Behöver hjälp med bra headset för distansmöten

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med bra headset för distansmöten

Hej,

Letar efter ett bra headset för distansmöten åt min hustru som idag använder ett par Plantronics men efter en hel dag får hon problem då det är on-ear headset som trycker på örorna så dom är helt röda och känsliga. Så jag letar efter ett par around-ear/over-ear som är riktigt bra.

Krav:
- Måste: Around-ear/over-ear med bra mikrofon som fungerar med PC
- Optional: Trådlöst
- Optional: Brusreducering
- Budget: 4 000SEK (gärna lägre så klart😉)

Har tittat på Jabra Evolve 80, Plantronics Voyager 8200 UC (verkar mer bang for the bucks än Jabra) om det finns andra ni kan rek. så är ni varmt välkomna med tips eller tyck till om dom jag nämner.

Mvh,
Joakim

Permalänk
Medlem

@joabor: Jag kör ett Jabra Evolve 75. Tycker det funkar bra överlag. Det finns det headset med betydligt bättre "NC". Jag gillar att det dels har full bluetooth multipoint (två bt-kopplingar) och *samtidigt* kan vara kopplad med usb-kabeln till ytterliggare en device för full headset-funktionalitet. Dels gillar jag att mikrofonen är på en "bom" som kan fällas upp/ner, i uppfällt läge är den mutad.

Jag tror @JonasT gjorde något snabbtest av Sonys WH-1000XM4 med mikrofonen inkluderad i hörlurarna (ingen bom), och de förbättrat mikrofonen där. Jag testade en kollegas Sony-headset (tidigare generation) och dess NC var hästlängder bättre än vad jag upplever min Jabras. Dock så föll Sonyn bort då den inte hade full bt multipoint. Där vet jag inte hur nya XM4'an håller.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

Jag har ett Jabra Evolve 75 och har tidigare haft ett 80. Det sistnämnda har ANC vilken dessvärre lägger till ett irriterande susande ljud vilket gör att det är oanvändbart om man vill ha det tyst. Det är däremot kanonbra när man lyssnar på musik eller deltar i ett möte. Jag upplevde att det tryckte lite väl mycket mot huvudet vilket blev obekvämt efter en timme eller så.
Evolve 75 är mindre och smidigare och isolerar markant sämre mot omgivningen då det inte är over ear och saknar ANC. Det funkar ok till musik och jättebra till möten. En nackdel, som eventuellt beror på min pc, är att det funkar dåligt att köra över blåtand till datorn och samtidigt använda en blåtandsmus.

Felstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Jag har ett Jabra Evolve 75 och har tidigare haft ett 80. Det sistnämnda har ANC vilken dessvärre lägger till ett irriterande susande ljud vilket gör att det är oanvändbart om man vill ha det tyst. Det är däremot kanonbra när man lyssnar på musik eller deltar i ett möte. Jag upplevde att det tryckte lite väl mycket mot huvudet vilket blev obekvämt efter en timme eller så.
Evolve 75 är mindre och smidigare och isolerar markant sämre mot omgivningen då det inte är over ear och saknar ANC. Det funkar ok till musik och jättebra till möten. En nackdel, som eventuellt beror på min pc, är att det funkar dåligt att köra över blåtand till datorn och samtidigt använda en blåtandsmus.

Jag kör normalt både headset och mus (Logitech anywhere mx2) på blåtand. Jag upplever inga problem med varken mus eller ljud.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

Det du behöver är ett par lurar som inte trycker på öronen. Prova Sennheiser PC8. Billiga, USB, mjuka bågar, lätta, tillräckligt bra mikrofon. Kostar en tiondel av din budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille74:

Jag kör normalt både headset och mus (Logitech anywhere mx2) på blåtand. Jag upplever inga problem med varken mus eller ljud.

Stänger jag av musen försvinner störningarna så det är något med kombinationen av dator (HP Elitebook), råtta och eventuellt att headsetet är anslutet till både mobil och dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Stänger jag av musen försvinner störningarna så det är något med kombinationen av dator (HP Elitebook), råtta och eventuellt att headsetet är anslutet till både mobil och dator.

Tråkigt att det inte funkar ordentligt. Jag kör följande kombo:
Dator: HP EliteBook 840 G5 (från arbetsgivaren Ericsson)
Headset: Jabra evolve 75
Mus: Logitech MX Anywhere 2
Tgb: HP ku-316 (usb-kabelanslutet)
Wifi/BT-krets: Intel 8265NGW

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

Lite återkoppling.

Blev ett par Bose NC700 limited från Webhallen då dom var nedsatta till 2990 SEK.

Varför Bose?
Kollade runt otroligt mycket under gårdagen och jämförelser med Plantronic, Jabra och det verkar som i de flesta tester att Bose var det bästa valet för mobiltelefoner både för ljud samt konferens.

När det gäller konferens via PC är det däremot klurigare då många datorer och BT inte funkar så bra med headset och det beror på BT korten och BT prokollen och detta problem har det flesta headset oavsett märke. Men de headset som kan använda en separat USB dongle såsom Jabra 370, Plantronic BT600, Sennheiser BTD800 så går det att få bättre ljud (stereo).

På min hustrus dator så gick det att utan problem koppla in direkt via det inbyggda BT kortet. I ljudmenyn gå det att välja på Bose Stereo (bättre ljud men ingen mic) eller Bose Headset (något sämre ljud men med mic). Hon upplever inga problem med att ljudet klipper som många andra har rapporterat.

När det gäller USB donglar ska enligt tester både Jabra 370 samt Sennheiser BTD800 fungera med Bose NC700 för att få bättre ljud och stabil koppling till Skype, Teams etc. Jag kommer att köpa ett Sennheiser BTD800 bara för att testa om det blir bättre ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Det du behöver är ett par lurar som inte trycker på öronen. Prova Sennheiser PC8. Billiga, USB, mjuka bågar, lätta, tillräckligt bra mikrofon. Kostar en tiondel av din budget.

Funkar de bra för musik också? Kan man få något bättre i den prisklassen?