Chromebooks i grundskolan - ARM eller Intel?

Permalänk

Chromebooks i grundskolan - ARM eller Intel?

Hej,

Jag bygger en tjänst mot grundskolan där vi bland annat ska supportera Chromebooks. Det finns en uppsjö av olika modeller och det är väl vad det är i Android/Google-världen men det här med processorarkitektur borde ändå vara en ganska stor grej. Är det någon som vet om ARM- eller Intel-processorer är vanligast i chromebooks i grundskolan?

Något annat att tänka på? Tänkte köpa en av de billigare varianterna på marknaden annars och hoppas att den är tillräckligt representativ för den breda marknaden där ute.

Permalänk
Medlem

Typ Celeron N4020 eller AMD Stoney Ridge verkar vanligt i nyare chromebooks.
Små robusta modeller med lång batteritid är nog populärt i skolorna.
Mina barn har någon modell från Lenovo men jag vet inte vad som är inuti.
https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/lenovo/student-chromeboo...

Från minnet så ser de mest lik ut den där Lenovo 100e. Har för mig jag reagerade på att skärmen var så liten i förhållande till datorn. Kanske för att hålla bättre när barnen tappar dem

Permalänk
Medlem

Bygger du tjänst mot grundskolan, SNÄLLA se till att det fungerar oberoende. Det finns alltför mycket if, butts, ghotcha’s redan i all j-vla (ursäkta) skit som offentlig upphandling har gett oss i IT-stöd inom skol-världen.

Så ska du bygga något, gör det åtminstone väl! Ha lite yrkesstolthet!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Det är väl en webtjänst ni bygger? Det kommer inte bli någon skillnad mellan Arm eller Intel i så fall.

Permalänk
Skrivet av teejee:

Det är väl en webtjänst ni bygger? Det kommer inte bli någon skillnad mellan Arm eller Intel i så fall.

Nej, det är inte en webbtjänst. Vi bygger den i Flutter.

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Bygger du tjänst mot grundskolan, SNÄLLA se till att det fungerar oberoende. Det finns alltför mycket if, butts, ghotcha’s redan i all j-vla (ursäkta) skit som offentlig upphandling har gett oss i IT-stöd inom skol-världen.

Så ska du bygga något, gör det åtminstone väl! Ha lite yrkesstolthet!

Trist att du har så dålig upplevelse av IT-stöd i skolvärlden. Jag känner också igen det väl avseende offentlig sektor och IT-stöd men har dålig koll på skolvärldens IT-stöd. Jag hoppas du inte utgår från att aktörer inom detta skrå saknar yrkesstolthet eller inte vill göra det väl. Jag har en ganska hög stolthet i det jag gör och jag hoppas, tror och tycker själv att det jag bygger blir bra. Jag är också lite osäker på hur du menar att den ska vara oberoende då det i ena läget kan betyda att man bygger tjänsten som responsiv webb och då fungerar den "oberoende" men får ofta en del nackdelar som att det är svårare att använda kamera, högre prestanda i animationer, tangentbordstöd osv. Att bygga native mot respektive plattform ger kanske rikast och snabbast upplevelse men risken är att man bara satsar på en delmängd av plattformarna eller att en plattform är långt före de andra avseende funktionalitet. Att bygga med cross-platform kan se attraktivt ut men har också en del baksidor.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Typ Celeron N4020 eller AMD Stoney Ridge verkar vanligt i nyare chromebooks.
Små robusta modeller med lång batteritid är nog populärt i skolorna.
Mina barn har någon modell från Lenovo men jag vet inte vad som är inuti.
https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/lenovo/student-chromeboo...

Från minnet så ser de mest lik ut den där Lenovo 100e. Har för mig jag reagerade på att skärmen var så liten i förhållande till datorn. Kanske för att hålla bättre när barnen tappar dem

Tack för svar! Insåg inte att det fanns många AMD x86-versioner där ute så rubriken borde såklart varit "ARM eller x86" men jag hoppas poängen med frågan framgår.

Lutar åt att köpa en x86-processor då det dels verkar vara vanligare och att det är längre från Android-plattor som Samsung Galaxy Tab som drivs med ARM-arkitektur. Vi vill diversifiera våra testenheter så mycket som möjligt för att försöka täcka en större del av marknaden.

Permalänk
Medlem

Spontant skulle jag säga x86, ARM känns rätt begränsande tyvärr och med en lågenergi celeron för du 10h batteritid utan större bekymmer så varför gå lägre. Får väl se hur det blir framgent nu när ARM verkar komma lite mer in på marknaden men skulle nog sikta på x86 än så länge.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MikeeSouth:

Nej, det är inte en webbtjänst. Vi bygger den i Flutter.

Det innebär alltså att er applikation kräver Android-stöd på Chromebook, eller hur? Jag undrar om det finns på alla chromebooks som används i skolor idag.
Ni bör nog kolla upp detta lite.

Permalänk

En app för chromebook funkar väl på både x86 or ARM?
Se bara till att utveckla mot det slöaste ni hittar!

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk

1. I kommunen jag jobbar i så har vi en uppsjö av olika Chromebooks. Alla Chromebooks har x86-baserade cpu:er. Hårdvaruleverantörer såsom Lin Education, Advania etc rekommenderar tillochmed x86-cpu:er just för att det funkar bäst och det finns störst möjligheter helt enkelt. Normalt så leasar skolorna enheterna på 3-årsperioder. Det finns dock möjligheten att köpa enheterna, vilket kommunen där jag är IT-samordnare gör. Så det finns en chans att de äldsta enheterna inte har Android-support.

Här finns en länk till vilka enheter som har android-stöd: https://www.chromium.org/chromium-os/chrome-os-systems-suppor...

I vår kommun så kör vi bara Acer, Asus och Dell, men jag är väldigt säker på att Lenovos enheter också är väldigt populära. HP kan också vara relevant.

2. Snälla, bygg en webb-app istället för en lokal app. Jag skulle ALDRIG som IT-samordnare köpa in ett digitalt läromedel/tjänst till en Chromebook som bygger på lokala installationer. Tanken med Chromebooks är att de ska nyttja molntjänster istället för lokala appar.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Se till att det fungerar på både ARM64 och x86 om du vill att ditt program skall vara modernt om ett par år och framåt. Det håller på att skälva till i bärbar-segmentet och det är bara en tidsfråga (enstaka år) innan majoriteten av alla nya bärbara system kör på ARM64. Åtminstone bygg det så att ARM64 bara är ett stenkast bort vid release.

Permalänk
Medlem

Ren idioti att inte göra det plattformsoberoende. Är det övervikt åt ena sidan idag så kan det ändå snabbt svänga åt andra sidan på 1 generation.

I den kommunen jag jobbar i så kör vi oxå chromebooks, haft Lin som leverantör till för 2år sen när vi bytte till Advania och med tanke på Intels problem att leverera så tittar man idag på annat än Intel. För det är inte acceptabelt med så lång leveranstid som det varit.

Så även om det idag är i princip 100% Intel så lär det inte vara det i framtiden, speciellt med tanke på de framsteg ARM gjort på senare tid i ren prestanda utan att göra avkall på effektiviteten när det gäller förbrukning.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Som andra säger så ska hårdvaran spela så liten roll som möjligt.

Med det sagt så kan ju Chromebooks köra Android appar nu för tiden, så det kan vara ett alternativ också om det finns en tanke att bredda till mobiler längre fram

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sparkar_boll:

2. Snälla, bygg en webb-app istället för en lokal app. Jag skulle ALDRIG som IT-samordnare köpa in ett digitalt läromedel/tjänst till en Chromebook som bygger på lokala installationer. Tanken med Chromebooks är att de ska nyttja molntjänster istället för lokala appar.

Den stora elefanten i rummet måste fram: Går det inte att tjäna mer pengar på lokala installationer i och med underhåll och support som kan krävas vilket kanske blir billigare om det hade varit webbaserat allt? Det tycks därför (spekulativt talat från mig) finnas en intressekonflikt mellan företaget/leverantören och IT-upphandlaren? Jag hörde oxå från ett håll att "den bästa kunden är kommuner/staten för de är oftast sämst på prisförhandling".

Jag ber om ursäkt i förväg till TS att jag är alldeles för på näsan nu. Jag skulle rekommendera webbaserad tjänst (om inte kunden strikt och med logiska skäl beslutat om lokalt installerade appar, t.ex., av säkerhets- & sekretesskäl) som troligen skulle innebära mindre pengar att tjäna men ändå pengar i form av underhåll, support och uppdateringar via webben. Det vore bokstavligen talat en samhällstjänst från TS sida.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Som andra skrivit se till att stödja både x86 & arm skulle säga att chromebooks är ganska meningslöst som utbildningsplattform chromebooks är ett operativsystem som är samma som en mobilplattform så oanvändbart förutom att göra samma som du gör på en modern telefon. Använd linux eller windows så har eleverna nytta av det mobiler kan dom redan. tom en raspberry pi är bättre än en chromebook

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

vet att skolerna här använder AMD i sina chromebooks verka göra sitt jobb

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Native app. Chromebook.

Känns som att det clashar rätt hårt där? Det känns som ett "pick one"-scenario. Som tidigare skribenter har sagt är väl hela poängen med chromebooks just att allt är webbappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Som andra skrivit se till att stödja både x86 & arm skulle säga att chromebooks är ganska meningslöst som utbildningsplattform chromebooks är ett operativsystem som är samma som en mobilplattform så oanvändbart förutom att göra samma som du gör på en modern telefon. Använd linux eller windows så har eleverna nytta av det mobiler kan dom redan. tom en raspberry pi är bättre än en chromebook

Jag inte att en enstaka extern utvecklare av digitalt läromedel har särskilt mycket att säga till om vilka plattformar skolorna använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Native app. Chromebook.

Känns som att det clashar rätt hårt där? Det känns som ett "pick one"-scenario. Som tidigare skribenter har sagt är väl hela poängen med chromebooks just att allt är webbappar.

Numera kan man även köra Androidappar och programvaror för debian Linux. Jag har t.ex. installerat Libre Office med Linux (Beta) i chromebook samt vanliga androidappar via google play. Så allt är inte längre webappar. Sedan kan nog skolorna begränsa vad eleverna har möjlighet att installera.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Numera kan man även köra Androidappar och programvaror för debian Linux. Jag har t.ex. installerat Libre Office med Linux (Beta) i chromebook samt vanliga androidappar via google play. Så allt är inte längre webappar. Sedan kan nog skolorna begränsa vad eleverna har möjlighet att installera.

Japp, funkar utmärkt att begränsa. Vi har låst ner i princip allt som går att låsa ner så eleverna inte kan ladda ner massor med skit. Vi har t.ex. inaktiverat Google Play Store så eleverna inte kan ladda ner appar som inte är godkända av administratören. Vi har även inaktiverat funktionen för att köra Linux på enheterna. Detta för att eleverna inte ska ladda ner massor med skit som gör att de kommer runt begränsningarna.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Jobbar som IT-ansvarig på en kommunal skola. Skolorna i kommunen försöker alltid att beställa tillsammans och just nu är det Lenovo som vi kör. Bland annat 14e, 300e, 100e mm, figurerar lite andra enheter (märken) på olika skolor men oftast bara i testsyfte. Lenovo kör med AMD processor som det ser ut nu, tidigare körde vi Thinkpad serien av chromebook som hade Intel processor.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Japp, funkar utmärkt att begränsa. Vi har låst ner i princip allt som går att låsa ner så eleverna inte kan ladda ner massor med skit. Vi har t.ex. inaktiverat Google Play Store så eleverna inte kan ladda ner appar som inte är godkända av administratören. Vi har även inaktiverat funktionen för att köra Linux på enheterna. Detta för att eleverna inte ska ladda ner massor med skit som gör att de kommer runt begränsningarna.

Min dotter skulle skriva ut ett dokument på skol-chromebooken på skrivaren hemma. Gick inte då man inte kunde installera skrivare utanför skolan så hon fick maila det till sin egna ipad och skriva ut därifrån. Ibland är begränsningar lite väl begränsande och hämnar barnens utveckling kan jag tycka. Men å andra sidan blir de ju kreativa när de lär sig hur man ska ta sig runt begränsningarna

Linux är väl något barnen skulle behöva lära sig?
Exempelvis - hur lär man ut programmering i skolorna?

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Min dotter skulle skriva ut ett dokument på skol-chromebooken på skrivaren hemma. Gick inte då man inte kunde installera skrivare utanför skolan så hon fick maila det till sin egna ipad och skriva ut därifrån. Ibland är begränsningar lite väl begränsande och hämnar barnens utveckling kan jag tycka. Men å andra sidan blir de ju kreativa när de lär sig hur man ska ta sig runt begränsningarna

Linux är väl något barnen skulle behöva lära sig?
Exempelvis - hur lär man ut programmering i skolorna?

Jag tycker det känns jättekonstigt att din dotter skulle behöva skriva ut något på sin skrivare hemma. Detta ska göras i skolan och det ska skolan hjälpa till med. Dessutom så måste det ju finnas någon form av lärplattform t.ex. Google Classroom som eleverna ska lämna in uppgifter på.

Programmering finns ju med i läroplanen för teknik/matematik och där så använder sig vissa lärare utav webbverktyg så som Codecademy för att lära eleverna programmering. Mängden programmering i grundskolan är inte såpass omfattande att det behövs något mer avancerat än Codecademy och en dator med webbläsare.

På gymnasiet så väljer man ju enheter efter vilket behov varje linje har, t.ex. går man IT så kanske man behöver ha en Windows-baserad enhet för programmering eller nätverkssimulering (GNS3/Packet Tracer). Går man samhällsvetenskap så kanske det bara behövs en dator som man kan skriva på och då räcker det med en Chromebook.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Använder ni chromebox (ie google) så har ju eleverna ingen personlig integritet utan blir utsatt för riktad reklam & kartläggning, av google. Tror att skolverket skulle behöva se över sin policy.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

Mitt lilla bidrag till detta:

Väljer ni x86 och vill köra "managed". Dvs att ni i skolan bl.a. ska kunna disabla stulna och borttappade chromebooks, så kan jag säga att x86-modeller i flera fall går att låsa upp med diverse tricks (även om det är RIKTIGT SVÅRT, och det inte existerar upplåsningsinfo på nätet, bortsett från några extremt bristfälliga guider med stora kunskapsluckor).
Jag vet inte iofs hur läget ser ut idag, men det var en skola som gick omkull för 3 år sen, och vissa personer fick sina chromebooks låsta trots att eleverna/föräldrarna betalat för dessa med egna pengar. För att göra den långa historien kort så lyckades jag låsa upp kompisens dotters chromebook och det var just x86 (intel). Om det hade varit ARM hade jag nog misslyckats. Kan vara värt att ha i beaktning.

Om barnen själva lyckas ta reda på den infon som finns och utvecklar en egen metod, så kommer ni förlora "Managed" biten i ekvationen mao. Å andra sidan är det dumt om datorer blir skrot bara för att en skola går omkull.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Skrivet av lastninja:

Mitt lilla bidrag till detta:

Väljer ni x86 och vill köra "managed". Dvs att ni i skolan bl.a. ska kunna disabla stulna och borttappade chromebooks, så kan jag säga att x86-modeller i flera fall går att låsa upp med diverse tricks (även om det är RIKTIGT SVÅRT, och det inte existerar upplåsningsinfo på nätet, bortsett från några extremt bristfälliga guider med stora kunskapsluckor).
Jag vet inte iofs hur läget ser ut idag, men det var en skola som gick omkull för 3 år sen, och vissa personer fick sina chromebooks låsta trots att eleverna/föräldrarna betalat för dessa med egna pengar. För att göra den långa historien kort så lyckades jag låsa upp kompisens dotters chromebook och det var just x86 (intel). Om det hade varit ARM hade jag nog misslyckats. Kan vara värt att ha i beaktning.

Om barnen själva lyckas ta reda på den infon som finns och utvecklar en egen metod, så kommer ni förlora "Managed" biten i ekvationen mao. Å andra sidan är det dumt om datorer blir skrot bara för att en skola går omkull.

Om moderator inte skulle gilla följande inlägg så är de välkomna att ta bort det alternativt kontakta mig privat och förklara regelbrottet, men jag tolkar att det är okej att jag frågar om jag kan få ta del av informationen då jag vill skydda min verksamhet mot stöld och inte använda informationen i ett ondskefullt syfte.

Kan du skicka den informationen till mig privat om hur du låser upp en managerad chromebook?

Varför jag frågar är för att jag jobbar på en kommunal F-9 skola där jag administrerar ca 900 Chromebooks, och om du vet hur man låser upp en managerad enhet så vore jag oerhört tacksam om jag fick ta del av den infon. Det gör att jag kan utreda om vi kan skydda våra enheter på ett bättre sätt ur ett stöldskydds-perspektiv. För såfort en enhet inte längre är managerad så har jag ingen som helst kontroll över den, och skulle den då försvinna eller bli stulen så är det inget vi kan göra.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Skrivet av sparkar_boll:

Kan du skicka den informationen till mig privat om hur du låser upp en managerad chromebook?

Varför jag frågar är för att jag jobbar på en kommunal F-9 skola där jag administrerar ca 900 Chromebooks, och om du vet hur man låser upp en managerad enhet så vore jag oerhört tacksam om jag fick ta del av den infon. Det gör att jag kan utreda om vi kan skydda våra enheter på ett bättre sätt ur ett stöldskydds-perspektiv. För såfort en enhet inte längre är managerad så har jag ingen som helst kontroll över den, och skulle den då försvinna eller bli stulen så är det inget vi kan göra.

Sedan flera år tillbaka så borde Google ha löst detta.
Det var nog år 2018 jag fick hjälpa till med detta, och jag minns inte längre exakt men det involverade flashning av extremt gammal firmware, resetande av div parametrar i EC/AP firmware (minns inte längre), avlägsnande av batteri och "write protection-skruv", programmera om enhetens "identifikationssträng", gå in i div recoverylägen, knacka linux-kommandon, och chromeos motsvarighet till powershell (ej vanliga linux kommandon), konfigurera wifi på ett speciellt sätt, och mycket mycket mer. Trots mina ansträngningar fick Google management alltid sin vilja igenom och lyckades alltid låsa datorn på nytt (tydligen lyckades jag inte rensa ROM'en/flashminnet tillräckligt).

Så min slutgiltiga lösning blev riktigt "ugly"... Vi fick ge upp på ChromeOS, och jag gav hans dotter 3 alternativ, antingen W10, Gallium, eller möjligtvis kanske Chromium OS. Alla ovanstående åtgärder (och mycket mer) krävdes för att äns kunna byta OS, så det är inget som görs i en handvändning med en låst chromebook. Tom om man vet vad man gör (om änns möjligt) tar det flera timmar.
Det landade på GalliumOS (pga att ALC5645 drivrutinen för Win10 skadar högtalarna), vilket blev en väldigt tråkig om än funktionell upplevelse.

Jag tror inte du behöver oroa dig idag, för delvis kommer ingen vanlig människa lyckas ladda hem dessa gamla versioner av ChromeOS/firmware (men jag är inte helt vanlig), och delvis finns inte sådan gammal firmware till datorer tillverkade fr.o.m kanske 2017 eller 2018, och sist men inte minst (om inte läget ändrats) så finns det ingen information att tillgå. Om man söker som en galning hittar man 50% av de dokument/information man behöver, och resten måste man freestajla fram själv. Dessutom kommer en person som innehar en sådan knäckt Chromebook inte kunna få några märkvärdiga pengar om de vill sälja, även om de inkl kvittering på inköp, då prestandan i Gallium och W10 är urusel på en Chromebook.

Även om Intel historiskt presterat väldigt bra med Chromebooks, så har de alltså iaf periodvis varit möjligt att knäcka dessa.
Möjligt att någon luskat fram något ännu mer sofistikerat och bättre sätt, men det var inte min dator och jag har begränsat med tid pga mitt heltidsarbete.

......Men min rekomendation till dig som manager.... Om det finns Chromebooks hos er med gammal OS-version. Uppdatera dessa snarast till någon av de senaste versionerna. Då aktiveras fler säkerhetsfunktioner som kommer sätta käppar i hjulen för såna som försöker göra "reverse firmware" eller trycka in en gammal firmware. Vid det här laget kanske dom tom kan låsa en Chromebook baserat på MAC-addressen.
Då kommer de få ännu mer huvudvärk än vad jag fick

PS. En liten lek och ett test - Prova själv att se om du lyckas ladda ner en Chromebook StockROM (ChromeOS) från 2016 till dina berörda modeller. Om du klarar det så kommer kanske även barnen klara det. Det är inte det lättaste kan jag säga.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Vad är det som kräver en "native" app som gör att ni måste göra den i flutter? Nej det där tror jag är att skjuta er själva i foten
Det ska underhållas, har ni dessutom olika devices kanske ni måste fixa buggar på varje.

Permalänk
Skrivet av lastninja:

Sedan flera år tillbaka så borde Google ha löst detta.
Det var nog år 2018 jag fick hjälpa till med detta, och jag minns inte längre exakt men det involverade flashning av extremt gammal firmware, resetande av div parametrar i EC/AP firmware (minns inte längre), avlägsnande av batteri och "write protection-skruv", programmera om enhetens "identifikationssträng", gå in i div recoverylägen, knacka linux-kommandon, och chromeos motsvarighet till powershell (ej vanliga linux kommandon), konfigurera wifi på ett speciellt sätt, och mycket mycket mer. Trots mina ansträngningar fick Google management alltid sin vilja igenom och lyckades alltid låsa datorn på nytt (tydligen lyckades jag inte rensa ROM'en/flashminnet tillräckligt).

Så min slutgiltiga lösning blev riktigt "ugly"... Vi fick ge upp på ChromeOS, och jag gav hans dotter 3 alternativ, antingen W10, Gallium, eller möjligtvis kanske Chromium OS. Alla ovanstående åtgärder (och mycket mer) krävdes för att äns kunna byta OS, så det är inget som görs i en handvändning med en låst chromebook. Tom om man vet vad man gör (om änns möjligt) tar det flera timmar.
Det landade på GalliumOS (pga att ALC5645 drivrutinen för Win10 skadar högtalarna), vilket blev en väldigt tråkig om än funktionell upplevelse.

Jag tror inte du behöver oroa dig idag, för delvis kommer ingen vanlig människa lyckas ladda hem dessa gamla versioner av ChromeOS/firmware (men jag är inte helt vanlig), och delvis finns inte sådan gammal firmware till datorer tillverkade fr.o.m kanske 2017 eller 2018, och sist men inte minst (om inte läget ändrats) så finns det ingen information att tillgå. Om man söker som en galning hittar man 50% av de dokument/information man behöver, och resten måste man freestajla fram själv. Dessutom kommer en person som innehar en sådan knäckt Chromebook inte kunna få några märkvärdiga pengar om de vill sälja, även om de inkl kvittering på inköp, då prestandan i Gallium och W10 är urusel på en Chromebook.

Även om Intel historiskt presterat väldigt bra med Chromebooks, så har de alltså iaf periodvis varit möjligt att knäcka dessa.
Möjligt att någon luskat fram något ännu mer sofistikerat och bättre sätt, men det var inte min dator och jag har begränsat med tid pga mitt heltidsarbete.

......Men min rekomendation till dig som manager.... Om det finns Chromebooks hos er med gammal OS-version. Uppdatera dessa snarast till någon av de senaste versionerna. Då aktiveras fler säkerhetsfunktioner som kommer sätta käppar i hjulen för såna som försöker göra "reverse firmware" eller trycka in en gammal firmware. Vid det här laget kanske dom tom kan låsa en Chromebook baserat på MAC-addressen.
Då kommer de få ännu mer huvudvärk än vad jag fick

PS. En liten lek och ett test - Prova själv att se om du lyckas ladda ner en Chromebook StockROM (ChromeOS) från 2016 till dina berörda modeller. Om du klarar det så kommer kanske även barnen klara det. Det är inte det lättaste kan jag säga.

Näe, det brukar inte vara så att de flesta eleverna bland annat kan flasha ny firmware till deras managerade CB, eller programmera om enhetens DeviceID. Däremot så finns det vissa elever som är någorlunda smarta och faktiskt är rätt duktiga på IT. Dock tror jag inte att de är tillräckligt duktiga för att klara av allt ovanstående. Hade dokumentation funnits till 100% så skulle nog definitivt nån elev försökt, men då det involverar 50% freestyle så är jag ganska skeptisk

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.