Sony visar innanmätet av Playstation 5

Permalänk
Medlem

Xboxen är ju både snyggare och mindre och mer kraftfull. Om den dessutom är tystare eller samma ljudnivå som ps5 vinner den ju på KO i bygge imo.

Permalänk
Medlem

Man blir ju sugen att slänga in en custom loop i den där. Finns ju gott om plats...

Permalänk
Medlem

Xbox Series X hade ju en mer imponerande, simpel och stadig konstruktion. Jämförde precis med videon där Xboxen tas isär.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Foten hade dom ju tänkt till på tycker jag inte ofta dom gör så utan har massa gummifötter på 2 sidor istället.
Sedan är ju frågan om kylningen väger mer på denna än ett RTX 3090? För den var massiv.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Reagerar ofta på att Japanska företags chefer och pressfolk ALDRIG PRATAR ENGELSKA, men det visade sig när jag undersökte lite att japan som land är relativt asdåliga på att lära sig engelska. Dom ligger efter både Vietnam och Bolivia liksom, hur går det till egentligen?

Inte så konstigt, i Japan pratas det 99,9% japanska:
På jobbet, i skolan. TV, film serier är på japanska.

Det är en liten Ö, som varit stängd för omvärlden i långa perioder.
126 millioner invånare som har en egen kultur.

Lilleputtland Sverige på 10milj är ju helt beroende av omvärlden och har importerat kultur i hundratals år, använder samma skrivsätt/gramatik/alfabet som engelskan, inte konstigt vi kan den bättre ;P

Permalänk
Medlem

Tycker det är konstigt att så många är negativa till dessignen.
Är själv 46 år o inte speciellt mkt för bling bling o annat onödigt hittepå, men tycker faktiskt att den är snygg...
Sen tror jag inte den kommer se så stor ut liggandes under eller stående jämte en 75" tv.

Kyllösningen ser kompetent ut och är säker på att det kpmmer vara den tystaste konsollen som gjorts.
Även rtt stort plus för den smidiga lösningen på expansionsmöjligheten.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Xboxen är ju både snyggare och mindre och mer kraftfull. Om den dessutom är tystare eller samma ljudnivå som ps5 vinner den ju på KO i bygge imo.

Alla tycker ju olika men jag kan ju inte säga att PS5 eller Xboxen ser snyggt ut.
Den ena ser ut som en Router och den andra ser ut som en monolith.
Men jag har dock aldrig köpt en konsol för att titta på utan för att spela med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Tycker det är konstigt att så många är negativa till dessignen.
Är själv 46 år o inte speciellt mkt för bling bling o annat onödigt hittepå, men tycker faktiskt att den är snygg...
Sen tror jag inte den kommer se så stor ut liggandes under eller stående jämte en 75" tv.

Kyllösningen ser kompetent ut och är säker på att det kpmmer vara den tystaste konsollen som gjorts.
Även rtt stort plus för den smidiga lösningen på expansionsmöjligheten.

Mitt största ”problem” med utseendet är att den inte passar i normala TV-bänkar, frun kommer slå mig upprepade gånger med något hårt när jag ställer den vid sidan eller ovanpå. ...så hade den varit som en ”normal” konsol i storlek så hade den gärna fått se ut som den gör.

De borde anlitat Jony Ive, så vi hade fått en 2-3 cm hög konsol, stor som ett A4 med avrundade hörn i flygplansaluminium istället!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Spännande att de går över till Liquid Metal istället för vanlig kylpasta med tanke på eventuella risker. Får se hur det utspelar sig sen när vanliga konsumenter börja slänga runt med konsollerna!

Ser ut som att de har byggt någon slags ram runt för att just undvika det problemet.

Permalänk
Medlem

Verkar lovande

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Är jag den enda som tycker den är snygg. Gilla om ni gillar utseendet.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Xboxen är ju både snyggare och mindre och mer kraftfull.

Och betydligt varmare. Iaf enl förhandsrapporterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Är jag den enda som tycker den är snygg. Gilla om ni gillar utseendet.

Snygg vet jag inte men betydligt roligare än xbox iaf som rent visuellt knappt kan sägas ha nån design alls...

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Bjirn:

Inte så konstigt, i Japan pratas det 99,9% japanska:
På jobbet, i skolan. TV, film serier är på japanska.

Det är en liten Ö, som varit stängd för omvärlden i långa perioder.
126 millioner invånare som har en egen kultur.

Lilleputtland Sverige på 10milj är ju helt beroende av omvärlden och har importerat kultur i hundratals år, använder samma skrivsätt/gramatik/alfabet som engelskan, inte konstigt vi kan den bättre ;P

Det där argumentet håller inte. Japaner använder internet, har multinationella företag m.m.

Hur kommer det t.ex. att Kina ligger 13 platser ovanför med typ 1.4 miljarder människor? Eller Indien, 19 platser ovanför med 1.35 Miljarder människor? Eller Filipinerna med 110 miljoner människor, på plats 20 i världen?

Det är dags för Japan att komma in i 2000-talet snart tror jag.

Men nog offtopic nu kanske? (trots att jag började)

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindfighter:

Mitt största ”problem” med utseendet är att den inte passar i normala TV-bänkar, frun kommer slå mig upprepade gånger med något hårt när jag ställer den vid sidan eller ovanpå. ...så hade den varit som en ”normal” konsol i storlek så hade den gärna fått se ut som den gör.

De borde anlitat Jony Ive, så vi hade fått en 2-3 cm hög konsol, stor som ett A4 med avrundade hörn i flygplansaluminium istället!

Du får lära dig att slå tillbaka så får ni säkert ett ännu bättre förhållande.
Tur att min fru inte bryr sig så väldigt mycket om hur det ser ut, bara det inte samlar damm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Mitt största ”problem” med utseendet är att den inte passar i normala TV-bänkar, frun kommer slå mig upprepade gånger med något hårt när jag ställer den vid sidan eller ovanpå. ...så hade den varit som en ”normal” konsol i storlek så hade den gärna fått se ut som den gör.

De borde anlitat Jony Ive, så vi hade fått en 2-3 cm hög konsol, stor som ett A4 med avrundade hörn i flygplansaluminium istället!

Ps5an passar i normala tv bänkar, det är xboxen med sina 151 mm som inte går in i min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

RGB sidopaneler som kopplas till USB på baksida!

Nu snackar vi!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Är övertygad om att storleken har att göra med att skapa en "säker zon" runt ventilationsöppningarna på maskinen, vilket kanske inte är helt dumt sett till hur medelsvensson placerar sina spelkonsoler under en hög tröjor, inuti ett lufttätt kassaskåp på havets botten.

Med detta sagt tycker jag fortfarande att PS5:an är ett groteskt plasthärke, som kommer att se för jävlig ut i min tv-bänk i vinter.

Ohh the good old times när Xbox360 strejkade så lindade man in den i en handduk en sväng sen starta den som vanligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Mitt största ”problem” med utseendet är att den inte passar i normala TV-bänkar, frun kommer slå mig upprepade gånger med något hårt när jag ställer den vid sidan eller ovanpå. ...så hade den varit som en ”normal” konsol i storlek så hade den gärna fått se ut som den gör.

De borde anlitat Jony Ive, så vi hade fått en 2-3 cm hög konsol, stor som ett A4 med avrundade hörn i flygplansaluminium istället!

Löjligt man har rätt att ha sin hobby och sina prylar, ungefär som att jag skulle säga till min sambo att hon får inte ställa si eller så där för att jag inte gillar det.
Men hade min sambo gjort så, så hade det bara varit för henne att flytta om det inte passar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Ps5an passar i normala tv bänkar, det är xboxen med sina 151 mm som inte går in i min.

Indeed. En 39 cm bred elektronikpryl är inte nått exotiskt direkt...

Andra "skal" lär bli en jättemarknad btw. Så t.ex. mattsvart lär man kunna få den dag 1, om man så önskar.

Mig kvittar det, är bara att ställa den bakom tvn.

Permalänk
Medlem

Tycker vitt är supersnyggt och "försvinner" lite bredvid vit TV bänk och vita väggar.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Xboxen är ju både snyggare och mindre och mer kraftfull. Om den dessutom är tystare eller samma ljudnivå som ps5 vinner den ju på KO i bygge imo.

Fast det alstrar nog en hel del värme att skyffla 5.5GB data! Frågan är om series x högre klocka och fler TF fyller det gapet i värme. Så att säga.

Permalänk
Medlem

Så SSD:n är alltså fastlödd på moderkortet. Lite kass lösning i mina ögon, men det förklarar ju varför den är så snabb.

Frågan är ju då om man verkligen kan få samma hastighet ifrån en vanlig NVME? Eller minns jag fel med hastigheten på PS5:an ssd? Typ 7GB/sec.

Sedan var det spännande att man monterat samtliga minneskretsar på baksidan av moderkortet, motsatt sida av APU:n, och
att de använde rf-shielden som kylfläns till dessa (såg inte ut att vara perfekt kontakt dock, då kylpasta saknades på några av minneskrestsarna.)

Det kanske inte behövs mer kylning av minneskretsarna dock?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Sony gör konsolerna något för skruvade i designen i mitt tycke. Föredrar klart hur nya Xboxen är uppbyggd, även om nu det kanske var det lättare vägen att gå. Lite mer shape and function skulle jag säga.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Visst är den stor, men det är ju inte värre än att ha en receiver eller likande i TV-möbeln.
Jag gillar detta konceptet bättre än XB series X, den är kanske mindre till volymen, men det går liksom inte att gömma bort den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Synth:

Eftersom sidpanelerna gick att ta loss enkelt tror jag de kommer sälja sidpaneler i paket med spel, målade/designade i spelets tema? Vad tror ni?

Det tror jag också att någon kan släppa en limited edition för ett spel som har customized sidpaneler. Enda problemet är väl att varje fall den ena sidopanelen har väl lite annan design beroende på om det är PS5 digital edition eller inte.

Men den har i alla fall inte några problem att få plats i min TV bänk som vissa säger. Då är ju min förstärkare större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clarence_s:

Det är hur man använder den som räknas

*fniss*

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Så SSD:n är alltså fastlödd på moderkortet. Lite kass lösning i mina ögon, men det förklarar ju varför den är så snabb.

Frågan är ju då om man verkligen kan få samma hastighet ifrån en vanlig NVME? Eller minns jag fel med hastigheten på PS5:an ssd? Typ 7GB/sec.

Sedan var det spännande att man monterat samtliga minneskretsar på baksidan av moderkortet, motsatt sida av APU:n, och
att de använde rf-shielden som kylfläns till dessa (såg inte ut att vara perfekt kontakt dock, då kylpasta saknades på några av minneskrestsarna.)

Det kanske inte behövs mer kylning av minneskretsarna dock?

PS5:an har 5,5GB/s (okomprimerat) och upp till 20GB/s om kompringeringen är så (i brist på ett bättre ord) "gynnsam" den kan vara. Att den är lödd har troligtvis inte alls något med hastigheten att göra. Det finns SSD:er till pc nu på 7GB/s och Sony säger ju att vill man utöka med mer lagringsutrymme längre fram så är det minimum på 7GB/s eftersom PC's NVME-SSD:er inte har lika många prioritetskanaler (2) som den inbyggda vilken har 6. För att kompensera detta krävs då ännu högre hastighet.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Synth:

Eftersom sidpanelerna gick att ta loss enkelt tror jag de kommer sälja sidpaneler i paket med spel, målade/designade i spelets tema? Vad tror ni?

Sony hatar ju inte pengar så de lär inte ha glömt bort tillbehörsmarknaden nej...

Och så drösvis med tredjeparts tillverkare på det. Hörde att Swedx satsar allt på träpaneler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Att den är lödd har troligtvis inte alls något med hastigheten att göra. Det finns SSD:er till pc nu på 7GB/s och Sony säger ju att vill man utöka med mer lagringsutrymme längre fram så är det minimum på 7GB/s eftersom PC's hårddiskar inte har lika många prioritetskanaler som den inbyggda, vilket man då istället behöver kompensera för genom högre hastighet.

Nej, men har man lött den så kan man ju göra sin egen "SSD", så du kan ju ha hur många kanaler som helst teoretiskt, vilket kanske inte är lika lätt att få till om du är begränsad av M2:s mått. Mer så jag tänkte.

Blir ju inte så roligt om SSD:n lägger av, och den är fastlödd på moderkortet. Lite Apple-stil det här minsann.
Hade hellre sett 1 intern M2-drive som satt där, men antar att de är rädda för att man kanske köper en PS5:a för att ta SSD:n ur då

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz