SK Hynix gör premiär för DDR5 – Intel blir första storkunden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Inte fullt ut? Ironisk?

Gissar att han menar släppt som i övergett, snarare än att börja skeppa produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

kommer inte vara brist på ramminne i datorer i framtiden då, när man börjar med storlek på 32gigabyte per sticka. Skönt. Hoppas de blir snabba på att implementera ddr5 i laptops. Man blir lite trött på alla dessa datorer som har mindre ram än mobiltelefoner, särskilt nu för tiden när minnet nästan alltid är fastlödt och svårbytt.

Telefonerna har verkligen tagit ett steg framåt i storlek

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rytterstedt:

Vilken "vanlig dödlig" behöver 256 GB ramminne?

Vänta 20 år så kommer det här låta som det klassiska 640K citatet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KorvMos:

För oss vanliga män i skor, vad ger DDR5 i t.ex spel?

största fördelen med snabbt ram är 1% o 0.1% lows du kommer inte dippa ner i 30fps vid explosioner. eller få stutters

Permalänk
Avstängd

jag hoppas verkligen att dom standariserar 64gb och drar ner priserna så alla har råd. det kan då bli relevant att köra ramdrives när 128gb 4x32 kostar runt 1000kr hoppar jag på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexman:

jag hoppas verkligen att dom standariserar 64gb och drar ner priserna så alla har råd. det kan då bli relevant att köra ramdrives när 128gb 4x32 kostar runt 1000kr hoppar jag på.

Vad menar du med standardiserar?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Inte fullt ut? Ironisk?

Självfallet är jag delvis ironisk. Men med tanke på hur Intel har problem med sin 10 nm nod så vore det inte allt för otroligt om de mjölkade 14 nm ännu en generation till desktop.

Skrivet av Chrisj:

Gissar att han menar släppt som i övergett, snarare än att börja skeppa produkter.

Korrekt. Eftersom vi inte sett desktopversionerna av deras 10 nm processorer så har de inte släppt 14 nm fullt ut.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ELF:

Vad menar du med standardiserar?

industrin sätter en norm genom os och pris. under windows 7 var det 2gb minium 4gb rec i win 10 är minimum 8 och normen 16gb vad dom flesta i steam survery har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Vänta 20 år så kommer det här låta som det klassiska 640K citatet

Ja, men nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Lite VMs på EXSI. 256GB ram räcker inte ens till 16VM med 16GB ram styck, då hypervisorn tar lite.

Tycker du att 16 VMs är något en "vanlig dödlig" använder?

Permalänk
Skrivet av rytterstedt:

Tycker du att 16 VMs är något en "vanlig dödlig" använder?

Oja. Sedan kan man diskutera semantik vilka som räknas som dödlig och odölig. Det är inte ovanligt att man kan dra igång 2st system samtidigt där man testar lite olika inställningar. Bara 2 uppsättningar med databaser redundans så är man uppe i 4st maskiner. Ad maskiner är det 2st per lösning även om de ej behöver ha mycket ram.
Nå 256GB idag är mer för de som leker mycket och det kräver sin plattform, mainstreamplattformarna stöder väl bara 64GB ram och då får folk problem.
Min poäng var att behovet ökas med åren, även om lösningar som dockers har gjort att det minskas. I vilket fall så ddr5 är inget de flesta hemanvändare behöver ha idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rytterstedt:

Ja, men nu?

Nu, lika lite som någon behövde 640k då

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Oja. Sedan kan man diskutera semantik vilka som räknas som dödlig och odölig. Det är inte ovanligt att man kan dra igång 2st system samtidigt där man testar lite olika inställningar. Bara 2 uppsättningar med databaser redundans så är man uppe i 4st maskiner. Ad maskiner är det 2st per lösning även om de ej behöver ha mycket ram.
Nå 256GB idag är mer för de som leker mycket och det kräver sin plattform, mainstreamplattformarna stöder väl bara 64GB ram och då får folk problem.
Min poäng var att behovet ökas med åren, även om lösningar som dockers har gjort att det minskas. I vilket fall så ddr5 är inget de flesta hemanvändare behöver ha idag.

Vanlig dödlig = average Joe = medelsvensson typ. Jag känner då ingen som ens är i närheten av att ha igång 16 VMs och att ha ett behov av så mycket RAM.