det vore trevligt om de kan konkurrera på samma nivå.

Permalänk
Medlem

Jag var en av dem som missade att få tag i ett 3080 founders edition pga Nvidias uselt hanterade släpp så är bara AMD:s 6900XT, eller vad den nu kommer heta, i närheten av 3080 i prestanda och till ett pris under 8k så är det ett givet köp för mig.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

Det riktiga svaret får vi rätt så snart. Har AMD gott om kort på release day och även framöver så är det ju rätt tydligt att Yield är det som stoppar Nvidia just nu. Om Nvidia plötsligt har massa kort tillgängliga nästa vecka vet vi ju att han ljuger till 100%.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Risken finns att AMD tar åt sig några andelar eftersom NVIDIA har svårt att möta efterfrågan om det pågår året ut

chansen*

Permalänk
Keeper of Traditions

Sitter lugnt i båten och väntar på släppet från AMD innan det blir till att köpa ett 3080. Hoppas på att konkurrensen drar ner priset lite.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Det riktiga svaret får vi rätt så snart. Har AMD gott om kort på release day och även framöver så är det ju rätt tydligt att Yield är det som stoppar Nvidia just nu. Om Nvidia plötsligt har massa kort tillgängliga nästa vecka vet vi ju att han ljuger till 100%.

Är efterfrågan på AMDs kort säg en tredjedel av vad Nvidia fick så kan du inte sen komma och påstå att det är pga yield. Finns det ens någon med lite trovärdighet som refererat yield? Bara stoffiga konspirationsyoutubers vad jag sett?

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Ja nu när ingen spenderar pengar på att resa längre så köper väl alla värsting grafikkort istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uggmull:

Presterar AMD över 3080 så blir det order. Har idag en beställning liggande på 3090 men bryr mig bara om prestanda, inte tillverkare...
Tvivlar dock på att AMD är bättre, men det vore trevligt om de kan konkurrera på samma nivå.

Det skulle verkligen förvåna om de kan nå 3090 i prestanda. Jag tror de landar runt 3070 till 3080 och konkurerar med pris och VRAM. 12 och 16GB är ryktena. Sedan kommer nvidia med 16 och 20GB för 3070 och 3080 och AMD tvingas sänka priserna ännu mer precis som de tvingades sänka 5700XT nör nvidia släppte super korten.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Synd att alla alltid vill köpa samma grafikkort.
Ungefär som när alla vill gå på Bio samtidigt och det aldrig går att få biljetter till nya filmer.

Permalänk
Medlem

We’re ramping really really hard. Yields are great, the product’s shipping fantastically, it’s just getting sold out instantly.

Han säger ju emot sig själv. Hade varit trevligt om någon annan skötte presentationerna nästa gång, äckligt slisk som står och ljuger om prestandasiffror för kort som inte finns förrän ett halvår senare.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Javisst, risken för NVIDIA, chansen för oss

Permalänk
Inaktiv

håller tummarna för AMD , vore så himla bra om dom lägger sig sida vid sida i pris och prestanda

att det tog denna "fåne" 1 månad att komma ut med denna infon visar väl bara än mer på vilket total inkompetens som finns inom Nvidia och hela denna lanseringen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stan Carley:

Synd att alla alltid vill köpa samma grafikkort.
Ungefär som när alla vill gå på Bio samtidigt och det aldrig går att få biljetter till nya filmer.

är det inte så att det bara finns 1 kort att köpa i stort sett ? knappast något enormt utbud än innan månadsskiftet ?

fast i samband med allt detta undrar man hur andrahandsmarknaden ska bli när alla kort kommer ut …. kommer det nya kort över 2080Tis prestanda för 5600:- kommer väl precis varenda gammalt kort få skrotvärde ? fast det kanske är för en annan tråd iofs

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stan Carley:

Synd att alla alltid vill köpa samma grafikkort.
Ungefär som när alla vill gå på Bio samtidigt och det aldrig går att få biljetter till nya filmer.

Det är därför man väntar och går på de senare föreställningarna istället. Det är bara bio när man är i stort sett ensam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Är efterfrågan på AMDs kort säg en tredjedel av vad Nvidia fick så kan du inte sen komma och påstå att det är pga yield. Finns det ens någon med lite trovärdighet som refererat yield? Bara stoffiga konspirationsyoutubers vad jag sett?

Hela Norden hade ca 600 kort på release day (som varit planerad rätt så lång tid), inkl partnerkort. Helt omöjligt för ett företag av Nvidias kaliber att missa så monumentalt om det inte vore pga yield.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

We’re ramping really really hard. Yields are great, the product’s shipping fantastically, it’s just getting sold out instantly.

Han säger ju emot sig själv. Hade varit trevligt om någon annan skötte presentationerna nästa gång, äckligt slisk som står och ljuger om prestandasiffror för kort som inte finns förrän ett halvår senare.

Vad ljuger han om? Vad jag sett kommer det ju in batches med kort hela tiden. Inet fick ju in 42 Strix igår. Det är en butik i ett litet land. Komplett fick in 120 i fredags.

Skrivet av marcusOCZ:

Hela Norden hade ca 600 kort på release day (som varit planerad rätt så lång tid), inkl partnerkort. Helt omöjligt för ett företag av Nvidias kaliber att missa så monumentalt om det inte vore pga yield.

Bara Sverige hade minst 600-1000 kort. Komplett hade runt en 3-400 kort och Webhallen/Inet hade en 5-10 för flera modeller samt att det fanns en hel del TUF vill jag minnas. Netonnet skickade ju flera kort tidigt veckan efter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av firstofmay:

We’re ramping really really hard. Yields are great, the product’s shipping fantastically, it’s just getting sold out instantly.

Han säger ju emot sig själv. Hade varit trevligt om någon annan skötte presentationerna nästa gång, äckligt slisk som står och ljuger om prestandasiffror för kort som inte finns förrän ett halvår senare.

Det är väl visserligen möjligt att de underskattat efterfrågan och därmed satt upp för liten produktionslinje - men att den produktion som finns fungerar bra.

Givetvis kan man spekulera att de borde ha antagit annorlunda i så fall. Vetat bättre eller liknande.
Men det går väl inte att utesluta att så är fallet ändå.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Om inte annat kommer detta sätta ännu mer press på RDNA2 tillgång.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Inaktiv

Känns konstigt att alla rusar till 3xxx-serien när AMD är så nära inpå.

Jag väntar i alla fall, känns dumt att lägga 8-10k för att sen inse att man borde tagit AMD istället.

Permalänk
Medlem

Jag lyckades få tag i ett RTX 3080 direkt som anlände dagen efter. Men jag ska vara ärlig och säga att jag fortfarande är sugen på att se vad AMD kommer med och att jag även dagdrömmer om ett Founder's Edition av 3080 eller 3090, då jag tycker att de är absurt sexiga.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Hela Norden hade ca 600 kort på release day (som varit planerad rätt så lång tid), inkl partnerkort. Helt omöjligt för ett företag av Nvidias kaliber att missa så monumentalt om det inte vore pga yield.

Men spekulationer =/= "det riktiga svaret". Spekulationer är helt välkomna på forum i mitt tycke, men det ska presenteras som så. Du kommer inte få någon som helst bekräftelse i din om AMD har sina kort kvar i hyllan på lansering, då det finns så många fler parametrar i det här än yield.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Avstängd

Köper man inte ett 6900XT så hör man inte hemma på internets kommentarsfält.

Förhoppningsvis är AMD-kortets prestanda också lika NICE!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |